در حادثه معدن زغال سنگ تاپاس، ایمیدرو تغییر نکرده است/قوانین و ساختارها باید اصلاح شوند


مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایمیدرو بازرسی ایمنی معدن را امری تخصصی دانست که نیاز به بازرس متخصص و آشنا به معدن دارد و به اصلاح قوانین و ساختارها اشاره کرد و همچنین تقصیر و اتهام را از ایمیدرو رفع کرد. در حادثه اخیر معدن تاپاس.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، الفمیر فولدخانی – مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایمدرو وی در دیدار با تعدادی از خبرنگاران، با توجه به موضوع ایمنی معدن در کشور، با نگاهی ویژه به حادثه اخیر معدن مانداگو و در خصوص ایمنی معدن و نقش مقام ناظر در وقوع حوادث مکرر معدن اظهار داشت: در حوزه ایمنی معادن مرجع نظارت بر اساس قانون معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت و طبق قانون کار وزارت کار و اداره بازرسی کار می باشد. در واقع ما دو مدل نظارت بر ایمنی معادن داریم.
وی افزود: وزارت ایمنی بر اساس الزامات خود این ماموریت نظارتی را به سازمان نظام مهندسی معدن محول کرد. سازمان نظام مهندسی نیز سالانه معادن را طبق فرمول خاصی بر اساس تفاهم نامه و قرارداد واقعی با وزارت ارزیابی و رصد می کند و بر اساس نرم افزار گزارش هایی را صادر می کند. وزارت کار این وظیفه نظارتی را به بازرسی کار محول کرد. در واقع بازرسان از معادن بازدید می کنند و موارد رعایت یا عدم رعایت کنترل های ایمنی، فنی و بهداشتی را بررسی و ثبت می کنند و از طریق وزارت در ادارات کل در استانداری ها به کارفرما اطلاع می دهند.
ولدخانی خاطرنشان کرد: طبق قانون کار، هر کارگاه جدید باید به تایید وزارت کار برسد و سپس به صورت دوره ای یا بر اساس وقوع حادثه/شکایت (هر دو مورد امکان پذیر است) بازدید شود و زمان مشخصی وجود ندارد. اما یک محدودیت مهم وجود دارد که ما بر آن تاکید می کنیم و به دنبال به روز رسانی و اختصاص آن به معادن هستیم که بحث تعداد بازرسان و استفاده از افراد آگاه و متخصص در حوزه معدن است.
هر پنج تا شش سال ممکن است نوبت به یک واحد، کارگاه، معدن یا سایر بخش ها برسد که تحت نظارت و بازرسی قرار گیرند و مدت زمان آن بسیار طولانی است. همچنین بازرسان کار واحدهای صنعتی، معادن، اتحادیه ها و کارگاه ها را با هم بازرسی می کنند و بازرس متخصصی در این زمینه وجود ندارد.مدیر HSE ایمیدرو تصریح کرد: تعداد بازرسان کار بسیار کم است و همانطور که خودشان اذعان دارند ممکن است نوبت به یک واحد، یک کارگاه، یک معدن یا هر بخش دیگری برسد که تحت نظارت و بازرسی قرار گیرد و فاصله زمانی بسیار زیاد است. طولانی همچنین بازرسان کار واحدهای صنعتی، معادن، اتحادیه ها و کارگاه ها را با هم بازرسی می کنند و بازرس متخصصی در این زمینه وجود ندارد. تعداد این واحدها بسیار زیاد است و یک صنف کوچک دارای یک معدن و یک صنعت است که همگی توسط گروه مشترکی از بازرسان اداره می شوند.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت نیز بر اساس قانون کار از اداره بهداشت بازرسی می کند. طبق گزارش ها حدود 700 تا 800 بازرس کار و حدود 2500 بازرس بهداشت حرفه ای داریم که برخورد با آنها بسیار سخت است. این در حالی است که در دنیا سلامت و ایمنی با هم بازدید می شود. در بسیاری از مواقع در کشورهایی مانند سنگاپور، مالزی و کشورهای همسایه یا کشورهای توسعه یافته ای مانند کانادا و ایالات متحده، همه به گونه ای هستند که ایمنی سلامت در کنار هم هستند. اما در کشور ما طبق قانون کار اخراج می شوند.
باید یک سازمان مرکزی ایمنی و بهداشت تشکیل شود
مدیرعامل ایمیدرو بیان کرد: پیشنهادی که ارائه کرده ایم این است که ابتدا معدن از صنعت و تجارت جدا شود. زیرا معدن کاری تخصصی است و بازرس نمی تواند تمامی اطلاعات را برای انجام یک بازرسی صحیح و دقیق به خصوص در زمینه ایمنی داشته باشد. انتظار داشتیم نظارت های ایمنی و بهداشتی تجمیع شود و سازمان مرکزی ایمنی و بهداشت ایجاد شود تا بتوانیم از تمام اختیارات بازرسی کشور (چه از نظر ایمنی و چه از نظر بهداشت) استفاده کنیم.
ولدخانی خاطرنشان کرد: در این صورت علاوه بر افزایش تعداد بازرسان، افراد متخصص و بازرسان می توانند این بازرسی ها را انجام دهند. در مورد معادن، اعتقاد بر این است که به دلیل خاص بودن تجارت معدن، جدا کردن بخش معدن از صنعت ایده خوبی است، همانطور که در بسیاری از کشورها وجود دارد. این بدان معناست که بازرسان تخصصی معدن باید آموزش ببینند، به صورت تخصصی از بخش بازدید کنند و تاییدیه بدهند. شاید بتوان از سیستم مهندسی در چنین سازمان مرکزی بهداشت و ایمنی استفاده کرد که مایل است به صورت متمرکز در معدن کار کند.
مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایمیدرو تاکید کرد: در گام اول باید قانون اصلاح شود. اگر می خواهیم کاری درست پیش برود، قانون کار، قانون معدن و … باید به روز و تکمیل شود. در مرحله بعد این سازمان باید قوانین و مقررات خود را ایجاد کند و شروع به انتشار کند و سپس این به روز رسانی و نظارت به صورت به روز انجام شود. ما واقعاً می خواهیم این اتفاق بیفتد. به نظر می رسد ما هم مثل کشورهای دیگر به یک مرکز پژوهشی (مثل پژوهشگاه مجلس) نیاز داریم که بیاید و مقتضیات را مقایسه کند و در نهایت به یک فرمول واحد برای کشور برسد و همه باید تابع آن باشیم. در غیر این صورت، رکود منجر به باقی ماندن وضعیت موجود می شود.
ایمیدرو متولی معادن و صنایعی است که در آنها فعالیت می کنند
وی در پاسخ به این سوال که آیا ایمیدرو نقش نظارتی نداشته است، گفت: همانطور که اشاره کردیم وزارت معادن از طریق نظام مهندسی معدن نظارت را انجام می دهد. ایمیدرو متولی معادن و صنایع معدنی تحت مدیریت ایمیدرو است.
ولدخانی تصریح کرد: در مورد معدن مانداگو که در بخش خصوصی اتفاق افتاد، وزارت کار و وزارت امنیت ناظر بودند و مسئولیت ما نبود. ما مسئول نظارت بر معادن و صنایع معدنی هستیم که ایمیدرو در آنها مشارکت دارد. ما برای این معادن و صنایع معدنی برنامه های مختلفی داریم. جدا از بحث حقوقی، ما هفت دور ممیزی معدن را انجام داده ایم و دور هشتم را امسال انجام داده ایم. در طول پنج سال اول تا زمان تکمیل آن نسبت به سازهها و زیرساختها سختگیری داشتیم. در مدت پنج سال و امسال سومین سال است که موضوع کیفیت پیگیری شده است، ما به دنبال کیفیت هستیم تا کارهای مربوط به نظارت ایمنی عملیاتی، مدیریت محیط زیست، مدیریت بهداشت و … را انجام دهیم و اطلاعات را به گونه ای منتشر کنیم که معادن و صنایع معدنی می توانند با استفاده از دانش دیگران پیشرفت کنند.
وی ادامه داد: ما هر ساله ممیزی می کنیم و بر اساس قالب ممیزی خود عملاً در پنج حوزه مختلف سیستم، ساختار، آموزش، بهداشت، ایمنی و محیط زیست امتیاز می دهیم و از واحدهای خود می خواهیم در حوزه هایی که کمتر از حد نرمال هستند برنامه هایی را اجرا کنند. بهبود را ارائه دهد. سپس شاهد اجرای این طرح بهبود هستیم و شاهد رشد و بهبود آن هستیم. انتظار می رود با استفاده از امکانات نهادهای نظارتی، چنین سازوکارهایی در بخش خصوصی ایجاد شود.
مدیرعامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: همچنین پیشبینی میشود یک قالب بازرسی یکپارچه ایجاد شود و بازرسان در حوزه معدن یا صنایع معدنی آموزش ببینند و طبق آن قالب بازدیدهای مستمر انجام دهند و نتایج به اطلاع آنها برسد. به عنوان مثال، بازرسی ها به صورت فصلی، شش ماهه یا سالانه انجام می شود و نیاز به برنامه ارتقاء دارد. مثلاً اگر سالیانه بازدید انجام شود تا سال بعد که مجدداً بازدید شود بررسی می شود که چقدر پیشرفت حاصل شده و واحدی که مشمول قانون نبوده به مراجع ذیصلاح معرفی و تصمیم گیری می شود. برای آنها ساخته شود
ولدخانی گفت: ساختارها و روش نظارتی باید نوسازی و اصلاح شود اما این اتفاق نیفتاد. متأسفانه پس از هر حادثه اقدامات هیجانی انجام می شود و هشدارهایی در مورد تعطیلی معادن مطرح می شود، اما همگی موقتی بوده و پاسخگوی نیاز معادن بخش خصوصی نیست. نظارت باید کافی باشد. تامین و ارتقاء تجهیزات باید ساده باشد. آنچه مطرح شد، ایجاد پایگاه های امداد و نجات مثلاً بود! قانون نجات برای بعد از حادثه در نظر گرفته شده است و اصلاً برای پیشگیری نیست.
وی ادامه داد: از ایجاد مراکز ایمنی معدنی برای ایمنی معادن زغال سنگ در مراکز مهم معدنی مانند تپاس، البرز مرکزی، البرز شرقی، کرمان و … خبر دادیم و باید نقش نظارتی این واحدها مشخص شود. با استفاده از هم افزایی مانیتورها، آنها می توانند تصمیم بگیرند. به نظر می رسد جایی برای چنین موضوعی وجود ندارد. گاهی اوقات انتظاراتی مانند قانون نجات پیشنهاد می شود، اما راه حل نیست. می توان در سطح دوم حوادث وارد پایگاه امداد و نجات شد و امداد رسانی کرد، اما متاسفانه در معادن زغال سنگ که در سطح اول نتوانستند کاری انجام دهند، زمان تلف می شود و اغلب به امداد و نجات توجهی نمی شود و خروجی مرگ است چنین مواردی ما را به هدف ارتقای ایمنی معادن بخش خصوصی نمی رساند و نمی تواند.
مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایمدرو تاکید کرد: شرط ارتقای ایمنی معادن بخش خصوصی اصلاح قانون و مقررات و انجام تحقیقات است. گنجاندن مواردی مانند الزامات مکانیزاسیون، الزامات نصب تجهیزات نظارت و غیره در قانون ممکن است مفید باشد که در واقع باید استانداردسازی و تجهیز معادن را شامل شود. وجوب همه اینها و اصل آن از شرع است. این حادثه اولین حادثه معدنی نیست زیرا در سال های اخیر حوادث مختلفی در معادن رخ داده است. متأسفانه، به نظر می رسد بخش حقوقی به جای ابزار نظارت، قوانین را کافی می داند. این کاملا برعکس نظر ماست. اگر چنین است، آیا کسی وجود دارد که کفایت این قوانین را تایید کند؟ چگونه برای نظارت کافی نیست؟ یا اقدامات پیشگیرانه کافی نیست؟ بنابراین قانون باید دوباره اصلاح شود.
به گفته ولدخانی، پس از هر حادثه و اغلب با آگاهی مدیران معدن و هزینه کردها، مدتی بحث ایمنی مطرح می شود اما پس از آن چون شرطی وجود ندارد، به تدریج کمرنگ می شود. قوانینی وجود دارد، اما اجرای آنها دشوار است.
ولدخانی خاطرنشان کرد: در خصوص ایمنی معادن دولتی بیشتر تحت پوشش شرکت خرید و تولید مواد معدنی است و نظارت ها به شدت انجام می شود. آنها ملزم به تکمیل سازه ها، زیرساخت ها و خرید تجهیزات هستند. تجهیزات خریداری شده تا حدی مربوط به سرمایه گذارانی است که باید تامین کنند و بخشی مربوط به پیمانکارانی است که باید تامین کنند. بخشی نیز به کارفرما مرتبط است که شرکت خرید و تولید به صورت انفرادی یا جمعی در اختیار وی قرار می گیرد.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403071411110/%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%A7%D8%AF%D8%AB%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86-%D8%B2%D8%BA%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D8%B7%D8%A8%D8%B3-%D8%A7%DB%8C%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88-%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7