اخبار

از ضرر تا وعده سودآوری یک خودروساز بزرگ

چندی پیش یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی با گلایه و ابراز نگرانی از زیان دهی این گروه صنعتی به دلیل قیمت گذاری دستوری محصولات در حالی که نرخ نهاده های تولید در حال افزایش بود، دارایی ها مورد ارزیابی قرار گرفت و همچنین درخواست تخصیص 10 هزار تومان شد. میلیارد تومان صلاحیت مکاتبه دارد اما مدیرعامل این گروه خودروسازی اخیرا اعلام کرده است که با وجود قیمت گذاری منصفانه، این شرکت در مسیر سودآوری قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، علی مردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو چندی پیش در نشست اینترنتی با برخی سهامداران ضمن تشریح عملکرد این گروه خودرویی در سال جاری و برنامه های آن برای سال آینده، قول مساعد برای قرار گرفتن در مسیر درست سودآوری را داد. .

وی با بیان اینکه تا پایان بهمن ماه حدود 511 هزار دستگاه خودرو تولید شد که این رقم تا پایان سال به بیش از 553 هزار دستگاه خواهد رسید و رکورد تولید سال گذشته را شکسته است، تاکید کرد: تلفیق تولید امسال و سال آینده یک محصول خواهد بود. روشی که در آن حداکثر تولید و عرضه به محصولات تولید شده بستگی دارد.آنها را ارتقا دهید تا در سال آینده نه تنها از ضرر شرکت کاسته شود بلکه محصولات نیز سودآور باشند.

به گفته مدیرعامل این خودروساز، ضرر و زیان های تحمیل شده به این خودروساز به دلیل قیمت گذاری دستوری در سال آینده کاهش چشمگیری خواهد داشت. علاوه بر این، محصول جدید رایرا به صرفه نیست و با معامله خوب این محصول در پلتفرم خود، می‌توانیم بخشی از ضررهای حاصل از محصولات دیگر را نیز برطرف کنیم. در مجموع بر اساس اقدامات برنامه ریزی شده ای که در سال آینده اجرا می شود، این امر به امید به آینده روشن و خروج ایران خودرو از زیان کمک می کند.

وی با اشاره به روند نزولی تعهدات ایران خودرو از سال 2019، گفت: این بدان معناست که محصولات خود را پیش فروش نکرده ایم و تعهدات کمتری برای سال آینده داشته ایم. بنابراین می‌توان قول داد که با قیمت‌گذاری منصفانه، نسبت به سال‌های گذشته جبران زیان بیشتری خواهیم داشت. در واقع با حذف قیمت گذاری اجباری می توان شرکت را سودآور کرد و حقوق واقعی سهامداران را به آنها داد.

زیان انباشته این شرکت در نیمه اول سال جاری

این در حالی است که مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ابتدای اسفندماه گذشته نامه ای به بورس ارسال کرد. افزایش زیان انباشته این شرکت در نیمه اول سال جاری و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه با کاهش قیمت محصولات و درخواست قیمت‌گذاری بوده است، تایید کرد که بر اساس آن، صدور مجوز افزایش قیمت محصولات ارتقا یافته و انتظار به روز رسانی قیمت محصولات برای سال درخواستی جاری.

وی در این نامه توضیح داد که قیمت خرید مواد و قطعات همگام با تورم نهاده‌های تولید از جمله ورق، آلومینیوم، مس، سرب و عناصر پلیمری، رشد نرخ ارز و افزایش دستمزد مصوب وزارت کار، اما برخلاف قیمت، محصولات به صورت سفارشی و بر اساس اطلاعات قیمت دوره گذشته و بدون … با احتساب تورم دوره جاری، قیمت گذاری بر اساس صورت های مالی شرکت برای اولین بار انجام می شود. شش ماه از سال 1401 هجری قمری و قیمت دلار 26 هزار تومان است. بنابراین این مبنای محاسبه قیمت منجر به افزایش قابل توجه تفاوت قیمت تمام شده و درآمد حاصل از فروش محصولات و تشدید زیان برای شرکت شد.

علی العبادی شروع به کار کرد

در پی این نگرانی مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، عباس علی آبادی (وزیر صنعت، معدن و تجارت) نیز شروع به کار کرد وی در نامه ای خطاب به دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، با اشاره به وضعیت نابسامان خودروسازان زیان ده، عواقب عدم خروج از شمول ماده 141 قانون تجارت را تشریح کرد. . صدور مجوز افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی به نفع دو شرکت بزرگ خودروسازی بدون مالیات (فقط یک بار) تا پایان تیرماه سال آینده.

وی در این نامه نگرانی خودروسازان را به دلیل افزایش زیان انباشته و شمول ماده 141 قانون تجارت برای سومین سال متوالی اعلام کرد و همچنین پیامدهای این زیان را بر سهامداران خرد و تاثیر فراوان آن بیان کرد. از معاملات دو نماد سایپا و ایران خودرو بر روند کلی شاخص و نزول آن پرداخت و پرداخت ارزش دارایی سهامداران و خروج از شمول ماده 141 قانون تجارت با کاهش انباشته را غیرممکن دانست. زیان تا تعیین مهلت تعیین شده و تنها راه حل عملی این امر (خروج از شمول ماده 141 قانون تجارت) افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها است و اعلام شده است که وی خواستار مالی معافیت تا پایان ژوئیه 1403 لحاظ شود.

این در حالی است که علی آبادی اواسط بهمن ماه از بانک مرکزی درخواست کرد که سقف اعتبار خودروسازان را 15 هزار میلیارد تومان (10 هزار میلیارد تومان برای ایران خودرو و 5 هزار میلیارد تومان برای سایپا) افزایش دهد، اما در نهایت تمام شد. با تخصیص اعتبار به سایپا موافقت نشده است.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1402121208673/%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D8%AF%D8%AF%D9%87%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا