از ادغام مرکز ملی فرش تا بازگشت موانع صادرات


سال گذشته سال پر فراز و نشیبی برای صنعت فرش بود و اگرچه تلاش هایی برای رفع برخی موانع صادراتی انجام شد اما این تلاش ها ادامه پیدا نکرد و قرارداد ارزی که سال گذشته یعنی در سال 1403 برای این محصول مهم کاهش یافت. ق به سال قبل کاهش یافت.
به گزارش ایسنا، اگرچه آمار دقیقی از صادرات فرش در سال 1402 هجری شمسی منتشر نشده و انتشار آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت از اواسط سال 1401 هجری شمسی متوقف شده است، اما آمارهای سال های گذشته حکایت از کاهش این آمار دارد. روند غالب صادرات فرش دستباف به طور کلی یکی از گزارش های معاونت تحقیقات اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نشان می دهد که سهم ایران از صادرات فرش دستباف در جهان در بازه زمانی 2011 تا 2022 از 25.5 درصد به 7.4 درصد کاهش یافته است. در این مدت سهم کاهش یافته و رقبای ایران از هند، چین، نپال و پاکستان کاهش یافته و افزایش یافته است.
بررسی روند صادرات فرش دستباف ایران در یک دهه گذشته نیز روند نزولی این محصول را نشان می دهد. بر اساس آمار گمرک، ارزش صادرات فرش دستباف ایران از 427.3 میلیون دلار در سال 1390 به 50.7 میلیون دلار در سال 1401 افزایش یافته است. 2011 تا 2011 برابر با منفی 19 درصد بوده است. همچنین طبق آمار گمرک سال 1401 هجری شمسی، آلمان 17.6 درصد، امارات متحده عربی 17.2 درصد، چین 16.2 درصد و پاکستان 6 درصد از کل سهم دارند. ارزش صادرات فرش مقاصد اصلی صادراتی این محصول دستبافت است.
بر این اساس، سهم صادرات فرش دستباف ایران از کل صادرات غیرنفتی از 1.3 درصد در سال 1390 به 0.09 درصد در سال 1390 افزایش یافت.
ادغام مرکز ملی فرش علیرغم انتقاد فعالان حوزه
با این حال، سال گذشته سال خوبی برای صنعت نبود. چرا که در آبان ماه سال گذشته وزارت حراست تصمیم به ادغام مرکز ملی فرش ایران با دفتر ورزش و صنایع خلاق گرفت که حوزه های مختلفی از بازی گرفته تا انیمیشن، صنایع ورزشی، هنرهای تجسمی، طلا و جواهرات را در بر می گیرد. بازی های کامپیوتری و غیره او در پوشش خود نیز به این موضوع پرداخت پول نقد تولیدکنندگان فرش دستباف موقعیت دارند. زیرا تولیدکنندگان فرش دستباف به دنبال ارتقای جایگاه مرکز ملی فرش بودند و دیدند به جای کاهش این مرکز، باید سازمان فرش و صنایع دستی زیر نظر مستقیم رئیس جمهور تشکیل شود.
لازم به ذکر است مرکز ملی فرش در سال 1381 با پذیرش درخواست بخش خصوصی از دولت و بر اساس مصوبه شورای عالی اداری جهت انجام کلیه امور مربوط به فرش دستباف در منطقه مرکزی تأسیس شد. وزارت بازرگانی در آن زمان اما حدود دو سال پیش وزارت حراست تلاش کرد مرکز ملی فرش را از طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت حذف و به وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع سنتی واگذار کند که این موضوع به دلیل رد شد. به اعتراض فعالان صنعت فرش با این حال، ادغانم در سال 1402 به مرکز ملی فرش تبدیل شد.
قرارداد ارزی فرش کم شده اما فقط برای یک سال!
اما سال گذشته اتفاقات خوبی در صنعت فرش افتاد، هرچند مستمر نبود. انعقاد قراردادهای ارزی یکی از مهم ترین موانع صادرات فرش دستباف در سال های اخیر بود، اما بر اساس بودجه سال 1402 هجری قمری قرار بود حجم تعهدات ارزی فرش و صنایع دستی به میزان کاهش یابد. مواد اولیه اما این موضوع در نهایت در آبان ماه هشت ماه از سال حل شد و اعلام شد. بر این اساس مبالغ قراردادهای ارزی انواع فرش بسته به میزان مواد اولیه مصرفی به 10، 15 و 20 درصد کاهش یافت.
اما کاهش تکلیف ارزی فرش دستباف در لایحه بودجه سال آینده نیامده و پیگیریهای شورای اسلامی نیز با مخالفت سازمان برنامه و بودجه همراه نبود و این قانون اجرایی نشد. در بودجه 1403. بنابراین اجرای این قانون در سال جاری در حال حاضر بعید است، اما فعالان فرش پیشتر گفته بودند که همچنان به دنبال راهکاری برای تمدید این قانون هستند.
دسترسی موقت تسهیل شده است، اما تکمیل نشده است!
معضل ورود موقت فرش دستباف در سال های اخیر بارها مطرح شده و فعالان صنعت فرش دستباف خاطرنشان کردند: اصلاح نشدن این قانون و گرانی ورود فرش دستباف باعث شد تا تولیدکنندگان فرش به این سمت بروند. در تعمیرات و خدمات پس از فروش با مشکلاتی مواجه شدند و کارگران مجبور به مهاجرت به ترکیه شدند. سرانجام در 28 بهمن ماه، هیات وزیران مصوبه ای مبنی بر ورود موقت فرش دستباف و سایر بافته های ایرانی برای تعمیر، نظافت، شستشو، رنگرزی و نمایش در نمایشگاه تصویب کرد.
اما مصوبه اخیر هیات وزیران مشکل ورود موقت فرش هایی را که برای مرمت به کشور بازمی گردند حل می کند اما این تصمیم مشکل اساسی را حل نمی کند. مشکل اصلی موضوع مربوط به فرش های انباشته شده در بازارهای مختلف است و فعالان این حوزه مجبور به خرید آن و حمل آن به ایران هستند. این فرش ها سپس سرویس می شوند و دوباره به بازارهای جدید عرضه می شوند.
مصوبه اخیر هیات وزیران مشکل مهاجرت مرمتگران را به طور کامل حل نمی کند و بخشی از خواسته فعالان عرصه دستباف این است که بتوانند فرش هایی را که فروخته اند به صاحب فرش برگردانند و به آنها خدمت رسانی کنند. به او. این مشکل حل شده است اما عمده تقاضا حمل فرش به داخل کشور و بازاریابی مجدد آن است که هنوز حل نشده است. برای رفع مشکل اساسی که ذکر شد باید تبصره ای به مواد 119 و 65 قانون گمرک اضافه شود که بر اساس آن فرش به معافیت های ماده 119 منتقل می شود و فرش نیز در ماده 65 از تشریفات معاف است. برای حل این مشکل نیز باید تبصره ماده 121 آیین نامه اضافه شود.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403010200790/%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%AF%D8%BA%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%B4-%D8%AA%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA

