اخبار

آشنایی با سازه های گلخانه ای مجله خبری کشاورزی

خیش یا گاو آهن ابزاری با تیغه­های آهنی برای زیر و رو کردن خاک زمین کشاورزی سایت agriculture-na است. گرچه در ابتدای راه کشاورزان با استفاده از ماشین آلات در زمین مخالفت می­کردند، اما به مرور زمان متوجه شدند که حضور این ادوات کشاورزی منجر به افزایش بازدهی و سهولت کار می­شود. فروش آنلاین جدیدترین ادوات مکانیزه کشاورزی و باغبانی، تراکتور باغی ، دروگر ها ، علف تراش دوشی و پشتی . فروش آنلاین کود npk قیمت کود کامل قیمت کود زیگلر آلمان فروشگاه کشاورزی آنلاین ، فروشگاه آنلاین کشاورزی . متوسط قیمت واردات این محصول در ۳ماهه نخست۱۴۰۱ حدود ۳۸۱دلار به ازای هر تن بوده است، پس از این محصول، واردات گندم معمولی و برنج کامل سفیدشده صیقلی یا براق شده با سهم ۶/ ۱۷درصد (حدود ۶۲۱میلیون دلار) و ۱۳درصد (۴۵۹میلیون دلار) قرار دارند. حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به سیاست راهبردی توسعه مکانیزاسیون برنج و گندم اظهار داشت: برداشت مکانیزه این دو محصول در سال ۹۲ حدود ۱۴۹ هزار هکتار بود که امسال به بیش از ۲۵۵ هزار هکتار رسیده است. وی ادامه داد: در سال های اخیر در کشت برنج ضریب مکانیزاسیون ارتقای چشمگیری داشته و از ۴۸ هزار هکتار سال ۹۲ به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار رسیده است.

در حال حاضر ضریب مکانیزاسیون در استان مازندران به ۲.۹۹ اسب بخار رسیده که این میزان در سال ۹۲ ۱.۶۲ اسب بخار بوده است و توسعه کشاورزی نوین در شالیزارها و گندمزارها جزو سیاست های راهبردی در استان مازندران به شمار می رود. کشاورزی، بعنوان یکی از مهمترین اهرمهای اقتصادی هر کشور همواره مورد توجه سیاستگذاران و اقتصاددانان قرار داشته است لذا پرداختن به این فناوریهای جدید در این حوزه میتواند جزو مهمترین اولویتهای کاری باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، مجید خدابخش در دیدار با نمایندگان تشکلهای غیردولتی بخش کشاورزی استان، حمایت از توسعه کشاورزی با استفاده از فناوریهای نوین را یکی از مهم ترین سیاستهای دولت دوازدهم برشمرد و عنوان کرد: خوشبختانه در قانون بودجه سال 97، 1.5 میلیارد دلار برای ارائه تسهیلات به کشاورزان تصویب شده که نزدیک به شش درصد از آن سهم استان آذربایجان شرقی است. کاهش هزینه ی تولید و اثرات آن را در کشورهایی چون ایران که تعداد کارگر کم است با مکانیزه کردن درست ، به وضوح می توان رؤیت کرد. با این تعریف جایگزین کردن کارگر با ماشین و موتور یکی از روش ها محسوب می شود و استفاده از بذر اصلاح شده برای به دست آوردن عملکرد محصول بیشتر روشی دیگر، که هر دو بخشی از موضوع مکانیزاسیون هستند.

یعنی یک کارگر زن برای روزی ۱۴ ساعت کار تنها ۲۰۰هزار تومان دریافت می کند، در حالی که مزد یک مرد کارگر برای همین کار ۴۰۰هزار تومان است. در این راستا شرکت کمباینسازی ایران در سال 1396 با کسب حد نصاب لازم مفتخر به دریافت این گواهینامه شد. آنها گفتند از این پس محصول بینام و نشان نمیخواهیم و باید وضعیت محصول به لحاظ مواد آلی و سموم شیمیایی و غیره مشخص باشد. این مقام مسئول در جهادکشاورزی استان مرکزی به لیست فروشندگان مجاز سموم در کشور نیز اشاره کرد و افزود: در استان مرکزی حدود ۱۶۰ فروشنده مجاز سموم وجود دارد که دارای پروانه و مجوز از سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای فروش و عرضه سموم هستند و بهره برداران کشاورزی نیز با مراجعه به این مراکز، سموم مجاز تهیه شده از طریق شبکه فرمولاتورهای داخلی یا واردکنندگان سموم کشاورزی که در داخل کشور وجود دارند و آمار آنها حدود ۷۰ تولیدکننده و واردکننده سموم است، را تهیه کنند. افزایش تولید در واحد سطح: بررسی سازمان کشاورزی و خوار و بار جهانی نشان می دهد که قاره آسیا دارای 31% از اراضی قابل کشت و 58% جمعیت جهانی است و تراکم جمعیت در رابطه با اراضی کشاورزی حدود 8 نفر برای هر هکتار زمین می باشد.

ابوالفضل شاهمرادی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به افزایش ۱۱.۶ درصدی میزان بارندگی امسال نسبت به سال گذشته، گفت: به منظور جبران خسارت های ناشی از تندبادها، تگرگ و بارشهای شدید ابتدای سال بر بخش کشاورزی به خصوص در شهرستان شاهرود، یارانه ویژه به کشاورزان پرداخت می شود و همچنین با کشت نشایی چغندر تلاش بر این است که خسارت های بخش کشاورزی تا حدودی جبران شود. به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در تعریف «کشت مستقیم» به عنوان روشی نوین در کشاورزی می توان گفت که این نوع کشت با حذف عملیات خاکورزی یا شخم زنی در زمین کشاورزی انجام می شود.

برای رسیدن به این دو هدف، 6 عملیات کشاورزی می بایست سرلوحه ی کار قرار گیرند: خاکورزی گسترده، کشت تک محصولی، استفاده از کودهای معدنی، آبیاری هوشمند، کنترل پسماندهای شیمایی، و اصالح ژنتیکی گیاهان. گیاهان زینتی مثل گلهای جعفری، اطلسی، داوودی، آهار، کلم زینتی و همچنین سبزی و صیفی جات نظیر ریحان، شاهی، شنبلیله، خیار، گوجه فرنگی از جمله گیاهانی است که کشت میشوند و قابلیت سودآوری و نیز جذب اقبال عمومی برای خرید و فروش را دارند. مسوولان، کشت قراردادی را راهکار این نوع مشکلات میدانند. در نتیجه ، کشاورزان اطلاعات لازم را برای تصمیمات آگاهانه و نه شهود آنها را بر اساس داده های مشخص اتخاذ کنید . برای استفاده بیشتر از فناوری کشاورزی عمودی، باید تجهیزات را به سیستم عاملی متصل کنید که فرآیندها را خودکار کرده و بینش داده ها را ارائه می دهد. علمی شدن کشاورزی و بهره گیری از تجهیزات مدرن و مکانیزه علاوه برای افزایش میزان تولید و بهبود عملکرد، در کاهش هزینه های تابعه نیز تاثیر بسزایی دارد. نانو کود ها در خاک ابتدا تحت تاثیر دما و سپس PH و همچنین آب قرار گرفت. او با اشاره به مقابله با چالش کم آبی در بخش کشاورزی اظهار داشت: استفاده از سیستمهای آبیاری تحت فشار به دو روش آبیاری بارانی و زیر سطحی از جمله سیاستهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که به همین منظور یارانهای به کشاورزان در قبال اجرای هریک از این سیستمها ارائه میشود که در کاهش میزان مصرف آب اهمیت بسیاری دارد.

تولید محصولات کشاورزی اهمیت زیادی برای اقتصاد دنیا دارد، زیرا این صنعت کلید تامین غذای جهان است و با افزایش جمعیت این نگرانی وجود دارد که تولید محصولات کشاورزی کمتر از نیاز دنیا باشد. علم نرمافزار و داده: فیزیولوژی گیاهی مختلف، تجزیه و تحلیل سلامت خاک و حتی نرمافزار مدیریتی مانند Insight Manager در این زمینه استفاده میشود که میتواند به کشاورز در به روز بودن و برنامهریزی استراتژی کشاورزی همراه با علم دادههای مدرن کمک کند. کشاورزی هوشمند با نظارت دقیق بر تمامی مراحل عملیات زراعی، به تولید بهینه محصولات و کاهش هزینههای اقتصادی منجر میشود. به این صورت که هزینههای زندگی کشاورزان به نسبت تورم تعدیلشده است. افزایش دستمزدها منجر به افزایش مصرف گوشت گوساله و کاهش مصرف گوشت مرغ در ایران خواهد شد، چرا که وقتی درآمد بالاتر میرود مردم گرایش بیشتری به مصرف گوشتهای گرانتر مانند گوشت قرمز پیدا میکنند. اگر در تجارت تمرکز بود، تا امروز چرا وضع بازار این است، چرا تجارت کشاورزی این وضعیت را دارد؟ چرا استفاده از اختراعات فناوری در کشاورزی ضروری است؟ ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود و این استان قطب تولید بسیاری از محصولات نظیر مرکبات، برنج، گندم، گل وگیاه است.

۲-گلخانه های تولید گل و گیاهان زینتی برای تولید انواع گلهای شاخه بریده(رُز- ژربرا – گلایول – داودی) وگلهای آپارتمانی می باشد. در این روش گیاهان در طبقات عمودی و در محیطهای کنترل شده کشت شده که مزایای متعددی را برای صنعت کشاورزی به همراه دارد. به عبارت دیگر کشت گلخانهای به عنوان کشتهای صنعتی به حساب میآیند که در آن هزینه تمام شده تولید، بالا میباشد. کشت هیدروپونیک معروف به این است که هزینه اولیه زیادی در بر دارد؛ ولی بهره وری آن در آینده بالا است. به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، اصغر پرتوی عصر امروز در مراسم معارفه مدیران جهاد کشاورزی بیله سوار و پارس آباد اظهار کرد: با توجه به اینکه رویکرد وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولیدات استراتژیک با محوریت بهره وری بالا با کاهش مصرف منابع آب است در این طرح های توسعه ای توجه و بها دادن به آبیاری های قطره ای و ثقلی مورد توجه است. او اظهار داشت: از دیگر راه های مصرف بهینه آب استفاده از مالچ های پلاستیکی (کشت زیرپلاستیکی) در کم کردن میزان تبخیر و تعرق و جلوگیری از کانون های ریزگرد محسوب می شود.

به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به شرایط و نیازهای فعلی کشور دیگر کشاورزی به شیوه سنتی دیگر سودی برای کشور ندارد و کشاورزان باید از تجهیزات پیشرفته استفاده کرده و از شیوه های نوین در کار خود استفاده کنند. به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» در سه ماهه پایانی سال 1400، وزارت نیرو در برخی از مناطق کشور اقدام به قطع برق کشاورزی به مدت طولانی کرد که خسارت هایی را به کشاورزان وارد نمود و همچنین سازمان هواشناسی در یکی از استان ها پیش بینی نادرستی از بارش نزولات آسمانی برای حداقل سه ماه داشت که منجر به کاشت بیش از 400 هزار هکتار گندم دیم شد، اما بارشی رخ نداد و عملات خسارت زیادی به این گروه از کشاورزان وارد شد. وی با عنوان سطح کشت مکانیزه در گندم در گذشته حدود پنج تا شش هزار هکتار بود که اکنون به بیش از ۲۰ هزار هکتار رسیده است، افزود: اکنون پاشش بذر به شکل مکانیزه انجام می شود. در این خصوص مسوولان مکرر اعلام کردند: ۹۷ درصد در تولید بذر خودکفا هستیم، اما دو اشکال عمده وجود دارد، نخست اینکه بیش از ۹۰درصد بذر سبزی و صیفی را هنوز وابستهایم.

این وسیله به دام وصل می­شد تا با حرکت آن، زمین برای کاشت بذر آماده شود. فقط یک هکتار زمین با کمی اراده می تواند نان آور یک خانواده در یک روستا باشد. گلخانهها با توجه به مدل گلخانه، نوع سازه و همچنین نوع کاربرد گونههای مختلفی دارد. وی ادامه داد: استقلال کشور در زمینه زیست فناوری و تربیت متخصصین متعهد در این حوزه منجر به کاربرد آن در چارچوب های شرعی، قانونی، بشر دوستانه و ایمن شده و همچنین اقتدار علمی و توسعه کشاورزی ایران اسلامی را رقم خواهد زد. وی ادامه داد: همچنین بیشترین خسارت به نخلستانهای سیستان و بلوچستان بوده که محصول خرما دچار ریزش و ترشیدگی شد. تمام تلاش این سازمان با پیگیری خسارت سیل اخیر بهبود وضعیت باغات دچار خسارت شده و کاهش آلام کشاورزان زحمتکش منطقه است. این احتمال کاملا وجود دارد که هوش مصنوعی بتواند چنین افزایش بازدهی را برای صنعت کشاورزی فراهم کرده و به حل مشکل غذا در دهههای آینده کمک کند.از دیگر خدمات و راهکارهای پلتفرم واتسون میتوانیم به سرویسی با نام Watson Discovery for Salesforce اشاره کنیم؛ این سیستم بهدنبال دادن اطلاعات مرتبط به واسطههای خدمات مشتریان درمورد نیازهای مشتریان در زمانهای مشخص است.ابزاری هم درزمینهی منابع انسانی تعبیه شده است که سابقهی کارکنان با عملکرد بالا را مورد تجزیهوتحلیل قرار میدهد.

در بازار داخلی نیز تقاضا برای این محصول کشاورزی بسیار بالا است. تشدید تحریمها موجب شد سال 1398 سالی سخت برای بازار محصولات کشاورزی ایران باشد و این واقعیت در مصرف برخی کالاها مثل شکر، گوشت، روغن پالم، پنبه و شیر مشهود بود. شوربختانه نظام آموزش عالی کشاورزی همچنان متکی به آموزههای دهه ۴۰ توجهی به تغییرات تکنولوژیک نداشته و سیستم ترویج و آموزش کشاورزی کشور نیز اگرچه با تولید برخی از اپلیکیشنهای فنی سعی در نشر نوآوریهای امروزین دارد، اما همچنان از الگوهای دهه ۵۰ سود میبرد، در نظام تحقیقات کشاورزی ما هم، کشاورزی هوشمند هنوز تا تبدیلشدن به یک سوژه پژوهشی ناب فرسنگها فاصله دارد.

البته فعالیت انسان تا مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرد و بیشتر جنبه نظارتی به خود گرفت. وی با بیان اینکه این فقدان برنامه در تمام دولتها هم بوده و نشان از بی توجهی مسئولان به مقوله کشاورزی دارد، بیان کرد: پس از ۴۰ سال مدون شدن کشاورزی مثلاً مکانیزه در استان سمنان، هنوز مجموع زمینهای تحت آبیاری قطرهای و یا تحت فشار استان سمنان به ۴۰ هزار هکتار نرسیده است این در حالی است که فقط در یک شهرستان شاهرود بیش از ۳۹ هزار هکتار زمین زراعی کشاورزی وجود دارد. از زمانی که او گلخانه خود را با این روش احداث کرده، هم نشای باکیفیت و خوبی تولید و هم آب کمتری استفاده میکند، مهمتر اینکه زمینه اشتغال ۵ نفر را نیز اینجا فراهم کرده است. این اقدامها امنیت آب در مزارع را افزایش میدهد. این کشاورز با بیان اینکه کالپوش بهترین عدس و بنشن ایران را دارد اما چه برنامهای برای توسعه کیفی کشت، بسته بندی، عرضه به بازار و …

وی گفت: این طرح هم جواب نمیدهد زیرا گلاب گیری و گل محمدی خود موانع زیادی دارد که اولین آنها سیب سلامت است جهاد فقط کشت گل محمدی را ترویج میدهد بقیه آن را رها میکند و کشاورز باید با بهداشت و درمان برای سیب سلامت کل انجار برود و دست آخر هم گلهایش روی دستش باد کنند و خراب شوند مانند آنچه در این دو سال اخیر در کالپوش رخ داده است این نشان میدهد هیچ برنامه مدونی با حضور دستگاههای ذی ربط نیست. شاه حسینی افزود: همین اکنون که کشاورزی کالپوش با مشکلات عدیده روبرو است جهاد طرح کشت گیاه گل محمدی در ۲۰ هکتار اراضی کالپوش آن هم اراضی شیب دار را داده تا گلاب گیری انجام شود لذا مزیت اصلی که بنشن است رها شده و به دنبال گلاب گیری هستند. گرایش مدیریت کشاورزی نوین عموماً دو هدف را دنبال می کند: 1 -دسترسی به باالترین حد تولید، و 2 -صرفه ی اقتصادی هرچه بیشتر از فعالیت های کشاورزی.

کشاورزی عمودی (Vertical farming) یکی از روشهای نوین کشاورزی در عصر حاضر است که به زودی جایگزین روشهای سنتی کشاورزی خواهد شد. وی گفت: کمبود آب در سطح باغات و مزارع طی فصل رشد گیاه اثرات چشمگیری در تولید میزان محصولات به ویژه محصولات سبزی و صیفی دارد که اصولاً نیاز آبی بالایی دارند و در فصل گرما تولید می شوند. سرپرست سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: عمده خسارات وارده سیلاب به ٢6 هزار هکتار از باغات و اراضی زراعی، واحدهای دامداری روستایی و دامهای سبک، گلخانهها، قنوات و چاههای کشاورزی، جادههای دسترسی بین مزارع، کانال انتقال آب و انتقال آب با لوله، بند و سازه آبخیزداری، سیستم نوین آبیاری، منابع تامین آب عشایر و استخر ذخیره آب بوده است. دوره MBA گرایش مدیریت کشاورزی نوین توانسته به واسطه طراحی های نوین و ترکیب با رشته های فنی و مهندسی (بطور نمونه کشاورزی نوین) میزان اثر گذاری خود را برای مدیران دو چندان کرده و به افراد این امکان را بدهد که با شناسایی فرصت ها و خالا های موجود در بازار، و از همه مهمتر تغییر رویکرد سنتی، پیشرفت فوق العاده ای در عملکرد اجرایی و اقتصادی خود ایجاد کنند.

سید مصطفی طباطبایی که خود بهره بردار بخش کشاورزی استان سمنان است، تاکید میکند: ما هنوز برنامهای مدون که در آن نیازها، داشتهها، وضعیت موجود و مزیتهای اقتصادی کشاورزی در آن وجود داشته باشد را نداریم و لذا توسعهای هم درکار نیست. نشریه پژوهش های علوم کشاورزی پایدار از هم اکنون آماده پذیرش مقالات پژوهشگران محترم در زمینه های فوق می باشد و شماره دوم از دوره دوم نشریه در شهریور ماه 1401 منتشر خواهد شد. نشریه پژوهش های علوم کشاورزی پایدار به عنوان یکی از نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهید حاج قاسم سلیمانی (کرمان) از تاریخ 99/09/22 بر اساس مجوز شماره 10/2703/ص/99 دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت خود را آغاز نموده و طبق مجوز شماره 88290 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور، به صورت فصلنامه منتشر می گردد. در فرآیند ارزیابی علمی نشریات دانشگاه آزاد اسلامی در شهریور 1400، این نشریه رتبه B را کسب نمود. در حال حاضر نیمی از شالیزارها و گندمزارهای استان مازندران به صورت مکانیزه کشت و برداشت می شود و توسعه روند روبه رشد استفاده از پهبادها و ناوگان مکانیزه، روزهای خوشی را برای کشاورزی در استان مازندران نوید می دهد. وی با اظهار اینکه اعتبارات توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی در استان رشد یافته است، افزود: در سال جاری ۱۰۲ میلیارد تومان اعتبارات برای این بخش درنظر گرفته شد و پیش بینی می شود این میزان تا ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

شاهمرادی با بیان اینکه به طور کلی ۸۴ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان سمنان به صورت کشت دیم و آبی است، ابراز داشت: ۳۱ هزار هکتار از زمین ها مربوط به کشت بهاره و ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار آن مربوط به محصولات دیم است که بیشترین محصول دیم با دو هزارو ۷۰۰ هکتار آفتابگردان در بخش کالپوش است. این مزارع از یک نظر دیگر نیز منحصربهفرد هستند و آن عدم نیاز به خاک است. یکی دیگر از بهترین و سودآورترین محصولات گلخانه سبزیجات است. فروشگاه کشاورزی خاص، تولیدکننده انواع سبزیجات گلخانهای است. تولیدات گلخانهای یکی از بارزترین نمونه های یک کشاورزی پایدار میباشد. وی با بیان اینکه مازندران قطب تولیدات کشاورزی وباغی است، یادآور شد: برای توسعه مکانیزاسیون و خرید ماشین آلات و پهبادهای کشاورزی تسهیلات با نرخ مناسب در اختیار بهره وران قرار خواهد گرفت.