اخبار

توضیح در خصوص مبادلات ارزی در صنعت موتورسیکلت

یکی از اعضای انجمن موتورسیکلت‌سازی ایران که از توزیع ارز به صنایع به‌ویژه صنعت موتورسیکلت‌سازی گلایه دارد، مدعی است که اگرچه برخی کارخانه‌های تولیدی تا بهمن ماه یک دلار هم دریافت نکرده‌اند، اما آنهایی که دریافت کرده‌اند مبالغ هنگفتی دریافت کرده‌اند. ارزی بوده و بر این اساس محصولی تولید یا وارد نکرده اند و دوباره در صف های تخصیص ارز دیده می شوند. این در حالی است که معلوم نیست مابه التفاوت ارز 28 و 60 هزار تومانی را چه کسانی تصرف کرده اند!؟

به گزارش ایسنا، اخیراً گزارش هایی مبنی بر صرافی های مکرر ارز برای یک شرکت موتورسیکلت سازی و یک هشدار دیگر درباره فساد منتشر شده است. بر اساس این ادعا گفته شد این شرکت در شش ماهه نخست سال جاری 170 میلیون دلار ارز کسب کرده است. اما با توجه به میزان ارز دریافتی، موتورسیکلت وارد نشد، کما اینکه این ارز از کشور خارج شده و مقدار مشخصی کالا وارد نشده است.

در پی این موضوع، فدراسیون موتورسیکلت ایران در پاسخ به این موضوع اشاره کرد که با شروع دولت سیزدهم و در دوره وزیر سابق (سیدرزا فاطمی امین)، سیاست ها بر مبنای رشد تولید و بومی سازی بوده و اکنون این امر همچنین قوی و جدی گفت: در سال 1400 حدود 270 هزار دستگاه و 470 هزار دستگاه موتورسیکلت در سال گذشته در بازار تولید و به فروش رسید. پیش بینی می شود امسال نیز تعداد دستگاه ها به 600 هزار دستگاه برسد.

این انجمن مدعی شد با توجه به نرخ ارز این صنعت، درست است که سهم این صنعت در سال جاری نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است، اما میانگین نرخ ارز به دلیل افزایش عمق ارز کاهش یافته است. بومی سازی، قیمت محصولات و شرایط فروش این موضوع را ثابت می کند و در مقایسه با قیمت ارز چیزی است که با بهترین قیمت و راحت ترین شرایط به بازار عرضه شد و در اختیار مردم و ارگان های دولتی قرار گرفت.

انجمن موتورسیکلت ایران نیز با تکذیب مطالب مطرح شده در خصوص کاهش عمق ساخت داخل، تاکید کرد که ارز وارد صنعت موتورسیکلت شده و مصرف ارز 10 برابر شده است که این نیز کاملا صحت ندارد و با آن انجام شده است. با هدف برانگیختن نگرانی عمومی تمامی مدارک لازم در این زمینه در وزارت امنیت و گمرک موجود است.

ناگفته نماند مردادماه امسال مدیرکل دفتر صنعت خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت (سمت) طی نامه ای خطاب به سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلت سازان و دوچرخه سازان اعلام کرد که کلیه خودروسازان تولیدکنندگان ترجیح می دهند نیازهای ارزی خود را از طریق تامین … صادرات خود و سایرین از طریق ارز تامین کنند.

توضیح در خصوص مبادلات ارزی در صنعت موتورسیکلت

در همین راستا ابوالفضل حجازی، عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه برکسی پوشیده نیست که موضوع تخصیص ارز به این صنعت بسیار سخت است، مدعی شد: در شش ماهه اول سال جاری در سال جاری تخمین زده می شود که این شرکت که اطلاعات زیادی دارد توانسته حدود 170 میلیون دلار ارز به دست آورد. نکته جالب این است که وی این ارز را با نرخ 28 هزار تومان به دست آورده است.

وی افزود: این زمانی است که سایت (ثبت درخواست ارز) تا بهمن ماه به یکباره برای همه تولیدکنندگان بسته شد و تا بهمن ماه امسال حتی یک شرکت حتی یک دلار ارز دریافت نکرد. این عدالت در توزیع ارز کجاست؟

رئیس سابق انجمن موتورسیکلت ایران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر رشد تولید، تصریح کرد: آیا رشد تولید فقط برای یک کارخانه است؟ 40 واحد تولیدی در کشور داریم که همه آنها به اندازه یک کارخانه ارز دریافت نکرده اند. سوال این است که از 40 واحد سکه توانستند چند واحد را بدست آورند؟ چه تعداد از آنها موفق نشدند و چرا موفق نشدند؟ سایت تخصیص بیش از پنج ماه است که بسته شده و پس از بازگشایی، ارز به صورت قطره ای برای صادرات دیگران (با نرخ آزاد فعلی 60 هزار تومان) اختصاص می دهد. ایرادی ندارد اما آیا شرکتی که امروز 60 هزار تومان خرید می کند واقعا می تواند با شرکتی که 28 هزار تومان می گیرد رقابت کند!؟ با این تعداد چند موتورسیکلت می توان ساخت؟ چه کسی از این تفاوت قیمت سود می برد؟ جالب است که اختلاف فعلی بیش از 105 درصد یا 5 هزار میلیارد تومان است! با این تفاوت ریالی می توان در فرمانداری های محروم کار عمرانی انجام داد و خدمات زیادی به مردم کشور ارائه کرد.

حجازی در خصوص پاسخ انجمن گفت: یک بار دیگر تکرار می‌کنم که این اختلاف هنگفت 170 میلیون تومانی در 28 هزار تومان با 60 هزار تومان امروز به جیب چه کسی می‌رود و چه کسی پشت پرده این صرافی است؟ اینها همه آماری است که در سایت گمرک قابل بررسی است. نکته جالب اینجاست که این شرکت خاص در حال حاضر در لیست انتظار برای تخصیص سکه هایی است که تقاضای بالایی دارند. عدالت کجاست؟ در نظام 13دولتی و روش وزیر فعلی اینگونه نیست. اما چرا امروز مدیرانی که امضای نهایی تخصیص ارز به این شرکت ها را انجام می دهند پاسخگو نیستند؟

یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی با اشاره به آمار مندرج در پاسخ انجمن گفت: طبق آمار انجمن در صنعت موتورسیکلت 40 درصد قطعات یدکی موتور سیکلت در داخل تولید می شود که البته موضوعی است بحث. اگر بپذیریم که 40 درصد موتورسیکلت های 125 سی جی در داخل تولید می شود، این نوع موتورسیکلت دارای نرخ ارز 350 دلاری است. یک موتورسیکلت 150 تا 180 سی سی که به صورت CKD (فول CKD بدون لاستیک و باتری) وارد کشور می شود، 800 دلار قیمت دارد. میانگین این 350 و 800 دلار 575 دلار است، بنابراین شرکتی که 170 میلیون دلار ارز دریافت کرده است باید حداقل 313 هزار موتورسیکلت وارد کرده باشد. آیا وارد شده اید؟

هگزی توضیح داد: یک سوال وجود دارد که همان شرکتی که ارز زیادی دریافت کرده چند موتورسیکلت تولید یا وارد شده است؟ اگر تولید شد چرا منتشر نشد؟ آمار را می توان از مراکز شماره گذاری به دست آورد. اگر وارداتی نیست یا در راه واردات به کشور است، چرا بار دیگر در صف تخصیص انبوه ارز ایستاده است؟ این در حالی است که بیش از 98 درصد صنعت موتورسیکلت مظلوم است و با دستان پاک در سخت ترین شرایط فعالیت می کند.

وی تاکید کرد: نکته اصلی ما این است که توزیع ارز ناعادلانه و مغایر با فرمایشات رهبری، سیاست های دولت و سیاست های کلی کشور است. صحبت ما این است که وزیر صمت و تصمیم گیران اطلاعات شفافی در این زمینه کسب کنند تا در سال آینده چنین اتفاقی رخ ندهد و توزیع عادلانه برای همه شرکت های تولیدکننده انجام شود.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1402122820045/%D8%B4%D9%81%D8%A7%D9%81-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D9%BE%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا