اخبار

توضیحاتی در خصوص اجرای طرح «البکپور».

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به اظهارات نایب رئیس کمیته حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران مبنی بر اینکه اجرای طرح فول باک باعث شد کامیون های داخلی توان رقابت با کامیون های خارجی را از دست بدهند، پاسخ داد. و در برخی مناطق مرزی کالاهای صادراتی روی زمین مانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، بر اساس طرح باک پر یا باک پر که یکی از مصوبات ابلاغی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به استان هاست، میزان سوخت موجود در باک کامیون های ایرانی خروجی از کشور است. بر مبنای «مخزن پر» محاسبه و به صورت «پر مخزن» نرخ موجودی دریافت شده و به حساب خزانه داری دولت واریز می شود.

فاطمه قنبرپور – رئیس کمیته حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران به ایسنا گفت: در سال های 1392 تا 1393 طرح پاکبر در چند نقطه مرزی توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور اجرا شد. تمرکز صادرات در مناطق مرزی آذربایجان غربی به مشکل خورده ایم، در حال حاضر طرح فول پاک در مرز در حال اجراست بر این اساس کامیون های ایرانی و خارجی که از مرز خارج می شوند، بدون توجه به بارگیری یا نبودن، شارژ خواهند شد اختلاف قیمت سوخت باعث شده است که کامیون‌های داخلی توانایی رقابت با کامیون‌های خارجی را از دست بدهند، بنابراین در برخی مناطق مرزی کالاهای صادراتی روی زمین مانده است.

به گفته وی، به دلیل مشکلات تحریمی، کنسانتره ایرانی را نمی توان به مبادی اروپایی وارد کرد و صادرکنندگان مجبور به استفاده از نام ترکی هستند و ما اجازه بارگیری کامیون های خارجی را نداریم. اما اساساً باید از صادرکنندگان ایرانی حمایت شود، مابه التفاوت از آنها گرفته نشود یا اجازه دهند از کامیون های خارجی هم استفاده کنیم. اکنون بخشی از بار به دلیل تغییرات آب و هوایی روی زمین مانده و یخ زده است و صادرکننده دیگر تمایلی به خرید سیب ندارد زیرا نمی تواند سیب را صادر کند. در این صورت آذربایجان غربی بیش از سایر کشورها به عنوان مرکز تولید درگیر است.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با ارائه توضیحاتی به ایسنا اعلام کرد: اخذ مابه التفاوت قیمت سوخت در داخل پاکستان بر اساس ماموریت قانونی محول شده به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت طی سال های گذشته انجام شده است. اما این رویه مشکلاتی از قبیل عدم امکان کنترل دقیق سوخت به صورت دوشاخه در خودروهای خروجی توسط نیروهای کارآگاه مستقر در نقاط مرزی و ارائه قبض های تقلبی سوخت توسط ذینفعان به مقامات و ایستگاه های کنترل نهایی گمرکات را به دنبال دارد. مرزبانی، عدم نظارت بر ورود و خروج رسمی و وجود شکاف و جاده های غیرقانونی در حصار اطراف برخی از گذرگاه های مرزی و جلب تقاضای بازار کشورهای همسایه برای خرید غیررسمی و قاچاق سوخت و همچنین سودآوری زیاد قاچاق سوخت و جبران بخشی از هزینه‌های حمل و نقل رانندگان در قالب تانکرهای غیر سنتی، عدم استفاده از دستگاه‌های ایکس ری برای کشف محصولات فشرده و قاچاق برای تمامی خودروهای خروجی از نقاط مرزی است.

در حمایت از خروج ناوگان ایرانی از کشور، بر اساس مصوبه هیات وزیران، بر اساس کشورهای مقصد، 300 لیتر، به کشورهای همسایه 200 لیتر و به کشورهای دور 500 لیتر از معافیت اختصاص داده شده است. از سوخت ها

تصمیمات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اجرای آثار اجرای طرح پاک در دوره های قبل از سال های 1392 و 1393 و با توجه به نظرات دستگاه های عضو ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گزارش شده است. با هدف جلوگیری شرکت های نفتی از قاچاق فرآورده ها و کاهش ازدحام و رکود بی دلیل در ایستگاه مرزی پازارش، تایید حقوق قانونی دولت و مدیریت، نظارت مضاعف بر رفتار سوخت رسانی ناوگان ترانزیت خارجی مجریان کشور، کاهش خطاها و … حضور نیروی انسانی در میدان و جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی، حذف گالن و دلالان سوخت در محدوده بازار/ جایگاه مرزی و پاسخگویی مناسب به تقاضای سوخت در نقاط مرزی با نرخ متعادل و معقول و سوق دادن ناوگان به نصب سیستم پاک. . باک) سوخت استاندارد در خودرو و پرهیز از استفاده از مخازن عظیم غیراستاندارد و مصرف مازاد منطقی و واقعی شده است.

همفکری مسئولان ذیربط، عدم جانب داری و سرلوحه قرار دادن رویکرد ملی حفاظت از فرآورده های نفتی در راستای پیشبرد طرح های پیشگیری از قاچاق فرآورده های نفتی، نقش محوری دارد و اجرای طرح مذکور مستلزم استفاده از برنامه های قبلی است. تجارب و انعطاف پذیری و تکمیل طرح توسط نهادهای مسئول در سایر شاخص ها موثر است.

اشاره می کند اجرای طرح مذکور منجر به حذف گالن های دستی و افراد غیر مرتبط در محدوده ایستگاه های مرزی و جایگاه های نظارت بر سوخت در داخل مخازن و خودروها، صاحبان خودروها و خودروهای خروجی از مرز مخازن سوخت غیرمجاز و اضافی و ایجاد مخازن ذخیره سوخت با PAC) اقداماتی در حد نیاز واقعی انجام شده است.

تداوم عرضه سوخت پایدار به بخش حمل و نقل به عنوان شریان حیاتی کشور مستلزم ایجاد تراز مثبت انرژی است و این مهم در شرایط فعلی با استفاده از طرح های غیر قیمتی در دستور کار مجموعه های مختلف قرار گرفته است. از این رو موفقیت در اجرای طرح PACPAR مستلزم حمایت و فاصله گرفتن از نظرات مسئولان در ادارات مختلف با همین نگاه ملی به مسائل و اهتمام مسئولان در جلوگیری از قاچاق فرآورده های نفتی به عنوان یکی از اصلی ترین موارد است. پیش بینی می شود در تولید و مصرف سوخت مایع در کشور عدم تعادل ایجاد شود.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403080907029/%D8%AA%D9%88%D8%B6%DB%8C%D8%AD%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%A8%D8%A7%DA%A9-%D9%BE%D8%B1

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا