خودروهای برقی ابزار قدرت اقتصادی آینده هستند


خودروهای برقی بهعنوان یکی از پیشرانهای اصلی صنعت آینده، دیگر صرفا یک فناوری نوین محسوب نمیشوند، بلکه به ابزاری برای سنجش قدرت اقتصادی و صنعتی کشورها تبدیل شدهاند؛ موضوعی که به گفته یک کارشناس اقتصادی، همکاری ایران و چین در این حوزه میتواند ضمن کاهش وابستگی به غرب، جایگاه راهبردی دو کشور را در معادلات تقویت کند.
رضا موسایی – کارشناس صنعتی – در گفتوگو با مجله خبری کشاورزی، با اشاره به تحولات صنعت خودروهای برقی گفت: در حال حاضر، تحولات صنعتی و محیطزیستی دیگر صرفا موضوع فنی نیست و موضوع خودروهای برقی نمونهای روشن از همپوشانی فناوری و ژئوپلیتیک هستند که در این صنعت، دولتها نه فقط شرکتها بلکه تواناییهای استراتژیک و نفوذ بینالمللی خود را مورد سنجش قرار میدهند.
وی افزود: خوشبختانه همکاری ایران و چین در حوزه خودروهای برقی در حال گسترش است و ایران با منابع معدنی و ظرفیت تولید بالقوه و چین با فناوری پیشرفته، میتوانند یک همافزایی راهبردی ایجاد کنند که امنیت زنجیره تامین، توسعه زیرساختها و تقویت جایگاه جهانی هر دو کشور را به دنبال دارد و در طرف مقابل این موضوع برای ایران نیز در حوزه زیست محیطی به خصوص در زمینه کاهش آلودگی هوا، توصیه میشود.
این کارشناس حوزه صنعت با اشاره به اینکه ایران نیز در همان سالها با یکی از شدیدترین فشارهای خارجی تاریخ خود روبهرو شد. خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بازگشت تحریمهای حداکثری، نهتنها تجارت خارجی، بلکه صنایع کلیدی کشور را دچار بحران کرد. صنعت خودرو، که سالها بر همکاری با شرکتهای اروپایی استوار بود، بهطور ناگهانی با خروج بازیگران اصلی خود مواجه شد. این خروج، زنجیره تأمین را از هم گسست، تولید را کاهش داد و بازار را در وضعیتی بلاتکلیف رها کرد؛ اما در دل این بحران، فرصتی نیز نهفته بود. خلأ ایجادشده در بازار ایران، میدان را برای ورود گستردهتر شرکتهای چینی فراهم کرد. آنها که پیشتر حضوری محدود داشتند، بهتدریج به بازیگران اصلی تبدیل شدند. همکاریها ابتدا در قالب واردات یا مونتاژ ساده شکل گرفت، اما بهمرور به سمت سرمایهگذاری مشترک و بومیسازی حرکت کرد. صنعت خودروی ایران، ناخواسته اما اجتنابناپذیر، مسیر خود را از غرب به شرق تغییر داد.
موسایی ادامه داد: در همین رابطه خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بازگشت تحریمها، زنجیره تأمین و تولید صنعت خودرو ایران را دچار بحران کرد؛ اما این بحران در عین حال فرصتی برای ورود گستردهتر شرکتهای چینی فراهم کرد و همکاریها ابتدا در قالب واردات و مونتاژ ساده بود، اما به مرور به سرمایهگذاری مشترک و بومیسازی رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: چین امروز بزرگترین خودروساز در حوزه خودروهای برقی در جهان است و ادامه همکاری ایران و چین به خصوص در زمینه همکاریها در صنعت خودروسازی، بیش از آنکه داوطلبانه باشد، محصول فشارهای مشترک به دو کشور بود و ایران با سیاست «نگاه به شرق» توانست حرکت صنعتی خود را حفظ کند و چین نیز با راهبرد «گردش دوگانه» وابستگی به غرب را کاهش داده است.
این کارشناس حوزه صنعت در پایان گفت: همکاری ایران و چین در خودروهای برقی نمونهای از همگرایی مبتنی بر منافع مشترک و اعتماد استراتژیک است و این مشارکت نه تنها فرصت اقتصادی و صنعتی ایجاد میکند، بلکه میتواند به توسعه ساختار قدرت اقتصادی منجر شود.
انتهای پیام
https://www.isna.ir/news/1404100402464/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF