اخبار

مدیریت تولید در گلخانه مجله خبری کشاورزی

وی عنوان کرد: هم اکنون فاز اول پایانه صادراتی جنوب کرمان افتتاح شده و این امر میتواند به تقویت صادرات محصولات کشاورزی کرمان به کشورهای سایت agriculture-na همسایه منجر شود. باید بدانیم که نگهداری طولانی مدت محصولات کشاورزی امکانپذیر نیست و از طرفی هم با توجه به اینکه کشورهای همسایه به تولیدات زراعی ایران نیازمندند میتوانیم صادرات ذرت را به کشورهای همسایه تجربه کنیم. علوم کاربردی، تکنیک های پیشرفته و دستاوردهای مهندسی و مکانیک با فرآوری محصولات، کنسروسازی، سردخانه و سیلو ذخیره و نگهداری مقادیر عظیم از محصولات فاسدشدنی را به مدت طولانی فراهم ساخته و مانع بروز قحط و غلا در اکثر نقاط جهان شده است. به گزارش ایانا از وبسایت techfinancials به گفته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، تا سال 2050 جمعیت جهان 34 درصد بالاتر از جمعیت کنونی ، یعنی حدود 9.1 میلیارد نفر می رسد . همان طور که همه ما میدانیم یکی از بزرگترین مشکلات کنونی بشر، مسئله آب و الگوی مصرف آن است.

خنک کردن گلخانه که بیش از حد گرم شده، بسیار دشوارتر از گرم کردن یک گلخانه بسیار خنک است. اگر گلخانه به طور منظم بیش از حد گرم میشود، توصیه میکنیم از کولرهای تبخیری استفاده کنید که سطح رطوبت را حفظ میکنند. کاشت بهاره، تابستانه و زمستانه، از آن جایی که محصولات زمینهای زراعی در تابستان به بازار میآیند، کاشت تابستانه توصیه نمیشود. همچنین توصیه میکنیم که برای تجهیزات گرمایشی هم سرمایهگذاری کنید تا در ابتدای فصل که هوا سردتر است به تکثیر بذر کمک شود. اگرچه آزمایش و خطا، بخشی مهم از فرایند کاشت و پرورش است، اما این 6 نکته مهم برای هر تازه کار در کشت گلخانهای کمک میکند. با باز نگه داشتن دریچههای دیواری و دریچههای سقف در طول تابستان، هوای خنک از طریق دیوارها به داخل کشیده میشود در حالی که هوای گرم از طریق سقف خارج میشود و یک منبع هوای تازه ایجاد میکند. رشتههای لامپ فلورسنت با خروجی بالا و چراغهای LED از محبوب ترین محصولات روشنایی هستند، بسیار کم مصرف هستند و میتوانند مساحت بیشتری را پوشش دهند.

چون تولید محصول زودرس و رساندن محصولات نوبران به بازار قیمت و درآمد بیشتری دارد اگر کشاورز حتی به کمک کشت گلخانه ای یک ماه زودتر محصول به بازار برساند، درآمد قابل توجهی به دست می آورد. گیاهان سالم، سود بیشتری دارند و فروش آنها سریعتر از گیاهان کم کیفیت، است. بهتر است گلخانه در زمین های کشاورزی احداث شود، که امکان دسترسی به شهر برای تأمین تجهزات، نهاده ها و وسایل مورد نیاز گلخانه و نیز فروش محصول با هزینه کمتر فراهم باشد (البته قیمت زمین نیز باید در نظر گرفته شود). گیاهانی که در خاک هایی با کیفیت پایینتر رشد میکنند، ممکن است قادر به استفاده از تمام مواد مغذی لازم نباشند، که این امر باعث ضعیف شدن آنها میشود. از خاک با کیفیت استفاده کنید. لزوم تأکید بر حفاظت و بهره­برداری از آب­های شیرین به حدی که نیازهای نسل حاضر را برآورده سازد و حقوق نسل­های آینده نیز به مخاطره نیاندازد، در برنامه اول مورد توجه قرار نگرفته است، علت این امر را می­توان عدم توجه به مقولات زیست محیطی و البته توسعه پایدار در بحث کشاورزی دانست، اما در سایر برنامه­ها این مقوله بیشتر مورد توجه واقع شده است و در برنامه­ی پنجم با یک جهش، توجه به این شاخص به نحو چشمگیری (55 درصد) افزایش یافته است که می­توان علت آن را کاهش قابل توجه ذخیره آب­های زیرزمینی و آلوده شدن آب­های سطحی بر اثر گسترش فعالیت­های کشاورزی برشمرد و در واقع زنگ خطری برای دولت محسوب می­گردد.

با این حال، برای راه اندازی گلخانه کوچک و ارزان قیمت، یک رشته فلورسنت معمولی که 3 تا 7 اینچ از گیاهان آویزان است، عموماً کافی است. در ایران، ده ها گلخانه به این روش راه اندازی شده و هزاران نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند. بهطور کلی رشد کشاورزی به صورت غیرمستقیم به بهبود وضعیت خانوارهای شهری و روستائی کمک کرده و با افزایش دستمزدها، کاهش قیمت مواد غذایی و تقاضای بیشتر برای کالاها و خدمات واسطهای همراه میشود. به عنوان مثال ، بگویید که خاک زمین های کشاورزی شما در اواسط رشد رویشی با نیترات کلسیم تخلیه می شود و این منجر به کاهش عملکرد می شود.

بهترین راه برای دانستن زمان آبیاری گیاهان اندازهگیری رطوبت در خاک است. فقط در صورت لزوم آنها را آبیاری کنید. هر چند نه به صورت کامل ولی تا حدودی رشد جلبک و باکتریها متوقف میشود. هر چند او در این اواخر به صورت مشارکتی شریک من در گلخانه شده است. از دیگر مزایای گلخانه هوشمند این است که با استفاده از دستگاه نور سنج یا LDR نور محیط را مي سنجد و در صورت نیاز لامپ­ های گرمایشی به دستور سیستم پردازشی گلخانه و با توجه به نیاز گیاه طبق شاخص­ های مهم نور شامل کیفیت، شدت و مدت زمان تابش نور، نیاز گیاهان جهت رشد را تامین و شبیه سازی می کند که تمام این موارد از مزایای گلخانه هوشمند به حساب می آید. سیستم آبیاری به دو صورت دستی و اتوماتیک یا هوشمند موجود است. وی از تولید سیستم آبیاری هوشمند سری (پِرو pro) توسط شرکت دانش بنیان «دانش بنیان ویستا صنعت زیست کیا» خبر داد و گفت: این محصول در راستای حل مشکلات بیشمار حوزه محیط زیست، کشاورزی و آبیاری هوشمند است. در انقلاب سبز به کارگیری فناوری اطلاعات و تکنولوژی در بخش کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در عصر حاضر با وجود کاهش نقش این بخش در اقتصاد، هنوز مطالعه­ی کارکرد بخش­های اقتصادی در چارچوب اقتصاد کلان ملی موید نقش قابل توجه بخش کشاورزی در کشور است چرا که در تامین اشتغال و درآمد ساکنان نواحی و تعدیل نابرابری­ها، تولید ناخالص داخلی، تامین نیازهای مصرفی جمعیت، درآمد ملی و ارزآوری که زمینه­های توسعه اقتصادی و ملی به شمار می­آید، سهیم است (مطیعی­لنگرودی،1381، 64). بدین­سان، با توجه به نقش چندجانبه کشاورزی در زندگی انسانی و این که در کانون مباحث توسعه پایدار قرار دارد(Lynam,1994, 1381) ، می­توان گفت، حصول پایداری در تمامی ابعاد آن از ضروریات غیرقابل انکار است.

چرا برای رشد گیاهان از یک گلخانه استفاده میکنیم؟ 1- سطح پوشش گلخانه در بالاترین نقطه بصورت افقی بوده و این امر عدم هدایت صحیح برف و مهمتر ماندن رطوبت و تعریق در آن نقطه را بهمراه دارد این نقیصه با استفاده از دو پوشش کردن سازه و یا تغییر سقف قوسی به گنبدی مرتفع کرده البته روشهایی همچون کنترل رطوبت با افزایش دما نیز برای کاستن رطوبت داخل گلخانه استفاده میگردد. برای مقابله با بحران بی آبی، بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی از کارهای اساسی هست که باید انجام شود. بخش اعظم آب شیرین جهان صرف مصارف کشاورزی میشود که در ایران این میزان بسیار زیاد است.

اگر به این نکته توجه نشود بعید نیست در سال های آتی مشکلات بزرگی گریبان جهان را بگیرد. به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، افزایش جمعیت جهان و رشد مصرف، اهمیت کشاورزی در دهههای اخیر را بالا برده و باعث شده تا کشورها برای تامین امنیت غذایی خود، برنامه ریزی در حوزه اشتغال و کسب درآمد و رونق اقتصادی به فکر استفاده از یافتههای علمی و تحقیقاتی و استفاده از فناوری در بخش کشاورزی باشند که موجب میشود تا بهره وری در این بخش ارتقا پیدا کرده و تولید محصولات به شکل جهشی افزایش پیدا کند.

نظریه افزایش بهرهوری بخش کشاورزی توسط گلخانهها بهخوبی توانسته در چند سال اخیر خودنمایی کند و به اثبات برسد. افزایش میزان تولید محصول در واحد سطح، یعنی اگر کسی در فضای آزاد می تواند یک کیلو گوجه فرنگی در هر متر برداشت کند در گلخانه می تواند چندین برابر برداشت کند. مجوزهای راه اندازی این کسب و کارها در هر روستا یا شهر میتواند دریافت شود. با راه اندازی گلخانه میتوانید از رشد بهتر و قویتر گیاهان اطمینان حاصل کنید. طرح سراسری امید با هدف افزایش کمی وکیفی محصولات کشاورزی اجرا می شود. با ایجاد 18 سایت محصولات کشاورزی ؛ میزان کمی وکیفی تولیدات این محصولات در نی ریز افزایش می یابد. کشاورزی هوشمند به معنای مدیریت آبیاری، روشنایی، رطوبت و دما با هدف ارتقای کیفیت و افزایش تولید است. در اسرائیل و مکزیک، به این خاطر که درجه حرارت بهطورکلی بالاتر است، معمولاً گلخانهها برای تولید گوجهفرنگی با استفاده از یک لایه مش (شید) پوشش داده میشوند تا از تابش شدید آفتاب در امان باشند و همچنین بتوانند گیاهان را از هجوم آفات محافظت کنند، عوامل زیادی همچون شدت تابش نور، رطوبت محیط، جریان هوا (تهویه)، دما و … از آنجائیکه اکثر پروژههای مازندران، ساخت و ساز ویلا است، پرورش گلها و گیاهان زینتی که برای محوطه سازی به کار میرود، بازار بهتری دارد.

براساس گزارش فائو، ایران با تولید سالانه 2.7 میلیون تن هندوانه جایگاه چهارم دنیا را تصاحب کرده، چین در جایگاه نخست با تولید 60 میلیون تن و پ ساز آن ترکیه و هند در جایگاههای دوم و سوم قرار دارند.ایران در تولید کیوی جایگاه پنجم دنیا را دارد و سالانه 289 هزار تن از این محصول تولید میکند. کشت فرامرزی که بدلیل روابط خوب شما با دنیا امکان پذیر نیست. هرگونه برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع است. معمولا کشاورزان در مقیاس بزرگ توانایی سرمایه گذاری در این فناوریها را دارند، اما مالکان کوچک همیشه به منبع اعتباری مقرون به صرفه دسترسی ندارند و سپس کشاورزان باید بیاموزند که چگونه از این فناوریها به بهترین شکل برای بهبود تجارت خود استفاده کنند. وقتی که درو تمام شد، صاحب زمین، گوسفندی را میآورد و گوسفند را سه بار دور بوته میگرداند و سپس گوسفند را در نزدیکی همان بوتهٔ مورد نظر، قربانی کرده و گوشتش را در میان مردم روستا تقسیم میکند، اهالی روستای بار معتقدند با انجام عمل قربانی و تقسیم گوشت گوسفند ذبح شده میان اهالی روستا، برکت زمین برای سال آینده بیشتر و فروانتر خواهد شد. این مسیر از سراسر چین عبور کرده و با عبور از منتهیالیه غربی این کشور وارد آسیای میانه میشود، سپس در ایران دو شاخه میشود.

وقتی شرایط کشت گیاهان با کنترل شرایط آب و هوایی و لوازم جانبی هماهنگ شود، گلخانهها یک محیط ایدهآل برای رشد گیاهان هستند. علاوه بر گل، گیاهان خاص گزینه بسیار خوبی هستند، زیرا برای تزئین آپارتمانها و هدیه دادن، بسیار مناسب میباشند. بخاریهای گازی به خوبی همان مدل برقی کار میکنند، اما معمولاً مقرون به صرفه نیستند. برای راه اندازی گلخانه و نگهداری محصولات گلخانهای سودآور، اطمینان حاصل کنید که تمام ملزومات و شرایط را به خوبی تامین کرده اید. استفاده از بخاریهای برقی در راه اندازی گلخانه مزایای زیادی دارد؛ زیرا نصب آنها راحتتر اس، مقرون به صرفه بوده و کاربردهای گستردهتری دارند. استفاده از روباتها و تکنیکهای کنترل خودکار و هوش مصنوعی زمانی را که مجبورید صرف کارهای مهم اما تکراری مانند آبیاری روزانه یا حضور فیزیکی در مزرعه برای روشن/خاموش کردن چراغها کنید به شما بازمیگرداند. تعدادی متغیرها وجود دارند که نشان میدهند گیاهان چه زمانی به آبیاری نیاز دارند؛ دما، رطوبت و مرحله رشد گیاهان تاثیر زیادی در میزان آب مورد نیاز آنها دارد. یکی از سوالات اجتنابناپذیر که در راه اندازی گلخانه با آن روبرو هستیم این است: “چه چیزی باید پرورش دهیم؟” گرچه ساده به نظر میرسد، اما پاسخ این سوال واقعاً میتواند بر سود و موفقیت کلی گلخانه تأثیر بگذارد.

یکی از رایجترین اشتباهات در راه اندازی گلخانه، آبیاری گیاهان طبق یک برنامه مشخص است. طبق اعلام جهاد کشاورزی 60-70 درصد آب در زمینه کشاورزی مصرف میشود. یکی از دلایل ایجاد شرکت­های تعاونی تولید روستایی کمک به کشاورزان در بازاریابی محصولات کشاورزان می­باشد؛ ولی بسیاری از تعاونی­های تولید در این زمینه فعالیتی ندارند. خاک دارای ریشه گیاهان است و در انتقال آب و مواد مغذی به گیاهان کمک میکند تا بهتر رشد کنند. آزمایش خاک کشاورزی چگونه انجام میشود؟ این کار با ابزار رطوبت سنج خاک یا با لمس خاک توسط دستان انجام میشود. اگر خاک را از دست بدهیم. کشور اسپانیا یکی از بزرگترین کشورهای غرب اروپا محسوب میشود و عنوان پنجمین قدرت اقتصادی قاره سبز را داراست.

یکی از بزرگترین مزایای راه اندازی گلخانه این است که میتوانید فصل رشد گیاهان را افزایش دهید. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان گفت : امسال در قالب طرح سراسری امید ، 18 سایت شامل 12 محصول باغی و 6 محصول زراعی شامل انار ، به ، پسته ، انجیر ، زعفران ، محصولات گلخانه ای ، انغوزه ، منداب ، جو ، گندم وکلزا در شهرستان راه اندازی شده است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت: در این طرح هر بهره بردار از نزدیک بطور عملی ، آخرین فعالیت های ترویجی اجرا شده در سایت را مشاهده و در مزرعه خود پیاده سازی می کند.

اگر میخواهید فصل رشد خود را افزایش دهید، مطمئن شوید که چه زمانی باید کاشت و برداشت را شروع کنید. بیشتر بخوانید:ویلا قواره اول ساحل و پلاک اول جنگل چیست و چه ویژگیهایی دارد؟ به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، مجتبی عبداللهی در مراسم رونمایی از فاز دوم و سوم سامانه کشاورزی هوشمند که عصر امروز در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، با گرامیداشت دهه مبارک فجر، با اشاره به اینکه بخش اول این سامانه به تشخیص تغییرات کاربری اراضی پرداخت، اظهار داشت : در مراحل بعدی نیز سامانههای تخمین سطح زیر کشت و پایش هوشمند کشاورزی به مرحله اجرا در آمد. در کنار نفت، فراوردههای نفتی و پتروشیمی و محصولات معدنی، محصولات کشاورزی ایران یکی از اصلی ترین بخشها در سبد صادراتی کشور را به خود اختصاص داده و در سالهای گذشته بخش مهمی از این محصولات به کشورهای همسایه صادر شده است.

مهم ترین محصولات زراعی ایران عبارت اند از: گندم، برنج، سیب زمینی، حبوب، چغندرقند، خرما، نیشکر، سیب، انگور، مرکبات، پنبه، توتون، سبزیجات و صیفی جات. در مازندران میتوانید انواع مرکبات، لیمو، پرتقال، ازگیل، هلو، شلیل و یا انار و زیتون را پرورش دهید. گلخانه دار باید با انواع شاسی ها و نحوه بکارگیری آنها آشنا باشد. تکنیک سپهر در این راستا مفتخر است تا شما را راهنمایی نموده و محصولاتی با کیفیت و قیمتی مقرون به صرفه در اختیار شما عزیزان قرار دهد. یک تقویم داشته باشید تا زودتر از موعد، برنامهها را تنظیم کنید. در این دوره بعضی از انواع سبزی مانند گل کلم و مارچوبه به میزان فراوانی در ایران تحت کشت قرار گرفت ولی بعدها کشت آن منسوخ گردید. هرگونه بینظمی که در محصولات گلخانهای ظاهر میشود مانند شاخ و برگ، لکهها و آفتهای گیاهان را حتماً یادداشت کنید. بهترین گیاهان گلخانهای برای راه اندازی گلخانه کداماند؟ هرچه تقاضا برای خرید محصولات گلخانهای زیادتر باشد، نیاز به این کسب و کارها هم بیشتر احساس میشود. وی همچنین سرمایهگذاری خارجی خصوصی را در توسعه کشاورزی کشور کافی نمیدانست و با اتکا به درآمدهای نفتی بهدنبال دخالت دادن بیشتر دولت در سرمایهگذاری جهت توسعه کشاورزی و افزودن بر سطح زیرکشت بود.