خودروهای برقی یک پیروزی اقتصادی و زیست محیطی هستند


انقلاب خودروهای الکتریکی تأثیر اقتصادی زیادی بر بخش خودرو داشته است. تولیدکنندگان سنتی باید استراتژی خود را برای تطبیق با تحرک الکتریکی تنظیم کنند یا منسوخ شوند. این سازگاری شامل سرمایهگذاری در توسعه مدلهای خودروی الکتریکی، افزایش زیرساخت شارژ و بررسی مدلهای تجاری برای حمایت از انتقال از خودروهای بنزینی سنتی است.
وسایل نقلیه الکتریکی از قرن بیستم وجود داشته است و در سالهای اخیر یک تغییر بزرگ جهانی به سمت راهحلهای حملونقل پایدار صورت گرفته است، زیرا جهان با نیاز فوری به مبارزه با تغییرات آب و هوایی و کاهش اتکا به سوختهای فسیلی دست و پنجه نرم میکند. با توجه به تقاضای بالا برای سوخت های فسیلی و مصرف سالانه میلیاردها نفر، انتظار می رود ذخایر شناخته شده نفت کمتر از 100 سال باقی بماند.
خودروهای الکتریکی همچنین جایگزین تمیزتر و کارآمدتری برای موتورهای احتراق داخلی سنتی هستند و اثرات اقتصادی این تحول گسترده است و صنایع، بازارها و اقتصادهای جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد.
وسایل نقلیه الکتریکی در سال های اخیر به طور فزاینده ای به عنوان وسیله حمل و نقل محبوب انتخاب شده اند. رشد وسایل نقلیه الکتریکی ناشی از پیشرفت های تکنولوژیکی، مشوق های دولتی و افزایش آگاهی عمومی از مسائل زیست محیطی است. خودروهای الکتریکی از نظر قیمت، برد و عملکرد با خودروهای موتور احتراق داخلی سنتی رقابتی تر می شوند. در این مقاله اثرات اقتصادی وسایل نقلیه الکتریکی از جمله تاثیر بالقوه بر صنعت خودرو، قیمت نفت و محیط زیست را مورد بحث قرار خواهیم داد.
رشد خودروهای برقی صنعت خودروسازی سنتی را مختل کرده است. همانطور که مصرف کنندگان بیشتر به سمت وسایل نقلیه الکتریکی روی می آورند، تقاضا برای وسایل نقلیه سنتی ممکن است کاهش یابد و در نتیجه فروش و سود کمتری برای خودروسازان سنتی به همراه داشته باشد. با این حال، خودروسازان سنتی سرمایه گذاری زیادی روی فناوری خودروهای الکتریکی می کنند تا رقابتی باقی بمانند. به عنوان مثال، جنرال موتورز اعلام کرد که قصد دارد تا سال 2025 27 میلیارد دلار در خودروهای برقی و خودران سرمایه گذاری کند. برخی از تحلیلگران پیش بینی می کنند که خودروسازان سنتی در نهایت می توانند به تولیدکنندگان خودروهای عمدتاً الکتریکی تبدیل شوند.
بر اساس گزارش بانک جهانی، بخش جهانی خودروهای الکتریکی به شدت رقابتی است و رقبای اصلی برای تسلط بر بازار در حوزههای مختلف رقابت میکنند. سیاستها، مشوقها و قوانین دولت نقش مهمی در افزایش نرخ پذیرش خودروهای الکتریکی ایفا میکنند، زیرا برخی کشورها یارانهها و مشوقهای قابل توجهی را برای تشویق مصرفکنندگان به روی آوردن به خودروهای برقی ارائه میکنند.
تاثیر بر قیمت نفت
خودروهای برقی همچنین پتانسیل ایجاد اختلال در صنعت نفت را دارند. همانطور که مصرف کنندگان بیشتر به سمت وسایل نقلیه الکتریکی روی می آورند، تقاضا برای بنزین ممکن است کاهش یابد و منجر به کاهش قیمت نفت شود. این می تواند پیامدهای ژئوپلیتیکی بزرگی داشته باشد زیرا بسیاری از کشورها برای درآمد به صادرات نفت وابسته هستند. علاوه بر این، کاهش قیمت نفت می تواند منجر به کاهش سرمایه گذاری در اکتشاف و تولید نفت شود که در نهایت می تواند منجر به کمبود نفت در آینده شود.
اثرات زیست محیطی
یکی از محرک های اصلی رشد خودروهای الکتریکی افزایش آگاهی عمومی از مسائل زیست محیطی، به ویژه آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی است. وسایل نقلیه الکتریکی گازهای گلخانه ای و سایر آلاینده های کمتری نسبت به خودروهای موتور احتراق داخلی منتشر می کنند که می تواند کیفیت هوا را بهبود بخشد و انتشار کربن را کاهش دهد. با این حال، مزایای زیست محیطی خودروهای الکتریکی به منبع برق مورد استفاده برای شارژ آنها بستگی دارد. اگر برق از سوخت های فسیلی تولید شود، مزایای زیست محیطی خودروهای الکتریکی ممکن است محدود شود.
مشوق های دولتی
بسیاری از دولتها در سراسر جهان مشوقهایی را برای تشویق به پذیرش خودروهای الکتریکی ارائه میکنند. این مشوقها ممکن است شامل معافیتهای مالیاتی، تخفیفها و یارانهها برای خرید خودروهای الکتریکی و همچنین تامین مالی زیرساختهای خودروهای الکتریکی مانند ایستگاههای شارژ باشد. این مشوق ها می تواند به کاهش هزینه خودروهای الکتریکی برای مصرف کنندگان و افزایش تقاضا برای خودروهای برقی کمک کند. با این حال، برخی از منتقدان استدلال میکنند که این مشوقها بازار را مخدوش میکنند و ممکن است در بلندمدت پایدار نباشند.
خودروهای برقی یک سود اقتصادی و زیست محیطی برای کشورهای در حال توسعه است. بر اساس Eurostory، خودروهای سواری الکتریکی به طور گسترده در بازارهای کلیدی مانند چین، ایالات متحده و اروپا مورد استفاده قرار گرفته اند، اما پذیرش در کشورهای در حال توسعه کند بوده است. مطالعه 20 کشور در حال توسعه در آفریقا، آسیا، کارائیب، اقیانوسیه، اروپا و آمریکای جنوبی نشان داد که بیش از نیمی از آنها از تحرک الکتریکی بهره اقتصادی خواهند برد.
خودروهای سواری برقی که بیش از یک قرن پیش اختراع شدند، اکنون به عنوان بخشی از راه حل افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در بازارهای بزرگی مانند چین، ایالات متحده و اروپا پذیرفته شده اند، اما تغییر به سمت تحرک الکتریکی در بازارهای پایین و متوسط. کشورهای درآمدی به دلیل نگرانی در مورد هزینه های اولیه بسیار کند بوده است.
گزارش جدید بانک جهانی یک مورد قوی اقتصادی برای پذیرش گسترده تر وسایل نقلیه الکتریکی در کشورهای در حال توسعه، با بهره مندی از بهبود سلامت عمومی، کاهش تراکم ترافیک شهری، و کاهش اتکا به سوخت های فسیلی وارداتی گران قیمت ارائه می دهد.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403022215426/%D9%88%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%86%D9%82%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7%DB%8C
