اخبار

لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه برای اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور خط ارتباطی ۱۳۹ و ۱۵۰۴ را یک ظرفیت مناسب برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: این خط‌های ارتباطی باید از سوی منابع طبیعی به مردم اعلام شود تا دوستداران و علاقه‌مندان منابع طبیعی و محیط زیست بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن هرگونه آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع و یا هرگونه تخریب و تصرف منابع طبیعی از سوی افراد سودجو را به این سامانه اعلام کنند.



منبع اخبار اکبری در ادامه موضوع برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی برای نیروهای حفاظتی، بهره‌برداران و ساکنان بومی و محلی و همچنین تشکل‌های مردم‌نهاد، دهیاری‌ها و شورای روستا را امری ضروری و لازم دانست و نقش و مشارکت رسانه‌های خبری به‌ویژه صدا و سیما را در امر اطلاع‌رسانی بسیار موثر خواند.

اکبری با تاکید بر ایجاد بانک اطلاعات و تقویت سامانه هشدار و همچنین بهره‌گیری از شبکه رادیویی بی‌سیم خواستار نصب برج‌های دیده‌بانی مجهز به دوربین‌های کشف حریق در نقاط مرتفع، بحرانی و حساس منابع طبیعی شد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور افزود: در چنین شرایطی وظیفه ملت و دولت است تا در زمینه حفظ و حراست از منابع طبیعی تلاش کرده و با اقدامات مناسب و برنامه‌ریزی دقیق از تخریب منابع طبیعی و حریق احتمالی در جنگل‌ها و مراتع جلوگیری به عمل آید.

وی از ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها خواست با تشکیل تیم‌های ویژه، نقاط بحرانی حریق را شناسایی و با همکاری دستگاه‌های مرتبط استانی نسبت به پیشگیری و اطفای حریق اقدام کنند.

این مقام مسوول، استقرار مخازن ذخیره آب ثابت و متحرک، طراحی و ایجاد «آتش‌بر» در عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌های دست کاشت، به‌ویژه تاغزارها و بوته‌های مرتعی، تامین تجهیزات مورد نیاز اطفای حریق اعم از انفرادی، گروهی و هماهنگی با سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه را بخشی دیگر از هماهنگی‌های منابع طبیعی در مواجهه با حریق‌های احتمالی در منابع طبیعی دانست.

به گزارش روز یکشنبه مجله خبری کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی، «رضا اکبری» گفت: جنگل‌ها و مراتع، بیشه‌زارها و پارک‌های ملی سرمایه ارزشمند کشور محسوب می‌شود و تخریب این منابع موجب نابودی اکوسیستم و پوشش گیاهی خواهد شد.