اخبار

ضرورت دانش بنیان کردن کشاورزی ایران و تامین امنیت غذایی مجله خبری کشاورزی

آب در تولید محصولات کشاورزی نقش حیاتی را ایفا می­ کند و امروزه ما با بحران کم آبی مواجه هستیم که مدیریت آب می­ باید نقش اساسی در آینده برای جلوگیری از بحران کم آبی و خشکسالی ایفا نماید. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که به دلیل تغییراتی که ممکن است در قوانین پیش آید باید برای هر بار صادرات محصولات کشاورزی باید قوانین مربوطه را بررسی نماییم. تولید محصولات کشاورزی در ایران تاریخچه دیرینه و کهن دارد. وی با بیان اینکه در راس تحول کشاورزی، بحث کشاورزی قراردادی و تغییر الگوی کشت قرار دارد، تصریح کرد: کشت متناسب با نیاز کشور میتواند تولید محصولات کشور را در مسیری روشن قرار دهد و زمینه را برای حل مشکلات در این حوزه کاهش میدهد. یکی از مهم ترین کاربرد پهپاد ها در حوزه کشاورزی به خصوص کشاورزی مدرن است، زیرا اجرای بعضی از عملیات کشاورزی در بعضی از مناطق یا به سختی انجام میشود یا مدت زمان زیادی به طول می انجامد.

برخی از این دانشجویان از کشورهای در حال توسعه و حتی کشورهای جهان سوم به این دانشگاه آمدهاند تا پس از کسب دانش و مهارت لازم، آموختههای خود را در کشور زادگاهشان به کار گیرند. برخی از گزینههای معمول سازهها برای استقرار سامانههای کشاورزی عمودی شامل ساختمانها، کانتینرهای ترابری، تونلها و چاههای معدن رها شدهاست. بانکداری الکترونیکی به منظور استفاده از خدمات اینترنتی راه اندازی شده است. فرآیندهای انجام شده در یک مزرعه با استفاده از کشاورزی هوشمند چیست؟ امیری زاده عنوان کرد: مدیریت مزرعه توسط کشاورز، طرح گندم بنیان و مبارزه با علفهای هرز و برداشت به موقع باعث شد تا امسال علی رغم همه محدودیتها تولید محصول گندم در خوزستان کاهش پیدا نکند. وزیر کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه تفکرات و ایده های علمی باید به صورت صنعتی اجرایی شود تا منابع مولد ماهی خاویاری به خزر برگردد، افزود: در ایران به سمت پرورش ماهی خاویاری در مناطق خشک در حال فعالیت هستیم و ایجاد ۱۶۰ مزرعه پرورش ماهی در این مورد نشانه تلاش ایران برای کاهش فشار بر خزر است.

دسپومیر و شاگردانش طرحی از یک مزرعه آسمان خراش را ارائه دادند که میتواند ۵۰ هزار نفر را تغذیه کند. اکنون ، در کتاب «کشاورزی ایران در دوره قاجار»، دانشمند مشهور ویلم فلور ، تجزیه و تحلیل همه جانبه ای از کشاورزی ایران در قرن نوزدهم را بر اساس تحقیقات گسترده در مورد بایگانی های فارسی و اروپایی که قبلا دست نخورده بوده، انجام د اده است.او در ایت کتاب طبقه کشاورزی را در ایران از ابتدا و در همه ابعاد آن ارائه می دهد. رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در کشور ما میانگین مصرف سم در هر هکتار چهار دهم کیلوگرم (۴۰۰ گرم) است در حالی که میانگین مصرف سم دنیا ۱.۷ کیلوگرم است که این آمار ما بر اساس سمی که از طریق سازمان حفظ نباتات و فروشگاهی سموم براساس سطح زیرکشت و محصول تولیدی مورد مصرف قرار می گیرد محاسبه می شود. وی اظهار داشت: اینکه ما برگشت محصول از کشورهای مقصد را داشتیم به واسطه سموم بیش از حد نبوده است، زیرا هر کشور MRL مخصوص خود را دارد و ما هیچگونه گزارش، آنالیز و گزارش و نامه ای مبنی بر این موضوع که محصولات ما بیش از اندازه استاندارد سم داشته، نداشته ایم.

علائیمقدم گفت: علت برگشت برخی محصولات این بود که مقررات و پروتکل های کشورهای مقصد عوض شده، یعنی به جای اینکه کشور مقصد محصولات را بررسی کنند و گواهی بهداشتی و سلامت بدهند میخواهند بدانند محصول در کدام مزرعه تولید می شود و چه عملیات داشتی روی محصول اتفاق میافتد، از جمله یادداشت برداری برای اینکه چه میزان سم و آفتکش زده می شود و چه میزان تغذیه گیاهی انجام میشود؟ رسول رضایی، فعال کشاورزی در این باره به خبرنگار ایمنا میگوید: با ایجاد حساسیت بین کشورهای مختلف نسبت به محصولات کشاورزی ایران، مسئله استفاده از سم و کود غیراستاندارد مشخص شد؛ وگرنه سالهاست که همین سموم و کودها برای کشت محصولات استفاده میشود و سالهاست که مردم همین محصولات را خریداری کرده و بیماریهای مختلفی را از این طریق وارد بدن خود کردهاند! وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: کشاورزان ایرانی کمترین میزان مصرف سم را در دنیا دارند. پس از برداشت آن را مورد بستهبندی قرار میدهند و به بازار مصرف عرضه میکنند. کشاورزان میتوانند با فروش محصولات خود در فروشگاههایی که خود ایجاد میکنند محصولات خود را با قیمت منصفانهتری به فروش رسانند و سود بیشتری را نصیب خود کنند. اگر با قانون وراثت آشنایی داشته باشید می دانید که محصولات کشاورزی کیفیت را از والدین خود به ارث می برند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در فاصله کمتر از یک ماه پس از ارائه برنامه مدون وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با تبعات منفی کمبود مواد غذایی در بازارهای جهانی، وزیر نفت از توافق با برخی از کشورهای آمریکای لاتین برای تامین محصولات کشاورزی خبر داد. حسین زینعلی در خصوص آخرین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کشت گیاهان دارویی اظهار کرد: مهمترین کاری که انجام دادهایم، این است که تولید و خودکفایی در زمینه برخی از گیاهان دارویی را رقم زدهایم. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «محمدرضا کریمزاده» مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص این دیدار اظهار داشت: در این دیدار ظرفیتهای بالای دو کشور در توسعه روابط تجاری بهویژه در حوزه کشاورزی مطرح و بر اهمیت همکاری سازمانهای قرنطینه دو کشور به منظور تعمیق همکاریهای کشاورزی تاکید شد. صمت در همین رابطه و در جریان برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بینالمللی کشاورزی گزارشی از ۴ روز برپایی این رویداد میدهد.

به گفته ساکن برجی پاکستان از این فرصت استفاده کرده و “احتمالا تا ۱۰ روز آینده صادرات سیب زمینی به کشورهای هدف” ایران را آغاز میکند. 11 – ایجاد فرصت های شغلی بیشتر در روستاها و حاشیه شهرها. اینترنت اشیا در کشاورزی زمینهساز ایجاد «شبکه اجتماعی گیاهان» خواهد بود! به دلیل تأثیر بسیار زیاد بخش کشاورزی بر رفاه کل ملت ، فقیر و ثروتمند و بر زندگی اجتماعی و فرهنگی و همچنین زندگی اقتصادی کشور ،« کشاورزی در ایران قاجار» یک کتاب ضروری به حساب می آید. انتظار میرود که به دلیل مسوولیت اجتماعی و اقتصادی مردان، بیکاری داوطلبانه زنان در شرایط نامساعد مانند شیوع کووید-۱۹ در مقایسه با مردان بیشتر باشد. بازارهای هدف محصولات صادراتی ایران، هر کدام با دلایلی، این اقلام کشاورزی را مرجوع کردهاند؛ نکته جالب توجه آنکه، وجه اشتراک برای بازگشت همه این محصولات کشاورزی ایران، آلودگی و سموم غیراستانداردی است که برای تولید آنها مصرف شده است. معاون تحقیقات کنترل و گواهی بذر مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تاکید کرد: این گواهی به منظور اطمینان بخشی به حوزه کشاورزی طراحی شده است تا بذر یا نهال که یکی از مهمترین نهادههای تولید است، با اطمینان بیشتری تولید و مصرف شود. محققان حوزه سیاستهای کشاورزی، تقسیمبندیهای مختلفی از سیاستهای کشاورزی ارائه کردهاند.

برخي مشكلات ديگر كه ناشي از تحريم هاست موجب شده برخي مسیرهای 12 تا 16 ساعته به دليل عبور از كشورهاي ثالث به 12 تا 16 روز تبدیل شود كه در بخش كشاورزي و با توجه به نبود تكنولوژي حمل و نقل مناسب در كشور، غيرمنطقي است. ایران با دستیابی به دانش «پروتکل تولید انبوه پایههای سیب مالینگ از طریق کشت بافت» جزو ۷ کشور دنیا قرار گرفته و با معرفی پایههای جدید تولید سیب درختی ایران میتواند به یکی از بزرگترین صادرکنندههای سیب دنیا تبدیل شود، بالاترین میانگین تولید سیب مالینگ در دنیا متعلق به کشور اتریش با ۸۴ تن در هکتار است. حتی اگر آبهای مرزی بهطور کامل کنترل شود، امکان توسعه اراضی زراعی برای کشور وجود ندارد و باید سطح زیر کشت کاهش یابد. معاون تحقیقات کنترل و گواهی بذر مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال خاطر نشان کرد: نوع دیگر بهبود بذر، غنیسازی بذر است؛ هرچقدر بذرهای تولیدی ناخالصی کمتر و قوه نامیه بالاتری داشته باشند و با مواد ضدعفونی یا مواد غذایی، غنیسازی شوند، بهرهوری تولید در اراضی کشاورزها بالا میرود. به گزارش ایمنا، محمدرضا درگاهی عصر امروز در جلسه رفع موانع صادرات کشمش و ارزیابی آفات محصول انگور تاکستان که در سالن جلسات باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که برای صادرات محصولات کشاورزی در سالهای اخیر پیش آمد، برنامه وزارت جهاد کشاورزی احداث آزمایشگاههای مرجع کشاورزی در همه استانهاست.

معاون تحقیقات کنترل و گواهی بذر مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال افزود: آزمون خلوص فیزیکی، شمارش سایر بذور و قوه نامیه، آزمونهای اصلی است و در صورت نیاز آزمون رطوبت و سلامت بذر از جمله آزمایشهایی است که باید روی بذرها انجام شود؛ چنانچه شرایط نمونه بذر با استانداردهای ملی تطابق داشته باشد، برای بذرها گواهی صادر میشود. کشاورزی به مفهوم اهم امروزی شامل فعالیت هایی چون دامداری، دامپروری، مرغ داری، زنبورداری و پرورش جانوران آبزی نیز می شود؛ اما به معنای اخص استفاده از خاک و آب، با کشت انواع دانه ها (بذر)، قلمه زدن، پیوندزدن و لقاح (در گیاهان دو پایۀ نر و ماده) به منظور افزایش و تکثیر محصولات زراعی است. دامپروری شامل مدیریت جانوران اهلی است. 1. گلخانه های تولیدی سبزی و صیفی شامل محصولاتی نظیر خیار، گوجه فرنگی، توت فرنگی، فلفل، بادمجان، طالبی، سبزیجات برگی (ریحان،شاهی و…) می باشد. دیمیتری پاتروشف با اشاره به نیاز مشترک دو کشور در زمینه محصولات کشاورزی، غلات، مواد پروتئینی، سبزی و صیفیجات، میوه و خشکبار تاکید کرد: برای تسریع در روند همکاریها لازم است شرکتهای ایرانی دارای مجوز به وزارت کشاورزی روسیه معرفی و زمینه آغاز فعالیت مشترک در زیربخشهای کشاورزی آغاز شود. گیاهان دارویی دارای مقبولیت بینالمللی، ارزآوری، اشتغالزایی و دارای ارزشافزوده برای تولیدکنندگان این محصول است و ظرفیت بسیاری برای افزایش میزان صادرات دارد.

«ولادیمیر تراکناسچی» رییس آکادمی کشاورزی وابسته به وزارت کشاورزی روسیه خواستار انعقاد قرارداد همکاری یا دانشگاهها و موسسات آموزشی سایت agriculture-na ایران شد. وزیر جهاد کشاورزی کشورمان نیز گفت : جهاد کشاورزی ایران یک تفاهمنامه با موسسه آموزشی کشاورزی سن پترزبورگ دارد و برای انعقاد همکاری با این دانشگاه نیز آمادگی داریم و زمینه برای انعقاد همکاری یک قرارداد همکاری کاملا فراهم است. خاوازی گفت: روسیه منابع عظیمی از جو و غلات دارد و از طرفی جو برای ما خیلی مهم هست ما ظرفیت عظیمی از دامدارهای خیلی خوب داریم بنابراین روسیه می تواندبا تامین جو مورد نیاز دامداران در سرمایه گذاری محصولات دامی شریک باشد. وزیر کشاورزی ایران با بیان اینکه در برخی از محصولات ما ذاتا وارد کننده آنها هستیم تصریح کرد: چون ما در یک کشور خشک و نیمه خشک قرار داریم و ناچاریم برخی از محصولات مثل دانه ذرت که گیاهی تابستانی و آب ور هست وارد کنیم تا بتوانیم صنایع تولید پروتتئین را به گردش در بیاوریم و از طرفی روسیه از نظر دانه های روغنی غنی است. امیری زاده ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به محدودیت تامین آب و شرایط خشکسالی پیش بینی کرده بود که خرید گندم در خوزستان حدود یک میلیون تن باشد، اما خوشبختانه توانستیم بیش از این پیش بینی گندم خریداری کنیم.

همچنین از آنجا که تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل موثر در تعیین حقوق و درآمد هر فردی از جمله مهندس کشاورزی می باشد، در بخش دیگری از این پژوهش، درآمد مهندس کشاورزی از نظر سابقه کاری در رده های مختلف سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین نیاز به استعلام از اداره منابع طبیعی در خصوص موقعیت اراضی ارائه شده هستید و باید نامهای به همراه کروکی زمین متقاضی اجرای طرح سیستم آبیاری نوین به اداره منابع طبیعی ارسال کنید و در صورت مثبت بودن جواب استعلامها اقدام به تهیه طرحهای اجرای برای ارائه به کارشناس آبیاری تحت فشار شهرستان و مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کنید. 235 هزار هکتار از اراضی منطقه جیرفت و کهنوج زیرکشت است و سالانه 5/3میلیون تن انواع محصولات زراعی و دامی دراین منطقه تولید میشود. این بخشی از سخنان مهندس مراد بهبودی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان، در باره اهمیت منطقه جیرفت و کهنوج است؛ منطقهای با 3میلیون و 846 هزار هکتار وسعت و جمعیتی بالغ بر 843 هزار نفر که درآمد بیش از 80درصد ساکنان این منطقه متکی به کشاورزی است اما 9سال خشکسالی پیدرپی نفس کشاورزان را بریده است.

آیا می توان کشاورزی مدرن را برای نتیجه بیشتر بهبود بخشید؟ پژوهش خبری صدا وسیما:تجارت خارجی یکی از مولفه ­های مهم در توسعه اقتصادی و منبع تامین درآمدهای ارزی برای سرمایه گذاری در تکنولوژی جدید و افزایش توان تولیدی اقتصاد کشور می ­باشد. اما برخی عوامل نظیر آهکی بودن خاک (وجود یون های کربنات نامطلوب) سبب از بین رفتن توان گیاهان در جذب این مواد می شود که همین مورد یکی از دلایل کاهش چشمگیر محصولات کشاورزی و باغی است. محدودیتهای دو دهه گذشته در جذب سرمایهگذار برای بخش کشاورزی، تعیین اولویتها و تدوین طرح تجاری، نخستین گام در راستای جذب سرمایهگذاران چینی است.

در کشاورزی سنتی صرفا از کودهای حیوانی استفاده می شود که مقداری از چندین مواد مغذی برای گیاهان را دارد اما ترکیب مناسب خاک را دچار تغییر می کند. این سازمان برزیلی نیز، حدود سه هفته پیش با اعزام نمایندگان خود به کشورمان، با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران (تات) چندین تفاهم نامه همکاری امضا کرد. کار کردن با سکوها برای قرار دادن گلدانها به کارگران این امکان را میدهد که بدون خم شدن کار خود را انجام دهند در صورتی که سکوها برای کشت گیاهان استفاده بهتر است ۳۰-۱۵ سانتیمتر عمق داشته و از زهکشی مناسبی برخوردار باشد.

با توجه به این که استفاده از پهپادهایی (پهباد) مانند کوادکوپتر، هگزاکوپتر و اوکتاکوپتر در کشاورزی مزایایی بسیاری دارد اما دارای معایبی نیز میباشد. با توجه به نقش اقتصادی اشتغال کشاورزی زنان در تامین نیازهای اقتصادی خانوارها (بویژه در مورد خانوارهای دارای سرپرست زن)، کاهش شدید اشتغال کشاورزی زنان در کنار اثر مخرب بر تولید بخش کشاورزی میتواند به کاهش رفاه و گسترش فقر اقتصادی در میان خانوارهای زنان بیکار شده منجر شود. تشدید تنش بین ایران و آمریکا بعد از حمله هوایی آمریکا در ژانویه 2020 که منجر به (ترور سردار) قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس شد. وی همچنین در باره کشت فراسرزمینی گفت که یکی از مهمترین اولویت های ما در بحث غلات کشت فراسرزمینی است و افراد و شرکت هایی که در قالب کشت فراسرزمینی کالا وارد کنند از نظر تسهیلات در اولویت قرار خواهند گرفت. فلور همچنین به بررسی روش های جنگلداری و ماهیگیری می پردازد ، موضوعاتی که بسیار ناشناخته هستند و حتی کمتر در مورد آنها چیزهایی نوشته شده است.

بعد از ثبتنام و بارگزاری اطلاعات و فرمهای خواسته شده در این پرونده متقاضی، در جلسه کمیسیونی که در جهاد کشاورزی تشکیل میشود مطرح شده و درصورت تایید در این مرحله، برای اخذ مبلغ موافقت شده وام به بانک ارسال خواهد شد. به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی کارنامی در خطبههای نماز جمعه این هفته ساری در مصلای امام خمینی (ره) این شهر افزود: این روزها مردم پرتلاش و زحمتکش مازندران در نقاط مختلف استان مشغول جمع آوری محصولات کشاورزی خود در شالیزارها هستند که باید به معنای واقعی از آنان حمایت کرد. با حمایت از صادرات و پشتیبانی از آن باید یارانه را به واردات داد نه صادرات. در بخش گلخانهای بسترهای بسیار مناسبی در این کشور وجود دارد که به کمک تکنولوژی تولید روز به روز افزایش مییابد و دولت هم با ارائه مشوقهای لازم از کشاورزان حمایت میکند.

اما احمدرضا همتی، مسئول اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان، در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به خشکسالی و کمآبی سالهای اخیر میگوید: با توجه به چنین معضلی از امکان کشاورزی در فضاهای باز کاسته شده و کشاورزان روی به تولید محصولات گلخانهای آوردهاند، اما محصولات گلخانهای که بخشی از آنها با هدف صادرات تولید شده بود به دلیل عدم رعایت استانداردهای موجود به ایران برگشت خورد. به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان حفظ نباتات کشور، سیدجواد ساداتینژاد در سفر به هرمزگان و در بازدید از بخشهای مختلف کشاورزی این استان با بیان اینکه ظرف یک هفته آینده خبرهای خوبی درباره فلفل دلمهای خواهد رسید، اظهار کرد: همه بحث فلفل دلمه و اتفاقاتی که در روسیه افتاد فنی نیست. این موضوع در مورد اشتغال زنان بخشهای صنعت و خدمات نیز صادق بوده است. از آنجا که کشاورزی بخش بزرگی از اکثر اقتصادهای در حال توسعه است ، هم از نظر اشتغال و هم از نظر سهم تولید ناخالص داخلی، اقتصاددانان کشاورزی پیشگام تحقیقات تجربی در مورد اقتصاد توسعه بوده اند و به درک ما از نقش کشاورزی در توسعه اقتصادی، رشد اقتصادی و ساختاری کمک می کنند.