اخبار

بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی مجله خبری کشاورزی

بر اساس مشکلاتی که در مراحل قبلی مشخص شده است، بستر نرم افزاری و یا انسانی که سیستم عامل را مدیریت می کند در مورد اقداماتی که باید انجام شود تصمیم گیری می کند. داده های جمع آوری شده توسط سیستم تجزیه و تحلیل می شود و نتیجه گیری در مورد وضعیت جسم یا فرآیند نظارت شده انجام می شود. به این صورت که هزینهها را کاهش داده و میزان برداشت محصول را همزمان با بهبود تصمیم کشاورزان با دادههای دقیق افزایش می دهند. در مقابل، برخی کشورها نیز باهدف کاهش وابستگی به کشورهای خارجی اقدام به واردات فناوری کشاورزی از هلند کرده اند. با ارائه مزایای پیشرفت فن آوری، کشاورزی هوشمند قصد دارد بار سنگین کارگران مزرعه را نیز کاهش دهد. آب و هوا نقش بسیار مهمی برای کشاورزی بازی میکند و از مزایای به کار گیری فن آوری اینترنت اشیا در کشاورزی است و داشتن اطلاعات نادرست درباره آب و هوا باعث کاهش کمیت و کیفیت تولید محصول میشود..

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، عطاء الله هاشمی با بیان اینکه خوشبختانه قانون اصلاح خرید تضمینی محصولات کشاورزی ابلاغ شده است (جزئیات بیشتر)، گفت: بر این اساس شورایی متشکل از ۹ نفر، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تعیین میکنند و نکته قوت قانون جدید این است که شامل سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ هم میشود. اگر مبلغ وام شما بیش از ده ملیارد تومان باشد، وارد کارگروه ملی میشود که در این صورت توسط وزارتخانه بررسی خواهد شد. شتاب با ایجاد ارتباط بین دستگاه های سه بانک رسما متولد شد : بانک کشاورزی توسعه صادرات صادرات ایران طرح های بانکداری الکترونیک : بانک کشاورزی : مهر گستر بانک ملی : سیبا بانک تجارت : SGB بانک صادرات :سپهر بانک رفاه : جاری همراه بانک ملت : جام بانکداری متمرکزcore banking: اصول کار بانکداری متمرکز بر وجود یک واحد اطلاعات مرکزی core استوار است . دومین مسئله مربوط به کشاورزی گلخانه ای، نیاز به مراقبت لحظهای و دایمی در این نوع کشت است. کشاورزی هوشمند ضروری می داند که به مسائل مربوط به رشد جمعیت، تغییرات آب و هوایی و نیروی کار، از نظر کاشت و آبیاری محصولات گرفته تا سلامتی و برداشت محصول بپردازد. به دلیل تنوع آب و هوایی محصولات مختلف کشاورزی در کشور ایران وجود دارد.

اینترنت اشیا برای هوشمند سازی گلخانه های ما، ایستگاههای هواشناسی را قادر ساختهاست تا به طور خودکار شرایط آب و هوایی را طبق یک مجموعه خاص از دستورالعملها تنظیم کنند. وی در ادامه به ضرورت حضور افرادی که صاحب فکر و ایده و تجربه بوده و با زیست بوم پروژه های کشاورزی به لحاظ فنی و میدانی و تجربی آشنایی دارند در بخش مدیریت کلان مدیریتی اشاره و با بیان اینکه این افراد می توانند به عنوان معین فکری در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته و به ارائه برنامه های کاربردی اقدام کنند افزود: علاوه بر این در حوزه مدیریت نرم افزاری نیز باید دانشگاه ها به طور جدی وارد عمل شوند؛ دانشگاه هایی که به خصوص در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند مهارت های مدیریت و بهره برداری و نگهداری از ساختار مزرعه را در برنامه آموزشی خود داشته باشند، دانشگاه باید میرآب پرورش بدهد نه یک مهندس آب که به دنبال یک میز برای نشستن است و تنها قادر است که محاسبه کند، دانشگاه باید گیاهپزشکی را تربیت کند که مهارت توصیه کود و سم مزارع و باغات زیست بوم خود را داشته باشد.

فاز اول این موضوع از بهره برداران صادراتی ومحصولاتی چون خشکبار و میوههای خشک آغاز شده و به تدریج به سایر محصولات گسترش خواهد یافت. اینترنت اشیا در حال آغاز دوره جدیدی از کشاورزی هوشمند است که به کشاورزان اجازه می دهد محصولات را به روشی کنترل شده و تولیدی تر و استفاده بهتر از زمین از طریق انتخاب محصول مناسب و نظارت بیشتر بر خاک، آبیاری، دما، سلامت گیاه و سایر جنبه های مهم که عملکرد کشاورزی را تحت تأثیر قرار می دهد، تسهیل کند . کتاب امکان مقایسه ادواری را نیز مهیا میکند: زندگی برزگر قاجاری با برزگر ادوار بعد از خود در مقایسه چگونه بوده است؟

همچنین معاونین وزارتخانه لازم است بسته ظرفیتهای صادراتی، وارداتی و نیازهای تکنولوژیک بخش کشاورزی را آماده کنند تا در اختیار معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه قرار گیرد و این وزارت بتواند نیازها و ظرفیتهای بخش کشاورزی را به سفارتخانهها ارجاع دهد. الان بحث سر یک میوه و دو میوه یا صادرات سیبزمینی نیست، بحث بر سر کل صادرات محصولات کشاورزی ایران است. اقتصاد کشاورزی عوامل اقتصادی مؤثر در امور کشاورزی، روابط اقتصادی موجود بین عوامل تولید کشاورزی و کاربرد اصول اقتصادی را در تولید و توسعه کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار میدهد و این امکان را به کشاورز میدهد که با مقدار زمین و سایر نهاده های تولید که در اختیار دارد حداکثر سود را بدست آورد. وی ادامه داد: هدف این طرح علاوه بر مدیریت موثر منابع آبی، حفظ و پویایی بخش کشاورزی قم به همراه افزایش میزان تولید محصولهای زراعی و باغی و بهدنبال آن رشد بخش دامپروری استان است؛ لذا این طرح فرصتهای شغلی بخش کشاورزی را تقویت میکند و درآمد کشاورزان را ارتقا میدهد. رقمهای با رشد متوسط نیز مخصوص هوای آزاد هستند، اما رقمهای با رشد نامعین رشد طولی خود را بهصورت نامحدود ادامه میدهند و مخصوص کشت گلخانهای هستند. هنگامی که محصولات شروع به رشد میکنند، حسگرها سلامت خود را نشان میدهند و شاخص پوشش گیاهی خود را محاسبه میکنند.

باید نظامهای نوین تکنولوژی آبیاری که مصرف آب را به ازای تولید هر کیلوگرم محصول کاهش دهد و گلخانه هایی که تبخیر را کم کند و تولید محصول را افزایش دهد، در ایران ایجاد کنیم. در هر روش آبیاری چه نوین و چه سنتی زمان آبیاری مزارع از اهمیت ویژهای برخوردار است. اینترنت اشیا IOT مکانیزمی برای اتصال بین حسگرها و ماشین آلات است و در نتیجه یک سیستم پیچیده ایجاد می شود که مزرعه شما را بر اساس داده های دریافتی مدیریت می کند. در دنیای IoT حسگرهای منبع اصلی جمعآوری دادهها در مقیاس بزرگ هستند. استفاده از IOT در گلخانه ها، مداخله ی انسان را از بین برده است، در نتیجه کل فرایند را با صرف هزینه و افزایش دقت در همان زمان انجام می دهد. عامل مسلط بر افزایش واردات محصولات کشاورزی و غذایی، سهم حدود ۱۳واحددرصدی برنج کامل سفیدشده صیقلی یا براق شده و ۱۱واحددرصدی گندم معمولی بوده که به ترتیب سهم حدود ۱۳درصدی و ۱۸درصدی از کل واردات این اقلام در سهماهه نخست ۱۴۰۱ را به خود اختصاص دادهاند، پس از این کالاها چای سیاه در بستهبندی غیرخردهفروشی و گوشت مرغ و خروس به ترتیب با سهم ۸۵/ ۰ واحددرصد و ۶/ ۰واحددرصد، بیشترین سهم در افزایش واردات اقلام کشاورزی و غذایی را در این مدت داشتهاند.

این مسئول یادآور میشود: به غیر از مشکل سموم که مورد اعتراض قرار گرفته، مورد دیگر کودهای شیمیایی و آلایندههایی است که برای محصول کشاورزی استفاده شده است. کشاورزی دقت به کشاورزان کمک میکند تا با کمک سنسورها، دادهها را تولید کنند و این اطلاعات را برای تصمیم گیری های سریع و هوشمندانه مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. هدف از بکارگیری اینترنت اشیا در کشاورزی، استفاده از دستگاههایی است که دارای سنسورهای مختلف است؛ این سنسورها اطلاعات را جمع میکنند و به سرور اصلی برای تجزیه و تحلیل انتقال میدهند. به طور خلاصه میتوان گفت که اینترنت اشیا به بسیاری از اشیا و چیزهایی اشاره دارد که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشنهای موجود در تلفنهای هوشمند و تبلتها قابل کنترل و مدیریت است. برای هوشمند کردن صنعت کشاورزی تجهیزاتی لازم است که بتوان آب رسانی، کود دهی، حفظ رطوبت و دمای محیط را به طور کامل کنترل کرد.

اما راه حلهای IOT به شما این امکان را میدهند که شرایط آب و هوایی را در هر لحظه بدانید. اینترنت اشیا با ریشه کن کردن چالش هایی نظیر تغییرات شدید آب و هوایی ، تغییرات اقلیمی و تاثیرات زیست محیطی به ما برای تولید غذای بیشتر کمک میکند. در کشاورزی مدرن ما با یکسری دستگاهها در ارتباط هستیم که انجام یک سری از کارها را آسانتر میکند و با استفاده از آنها انجام یکسری از کارها برای فرد آسانتر میشود مانند کمباین، تراکتور، دستگاه آبیاری قطرهای. وی با بیان اینکه شرایط تجاری برزیل با ایران مثلثی و از طریق کشورهای واسطه انجام می شود، افزود: این تجارت ها بر محصولاتی مانند ذرت، سویا و مواد مشابه متمرکز میشود که برای افزایش ظرفیت ها گروهی از بازرگان ها در تهران با من همراه هستند. موحد با بیان اینکه یک دهه است که به امر ترویج مانند گذشته توجه نمیشود، اظهار کرد: چندین سال است که علم ترویج رو به ضعف رفته است که باید برای آن ماموریت و وظایف جدیدی تعریف شود چراکه میتوان گفت تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به ترویج و ارتقای بخش کشاورزی است. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اجرای طرح قانون رتبه بندی معلمان نیز گفت: آئین نامه اجرای طرح تأیید شده است و در این اقدام انقلابی 806 هزار معلم تحت پوشش قرار می گیرند.

در این مدت از اطراف پیاز جوانههای بسیاری میروید که باید به جز جوانهای اصلی دیگر جوانهها را از پیازها حذف کرد این عمل از هدر رفتن توان و نیروی ذخیره شده در پیاز جلوگیری میکند. هوشمندسازی کشاورزی با کمک اینترنت اشیا توانسته است تا بر بسیاری از مشکلات کشاورزان غلبه کند و میزان برداشت محصول ارگانیک را در واحد سطح بهبود دهد. یکی از عواملی که در سلامت گیاه نقش مهمی دارد، میزان PH آب است که با این سنسور قابل اندازه گیری است. سنسور هوا هوشمند جهت اندازه گیری دما، پیش بینی شرایط آب و هوا و … بر اساس نتیجه به دست آمده از تحقیق میزان مصرف آب کاهش یافته چرا که تنها با استفاده از اندازه گیری رطوبت خاک می توان میزان آبیاری را کنترل کرد. اما به راستی دلیل این حجم از ضایعات چیست و چه راهکارهایی جهت کاهش آنها وجود دارد؟ همزمان، یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه باغداران ایران، فقدان سیاستگذاری مناسب برای بازاریابی جهانی را، دلیل ماندن محصولات باغی ایران روی دست کشاورزان و از بین رفتن آنها دانسته؛ مسئلهای که در کنار خشکسالی و کاهش قدرت خرید مردم، از چالشهای کشاورزان ایران است. از لحاظ وزنی نیز در این بازه، روند صعودی افزایش صادرات اقلام کشاورزی که از ابتدای سال۱۳۹۶ آغاز شده بود، در سال۱۴۰۰متوقف و به ۵/ ۸هزارتن رسید که در مقایسه با سال۱۳۹۹ افت ۷/ ۳درصدی را تجربه کرده است.

زمانی که میگوییم چهار میلیون بهرهبردار یعنی این حوزه از چهار میلیون خانوار برخوردار است. حدود 7 هزار تومان هزینه دارد که در این روش برای بازگشت سرمایه اولیه حدود چهار تا پنج سال زمان مورد نیاز است. کاهو و کلم، گوجه فرنگی و انواع دیگر صیفیجات، چغندر، یونجه، شبدر و ذرت را میتوان مخلوط کشت کرد اما عمده محصولات اصفهان در روش کشت مخلوط، صیفیجات با ذرت علوفهای است یا در آران و بیدگل و کاشان کشت مخلوط پنبه با صیفیجات است که کشاورزان در این منطقه نیز به دلیل گرمای هوا روی صیفیجات را با مالچ پلاستیکی میپوشانند تا از تبخیر جلوگیری کرده و در مصرف آب صرفهجویی شود. 1. هر عضو باید در قلمرو خود از بهداشت سلامت انسان در برابر خطرات ناشی از ورود استقرار یا گسترش آفات، امراض و موجودات ناقل بیماری حفاظت کند. دیمکاران، با تغییرات آبوهوا در منطقه خویش، تاریخ کاشت محصول خود را تغییر میدادند تا کمتر در معرض تاثیر ناشی از اثرات سوء محیطی قرار گیرند. علاوه بر این، بدلیل ماهیت این نوع سیاست گذاری، اثرات این نوع برنامه ریزی در طولانی مدت قابل مشاهده است که خارج از عمر مدیریتی مدیران دولتی است؛ به همین دلیل عملاً جذابیت چندانی برای قرار گرفتن در برنامه کاری آنان نداشته است.

اندازه گیری جدیدی بر روی خاک، هوا، رطوبت و غیره توسط حسگرها انجام می شود و کل چرخه دوباره شروع می شود. با استفاده از سنسور خاک می توان عواملی مانند میزان رطوبت خاک، درجه حرارت خاک و … سه مدل از این سنسورها شامل سنسور هوشمند خاک، سنسور هوشمند هوا و سنسور هوشمند آب است که خود سه عنصر اصلی در کشاورزی است. وی افزود: طرح “کشاورزی هوشمند” بر دو محور الگوی کشت در استانهای مختلف و افزایش بهره وری ، تولید در واحد سطح و بسترسازی برای جمع آوری اطلاعات استوار است . کشاورزی هوشمند شامل تلفیق فن آوری های پیشرفته در روش های کشاورزی موجود است که با هدف افزایش کیفیت تولید و کارایی محصولات کشاورزی انجام می شود. به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی، محیط به طور بالقوه مواجه با شرایطی بسیار متفاوت با گذشته است. به طور مثال یکی از قابلیتهای این سامانهها، قابلیت کنترل از راه دور دستگاههاست؛ بنابراین میتوان دمای یک به طور مثال گلخانه را از دور کنترل کرد و یا آبیاری را از راه دور انجام داد. این هواپیما ها با سنسورهای حرارتی یا multispectral، مناطقی را شناسایی میکنند که نیازمند تغییرات در آبیاری هستند.

شرایط خشکسالی و کم آبی در کشور، استفاده بهینه از منابع آبی جهت آبیاری گیاهان را بیش از پیش ضروری ساخته است. در این شرایط ، ریشه گیاهان هوای کافی برای تنفس ندارند ، بنابراین منجر به عملکرد محصول کم و همچنین مقاومت مکانیکی پایین می شود. خیار، گوجهفرنگی، فلفل، توتفرنگی، طالبی، بادمجان و سبزیجات برگی (گشنیز، ریحان، شاهی و اسفناج)و از دسته محصولات دیگر شامل گل و گیاهان زینتی شاخه بریده (رُز، گلايول و داودي) و گلهای آپارتماني و همچنین گیاهان دارویی از این موارد هستند. مدیر کل روابط عمومی وزارت جهـاد کشاورزی همچنین از اختصاص دو هـزار میلیارد تومان در بـرنـامه پنجم توسعه بـرای مقابله با خشکسالی خبر داد و گفت: توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی از جمله یکپارچه سازی اراضی کشاورزی ، نوسازی اراضی کشاورزی و باغی ، توسعه شبکههای آب رسانی و آبیاری زمینهای کشاورزی و باغ ها ، توسعه شبکه های نوین آبیاری و آبرسانی و بهبود مدیریت مزرعه از جمله راهکارهای مقابله با خشکسالی محسوب می شود .

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، رضا کریمی عصر امروز در جلسه هماهنگی مشترک آب و کشاورزی به میزبانی شرکت آب منطقهای اردبیل اظهار داشت: تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن اولویت مسئولان باشد چرا که کمبود آب یکی از مهمترین دغدغههای مردم و مسئولان در کشور سایت agriculture-na است. همانطور که گفته شد کشاورزی هوشمند بیانگر کاربرد فن آوری های مدرن اطلاعات و ارتباطات (ICT)؛ Information and Communication Technologies در کشاورزی است. بنابراین استفاده از تکنولوژی­ های جدید مانند اینترنت اشیاء در حوزه کشاورزی، زمینه پیشرفت صنعت کشاورزی در ایران و استفاده بهینه از منابع موجود را فراهم می­ نماید. “کشاورزی هوشمند” مفهومی نوظهور است که به مدیریت مزارع با استفاده از فناوری هایی مانند اینترنت اشیا، ربات ها، هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) و هوش مصنوعی برای افزایش کمیت و کیفیت محصولات در عین بهینه سازی نیروی انسانی مورد نیاز تولید اشاره دارد. هدف نهایی کشاورزی هوشمند افزایش کیفیت و کمیت محصولات در عین بهینه سازی نیروی انسانی مورد استفاده است. آقای انصاری فرد افزود: در این طرح شاخص های مربوط به کشت هـای مختلف متنـاسب بـا اقلیم استانها تدوین شده است و تـولید محصولات خاص در استانها براساس ویژگی های استانها خواهد بود .

در طی دهه های گذشته به دلیل افزایش بهره وری از زمین های کشاورزی، کیفیت محصولات در حال کاهش بوده و مساله ای که باید بخاطر داشته باشیم ثابت بودن میزان زمین های قابل کشت در سطح کره ی زمین میباشد. رمز ورود به بانکداری دیجیتالی ، رمزی است که برای ورود به بانکداری دیجیتالی بانک کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، که این رمز برای مشتریانی که توکن سخت افزاری دارند شامل 4 رقم رمز ثابت بانکداری دیجیتالی و 6 رقم رمز تولیدی دستگاه توکن می باشد ، و برای مشتریانی که از طریق پروفایل بانکداری دیجیتالی وارد سامانه می شود شامل رمز پروفایل مشتری می باشد.

در ادامه به معرفی چندین سنسور مهم در این زمینه میپردازیم. با استفاده از این سنسور ها آبیاری از راه دور تا زمانی که سطح رطوبت خاک به میزان لازم برسد، انجام می شود. در هر ۲ بلوک یک سنسور اندازه گیری رطوبت خاک گذاشته شد. این دستگاهها دارای سنسور نیستند و توانایی جمعآوری اطلاعات و تحلیل را ندارند. برای تغذیه این جمعیت عظیم، صنعت کشاورزی ناچار به پذیرش اینترنت اشیا است. این تجهیزات شامل پمپ آبرسانی، مخزن آب، مخزن کود، پمپ تزریق کود و شیر برقی است. انقلاب صنعتی در قرن های ۱۹ و ۲۰ ابزار های دستی و ابزار های وابسته به حیوانات را با موتور های بنزینی و کود های شیمیایی جایگزین کرد. حتی در بسیاری از تولیدات نیز از سایر کشورها پیشرو هستیم.» به گزارش رکنا، وی در پاسخ به این سؤال که چرا محصولات کشاورزی ایران از برخی کشورها برگشت خورده است، گفت: «اصلیترین دلیلی که محصولات کشاورزی ایران از سوی برخی کشورها عودت داده شده، عدم رعایت دوز مصرف کود توسط کشاورزان است. به همین خاطر بسیاری از افراد به دنبال ساخت گلخانه ارزان قیمت هستند و میخواهند هر چه ارزانتر، سازه خود را بسازند.