اخبار

استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی چه کاربردهایی دارد؟ مجله خبری کشاورزی

با استفاده از وسایل مختلف کشاورزی هوشمند، کشاورزان کنترل بهتری در روند پرورش دام و رشد محصولات زراعی بهدست آوردهاند. مزرعهداران نیاز به سنسورهایی دارند تا بتوانند علاوه بر زمین، دام را هم کنترل کنند. وی اعلام میکند: در فروش بیمهنامه حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر در سطوح مختلف کارگذار، بیمهگر و بازاریاب فعالیت دارند، در بخش ارزیابی خسارت حدود ۳۰ نفر در زراعت و باغ و دام و طیور فعال هستند؛ اگر تعداد ارزیابان کم باشد نمیگذاریم در استان کاستی به وجود آید و سعی کردیم چیزی از نظر ما دور نماند؛ باتوجهبه سطح استان تعداد ارزیابان قابلقبول است و اگر کمبودی باشد با ابزارهای کمکی مانند استفاده از نیروهای بومی در منطقه خسارتها را بررسی کنیم. اگر کشاورزان از میزان تولیدات محصولات خود اطمینان داشته باشند میتوانند آنها را بهموقع به دست مصرفکننده برسانند. هر محصول کشاورزی شامل میوه و صیفیجات و غلات اگر باقیمانده سموم یا نیترات بیش از استاندارد داشته باشد سلامت افراد را به خطر میاندازد و و امروزه ابتلا به بیماریهای خطرناک مانند سرطان با سموم مانده در مواد غذایی ثابت شده استوی که نخواست نامش ذکر شود با تاکید بر این که این باقیمانده سموم عواقب و عوارض متعددی بر سلامت جامعه دارد، میافزاید: خاک در صورتی که حاوی آلایندههایی چون فلزات سنگین باشد آلوده است، آب و حتی هوا هم چنین آلودگیهایی دارد و نیازمند اقداماتی زیربنایی در این زمینه هستیم.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا جهان سوز رئیس بسیج مهندسین کشاورزی در مراسمی با عنوان شنبههای انقلاب، دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در زمینه کشاورزی اظهار کرد: در بخش کشاورزی مشکل عدم وجود آمارهای دقیق وجود دارد اما براساس آمار موجود میزان کل تولید محصولات زراعی در سال 57، 13.3 میلیون تن بوده که در سال 95 به 83 میلیون تن رسیده یعنی 523 درصد افزایش داشته است. در راستای پیشبرد تحقیق، محتوای قانون برنامه­های پنج ساله بعد از انقلاب اسلامی بررسی شده است. در سال ۱۳۹۷ مدیریت آفات حدود ۸۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی به این شیوه انجام شده است.

همچنین نیاز به استعلام از اداره منابع طبیعی در خصوص موقعیت اراضی ارائه شده هستید و باید نامهای به همراه کروکی زمین متقاضی اجرای طرح سیستم آبیاری نوین به اداره منابع طبیعی ارسال کنید و در صورت مثبت بودن جواب استعلامها اقدام به تهیه طرحهای اجرای برای ارائه به کارشناس آبیاری تحت فشار شهرستان و مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کنید. با توجه به مصوبات حوزه نشریات وزارت محترم عتف، ضروری است از این پس به همراه مقالات ارسالی فرم ارسال مقاله که در قسمت راهنمای نویسندگان بارگذاری شده نیز ارسال گردد. در سال زراعی 85 – 84 سطح محصولات زراعی حدود 12.96 میلیون هکتار بوده که از این مقدار 51.75 درصد کشت آبی و 48.25 درصد آن دیم بوده است. حسنی مقدم تصریح کرد: سال گذشته خشکسالی شدید بود ولی امسال شرایط بهتر شده است. هر روشی دارای مزیتها و معایبی است مزیت این روش را میتوان در این دید که با استفاده از این روش، بوتههای بیمار را میتوان جایگزین کرد ما این کار را به سرعت میتوان انجام داد که در نتیجه بقیه گیاهان بیمار نمیشوند و علاوه بر آن دیگر نیازی به کچل و عریان کردن گلخانه نیست. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد توسعه کشت گلخانهای را راهی مطمئن برای بهرهوری از آب و همچنین مدیریت هرچه بهتر تولید محصولات کشاورزی در اقلیم خشک و کویری مرکز ایران عنوان کرد.

اگر چه بررسی ها نشان می دهد بارندگی و روان آب رودخانه ها شرایط را برای شخم و شیار که بیشترین نیاز آبی را در فرایند کشت شالی دارد، فراهم کرده است، اما کارشناسان کشاورزی تاکید دارند با توجه به دوره زمانی ۹۰ روزه ای که ارقام برنج کیفی مانند طارم محلی برای رسیدن به مرحله برداشت نیاز دارند ، خطر آفت نسل سوم و چهارم کرم ساقه خوار ، کمبود آب و سرمای پاییزی در کمین کشت دوم برنج است و کشاورزانی که به هشدارهای کارشناسی توجه نکنند ، متضرر خواهند شد. وی خراسان رضوی را دارای رتبه دوم درتولیدات محصولات باغی اعلام کرد و افزود: متاسفانه خراسان رضوی رتبه ششم در کشور را در زمینه تولید محصولات گلخانهای دارد و باید با انجام برنامهریزییهای مناسب سطوح زیر کشت گلخانهای در خراسان رضوی افزایش پیدا کند. اما حالا چند سالیست مصیبت خشکسالی بر این سرزمین فرود آمده و منابع آبیمان را کم جان کرده، دشت هایمان هم حال و روز خوشی ندارند و فرونشست تهدیدشان می کند و در این شرایط شاید خیلی کشت دوم منطقی نباشد. تعداد کشاورزان روز مزد بیشتر از زنانی است که خود صاحب زمین هستند.

سخنرانی علمی با عنوان: «کشاورزی هوشمند، سیاست ها و راهکارها» توسط جناب آقای دکتر علیرضا عطری عضو هیات علمی بخش تحقیقات علف های هرز موسسه، روز سهشنبه ۱۰ دی ماه سال جاری در سالن سگال موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور برگزار گردید. این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان متذکر شد: همچنین باید، طرحهای مدیریت آلایندگی آب و آبیاری محصولات، مدیریت مصرف سموم آفت کشها و کودهای شیمیایی تدوین و عملیاتی شود. آقای دکتر علیرضا عطری عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور به عنوان نماینده ایران در این کارگاه حضور یافت. علاوه بر این اینترنت اشیا در پرورش گل و گیاهان گلخانهای در مقیاس کوچکتر و یا حتی پرورش گلدانهای آپارتمانی نیز نقش دارد. کشاورزان تجاری فقط محصولات کشاورزی را پرورش نمیدهند؛ بسیاری نیز صدها یا هزاران دام را اداره میکنند.

جواد ساداتینژاد، وزیر جهادکشاورزی از همان ابتدای آغاز به کار خود همواره کشاورزی قراردادی را محوریترین کار این وزارتخانه در دولت سیزدهم معرفی کرد و اظهار داشت: عزت و اقتدار کشاورزان در گرو اجرای کشاورزی قراردادی است. از اندازهگیری ارائهشده میتوان برای پیشبینی شرایط آب و هوایی، و درنتیجه انتخاب محصولات مناسب با آن شرایط آب و هوایی و اقدامات لازم جهت بهبود ظرفیت کاشت محصولات استفاده کرد. پس میتوان گفت هر جایی که تولیدات کشاورزی و یا کاشت گل و گیاه نقش دارد، اینترنت اشیا د ر کشاورزی میتواند امکانات و قابلیتهای تازهای بیفزاید. دمای مناسب کاشت آناناس در گلخانه ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتیگراد بوده و در هنگام گلدهی و تشکیل میوه نیاز به نور زیاد دارد. بدین مفهوم که کشت سبزیجات، به صورت عمودی در ردیفهای چندتایی با تامین نور و دمای مناسب صورت میگیرد. اینترنت اشیا در کشاورزی به وسیله سنسورها، نور و آب را کنترل کرده و محیط گلخانه را به بالاترین حد بازدهی میرساند. «رضا اسماعیل زاده کناری» به موضوع عدم نظارت بر تولید محصولات جالیزی، زارعی، باغی و غلات مهمی چون برنج و گندم اشاره و تصریح کرد: «آموزش در نحوه استفاده صحیح از سموم و کودهای شیمیایی هیچ جایگاهی ندارد و کشاورزان با توجه به رقابتی که برای بازدهی محصولات خود دارند مقادیر دلخواهی از کود و سم را مصرف میکنند.

سایت ایران کشاورزی با تیمی متخصص با 30 سال تجربه و خدمات خالصانه در بخش کشاورزی، به دنبال رشد و پیشرفت صنعت کشاورزی ایران با آنلاین سازی تمامی مراحل خرید، ارسال و پشتیبانی با قیمت فروش عمده به دنبال آسان سازی خرید هرچه بیشتر محصولات کشاورزی از جمله بهترین کودهای ایرانی و خارجی، بذرهای کمیاب و فانتزی، انواع سم و سم پاش ها و سایت agriculture-na ابزار کشاورزی است. 235 هزار هکتار از اراضی منطقه جیرفت و کهنوج زیرکشت است و سالانه 5/3میلیون تن انواع محصولات زراعی و دامی دراین منطقه تولید میشود. بهعنوانمثال آبیاری، کود دهی یا کنترل آفات در یک سیستم اتوماسیون کشاورزی بهراحتی قابل مدیریت است. معاون سازمان فضایی ایران گفت: کشاورزی هوشمند با استفاده از داده های فضایی از طریق استارتاپها و بدون دخالت دولت، در کشور قابل اجرا است. به گزارش خبرگزاری مهر، علی صادقی نائینی معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران، در برنامه تلویزیونی چرخ با موضوع «فناوری فضایی و تاثیرات آن در زندگی روزمره» در مورد لزوم گسترش فناوری فضایی گفت: امروز فناوری فضایی در دنیا به سطحی رسیده که وارد زندگی عموم مردم شده و کاربردهای آن در زندگی شهری، باعث شده ایران نیز در این زمینه فعالیت کند.

کشاورزی مدرن یکی از جدیدترین رویکردهای صنعت کشاورزی است که به شیوه های مختلف به رشد این صنعت کمک می کند. بخشی از کشاورزی به تولید خوراک برای دام اختصاص دارد که به دامداری مرتبط است. آنها سنسورهای متصل به وسایل پوشیدنی دام را به منظور نظارت بر ضربان قلب، فشار خون، میزان تنفس، درجه حرارت و حتی هضم غذا قرار میدهند. یکی از کاربردهای مهم IoT در کشاورزی، بهکارگیری سنسورهایی است که شرایط نامتعادل بودن میزان اسید خاک را به کشاورزان هشدار میدهد. اما در کشاورزی ما با زمینهای وسیع تحت کشت مواجه هستیم که صرفهجویی در آبیاری، برداشت حداکثر محصول و هزینههای بهکارگیری نیروی انسانی باعث پسانداز میلیاردها تومان خواهد شد. کارگاه آموزشی مدلهای کشاورزی هوشمند ۱۹-۱۳ آبان در شهر بانکوک تایلند با حضور نمایندگانی از کشورهای سازمان بهره وری آسیا شامل هند، مالزی، اندونزی، ویتنام، فیلیپین، تایلند، پاکستان، سریلانکا، بنگلادش، نپال، تایوان، جزیره فیجی و ایران تشکیل شد. دولت میتواند با ارائه مدلهای کسب و کار و بسته های تشویقی در توسعه کشاورزی هوشمند نقش بسزایی داشته باشد. معاون سازمان فضایی با تاکید براینکه ورود فناوری های فضایی از طریق این شرکت ها به زندگی مردم، نیازمند حمایت از کسب و کارها است، افزود: یکسری نیازها حکومتی هستند و دولت برای آنها تعریف و برنامه ریزی دارد؛ برای مثال در زمینه کشاورزی هوشمند، مزارعی که باید مدیریت شوند و افزایش تولید داشته باشند، می توانند از طریق استارتاپها و بدون دخالت دولت، مورد حمایت قرار گیرند.

ازآنجاییکه کشور ما دارای آبوهوای متنوعی است و البته خشکسالی یکی از دغدغههایی است که هر کشاورزی را درگیر میکند؛ اینترنت اشیا در کشاورزی ایران نقش عمدهای داشته است. اینترنت اشیا (IoT) یک شبکهی در حال رشد از فناوری است که قادر به ارائه راهحلهای زیادی در جهت بهینهسازی صنعت کشاورزی است. کنترل آبیاری و بهکارگیری سنسورهایی جهت صرفهجویی در میزان آب مصرفی از بزرگترین خدماتی است که IoT ارائه کرده است. افزایش روزافزون تقاضا برای غذا، هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت، مستلزم بهکارگیری راهحلهای تازه در بخش کشاورزی شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر،تولید محصولات کشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی کشور یکی از اولویتهای مهم محسوب میشود که در این راستا استان بوشهر از ظرفیت بالایی در تولید این محصولات برخوردار است. بهاینترتیب مکانی که آتشسوزی از آنجا شروع شده به سرعت شناسایی میشود. IoT به کشاورزان هشدار میدهد که چه زمانی زمین به آبیاری نیاز دارد و یا چه زمانی بایستی کود مناسب به زمین برسد. در محیط گلخانه سرما ، گرما ، آب رسانی ، رطوبت دهی ، آفات ، سموم و کود های طبیعی و شیمیایی کاملا تحت کنترل هستند و شما در هر منطقه ای می توانید اقدام به کشت صیفی جات بکنید.

اما از آنجایی که چنین کاری چندان هم ساده نیست ما در انتهای این نوشته قصد داریم راه های ارتباطی با این افراد را به اطلاع شما برسانیم. و به تولیدکنندگان اجازه میدهد تا این دادهها را در نقشه خود نظارت کنند. سپس سنسورها دادهها را به ابر میفرستند و به کشاورزان اجازه میدهند. APiS ‘B-App یک پلتفرم مبتنی بر وب است که اجازه میدهد تا سلامت زنبورها را از راه دور ارزیابی کنند. صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی : در نخستین ماه از سال 98 ، مقدار صادرات بخش کـشاورزی و صـنایع غذایی 517 هزار تن و به ارزش 355 میلیون دلار است که از نظر وزن 6.1 % و از نظر ارزش 14 % کل صادرات کالا های غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است . صادقی نائینی گفت: رویکرد حمایت از استارتاپ ها حدود سه سال است که توسط سازمان های معتبر دنیا در حوزه فناوری فضایی در حال انجام است. اساساً نقش اینترنت اشیا در کشاورزی افزایش بهرهوری و راحتتر کردن کار تولیدات کشاورزی است. تولیدات گلخانهای یکی از بارزترین نمونه های یک کشاورزی پایدار میباشد. این برنامه حتی به عنوان یک ابزار مدیریت پروژه با فعال کردن زنبورداران برای برنامهریزی وقایع و اجرای وظایف برای مراقبت از زنبورها عمل میکند .علاوه بر این، بسته Smart Hive تمام سختافزار شما را فراهم میکند.

منابع اصلی پیش بینی شده رشد انتشار گازهای گلخانه ای، براساس مسیرهای رشد کشاورزی رایج نیز می تواند عواقب جدی برای تنوع زیستی و خدمات اکوسیستی و حفاظت خاک داشته باشد.(۱۳) لذا تا زمانی که رویکرد خود را در طراحی و سرمایه گذاری رشد و توسعه کشاورزی تغییر ندهیم، خطر نابودی انسان و منابع مالی وجود دارد، زیرا سیستم های تولید کشاورزی ناتوان در تامین امنیت غذایی هستند و افزایش تغییر اقلیم ادامه پیدا خواهد کرد. کشور ایران در قرن 21 بزرگترین صادر کننده زعفران است، به طوری که 90 درصد زعفران دنیا را ایران صادر میکند؛ پس زعفران از سودآورترین محصولات گلخانه ای است و بهترین محصول گلخانه ای برای صادرات به شمار میرود. مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: مهمترین مزیت کشت محصولات گلخانه ای مصرف کم آب است به گونه ای که برای تولید محصولات یک ششم فضای باز نیاز به آب است و در شرایط کم آبی، گلخانه ها بالاترین میزان تولید را دارند. در سال ۲۰۱۸ آلمان چهارمین تولیدکننده چغندرقند با میزان ۲۶.۱ میلیون تن برای تولید اتانول و شکر بودهاست. یکی از مشکلات کشاورزی این است که گاهی اوقات میزان عرضه بیشتر از تقاضا است.

در سال زراعی 89 – 88 سطح محصولات زراعی حدود 12 میلیون هکتار بوده که از این مقدار ۵۲ درصد سهم اراضی با کشت آبی و ۴8 درصد سهم اراضی با کشت دیم بوده است. بخش کشاورزی تحت تأثیر فناوری سنسورهای بیسیم (WSN) قرار گرفته است و انتظار میرود از طرف IoT به همان اندازه بهرهمند شود. به علاوه کودهای شیمیایی از جنبههای مختلف به زیستبومها آسیب زده و سلامت انسان، حیوان و گیاه را نیز تحت تأثیر قرار میدهند. درحال حاضر کشاورزان به علت ضعف بنیه مالی مجبورند محصولات خود را قبل یا در زمان برداشت با قیمتهای نازلی به فروش برسانند و علاوه براین به سبب توان مالی اندک برای خرید نهادههایی همچون ماشین آلات و تسهیلات با مشکلات عدیدهای روبهرواند. بالا بودن سود تسهیلات بانکی، اخذ وثیقههای سنگین از سوی بانک و کوتاه بودن زمان بازپرداخت است. استفاده از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در کشاورزی مدرن هست . وی با بیان اینکه بخش کشاورزی و دامپروری برزیل توسعه یافته و مدرن است،گفت: ظرفیت داشتن و پیشرفت در زمینه کشاورزی و مواد غذایی به آب و هوا و منابع ربط دارد؛ برزیل به عنوان کشوری که در این زمینه پیشرفت کرده است میتواند به سایر کشورها در زمینه امنیت غذایی کمک کند.

وی با اشاره به اجرای طرح آزمایشی قیمت تضمینی گندم در بورس کالا و با بیان اینکه گندم کالای استراتژیک و امنیتی است گفت: با عرضه گندم در بورس ، می توان امیدوار بود که کیفیت گندم و راندمان تولید افزایش پیدا می کند؛ به این ترتیب گندم تولید شده در بازاری رقابتی به فروش می رسد و از این طریق کشاورزان به ارتقای کیفیت این محصول تشویق می شوند. وی با اشاره به چهار بخش منابع مالی طرح گفت: اعتبارات مصوب طرح در قانون بودجه سنواتی طی سالهای 87 تا سال 92، 8 هزار و 800 میلیارد ریال و تخصیص اعتبار آن معادل 6 هزار و 760 میلیارد ریال و اعتبار مصوب سال 93 نیز به میزان هزار و 40 میلیارد ریال است. هزینه انجام این خدمت نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ٣٣,١درصد افزایش داشته است.

عامری یادآور شد: کشاورزان همه حمایت های گذشته توسط جهاد کشاورزی را از دست داده اند و تمام نیازهای خود را در بازار آزاد تأمین می کنند. محصولی پرسود که در تمام طول سال تنها ۶ بار نیاز به آبیاری خواهد داشت. معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: چند نکته در عدم دستیابی تاثیرگذار است از جمله اولین فاکتور یا اولین مولفهای که تاثیر منفی گذاشته است، واردات بی رویه محصولات کشاورزی است به گونهای که طی سال گذشته ما حدود ۶۰۰-۷۰۰ هزار تن فقط در دانههای روغن افزایش واردات داشتیم. این سخنرانی که گزارشی از حضور آقای دکتر عطری در کارگاه آموزشی مدل های کشاورزی هوشمند بود، با حضور معاون محترم پژوهش و فن¬آوری موسسه جناب آقای دکتر مین باشی، محققین سازمان حفظ نباتات، اعضای هیات علمی موسسه، برخی مراکز استانی و دانشگاهها برگزار شد. در همین رابطه خبرنگار ایرنا نظر شماری از مسئولان استان را جویا شد و به بررسی سیاست های مورد نظر برای تقویت جایگاه کشت های گلخانه ای در سطح استان پرداخت.

فناوری هوش مصنوعی در صدد اصلاح مشکلات در این حوزه و تولید اقدامات خاصی برای حل و غلبه بر آنها است. غلتکها برای کاهش این مشکل در دو یا سه تکه ساخته میشوند و غلتک کمبریج با بخشهای بسیار کوچک که روی محور نصب میشوند و میتوانند نسبت زمین با سرعت و جداگانه بر روی زمین بچرخند این مشکل را حل کردهاست. توصیه این اساتید استفاده از نرم افزارهای مکان محور توسط مروجین و سرمایه گذاری بر روی فناوری پهپادها بدلیل دقت و مدیریت کامل آن میباشد. هرچند که دومین مکان نیاز به سرمایه گذاری و تجهیزات و نیروی کار مجدد را دارد. • تراکتورهای بدون سرنشین که قابلیت کنترل از راه دور را دارند. استفاده از دستگاههایی که به صورت ریموت، کنترل میشوند باعث میشود که هیچ نقطهای از زمین بدون سمپاشی نماند. در این سیستم که به صورت کشت هیدروپونیک می باشد، کلیه سیستم های تغذیه به صورت خودکار انجام میشود. با استفاده از دستگاههای هوشمند IoT میتوان چندین فرآیند را در چرخه تولید به طور خودکار انجام داد. با از سیستمهای به اصطلاح مدیریت بهرهوری در مزرعه میتوان رویکرد پیچیدهتری نسبت به محصولات IoT در کشاورزی نشان داد.