اخبار

به مردم وظیفه دولت است مجله خبری کشاورزی

به من دستور داده شده که بتوانم شرایط را بهتر کنم؛ برای همین باید از وزارت خارجه تشکر کنم. به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در نشست هم اندیشی با مدیران مسئول نشریات تخصصی بخش کشاورزی اظهار کرد: ما به دنبال تولید قدرت کشاورزی در ایران هستیم و رسانه ها نقش موثری در این امر خواهند داشت. وی با اشاره به راهکارها برای کاهش سموم باقی مانده محصولات کشاورزی بیان کرد: سازمان ترویج وزارت جهاد باید در این زمینه ورود کند و به کشاورزان دوره ماندگاری سموم را آموزش بدهد. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه با انجام کشت های گلخانه ای بسیاری از شرکت های صادراتی در این زمینه نیز فعال می شوند، بیان داشت: در بسیاری از مناطق استان شرایط خوبی برای تولید محصول گلخانه ای وجود دارد اما تغییر کابری برای کشاورزان بسیار مشکل است.

زعفران، این طلای سرخ یکی از گیاهان معطری است که گرده آن مانند گرده دیگر گیاهان است اما از نظر خواص درمانی با دیگر گیاهان و همچنین از لحاظ طعم و رنگ مطبوع کاملا متفاوت است. در این گزارش آمده است که برای رشد ایران به میزان 13.4 % از بازار جهانی زیست فناوری کشاورزی، الزاماتی مانند افزایش تعداد شرکتهای دانش بنیان در حوزه زیست فناوری کشاورزی و ارتقای ظرفیت تولید شرکتهای موجود، ترویج و فرهنگ سازی مصرف محصولات زیست فناوری کشاورزی، حمایت بخش دولتی برای تولید و مصرف، بازاریابی ملی و بینالمللی برای محصولات زیست فناوری کشاورزی، تسهیل قوانین صادرات برای محصولات زیست فناوری کشاورزی، کاهش تعرفه گمرکی برای صادرات، فزایش تعرفه واردات محصولات زیست فناوری کشاورزی که در کشور توان علمی، عملی و امکانات تولید آنها وجود دارد، تدوین و استفاده از استانداردهای بین المللی برای تولید محصولات زیست فناوری کشاورزی، تعریف برند و معرفی به بازارهای منطقه ای و جهانی، تسهیل شرایط حمل و نقل بین المللی و تسهیل روابط پولی و بانکی ایران با جهان لازمالاجرا است. حمایت از تولیدکنندگان (PSE) در ایران حدود دو سوم کشورهای OECD است. مقایسه سطح حمایت از بخش کشاورزی ایران با کشورهای OECD نشان میدهد.

اتوماسیون مزرعه ، غالباً با “مزرعه هوشمند” همراه است ، فناوری ای است کشاورزی مدرن که مزارع را کارآمدتر می کند و چرخه تولید محصولات زراعی و دامی را خودکار سایت agriculture-na می کند. گلخانه یا Green house به فضای محدودی اطلاق می شود که قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب را برای رشد گیاهان از نواحی مختلف در طی فصول مختلف یک سال داشته باشد. فاز اول به شیوه مطالعه کتابخانه ای و مراجعه به سازمانهای مرتبط انجام شد که مشتمل بر 9 سند است، فاز دوم به شیوه مراجعه حضوری با متخصصان و جستجوی اینترنتی صورت گرفت و فهرست تجهیزات، مواد و فناوری مورد نیاز تولید هر محصول، ساختار شکست و درخت فناوری محصولات تهیه و تدوین شد و در نهایت در فاز سوم در فرآیند اجرایی فاز نقاط ضعف و قوتها، تهدیدها و فرصتها در حوزه های مختلف زیست فناوری کشاورزی در ایران را شناسایی و با استفاده از روش SWOT داده ها مورد تحلیل قرار گرفته شدند و در نهایت پس از تحلیل دادهها، استراتژی مناسب در حوزه های مختلف زیست فناوری کشاورزی تدوین شد. برای تدوین نقشه راه زیست فناوری کشاورزی کشور با مطالعه شرایط گذشته، میزان نیاز کشور، شرایط تولید و بررسی زیرساختهای موجود پنج سناریو تدوین شد که این 5 سناریو شامل روند رشد تولید محصولات زیست فناوری کشاورزی همانند 10 سال گذشته باشد، در این سناریو سهم ایران از تولید جهان 06.0 درصد در سال 1404 بدست آمد.

تفاوت کشاورزی مدرن با کشاورزی سنتی در مدیریت منابع آب ، استفاده از کود های کشاورزی بهینه تر و بکارگیری تجهیزات کشاورزی مدرن است. برای این منظور از شاخصهای اندازهگیری حمایت که از سوی کشورهای عضو OECD به کار میرود، استفاده شد. در این زمینه، گسترش بیمه محصولات زراعی و باغی در سطح 6/7 میلیون هکتار و با پوشش 83 نوع فعالیت کشاورزی (زراعی، باغی، آبزیان، دامی، منابع طبیعی و ماکیان) به مورد اجرا گذاشته شد که از نظر تعدد و تنوع بیمه محصولات کشاورزی توانسته ایم رتبه دوم جهان را کسب کنیم. بابایی با اشاره به اینکه صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی تقاضا محور است، تصریح کرد که استان سمنان در زمینه صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با تاکید بر استمرار آهنگ رشد گلخانهها در استان تصریح کرد: اکنون جایگاه اصفهان از حیث سطح زیر کشت محصولات گلخانهای شامل سبزی و صیفی و گل و گیاه زینتی استان نسبت به سایر استانها رتبه دوم و سوم کشوری است. و در نهایت، در سناریوی پنجم همه ایران تحت پوشش تولید محصولات زیست فناوری در نظر گرفته شده که در این سناریو فرض شد که 10 درصد از سطح زیر کشت کل کشور تراریخت کاشته شود، برای 50 درصد احیای باغات از نهال کشت بافت استفاده شود، در 50 درصد سطح زیر کشت از زیست مهارگرها و کودهای زیستی مصرف شود و کل صنایع تولید دام و طیور، آّبزیان از واکسن و افزودنی و کیت استفاده کنند.

«1ـ یک راه حل آن است که تولیدات کوچک و متوسط کشاورز روستایی راتا حد امکان افزایش دهیم. وی به جوانب منفی این اتفاق اشاره و تصریح کرد: «بازتاب جهانی ناپسند این موضوع که محصولات کشاورزی صادراتی ایران دائما در حال مرجوع شدن است به اقتدار کشور ضربه وارد خواهد کرد، برگشت سرمایههای مملکت و مصرف محصولات ناسالم توسط مردم از دیگر موضوعات نامطبوع این اتفاق است، سوال اساسی اینجاست که چرا نهادهای متولی که تا این حد بی برنامه عمل میکنند بازخواست نمیشوند؟ 6ـ زمین روستائیانی که در محل روستا حاضر نباشند. در حال حاضر سهم پروتئین حیوانی در تغذیه روزانه هر فرد در کشور از متوسط 9/74 گرم جهان در سطح بالاتری قرار دارد. بازار؛ گروه استان ها: طی چند سال گذشته استان فارس به عنوان قطب کشاورزی به شمار می رود و این نام پرمسما این استان را با چالش های زیادی روبه رو کرده است به گونه ای که در حال حاضر به دلیل وضعیت خشکسالی وضعیت این استان در حوزه آب بسیار نگران کننده است. گروه صنعتی تیداپارس تولید کننده ماشین آلات و تجهیزات مدرن گلخانه ای می باشد. «قاسم نوروزی» کارشناس اقتصادی، به موضوع سیستم نظارتی در حوزه بازرگانی اشاره و تاکید کرد: «کشور صادر کننده باید مجموعه ای از استاندارهای زیست محیطی را رعایت کند، امکان ندارد استانداردها به بازرگانی اعلام نشده باشد.

حجت الاسلام گشول ضمن با شکوه خواندن عزاداریهای دهه اول محرم عنوان کرد: عزاداری در قالب سینهزنی، زنجیرزنی، مرثیهخوانی، سخنرانی، برگزاری نمایشگاههای صحنههای واقعه عاشورا و کارهای گوناگون فرهنگی که در دهه محرم انجام شد نشان داد مردم غیور و سلحشور هرگز نخواهند گذاشت مجالس حسینی کمرونق شود و راه و اهداف سیدالشهدا را دنبال خواهند کرد. شجاعی درباره طولانی شدن عملیات اجرایی تصریح کرد: این طرح جزو طرحهای ملی بود اما براساس برنامه چهارم توسعه در شمار طرحهای استانی قرار گرفت و با تنگناهای اعتباری و مالی مواجه شد که نتیجه آن تاخیر در عملیات اجرایی بود. دانشجوی سال دوم مهندسی عمران است اما از کشاورزی کسب درآمد میکند. براساس گزارش فائو، ایران با تولید سالانه 2.7 میلیون تن هندوانه جایگاه چهارم دنیا را تصاحب کرده، چین در جایگاه نخست با تولید 60 میلیون تن و پ ساز آن ترکیه و هند در جایگاههای دوم و سوم قرار دارند.ایران در تولید کیوی جایگاه پنجم دنیا را دارد و سالانه 289 هزار تن از این محصول تولید میکند. یک کارشناس اقتصادی با رد ادعای نخست در استفاده بیش از حد سموم توسط کشاورزان برای به دست آوردن محصول بیشتر، معتقد است مشکل معیشتی و نگاه اقتصادی کشاورز، خود را در تغییر کاربری ها، تخریب جنگلها و مراتع نشان می دهد و این موضوع که کشاورز برای کسب محصول بیشتر اقدام به استفاده بیش از حد از سموم کرده تصوری نادرست و نامرتبط است.

اسماعیل کریمی اصل روز دوشنبه در نشست خبری هفته جهاد کشاورزی افزود: در راستای تحقق کشاورزی نوین و افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، مراکز علمی و دانشگاهی میتوانند نقش مهمی در اجرای طرحها و فناوریهای جدید در این حوزه داشته باشند. بخش کشاورزی ایران، نقش مهمی در اقتصاد ملی کشور ایفا می کند. با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در تأمین امنیت غذایی، تابآوری اقتصادی این بخش نقش مهمی را در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاوتی دارد. پروژه تدوین نقشه راه زیستفناوری کشاورزی ایران با هدف دستیابی به اهداف مطروحه در برنامههای توسعهای کشور و رسیدن به 3 درصد بازار جهانی برونسپاری شد. سناریوی سوم روند رشد تولید میانگین روند رشد گذشته و روند رشد جهانی بررسی شد که در این سناریو سهم ایران از تولید جهان 07.0 درصد در سال 1404 بدست آمد.

برای کاشت مستقیم بذر و توزیع کود، بذرپاشی و کود از جمله ابزارهای کشاورزی فعلی است که توسعه و ساخته شده است. همچنین میتوان به توانایی گلخانهها و کاشت و بازدهی زیاد محصولاتی اشاره کرد که در اقلیمهای بسیار متفاوت رشد و نمو دارند. مقدار پیاز استفاده شده در گلخانه با سطح کاشت ۱۰۰ متر مربع در ۵ طبقه معادل ۵۰۰ متر مربع به ۶ تن میرسد برداشت محصول در این مقدار به ۲۵ الی ۳۰ کیلو کلاله خشک شده می رسد. یکی از مهم ترین وظایف دولت در بخش کشاورزی، عرضه کافی مواد غذایی در سطح کلان است و نظارت بر توزیع عادلانه غذا به منظور دستیابی همگان به غذای کافی و مغذی است. به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در دومین جلسه شورای هماهنگی سازمان با تاکید بر سیاستهای روشن و شفاف دولت سیزدهم در پاسخگویی به مردم و آسان کاری در اجرای دستورالعملهای اداری اظهار کرد: رفع مسائل اداری و تکریم متقاضیان سرمایهگذاری در بخش کشاورزی، توجه خاص به موانع پیشروی آنها و تلاش برای حل آنها باید در راس امورات مدیران مجموعه قرار گیرد.

برای شروع، سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران با کمک اتحادیه میوه و ترهبار میتواند سامانه حراج را ایجاد کند چراکه اطلاعات و حجمی در حدود 10 الی 12 درصد از میوه و ترهبار تهران را در دست دارد و با این اطلاعات میتواند آغازکننده این طرح باشد. اینکه آیا مشکلات اقتصادی و توجه به تابع هزینه -فایده، باعث شده تا کشاورزان برای به دست آوردن محصول بیشتر اقدام به مصرف بیش از حد سموم و کودهای شیمیایی کنند؟ علت استفاده بیش از حد سموم توسط کشاورزان چیست؟ برای سنجش امنیت غذایی از مجموعه شاخصهایی استفاده می شود که از مهمترین آنها می توان به ضریب خودکفایی محصولات غذایی اشاره داشت که در این بخش، عملکرد دولت نهم با ارتقا و حصول بیش از 95 درصد ضریب خودکفایی محصولات کشاورزی، عملکرد بسیار برجسته به حساب می آید.

11. حفظ و احیای منابع طبیعی: حفظ و احیای منابع پایه از جمله دیگر اولویتهای دولت در بخش کشاورزی بوده است. همه این موارد در شرایطی است که اقتصاد بیمار کشور تحت تحریمهای ظالمانه تاب چالشهای دیگر و آسیبهایی از این دست را ندارد. به گزارش ایسنا، بیمه کردن محصولات یکی از اصول مهم اقتصاد کشاورزی است که در دنیا بدان توجه ویژهای میکنند، کشاورزان به دلیل عدم حضور ارزیاب صندوق بیمه کشاورزی و در نهایت ارزیابی نشدن باغات، بی اعتماد شده و از بیمه کردن باغات و دامها خودداری میکنند که همین غفلت میتواند عواقب جبرانناپذیری را در پی داشته باشد. یکی دیگر از بخش های تاریخ ایران که باعث عقب افتادن کشاورزی شده حکومت اعراب می باشد. 4ـ اراضی وقفی. 5ـ اراضی اتباع خارجی (چه آنها که در خارج متولد شده اند و چه آنها که در داخل متولد شده اند). به طور کلی در تاریخچه کشاورزی جهان، بخش کشاورزی با پشتسر گذاشتن دوره کشاورزی سنتی و گام نهادن در مسیر کشاورزی مدرن و پایدار، خدمات شایانی به توسعه و شکوفایی جامعه جهانی کرده است. بخش کشاورزی این استان جزء بخش های مهم اقتصادی است که به طور کلی 18% اشتغال، 34% فضای کسب و کار و 13.5% از ارزش تولید ناخالص داخلی استان و 7.5% ارزش ناخالص بخش کشاورزی کشور را به دوش می کشد.

کاردار آرژانتین در تهران تصریح کرد: من تلاش میکنم با انجمن و اتحادیههای مختلف فعال در حوزه برنج، دانه روغنی و قطعات خودرو، موبایل و فینتک در ارتباط باشم، تا زمینه همکاری را با ایران فراهم کنم. نشانه های این بیماری را در عرصه های مختلف اقتصاد می توانستیم به وضوح مشاهده کنیم. ماشین آلات کوچک و متوسط، کود، بذر و کمک های علمی ـ زراعی را در اختیار کشاورز قرار دهیم و روستائیان را در درون تعاونی ها تشکّل بخشیم. تجهیزات، ماشین آلات و ابزارهای کشاورزی به جای یکدیگر استفاده می شوند، هر چند تفاوت هایی نیز بین این سه نوع وجود دارد.

اما امروز که هفتاد و دو سال از این سخنان می گذرد، کشورهای شوروی سابق نتوانسته اند بین شهر و روستا تعادل ایجاد نمایند و بدون واردات گندم، جامعه را اداره کنند. بخش کشاورزی از مهمترین و استراتژیک ترین بخش های اقتصادی کشور است که امنیت غذایی جامعه به آن وابسته می باشد. مبدع این فناوری در کشورهای آسیایی کشور ژاپن می باشد که توانسته است این تکنولوژی را در تایلند و بنگلادش نیز توسعه دهد. کشاورزی عمودی، یک رویکرد جدید کشاورزی در شهرها، نگرانی های کمبود املاک و مستغلات شهری را با رشد مواد غذایی در مناطقی که به صورت عمودی روی هم چیده شده اند، در داخل و خارج از خانه حل می کند. به گزارش خانه ملت، وی گفت: بر اساس بررسیهای اولیه در سازمان حفظ نباتات مافیایی بین مدیران و کارشناسان برای واردات سموم آماده مصرف و مواد اولیه تولید سموم غیراستاندارد تشکیل شده است.

از سوی سازمان حفظ نباتات در سال زراعی 1385 – 1384، در سطح 6 میلیون و 571 هزار هکتار از اراضی کشاورزی، عملیات مبارزه با علفهای هرز صورت گرفت و در سطح یک میلیون و 68 هزار هکتار از اراضی نیز مبارزه با سن غلات انجام شد که از این طریق، از ضایع شدن یک میلیون و 100 هزار تن گندم جلوگیری گردید. در بعد ارتقای کیفی غذا، به دستاوردهایی نظیر افزایش تولید دانه های روغنی کلزا برای کاهش اسیدهای چرب ترانس در روغنهای خوراکی به میزان 10 درصد، افزایش مبارزه بیولوژیک در سطح 130 هزار هکتار، افزایش تولید محصولات ارگانیک در سطح 300 هزار هکتار، کاهش 50 درصدی مصرف سموم شیمیایی، افزایش پوشش بهداشت محصولات دامی و گیاهی و نهادینه سازی استانداردهای بین المللی محصولات غذایی می توان اشاره کرد. از بعد تـأمین مواد غذایی، افزایش تولید سرانه با رشد 3 درصد، یعنی 61 کیلوگرم در سال 1375 به 1460 کیلوگرم غذا در سال 1385 و نهایتاً تولید 105 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سال جاری که به طور شاخص بیش از 11 میلیون تن آن را محصولات دامی و 650 هزار تن آن را محصولات آبزی تشکیل می دهد، اصلی ترین مولفه این بخش شناخته می شود.

با توجه به اینکه اصلاحات ارضی صورت گرفته توسط حکومت طاغوت در دهه 40 که همراه با برخی تبلیغات صورت گرفت، بخش عظمی از کشاورزی ایران از بین رفت و با تکه تکه شدن کشاورزی ایران، واردات محصولات آمریکایی به ایران بسیار زیاد شد. همچنین با استقرار نظام هوشمند ساماندهی و کنترل محصولات استراتژیک با در نظر گرفتن تغییرات اقلیمی، عوامل بازار و توزیع و با بهره گیری از روشهای برنامه ریزی و مدلهای اقتضایی در کل فرآیند تولید که از سال 1385 آغاز شده، ثبات تولید و شناسایی و رفع مشکلات آن در حداقل زمان، ممکن خواهد شد. این محصول در یک مکانی به بزرگی 1 هکتار در حدود 1 تن محصول می دهد که به دلیل قیمت بالا می تواند سود مناسبی برای پرورش دهنده به وجود بیاورد. مواردی وجود دارند که اگر برای آنها هزینه کنید، در نهایت میتوانید قیمت محصول نهایی را افزایش دهید. این عرضه ها به صورت اوصولی درست و رعایت تمام نکات انجام گیرد بخشی از مشکل صنعت خودرو که مربوط به وجود اختلاف بین قیمت کارخانه و قیمت بازار است در این رویداد مرتفع می شود. در مجموع حدود ۴۰ درصد انرژی و ۴۴ درصد پروتئین مصرفی جامعه ایران با مصرف مستقیم گندم و فرآوردههای آن تأمین میشود که این موضوع نشان میدهد در برنامهریزی الگوی کشت این سهم میبایست مد نظر قرار گیرد.

در این زمینه در سال 1385 طرحهای مرتع داری در سطح 4/13 میلیون هکتار، عملیات آبخیزداری در سطح یک میلیون و سیصد هزار هکتار، جنگل کاری در سطح 54 هزار هکتار و عملیات بیابان زدایی در سطح 62 هزار هکتار اجرا شده است. در سال ۲۰۲۰ میراتورگ به عنوان بزرگترین هلدینگ کشاورزی روسیه از نظر مالکیت زمین کشاورزی شناختهشد. آخرین آمار سازمان کشاورزی و غذای ملل متحد که مبتنی بر آمارهای سال 2020 است نشان میدهد ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کشاورزی در جهان بوده و جایگاه مناسبی در تولید محصولات کشاورزی مهم دارد. تولید سالانه خرما در ایران 1.28 میلیون تن در سال است و جایگاههای اول و دوم را به ترتیب مصر و عربستان دارند.ایران سالانه 80 هزار تن عسل تولید میکند که پس از چین و ترکیه در جایگاه سوم قرار گرفته است،چین بزرگترین تولیدکننده عسل در جهان با 458 هزار تن در سال است. چراکه این موضوع نه تنها با سلامت جامعه ارتباط مستقیم دارد بلکه وجه بین المللی ایران را نیز در نظام اقتصادی تحت شعاع قرار میدهد، سوی دیگر این اتفاق اما به جبران خسارت وارده و هدررفت بیتالمال در این خصوص مرتبط است که بار دیگر هزینه مضاعفی را بر دوش اقتصاد نحیف ایران وارد میکند.