کلید حل مشکل کمبود لاستیک در دست کارشناسان است


کمبود لاستیک خودرو و گرانی آن از جمله چالش های عمده پیش روی صنعت تایر در کشور است که در چند وقت اخیر نه تنها برای متقاضیان، بلکه برای فروشندگان نیز مشکلات زیادی ایجاد کرده است. مهم این است که از متخصصان و کارشناسان این حوزه راه حلی بخواهیم که این کمبود را جبران کند و مشکلات آن را برطرف کند و از مشاوره با آنها غافل نشویم.
به گزارش ایسنا، علی متقیان، مدیر مسئول تایر نیوز در یادداشتی نوشت: مشکلات صنعت تایر و بازار آن که از مهمترین آنها می توان به کمبود لاستیک در بازار و گرانی های مربوطه اشاره کرد. به موضوعی تبدیل شده است که مورد توجه فروشندگان، مصرف کنندگان و حتی واسطه ها قرار گرفته است و این امر باعث می شود کمبود این محصول بیش از پیش دامن بزند.
این با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، فرا رسیدن پروازهای نوروزی و افزایش تقاضای لاستیک برای آماده سازی خودروها برای سفر است که مشکل کمبود را افزایش داده است. بر این اساس، مصرف کنندگان واقعی که به خاطر سلامتی خود و خانواده خود تصمیم به تجهیز خودروی خود به لاستیک نو می کنند، برای حفظ سلامت خود و خانواده خود، تحت فشار افزایش قیمت مجبور به این کار به هر قیمتی هستند. حتی خطر لاستیک بپوش نکش
با توجه به وعده های دست اندرکاران، به ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت که با نگرانی به میدان آمد و درهای واردات را باز کرد، طبق قولی که دست اندرکاران داده بودند، مشکلاتی در بازار وجود دارد تا مشکل لاستیک حل شود. کمبود در بازار با تخصیص چهار حلقه برای هر خودرو سالانه و حتی اخیراً اعلام کرد که در نمایشگاه بهاره امسال لاستیک به قیمت دولتی و برای متقاضیان ثبت نام شده است تا پاسخگوی نیاز شهروندان باشد.
اما آنچه واضح است این است که تلاش های وزیر برای تامین نیاز تایر با موفقیت همراه نبود. البته در شرایط سخت کوشی هنوز امید وجود دارد. زیرا وقتی دولت با تمام اراده وارد میدان می شود و تصمیم می گیرد مشکلی را هر چند کوتاه مدت حل کند، موفقیت شریک آن است.
استفاده از لاستیک خودرو قطعا یک ضرورت است و علاوه بر قابل پیش بینی بودن، افزایش مصرف آن ها نیز قابل محاسبه و برنامه ریزی است; از آنجا که دستگاه های دولتی مسئول آمار دقیقی از خودروهای در حال تردد دارند و برنامه ریزی برای رفع نیاز آنها در اختیار هرکسی است که مشکل را حل کند. اما با توجه به تمامی محاسبات و اطلاعات مربوط به تولیدکنندگان، واردکنندگان و مصرف کنندگان بازار تایر، چرایی مواجه شدن با این مشکلات نیاز به بررسی دقیق تری دارد.
مسلم است که مشکل کمبود لاستیک و گرانی از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شده و یک سال است که گریبان مصرف کنندگان را گرفته است و ظرفیت فعلی تولید داخلی و حتی واردات نتوانسته مشکل را حل کند و مشکل را برگرداند. بازار به حالت عادی بنابراین تداوم این مشکلات علیرغم اهمیتی که دارند، شایسته توجه بیشتر است.
دست اندرکاران صنعت تایر معتقدند مشکل پیش آمده کمبود ارز مورد نیاز کارخانه های تایرسازی است که منجر به کاهش ناخواسته تولید و ایجاد محدودیت در بازار شده است. این در حالی است که عرضهکنندگان ارز، کمبود ارز برای کارخانهها را تایید نمیکنند، هرچند اثرات آن را بر تولید و کمبود بازار میبینند. آنها استدلال می کنند که اگر ارز در دسترس باشد، کارخانه های تایرسازی تولید را افزایش می دهند و بازار را با تمام ظرفیت خود اشباع می کنند.
برخی دیگر از فعالان صنعت و بازار تایر نیز بر این باورند که اگر دولت معادل ارزی را که برای واردات لاستیک خودرو صرف میکرد، برای احداث کارخانه تایر اختصاص میداد، به زودی میتوانستیم جشن خودکفایی تایر را در ایران جشن بگیریم.
برخی دیگر معتقدند دولت هنوز تصمیمی برای مشورت با کارشناسان این حوزه برای حل مشکل کمبود لاستیک ندارد. اگر چنین اتفاقی افتاد و وزیر صمت شخصاً شیوخ این صنعت را (تعدادشان محدود و مشخص است) احضار کرد تا دغدغه هایش را برطرف کند، با آنها بنشینید و از تجربه چندین دهه کسانی که یک عمر در این صنعت گذرانده اند، درس بگیرید. این صنعت و هر سال تجربه در مقابله با محاصره و تامین مواد اولیه لازم برای غلبه بر محاصره و توانایی پاسخگویی به نیازهای مصرف کننده، وضعیت بسیار بهتری داشته است.
علاوه بر این، اگر دولت از صنعت دعوت به حل مشکل کند، وارد میدان شده و با ایجاد اتحاد بین دولت و تولیدکنندگان، راهکار ارائه دهد و البته به این راهکارها رسیدگی شود، می توان امیدوار بود که با کار انجام شود. افراد متخصص در دستان خود مشکل کمبود لاستیک و قیمت نامناسب حل خواهد شد.
این موضوع نیازمند تلاش جدی است. حقیقت این است که دولت با تمام توان به جای واردات لاستیک، ارز را در اختیار کارخانه های تایرسازی داخلی قرار داد و از آنها خواست که برای تولید لاستیک مورد نیاز، تامین بازار و رفع نیاز به صورت شبانه روزی تلاش کنند.
در این صورت می توان اطمینان داشت که اگر کار توسط افراد متخصص و توان تولید (که در زمان مدیریت کارخانه های تایر نشان داده شد) انجام شود، می توانند این مشکل را حل کنند. دولت بدون دخالت در امور و نظارت بر کار دست اندرکاران فقط باید بر تولید و توزیع نظارت کند.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1402122719161/%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AD%D9%84-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84-%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5%D8%A7%D9%86