اخبار

توسعه روستاهای کشور ردیف بودجه مستقل می‌خواهد

مدنی افزود: در شورای عالی جهاد سازندگی که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد تصمیمات خوبی در در نظام سیاست گذاری و برنامه ریزی در حوزه روستا گرفته شد و معتقدیم باید ردیف روستایی مستقل در بودجه در این حوزه داشته باشیم.

وی ادامه داد: ۲۷.۵ تولید ناخالص کشور در روستاها اتفاق می افتد اما بودجه ۶ تا هفت درصد سهم این مناطق است که باید این رویه باطل برچیده شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور گفت: ۷۵ درصد تولیدات کشاورزی کشور در دل روستاها تولید می شود و نیاز است در سطح کلان از روستاییان حمایت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: توجه به معیشت و اقتصاد مردم به عنوان یک اصل مهم در دولت سیزدهم مورد توجه بوده و نگاه جهادی و نهضت برای مهاجرت اقشار مردم به روستا در کشور آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مجله خبری کشاورزی، سید امیرحسین مدنی روز پنجشنبه در آیین افتتاح همزمان ۷۲ واحد از گلخانه‌های لیموترش قائمشهر در روستای خرماکلا افزود: توجه نکردن به مسائل اقتصادی از دلایل مهم و موثر مهاجرت از مناطق روستایی کشور است که رئیس جمهور با توجه به این موضوع نجات روستاها را در گرو غنی سازی اقتصاد روستاییان می داند.

به گزارش مجله خبری کشاورزی، ۷۲ واحد از گلخانه‌های لیموترش قائمشهر با حضور استاندار مازندران و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور در روستای خرماکلا این شهرستان به بهره برداری رسید.

با همراهی سرمایه گذار و تسهیلات بانک‌های عامل برای ساخت و تکمیل این طرح ها بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

با بهره برداری از این ۷۲ گلخانه لیموترش برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۳۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی شد.

طبق برنامه ۱۰ ساله توسعه گلخانه های کشور، وسعت این اماکن تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به ۴۸ هزار و ۳۵۵ هکتار برسد. در حال حاضر سطح گلخانه های کشور بیش از ۱۸ هزار هکتار است که حدود ۸۰ درصد زیرکشت محصولات گلخانه ای شامل سبزی و صیفی و ۲۰ درصد نیز در بخش گیاهان زینتی و سایر محصولات میوه ای است.

هم اکنون استان مازندران با تولید ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی سالانه حدود هفت میلیون تن محصول کشاورزی تولید می کند.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد از سطح زراعی کشور ، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.



منبع اخبار