اخبار

چشمانداز کشاورزی ایران و جهان تا 10 سال آینده مجله خبری کشاورزی

در زمان طراحی سیاستها و برنامهها باید این موضوع مهم را مدنظر قرار داد که ایجاد سازگاری در برخی ابعاد با محدودیت روبهرو است. در عین حال، کشاورزان می توانند با اتکا به منابع مدرن و تجهیزات کشاورزی اتوماتیک که در حال ارتقاء و طراحی مجدد با فناوری های آینده هستند تا سازگار با محیط زیست باشند، تولید محصولات خود را افزایش دهند به طوری که سود قابل توجهی عاید آنها خواهد شد زیرا کشاورزی هوشمند با توسعه کشاورزی، بهره وری زمین را تا پنج درصد و افزایش سود را تا ۲۰ درصد افزایش می دهد. مدنی با استناد به نتایج افزود: در کشور ما مساحت کشت دیم با کشت آبی برابر است اما ۹۵ درصد محصولات ما از کشت آبی به دست می آید به عبارت دیگر، نیمی از زمین های کشاورزی به صورت دیم است ولی تنها ۵ درصد محصولات کشور را تامین می کند که یکی از دلایل آن، پتانسیل کمتر ایران در کشت دیم در مقایسه با سایر کشورها است چرا که عدم مطلوبیت بارش در ایران برای کشت دیم است. طبق آمار به دست آمده توسط علیرضا قاضی در سال گذشته 117 میلیون تن محصولات کشاورزی در ایران تولید گشته که 82 میلیون تن آن محصولات زراعتی، 5/2 میلیون تن محصولات باغی، 7/13 میلیون تن محصولات دامی و یک میلیون تن نیز سایر محصولات گزارش شده است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: مسیر بانکهای بینالمللی برای تجار ایرانی باز نیست از اینرو آنها مجبورند ارز حاصل از صادرات را به صرافان محلی بدهند و آنها با ریال پول را واریز میکنند. فلور همچنین درباره روشهای ماهیگیری و جنگلبانی، یعنی مقولاتی که تا کنون کمتر به آنها پرداخته شده است، تحقیق کرده است. مدیریت موادمغذی هم شامل منابع مورد استفاده به عنوان مواد مغذی و هم شامل روشهای استفاده از آنها میشود. اینترنت اشیا در حال آغاز دوره جدیدی از کشاورزی هوشمند است که به کشاورزان اجازه می دهد محصولات را به روشی کنترل شده و تولیدی تر و استفاده بهتر از زمین از طریق انتخاب محصول مناسب و نظارت بیشتر بر خاک، آبیاری، دما، سلامت گیاه و سایر جنبه های مهم که عملکرد کشاورزی را تحت تأثیر قرار می دهد، تسهیل کند .

این کشاورزان به علت این که از حجم کشت محصولات توسط سایر کشاورزان اطلاع نداشتهاند محصول اشتباهی را برای کشت انتخاب نمودهاند و با یک بازار از پیش اشباع شده مواجه شدهاند. با این حال رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکمنستان این خبر را تکذیب کرد و گفت ایران به هیچ وجه صادراتی به ترکمنستان صادراتی ندارد و عمده ترین مقاصد صادراتی این محصول ازبکستان و روسیه است که طی روزهای اخیر تنها یک کامیون به مقصد این دو کشور آن هم به دلیل سازمانهای داخلی مرتبط با قرنطینه کشورمان برگشت خورده است وعلتش نیز به خاک زیاد موجود در بسته های سیب زمینی بر می گشت.

اما راهاندازی یک فروشگاه آنلاین با ظرفیت بالا برای فروش محصولات کشاورزی کار آسانی نیست و نیز با این حال کشاورزان نیاز به امکانات لجستیک خواهند داشت که معمولا در اختیار ندارند. این تحولات میتواند باعث ایجاد یک انقلاب اقتصادی در ایران شود چرا که در ایران قابلیت پرورش انواع محصولات کشاورزی و صادرات آن وجود دارد که میتواند باعث رشد اقتصادی در سطح کلان نیز شود. در بخش کشاورزی بیش از ۱۰۰ میلیون تن تولیدات کشاورزی داریم و در خیلی زمینهها محصولات کشاورزیمان را صادر میکنیم. با این حال کمترین بهرهی مالی نصیب آنان میشود چراکه مدیریت خرید و فروش محصولات کشاورزی توسط شبکهی وسیعی از واسطههای این حوزه کنترل میشود.

بنابراین، تا اینجا همه چیز منطقی به نظر میرسد. امروزه استفاده از بستر اینترنت و تلفنهای هوشمند متصل به اینترنت همراه این امکان را به تمام شهروندان داده است تا به صورت آنلاین بتوانند محصولات مورد نظر خود را خریداری کنند. این امر باعث شده است که محصول کشاورزی از زمین تا مشتری نهایی توسط چندین دلال خرید و فروش شود که علاوه بر کاهش کیفیت محصولات در اثر طولانی شدن فرآیند رسیدن کالا به مشتری نهایی، قیمت این محصولات چندین برابر شود. بر این اساس آمارها و برآوردهای داخلی نیز نشان از میزان ضایعات محصولات کشاورزی ۲۵ تا ۳۰ درصدی از مرحله کشت در مزرعه تا مصرف خانوارها دارد. ایجاد بسترهای مناسب برای فروش تجهیزات محصولات کارکرده با قیمت مناسب میتواند به عنوان یک راهکار مناسب به این کشاورزان کمک نماید. بر اساس ماده ۷ قانون اصلاحی قانون اصلاحات ارضی، شورای اصلاحات ارضی به ریاست وزیر کشاورزی و عضویت ۵ نفر از صاحب منصبان وزارت کشاورزی که دارای حداقل سمت مدیر کل یا مدیر عامل باشند تشکیل میشود. استفاده از فناوریهای جدید و بسترهای مبتنی بر اینترنت و تلفنهای همراه میتواند باعث ایجاد تحول عظیمی در صنعت کشاورزی شود. بر طبق مقالهی منتشر شده توسط DLG (انجمن کشاورزی آلمان)، کشاورزی دیجیتال به معنای استفاده از روشهای کشاورزی دقیق و هوشمند و نیز شبکه های داخلی و خارجی مزرعه و استفاده از دادههای بر پایة وب به همراه تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ است.

هلند آخرین کشور غربی است که دچار قحطی شدید شده است؛ در واپسین سال جنگ جهانی دوم، کمبود مواد غذایی موجب شد 10 الی 20 هزار هلندی جان خود را از دست بدهند. اما در محصولاتی که ذکر شد این محدودیتها وجود ندارد. شایان ذکر است در مناطق پر تابش نظیر نواحی مرکزی و جنوبی ایران به دلیل شدت تابش نور خورشید در طی روز، نیاز به استفاده از شید یا گل پاشی سطح خارجی پوشش گلخانهها به جهت کاهش تأثیرات منفی حاصل از تابش شدید نور خورشید، ضرورت خواهد داشت؛ لذا با توجه به مطلب فوقالذکر، بحث انتخاب جهت بهینه اجرای گلخانه در این مناطق، بررسی بیشتری میطلبد. «باشقیرستان» حدود ۴ میلیون نفر جمعیت دارد و در واقع بخشی از خاک «فدراسیون روسیه» به حساب میآید. او ادامه داد: علاوه بر صنعت غذایی، در زمینه مراودات فرهنگی و گردشگری با کشورهای جنوب شرق اروپا با توجه به جمعیت غالب مسلمان در ایران، ایران محل مناسبی برای گردشگری حلال است. با رشد جمعیت سریع، انتظار میرود که زمینهای قابل کشت به ازای هر نفر در سال ۲۰۵۰ در مقایسه با ۱۹۷۰ در حدود ۶۶٪ کاهش یابد.

بر اساس آمارها، در سال زراعی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰، سطح زیر کشت محصولات زراعی در ایران حدود ١٢ میلیون هکتار گزارش شده که در این بین، سطح زیر کشت گندم بیش از ۶ میلیون هکتار بوده است. تغییرات آب و هوایی در آینده احتمالاً بر تولید محصولات زراعی در کشورهای گرمسیری تأثیر منفی میگذارد، در حالی که تأثیرات در عرضهای جغرافیایی شمالی ممکن است مثبت یا منفی باشد. بسیاری بر این باورند که اینترنت اشیا می تواند برای تمام زمینه های کشاورزی، از کشت محصولات گرفته تا جنگلداری، ارزش افزوده ای داشته باشد. اشاره کرد. در کشورهای پیشرفته، بیشتر تمرکز بر روی صادرات کالاهای صنعتی و مواد فرآوری شده کشاورزی قرار دارد، اما متاسفانه در کشور ما ایران، امر صادرات به سمت مواد خام و اولیه بدست آمده از بخش کشاورزی سوق دارد.

بر اساس آخرین گزارشها ایران در میان کشورهای جهان، دهمین کشور و در میان کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا اولین مقصد انتخابی مسلمانان است. 2-آمایش سرزمین بر اساس اولویت اراضی کشاورزی و استراتژی آب در سطح کلان دوباره باید تجدید نظر شود. این به معنی آن است که این کشورها باید در مذاکرههای تجاری خود ملاحظههای لازم و ویژهای را در نظر گیرند. در دوره محمدرضا پهلوی، شاه تصمیم گرفت با اجرای اصلاحات ارضی تحولهایی به ویژه در زمینه کشاورزی پدیدآورد. اما با این حال به دلیل توزیع نامناسب آب در نواحی مختلف کشور زمین ها و املاک غیرقابل کشت باقی مانده اند. روش دیگر ساخت دیوار بلوکی یا آجری است که به دلیل هزینه های بالا توصیه نمی گردد، در صورتی که صلاح می دانید می توانید از دیوار آجری استفاده کنید زیرا دوام و عمر دیوار آجری بیشتر است. مزارع شهری: ایجاد مزارع عمودی با ظرفیت بسیار بالا جهت تولید محصولات کشاورزی این امکان را برای فروشگاهها و مراکز فروش در سطح شهرها فراهم مینماید که محصولات کشاورزی مورد نظر خود را از نزدیکترین مزرعهی موجود تهیه نمایند. رضا نورانی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی به هندوستان از اواخر شهریور آغاز میشود، گفت: سیب مهمترین محصول صادراتی به هندوستان است و در حال حاضر سیبی در انبارها نداریم که بخواهیم آن را به هندوستان صادر کنیم.

ولی متاسفانه در تولیدات کشاورزی کشور ما ایران ، رشد کمی محصولات بیشتر از رشد کیفی انها مورد توجه قرار می سایت agriculture-na گیرد. از دیگر کاربرد پهپاد در کشاورزی تشخیص اختلاف دقیقه میان بازتاب نور سبز و نور فرو سرخی است که از محصولات ساطع میشود. فروشگاه آریا کشاورز در سال 1396 با اخذ مجوز از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و با هدف تامین و توزیع بهترین کود ها و سموم (دارای مجوز و استاندارد ) موجود در کشور با برترین شرکت های وارد کننده و تولید کننده قرارداد همکاری منعقد نموده است . عصرایران- دکتر علی محمد ترکاشوند دانشیار دانشگاه علوم و تحقیقات تهران نوشت: امروزه کشاورزی رکن اساسی در تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه می باشد. اما در کتاب کشاورزی در ایران قاجاری، ویلم فلور تحلیلهای جامعی از کشاورزی قرن نوزدهمی ایران را به کمک تحقیقات گستردهای بر اساس مدارک منتشر نشده ایرانی و اروپایی به عمل آورده است. فصل دوم: دگرگونیهای ساختاری در بخش کشاورزی وضعیت سرزمین فصل سوم: جغرافیا، خاک، اقلیم فصل چهارم: پیوستگیهای شهری-روستایی ماهیت جامعه و اقتصاد فصل پنجم: الگو و تغییرات در زمینداری: ملاکی، مساقات، اجاره، بیگاری فصل ششم: سازمان روستایی و صاحبمنصبان آن: کدخدا، پاکار، میراب، مباشر فصل هفتم: موقعیت رعایا: اجارهداری زمین، رعیت، خوشنشین، اجارهداری، صنعتگران روستایی، کولیها، غلامان (رنجبران)، جنسیت، قشربندی عشایر، آزادی برای مهاجرت، بدهکاری فصل هشتم: جمعیت روستایی مهاجر شرایط زندگی فصل نهم: شرایط زندگی روستایی: مسکن، پوشاک، رژیم غذایی، فقر عملیات کشاورزی فصل دهم: کوددهی فصل یازدهم: منابع آب و به کارگیری آن فصل دوازدهم: روشهای کشت و زرع: شخمزنی، کلوخشکنی، بذرافشانی، وجین، برداشت محصول فصل سیزدهم: اعمال پس از برداشت محصول: فرآوری محصولات، انبار، آفات محصول، طاعون (بیماریهای واگیردار)، نگهداری محصول محصولات اصلی فصل چهاردهم: غلات: گندم، جو، دیگر غلات، برنج فصل پانزدهم: میوهها و فندقها فصل شانزدهم: سبزیجات و حبوبات فصل هفدهم: الیاف: ابریشم، پشم، پنبه، کنف، کتان فصل هجدهم: محصولات گیاهی اعتیادآور: تریاک، تنباکو، چای فصل نوزدهم: صمغها فصل بیستم: گیاهان رنگرزی فصل بیست و یکم: دانههای روغنی فصل بیست و دوم: ادویهجات فصل بیست و سوم: گلاب دام و علوفه فصل بیست و چهارم: دام: گاو، گاومیش، گوسفند، بز، اسب، قاطر، ماکیان فصل بیست و پنجم: علوفه و رستنیهای مرتع فصل بیست و ششم: لبنیات: شیر، کره، پنیر مشغولیتهای خارج از مزرعه فصل بیست و هفتم: فعالیتهای خارج از مزرعه: سفالگری، حصیربافی، مجراسازی برای آب، کفاشی، پارچهبافی، فرشبافی، رنگرزی، طناببافی، عسلگیری، شربتسازی و شیرینیپزی، زغالسازی، شکار، جمعآوری پر، آمادهسازی کارگر برای فعالیتهای عامالمنفعه، محافظان جادهها، حمل و نقل منابع جنگلبانی و شیلات و به کارگیری آنها فصل بیست و هشتم: شیلات فصل بیست و نهم: جنگلبانی نتیجهگیری اهمیت کتاب کشاورزی در ایران قاجاری اگر کتاب برای اروپایی تا حدی اهمیت دارد، برای ایرانی حیاتی است.

۱۰ محصول عمده واردات غذایی و کشاورزی کشوردر سال ۱۳۹۲-۱۳۹۱ به شرح زیر بودهاست: برنج (۲٫۳ میلیارد دلار)، کنجاله سویا (۱٫۸۲۷ میلیارد دلار)، دانه ذرت دامی (۱٫۵۲۶ میلیارد دلار)، دانه سخت گندم (۱٫۲۷۳ میلیارد دلار)، شکر تصفیه نشده (۸۳۲٫۲ میلیون دلار)، روغن خام سویا (۷۶۵٫۶ میلیون دلار)، پالم اولئین (۶۳۷٫۸ میلیون دلار)، قطعات گوشت بی استخوان یخ زده از نوع گاو (۳۷۸٫۶ میلیون دلار)، موز سبز تازه یا خشک کرده (۳۵۲٫۸ میلیون دلار) و کره بستهبندی شده به صورت بستههای بیش از ۵۰۰ گرم (۲۶۸٫۲ میلیون دلار). در تغییرات جدید، یک هیئت سه نفره اداره امور انتشارات را بعهده گرفتند که وظائف مربوط را زیر نظر مستقیم رئیس اتاق ایران، که مدیر مسئول نشریات اتاق نیز بود، انجام میدادند. در میانه جنگ اوکراین، بحران جهانی غذا، بحران انرژی و البته شوک افزایش قیمتها در بازارهای کشور، یک پیشنهاد جالب توجه روی میز ایران قرار گرفته است. ارزش بازار جهانی کشاورزی هوشمند در سال 2020 حدودا 13.7 بیلیون دلار آمریکا بود.

بیشتر تولیدکنندگانی که برای حضور در این نمایشگاه از آنها دعوت به عملآوردهایم با فناوریها و محصولات جدیدی که در این نمایشگاه معرفی کردهاند به سهم خود کمک میکنند تا مصرف آب در کشور و بخش کشاورزی را کاهش دهیم. در این زمینه باید نیروی انسانی کارآمد به ایفای نقش پرداخته و اعتبارات دولتی در قالب بودجههای سالانه، صرفا به ساخت زیربناها ، گسترش تحقیقات، توسعه برنامههای آموزشی و همچنین ترویج یافتههای تحقیقاتی در تمامی زیر بخشهای زراعت، باغبانی، دام و طیور، شیلات و آبزیان، جنگلها، مراتع و آبخیزداری تخصیص داده شود و وظایف تصدی گری دولت که به وسیله شرکتهای مادر تخصصی و سازمانهای مربوطه و همچنین بانک تخصصی در حمایت ازکشاورزان اعمال میشود به وسیله بنگاههای اقتصادی کارا و سالم به انجام برسد تا یارانههای تخصیصی برای حمایت از کشاورزان در بخشهای در نظر گرفته شده به کارگرفته شده و از مصرف یارانههای سنگین دولتی در قالب بودجههای سالانه و تبصرههای تکلیفی (که صرفا برای تولید کنندگان واقعی این بخش میباشد) برای گذران اداره واحدهای مذکور جدا جلوگیری شود.

«کشاورزی فراسرزمینی» ایده به نسبت تازهای است و هنوز به شکلی گسترده در جهان اجرایی نشده است. مقاله حاضر کتاب «کشاورزی در ایران قاجاری» نوشته ویلم فلور را معرفی میکند. گزارش اخیر شرکت Grand View Research پیشبینی میکند که بازار کشاورزی دقیق تا سال ۲۰۲۵ به ۴۳.۴ میلیارد دلار برسد. از اعضاء به آن رأی داده باشد. به شکل ساده، منظور از این ایده این است که صاحب سرمایه، در زمینهای کشاورزی در کشوری دیگر سرمایهگذاری کند و محصول برداشتشده را یا خودش بردارد یا از همان نقطه به جایی دیگر صادر کند. کشاورزی دقیق: کشاورزی دقیق یک مفهوم کشاورزی نوین است که علاوه بر افزایش تولید و بهینهسازی استفاده از منابع کشاورزی به کاهش هزینههای تولید نیز کمک مینماید.

این تحریمها باعث شده است تا صادرات فناوری کشاورزی از هلند به روسیه افزایش یابد؛ چراکه فناوریهای مدرن میتوانند برای کاهش وابستگی غذایی روسیه به دیگر کشورها مفید باشند. در این گزارش تاکید شده که با توجه به بیشتر بودن تقاضا برای محصولات کشاورزی از تولید این محصولات در کشور، در آینده ممکن است این موضوع مشکلآفرین شود. آزمایشگاههای ما در این بخش محدود است و نمیتواند تمام محصولات تولیدی در ایران را پوشش بدهد. 95 درصد صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس بهصورت امانی انجام میشود و فروش امانی را بازار کنترل میکند نه صادرکنندگان و ما باید با چندین کشور تولیدکننده چانه زنی کنیم که بتوانیم در نهایت موفق به صادرات شویم. این عامل باعث کاهش کیفیت و سلامت مواد غذایی شده و در نتیجه این صنعت با مشکل بزرگتر و جدی تر از دست دادن بازار های هدف در صادرات و به مرور حذف شدن از بازار رقابت جهانی مواجه می شود.

حجتی راهبرد کشورهای پیشرفته در بخش کشاورزی را تولید غذای مورد نیاز در داخل آن کشورها عنوان کرد و افزود: آنها حتی در این راستا آسیب زدن به محیط زیست را مجاز می دانند که نشان دهنده عزم جدی این کشورها در تکیه به تولید بومی است و ما نیز این عزم را باید در کشور توسعه دهیم. کلیت نیازهای غذایی همیشه یکسان بوده است، اما باید دید کیفیت تأمین آن در مرزهای ایران چه صورتهایی را به خود میپذیرفته است و به تبع آن از تاثیرات هنگفت آنها بر معیشت ایرانیان آگاهتر شد. به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی در اولین کنفرانس تجارت حلال ایران و کرواسی و جنوب شرق اروپا، اظهار کرد: در ارتباط با صنعت غذایی حلال، ایران جزو برترین کشورهای تولید کننده در میان کشورهای اسلامی است.

غذای حلال یکی از صنایع پررونق جهان در سالهای گذشته بوده و پیشبینی شده تا سال ۲۰۲۷ ارزش بازار آن به رقمی حدود یک تریلیون دلار برسد. را به پایین این بخش از فهرست صفحههای نیازمند ترجمه به فارسی بیفزایید. از این رو شرکتهایی برای فروش بدون واسطهی محصولات کشاورزی شکل گرفته است. کشاورزی در محیط بسته: کشاورزی در محیطهای بسته این امکان را به کشاورزان میدهد که تمامی پارامترهای محیطی را تحت کنترل خود داشته باشند و تغییر شرایط جوی نتواند تاثیری بر محصولات کشاورزی داشته باشد. الخلف کسب و کارها در منطقه را تشویق می کند تا تمرکز خود را به امنیت غذایی و پایداری معطوف کنند که به گفته او کلید خودکفایی است. برای هر منطقه جغرافیایی می­توان وضعیت پایداری کشاورزی را پس از تعیین امتیازات سنجه ها به صورت جداگانه محاسبه کرد و میزان پایداری مناطق مختلف را مورد مقایسه قرار داد. در این نوع کود ها از یک میکروارگانیسم فعال و یا غیر فعال استفاده میشود که به اختصار نام این میکروارگانیسم را MOs نامیده اند. بیش از یک سوم زمین ها در املاک ایران قابلیت کشت و زراعت دارند. به هر صورت تمامی اتفاقات و تجهیزات نشان از بهتر بودن شرایط و بازده کار در این نوع زراعت دارد.