اخبار

محصولات پرفروش گلخانه – شرکت گلخانه ساز مزرعه بکر، طراح و تولیدکننده گلخانه صنعتی، مدرن مجله خبری کشاورزی

ایـن مقدار ضایعات معادل محصول تولید شده در سطح حدود یک میلیون هکتار یعنی ۱۲ درصد سطح زیر کشت محصولات آبی کشور است. در ایـن میـان، شـلتوک بـا ۵ درصد و انگور بـا ۳۴ درصد بـه ترتیـب کمترین و بیشترین ضایعات را داشـته اند. به این معنی که هر روز نیاز ما به غذا بیشتر شده و ما حدودا ۵ میلیارد دلار یا ۱۴ درصد درآمد نفتی را به واردات مواد غذایی اختصاص دادهایم که این به خاطر عدم برنامه ریزی صحیح است و نه به خاطر کمبود منابع. و دلیل این موضوع عدم برنامه ریزی صحیح است. بر اساس آنچه بیان شد به دلیل محدودیتهای موجود، مسئولان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم به دنبال بالابردن سطح تولید محصولات کشاورزی استان از طریق افزایش کمی زمینهای کشاورزی و واحدهای پرورش دام نیستند بلکه تلاش دارند با همکاری کشاورزان و دامپروران، ارتقا میزان تولید محصولات را از طریق اجرای برنامههای راهبردی همچون تغییر الگوی کشت و افزایش بهرهوری دنبال کنند که در همین رابطه خبرنگار ایرنا برای دسترسی به اطلاعات بیشتر با شماری از مسئولان بخش کشاورزی قم به گفت و گو پرداخت.

وی با بیان اینکه اگر در دنیا کشوری بتواند ۲۰ درصد محصولاتش را پوشش بیمهای دهد، عملکرد قابل قبولی داشته است، گفت: ما در برخی ذیبخشها مثل بخش طیور پوشش بیمهای ۹۸ درصدی داریم. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در تولید گندم کشور به خودکفایی رسیده ایم، گفت: در تولید گندم 100 درصد خود کفا شده ایم و نیاز به واردات نداریم اما آنچه که وارد می شود برای تامین ذخایر استراتژیک ما است و در تولید محصولات کشاورزی گوجه فرنگی، سیب زمینی، محصولات جالیزی و دهها محصول دیگر کمبودی در کشور نداریم . دبیر خانه کشاورز استان سمنان نیز که خود یکی از باغداران شاهرود است در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه بیمه کشاورزی خسارت وارد شده به باغدارانی که محصول خود را بیمه می کنند کامل پرداخت نمی کند، یادآور شد: فروردین ماه امسال شاهرود دمای به زیر صفر درجه سانتیگراد رسید و دمای هوا در برخی نقاط بین ۶ تا هشت درجه زیر صفر بود در حالی که روش های مبارزه با سرمازدگی فقط تا یک یا ۲ درجه زیر صفر را جواب می دهد. در این روش ریشهها در محیطی خارج از محلول و در هوا قرار میگیر و سپس توسط پمپهایی، محلول غذایی بر روی آنها اسپری میشوند.

اگر اتفاق جوی نامساعد و غیر منتظرهای نیز بیافتد، گیاهان کشت گلخانهای در امان خواهند بود؛ زیرا داخل محیط گلخانه سالم خواهند بود. ساختار گلخانه باید به گونه ای باشد که از نفوذ نور مستقیم خورشید به داخل گلخانه جلوگیری کند. 4. سرمایه مورد نیاز برای احداث گلخانه را به دست آورید، برای 100 متر مربع 4 الی 5 میلیون و برای 1000 متر مربع 15 الی 20 میلیون تومان سرمایه لازم است. نکته: اگر مبلغ وام ما بیش از ده ملیارد تومان باشد، وارد کارگروه ملی میشود که در این صورت توسط وزارتخانه بررسی خواهد شد. امسال با توجه به خشکسالی که شکل گرفت پیشبینی شد که اگر قیمت پایین باشد بیشتر از سه میلیون تن تحویل داده نشود. بانک به شما برای پرداخت اقساط وام ساخت گلخانه یک سال برای اجرا و یک سال هم برای تنفس فرصت خواهد داد. اگر بهفکر راهاندازی یک کسبوکار در حوزه کشاورزی و دامپروری هستید یا پروژه کشاورزی و دامپروری و یا صنایع تبدیلی مرتبطی در دست اجرا دارید، میتوانید متقاضی دریافت وام جهاد کشاورزی و اخذ تسهیلات برای یکی از طرحهای بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی (بند الف ماده 52 قانون الحاق) باشید.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم اکنون در کشورمان کشت تراریخته نداریم، افزود: دولت در زمینه تامین زیر ساخت های آبی اقدامات بسیار گسترده ای را در کشور انجام داده است و هم اکنون از 550 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان خوزستان و ایلام 295 هزار هکتار آن آماده شده که ارزش افزوده زیادی برای کشاورزان این دو استان خواهد داشت. خاوازی افزود: در اجرای طرح بزرگ کشاورزی به مساحت 270 هزار هکتار زمین در شمال غرب و غرب کشور با توجه به منابع آب موجود در این منطقه در دستور کار قرار گرفته که هم اکنون 77 هزار هکتار آن آماده شده و تا پایان سال جاری 50 هزار هکتار دیگر به آن اضافه خواهد شد.

مدیرجهاد کشاورزی ورامین گفت: ورامین از ظرفیت هزار تن سردخانه برخوردار بوده و با ۳۸ واحد صنایع تبدیلی، سالانه ۳۴۲ هزار و ۴۷۳ تن محصول ثانویه سایت agriculture-na کشاورزی تولید میکنند. وی تصریح کرد: هزار و ۹۵ واحد دامپروری گوساله پرواری شهرستان ورامین با ۱۳۰ هزار رأس دام سنگین، سالانه ۲۴ هزار تن گوشت قرمز تولید کرده و ۳ واحد پرورش شتر، با ۳ هزار نفر دام، سالانه ۵۲۵ تن گوشت تولید میکنند. بنائیان گفت: ورامین طی سالهای اخیر به قطب تولید پسته استان تهران تبدیل شده، باغاتی که علاوه بر تولید این محصول مهم، از پیشروی کویر نیز در مناطق جنوبی شهرستان جلوگیری میکند. وی با بیان اینکه 46 هزار هکتار زمین کشاورزی برای کشاورزان در استان سیستان و بلوچستان آماده شده است، گفت: انتقال آب برای آبیاری این زمین های کشاورزی با استفاده از پمپ و لوله شاهکار مهندسی ایران است و حتی یک قطره از این آب تبخیر نمی شود.

خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مازندران ، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مازندران رتبه دوم تولید محصولات کشاورزی و رتبه اول ارزش اقتصادی را در کشور به خود اختصاص داده است گفت : فعالیتهای خوبی در زمینه پژوهشی ، فنی ، اجرایی و آموزشی انجام شده است که توانستیم رتبههای خوبی را در بخش تولید محصولات کشاورزی داشته باشیم. وی میگوید: صادرات محمولههای محصولات کشاورزی پس از بازدید و بررسی آنها از سوی مسئول قرنطینه اهواز و صدور ۱۶۶ نسخه گواهی بهداشت نباتی انجام شد. تحول بعدی در صنعت کشاورزی، پس از اختراع موتور بخار اتفاق افتاد. اگر شما از افراد اهل سفر باشید، حتما میدانید که بهترین خاطرات سفر زمانی اتفاق خواهند افتاد که گشت و گذارتان تنها محدود به مکانهای مشهور و شلوغ نباشند.

وی اظهار داشت: در ابتدای انقلاب میزان تولید انواع محصولات زراعی کشور سالانه 20 میلیون تن بود که این رقم طی هفت سال گذشته به 83 میلیون تن رسید و در پایان سال گذشته نیز 88 میلیون تن محصولات زراعی در کشور برداشت شده است. وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در اول انقلاب میزان تولید محصولات باغی کشور 4 میلیون تن بود اما در دولت تدبیر و امید از 16 میلیون تن به 24 میلیون تن رسیده و تا پایان امسال نیز میزان تولید آن به 25 میلیون تن افزایش خواهد یافت. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این خصوص به ایرنا گفت: برای نخستین بار در کشور، طرح جامع تغییر الگوی کشت با لحاظ تمام شرایط ازجمله توجه به موضوع مدیریت منابع آبی در قم تهیه و اجرا شد تا روند افزایش تولید محصولات کشاورزی استان بر اساس الگویی منسجم دنبال شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهمانان سه شنبه شب برنامه «پیشران» علی اکبری عضوهیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس و علی کیانی راد معاون پژوهشی موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی به گفتگو پرداختند.

تولیدات شیلات و آبزی پروری نقش مهمی در سلامت و امنیت غذایی داشته و به دلیل انتشار کمتر گازهای گلخانه ای مورد توجه کشورها بوده است. دبیر خانه کشاورز استان سمنان با بیان اینکه شاهرود به دلیل برخی بی تدبیری ها در بخش کشاورزی میلیاردها ریال خسارت دید، ابراز کرد: مسئولان باید از چند روز قبل با خانه کشاورز و نظام صنفی کارهای کشاورزی برای پیدا کردن راهکار مناسب در مبارزه با سرمازدگی نشست برگزار کنند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رضا نورانی خاطر نشان کرد: مسیر بانکهای بینالمللی برای تجار ایرانی باز نیست از اینرو آنها مجبورند ارز حاصل از صادرات را به صرافان محلی بدهند و آنها با ریال پول را واریز میکنند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در برنامه میز اقتصاد گفت: توجه نکردن به کشت قراردادی در سطح نهادهای خصوصی به ویژه واردکنندگان و شرکتهای فرآوری و تغییر اقلیم خشکسالی، ریسک آب و هوایی مثل سیل و یخبندان، گرایش نداشتن به محصولات کم آب بر، نبود سیاستهای حمایتی و پشتیبانی الگوی کشت و توجه نکردن به حوزه دانش بنیان سازی و زنجیرههای ارزش در واقع از عواملی بوده که کشور را از برنامه خوداتکایی در محصولات راهبردی دور کرده است.

به گفته ورمزیاری، یکی از الزامات ورود به کشاورزی قراردادی تقویت تشکلها است که ورود جدی به این بحث نشده است و نمی توان همه بخش کشاورزی را به روش کشاورزی قراردادی اداره کرد، اگر می خواهند کشاورزی قراردادی راهاندازی شود عادلانه آن است که خود کشاوزر سهامدار باشد. یکی از کشاورزان شاهرودی که باغ خود را بیمه کرده است، به خبرنگار ایرنا گفت: پس از خسارت تگرگ امسال که کشاورزان را از برداشت محصول به طور کامل ناامید کرد، برای دریافت خسارت خود به بیمه مراجعه کردم، اما کارشناس بیمه فقط ۲۰ درصد خسارت را تایید کرد که پرداخت آن هم به آینده موکول شد.

وی با اشاره به اهمیت افزایش تولید کودشیمیایی در کشور افزود: با برنامه ریزیهای انجام شده امسال 200 هزار تن کود فسفات آمونیوم در کشور تولید می شود و تلاش می کنیم که با عدم وابستگی به خارج در تامین کود شیمیایی مورد نیاز، کشاورزی در کشور روند پایداری خود را حفظ کند. «عباس کشاورز» روز یکشنبه در نشست خبری با حضور معاونین وزارت جهاد کشاورزی و اصحاب رسانه افزود: لازم است بین ورود دانش و تکنولوژی جدید بخش کشاورزی و واردات محصولات کشاورزی تفاوتت قایل باشیم زیرا در مواردی همچون برنج و شکر در برخی از سالها بیش از نیاز داخلی، واردات انجام شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حمایت از تولیدات داخلی از سیاست های کلان اقتصادی است که در چند سال اخیر به اجرا درآمده است. وی با اشاره به اینکه یک باغ در شرایط عادی چند تن میوه تولید می کند که خیلی بیشتر از پرداختی های بیمه ای است، تاکید کرد: هزینه های سالانه یک کشاورز از قبیل کود، آب، شخم زدن و هرس درختان و هزینه کارگران در شرایط اقتصادی کنونی چند میلیون تومان است. در کشوری که تنوع اقلیم، فرهنگ و بهرهبرداری از فناوری وجود دارد و بخش عمده بهرهبرداریهای کشاورزی در آن بصورت خردهمالکی بوده، تعاونیهای تولید و شرکتهای سهامی زراعی نیز عمدتا ورشکست شدهاند و از همه بدتر اینکه سطح تحصیلات بهرهبرداران در سطوح نسبتاً پایین است؛ به اعتقاد حضرتعالی چگونه میتوان پیشرفت را صورت داد؟

کشور ما به دلیل شرایط اقلیمی و نیز محدودیتهایی مانند منابع آبی، سایر نهادهها و کاهش خاکهای مطلوب کشاورزی نیازمند ایجاد تغییر در ساختار نظام کشت است. بنائیان با اشاره به اقدامات اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ورامین گفت: به منظور کنترل و مبارزه با علفهای هرز، آفات همگانی و بیماریها، ۷ شبکه مراقبت دولتی در مراکز خدمات تابعه و شبکههای مراقبت خصوصی شهرستان دایر شده است. وی از کمبود منابع آبی به عنوان مهمترین چالش پیش روی کشاورزی ورامین یاد کرد و افزود: دولت با هدف استفاده بهینه از آب کشاورزی، تسهیلات ویژهای را برای تغییر شیوه کاربری و استفاده از روشهای نوین در اختیار کشاورزان قرار داده که با استفاده از این تسهیلات، ۱۵ هزار و ۵۹۹ هکتار از اراضی کشاورزی ورامین، به تجهیزات آبیاری نوین مجهز شدهاند که این میزان ۴۳ درصد سطح کل اراضی کشاورزی دایر شهرستان است. این میزان بیمه شده حدود ۳۰ درصد است البته تا پایان شهریور میزان بیمه شده از ۲۰ میلیون عبور میکند. محمود زراع با بیان اینکه کشاورزان به خرید بیمه نامه با این همه کاغذبازی اداری تمایلی ندارند، افزود: میزان برآورد خسارت کشاورزان توسط کارشناسان بیمه با میزان خسارت واقعی همخوانی ندارد و پرداختی ها هم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد خسارت ها است.

وی افزود: در حال حاضر ۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ورامین زیر کشت پسته رفته که از این میزان، ۴ هزار هکتار بارو بوده و با میانگین برداشت ۲ تن از هر هکتار، سالانه ۸ هزار تن پسته خشک صادراتی از باغات شهرستان برداشت میشود که عمدتا به سایر کشورها صادر میشود. وی اظهار کرد: در حوزه زراعت، سالانه ۹ هزار و ۸۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی ورامین زیر کشت جو میرود و از این اراضی، ۴۷ هزار و ۴۰۰ تن محصول برداشت میشود که این میزان، بیشتر سطح زیر کشت و محصول تولید شده در استان تهران است. محمدعلی سلامی افزود: در الگوی کشت جدید به دنبال استفاده از محصولهای کم آببر و مناسب شرایط اقلیمی قم هستیم تا بخش کشاورزی استان به دلیل محدودیت منابع آبی، دچار بحران نشود. سلامی گفت: استان قم برای کشت بسیاری از گیاهان دارویی نیز مناسب است که البته عموما گیاهان دارویی کم آب همچون گل محمدی و خارشتر که برای رشد به آب بسیار کمی نیاز دارند مدنظر طرح است. این مقام گفت: ورامین بیشترین سطح آبیاری نوین در استان تهران را در اختیار دارد. اگر چه خشکسالی و نبود منابع آبی موجب شده تا بخش کشاورزی در سال های اخیر با مشکلات متعددی مواجه شود، اما استفاده از روش های نوین آبیاری و توسعه کشت گلخانه ای و مطالعات گسترده در حوزه آب و خاک تا حد زیادی به رفع مشکلات و تقویت و توسعه بخش کشاورزی منجر شده است.

به گزارش ایرنا، در پایان شهریورماه امسال در حکمی از سوی وزیر جهاد کشاورزی، «محمد قربانی» به عنوان سرپرست معاونت برنامهریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی منصوب شده بود. پیش از این «احمدعلی کیخا» معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی دولت دوازدهم فعالیت داشت. قربانی افزود: ۷۰۰ میلیارد تومان غرامت بیمه محصولات کشاورزی سال زراعی گذشته که توسط دولت قبل پرداخت نشده بود از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در ۱۰۰ روز فعالیت دولت سیزدهم است. همان طور که نمودار زیر نشان می دهد، روند تولیدات شیلات و آبزی پروری طی سال های ۹۹-۱۳۸۸، افزایشی بوده است. محصولات شیلاتی را می توان به دو دسته محصولات صیدی و آبزی پروری دسته بندی کرد.

خاوازی افزود: میزان تولید گوشت دامی در کشور نیز در اوایل انقلاب 3.3 میلیون تن بود که این میزان در سال 92 به 12 میلیون تن و هم اکنون به بیش از 16 میلیون تن در سال رسیده است. سه میوه هنداونه، خربزه و طالبی از پرطرفدارترین میوههای فصل تابستان از خانواده صیفیجات محسوب میشوند که اوایل اردیبهشت کاشته میشوند. نورانی بیشترین اقلام صادر شده از ایران به روسیه را شامل فرنگیجات، فلفل دلمهای، گوجه فرنگی، سبزی و صیفیجات دانست و افزود: صادرات میوه به روسیه محدود است؛ قیمت جهانی این اقلام پایین آمده است و در این شرایط امکان صادرات وجود ندارد از اینرو صادرکنندگان میخواهند برای حل مشکل خود به مقام معظم رهبری نامه بنویسد و از ایشان کمک بخواهند. به گفته عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، تولیدات میوه و صیفیجات در ایران افزایشی است از اینرو باید برای توسعه صادرات این محصولات فکری اندیشیده شود تا قوانینی یک شبه کشورهای مانند عراق نتواند در صادرات ما خللی ایجاد کند. بیشتر از یک میلیون تن خربزه در مهمترین استان های پرورش دهنده این صیفی جات تولید می شود. خنکال افزود: باغداران بدون حمایت تمام زحماتشان هدر می رود، باید ستاد بحران استان و یا شهرستان با همراهی جهاد کشاورزی از چند روز قبل کشاورزان را فرامی خواندند و توضیحات لازم و سوخت مورد نیازشان را در اختیار آن ها قرار می دادند.