آیا اجرای برنامه هفتم قیمت گذاری تقاضا را محدود می کند؟


در بند چهارم لایحه قانون برنامه هفتم توسعه به موضوع قیمت گذاری دستوری پرداخته شد و پیشنهاد شد برای افزایش رقابت پذیری در اقتصاد، قیمت گذاری کالاها و خدمات به کالاهای اساسی، انحصاری و ضروری محدود شود. اکنون گزارش هایی منتشر شده که نشان می دهد دولت به زودی این موضوع را حل خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، بر اساس برنامه هفتم توسعه، به منظور توسعه اشتغال و رشد اقتصادی از طریق بخش خصوصی و سرمایه گذاری تعاونی، قیمت گذاری دولتی به جز کالاهای اساسی یارانه ای و کالاها و خدمات انحصاری و عمومی ممنوع است. این تصمیم همچنین شامل سه نکته است.
بر اساس این سه مشاهدات، کالاهای اساسی یارانه ای، کالاهایی هستند که از حمایت مستقیم ارز ترجیحی یا حمایت مستقیم ریالی برخوردار شده اند، مانند پرداخت مستقیم بخشی از قیمت کالا توسط دولت. کالاها و خدمات انحصاری فقط کالاها و خدماتی هستند که بازار آنها توسط شورای رقابت به عنوان نمونه بازارهای انحصاری شناخته شده باشد. کالاها و خدمات عمومی به کالاها و خدماتی گفته می شود که تنها تامین کننده آنها دولت است، تولید و عرضه آنها در مالکیت و کنترل دولت است و سود حاصل از فروش آنها مستقیماً در اختیار دولت است.
در همین رابطه حسین فرهیدزاده – رئیس سازمان حمایت – چندی پیش در چهاردهمین جلسه کمیته تسهیل تجارت و توسعه اتاق بازرگانی تهران گفت که با شروع به کار دولت چهاردهم این سازمان خواستار موضوع تعریف مأموریت ماده 48 قانون برنامه هفتم توسعه و در اولین جلسه برای تنظیم بازار در دولت جدید باید موضوع تبیین این بند از قانون برنامه هفتم و مفاد این قسمت از برنامه هفتم مطرح شود. آن را بررسی کرد.
به گفته وی، بند (ج) ماده 48 و ماهیت دقیق این بند تا دو هفته آینده مشخص میشود و در دولت نیز مواضع و روندها به سمت کاهش فهرست کالاهای مشمول قیمتگذاری و اتخاذ آن در حال حرکت است. . نظارت گذشته نگر باید مورد تاکید قرار گیرد
لازم به ذکر است در سال های اخیر موضوع قیمت گذاری محصولات همواره محل اختلاف سازمان حمایت وابسته به وزارت حراست و تولیدکنندگان بوده است. زیرا سازمان حمایت بخشی از وظایف خود را مربوط به تعیین قیمت کالاهای اساسی و مهم و نظارت بر قیمت ها می داند، اما تولیدکنندگان می گویند در شرایطی که نظارت بر مواد اولیه مانند محصول نهایی و شرایط تورمی نیز وجود ندارد، قیمت گذاری الزامی است. کشور را اداره کنند و برای آنها مشکل ایجاد کنند.
تا اوایل سال 1401 هجری شمسی روند قیمت گذاری کالاها به گونه ای انجام می شد که تغییر قیمت 50 قلم کالای اساسی، حساس و ضروری درج شده در قیمت گذاری قبلی نیاز به پیگرد قانونی داشت. به گفته سازمان حمایت، اساساً این 50 کالا که شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، لبنیات، روغن موتور، پوشاک و لوازم خانگی میشد، کالاهای اساسی بودند که نقش عمدهای در سبد خانوار داشتند. بنابراین در صورتی که تولیدکننده یا صاحب کالا بخواهد قیمت این 50 محصول را تغییر دهد، ابتدا باید مدارک تغییر قیمت را برای اخذ تاییدیه کارشناسی به سازمان حمایت ارائه کند و سپس به ستاد تنظیم بازار اعلام کند تا مردم نسبت به افزایش قیمت اقدام کنند.
اما در مرداد 1401 هجری شمسی نامه ای از سوی حسین فرهیدزاده – رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان – به معاونان وزارت امنیت منتشر شد که بر اساس آن مقرر شد درخواست افزایش قیمت کالاها در کشور شود. دفاتر تخصصی وزارت امنیت و جهاد کشاورزی، سازمان حمایت، سازمان اقتصادی دولت و ستاد تنظیم بازار باید مورد بررسی و تایید نهایی رئیس جمهور قرار گیرند.
اکنون همانطور که گفته شد در لایحه برنامه هفتم بحث محدودیت بحث قیمت گذاری دستوری مطرح شده اما همچنان تمرکز بر قیمت گذاری کالاهای اساسی است. به نظر می رسد باید منتظر ماند و دید در مراحل بعدی چه کالاهایی در گروه کالاهای اساسی و ضروری قرار می گیرند.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403070806294/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%85-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF

