اخبار

تفاوت نرخ خرید تضمینی کلزا به حساب کشاورزان خوزستانی واریز شد

امید جهان نژادیان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار مجله خبری کشاورزی افزود:با پیگیری‌ صورت گرفته مبلغ چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بابت تفاوت نرخ تضمینی به حساب کلزاکاران خوزستانی واریز شد.

حدود ۴۰ درصد کلزای خوزستان در این ۲ شهرستان تولید می‌شود.



منبع اخبار

به گزارش مجله خبری کشاورزی چندی پیش کشاورزان کلزاکاران شوش و کرخه خواستار پرداخت مبلغ تفاوت محصول کلزا شده بودند.

جهان نژادیان با اشاره به اهمیت تولید محصولات کشاورزی راهبردی در کشور گفت: امسال یک میلیون ۳۶۱ هزار تن گندم و بیش از ۷۸ هزار دانه روغنی کلزا از کشاورزان خوزستانی خریداری شد که این امر موجب شد خوزستان برای ۱۱ سال متوالی به عنوان بزرگترین تولید کننده گندم و دومین سال پیاپی در صدر تولید کلزای کشور قرار گیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان افزود: در مجموع بیش از ۱۶۷ هزار میلیارد ریال به حساب کشاورزان گندمکار و کلزاکار خوزستانی واریز شده است.

وی تولید امسال دانه روغنی کلزا در خوزستان را ۷۸ هزار تُن بیان کرد و ادامه داد: از این میزان بیش از۵۶ هزار تن به صورت خرید تضمینی و بقیه به صورت خرید توافقی تحویل کارخانه‌های روغن کشی شد.

وی با اشاره به اینکه نرخ مصوب هرکیلوگرم دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری ۱۵۰ هزار ریال بود و سپس به ۲۳هزار و ۵۰۰ ریال افزایش یافت گفت: با پرداخت تفاوت قیمت کلزا، مطالبات کلزاکاران خوزستانی تسویه شد.  

وی افزود: براساس مفاد قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در راستای اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، حمایت از تولیدکنندگان دانه روغنی کلزا و تقویت انگیزه‌های تولید، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران وابسته به وزارت جهادکشاورزی موظف شد تفاوت قیمت تضمینی و قیمت خرید مبادله شده دانه کلزا در زمان خرید به ازای هر کیلوگرم معادل ۸۵ هزار ریال را از محل درآمد حاصل از فروش محصولات نهایی این کالا پرداخت کند.