اخبار

حذف خودروهای چینی از جاده های آمریکا آغاز شده است

به دلیل نگرانی های امنیتی، وزارت بازرگانی ایالات متحده پیشنهاد ممنوعیت سخت افزار و نرم افزار چینی برای خودروهای متصل در جاده های ایالات متحده را داده است.

به گزارش ایسنا، مقررات پیشنهادی عملاً خودروها و کامیون های چینی را از بازار آمریکا حذف می کند و خودروسازان آمریکایی و دیگر خودروسازان بزرگ را مجبور می کند نرم افزار و سخت افزار چینی را از خودروهای خود در آمریکا حذف کنند.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در مورد جمع آوری داده های کاربران آمریکایی در خودروهای متصل و احتمال دستکاری خودروهای متصل و سیستم های ناوبری توسط عوامل خارجی، نگرانی هایی را مطرح کرده است.

ممنوعیت پیشنهادی خودروسازان چینی را از آزمایش خودروهای خودران در جاده های آمریکا باز می دارد.

بر اساس این پیشنهاد، ممنوعیت نرم افزاری در سال 2027 اعمال می شود و ممنوعیت سخت افزاری در سال 2030 یا ژانویه 2029 اجرا می شود.

وزارت بازرگانی 30 روز فرصت داده است تا نظرات خود را در مورد این پیشنهاد ارائه کند و امیدوار است تا 20 ژانویه آن را تکمیل کند. این مقررات همه وسایل نقلیه جاده‌ای را در بر می‌گیرد، اما وسایل نقلیه کشاورزی یا معدنی که در جاده‌های عمومی استفاده نمی‌شوند، و همچنین پهپادها و قطارها را شامل نمی‌شود.

این یک تشدید قابل توجه محدودیت های ایالات متحده در مورد خودروها، نرم افزارها و قطعات چینی است. در این ماه، دولت بایدن تعرفه‌های شدیدی را بر واردات چین اعمال کرد، از جمله تعرفه 100 درصدی بر خودروهای الکتریکی و افزایش تعرفه‌ها بر باتری‌های الکتریکی و فلزات کلیدی.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا گفت: «زمانی که دشمنان خارجی نرم‌افزاری را برای ساخت یک وسیله نقلیه می‌سازند، می‌توان از آن برای نظارت استفاده کرد، می‌توان آن را از راه دور کنترل کرد، که حریم خصوصی و ایمنی آمریکایی‌ها در جاده‌ها را تهدید می‌کند.» در شرایط بحرانی، یک دشمن خارجی می‌تواند تمام وسایل نقلیه خود را که در آمریکا کار می‌کنند، خاموش یا کنترل کند و به طور همزمان باعث تصادف و مسدود کردن جاده‌ها شود.

ریموندو گفت: «ماشین‌های ساخت چین یا کامیون‌های سبک نسبتاً کمی به آمریکا وارد می‌شوند. وزارت بازرگانی قبل از اینکه تامین کنندگان خودرو و قطعه سازان مرتبط با چین و روسیه رایج شوند، حرکت می کند. ما اجازه نخواهیم داد جاده های ما پر از این خودروها شود و این خطر بسیار جدی است.

تقریباً تمام اتومبیل‌ها و کامیون‌های جدید «متصل» در نظر گرفته می‌شوند زیرا دارای دستگاه‌های شبکه داخلی برای دسترسی به اینترنت و اشتراک‌گذاری داده‌ها با دستگاه‌های داخل و خارج خودرو هستند.

وزارت بازرگانی گفت که این قانون به معنای ممنوعیت تمام خودروهای ساخت چین است، اما به خودروسازان چینی اجازه می‌دهد تا مجوزهای ویژه برای معافیت‌ها را دریافت کنند.

لیز کانن، مدیر دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت بازرگانی ایالات متحده گفت: در این مرحله، ما پیش بینی می کنیم که هر خودرویی که در چین ساخته شده و در ایالات متحده به فروش می رسد مشمول این ممنوعیت خواهد بود. وی افزود: این مقررات جنرال موتورز و فورد موتورز را مجبور به توقف فروش خودروهای وارداتی از چین در آمریکا می کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد چین بدافزار را در زیرساخت‌های حیاتی آمریکا جاسازی کرده است. با وجود میلیون ها وسیله نقلیه در جاده ها، که هر کدام 10 تا 15 سال عمر می کنند، خطر خرابی و خرابکاری به طور چشمگیری افزایش می یابد.

لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چین از واشنگتن می خواهد که به اصول بازار احترام بگذارد و یک محیط تجاری باز، منصفانه، شفاف و بدون تبعیض برای شرکت های چینی فراهم کند. چین قاطعانه از حقوق و منافع مشروع خود دفاع خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، اتحادیه نوآوری خودرو که شامل خودروسازان بزرگی مانند جنرال موتورز، تویوتا، فولکس واگن و هیوندای است، اعلام کرد که برخی از خودروسازان به زمان بیشتری برای رعایت مقررات نیاز دارند. سخت‌افزار یا نرم‌افزار خودرو متصل کمی از چین به ایالات متحده وارد می‌شود، اما مقررات، در برخی موارد، خودروسازان را ملزم به یافتن تامین‌کنندگان دیگر می‌کند.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403070302277/%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا