اخبار

کاشت فلفل عموما در فصل تابستان انجام میشود مجله خبری کشاورزی

پیشفرض دستهبندی محصولات در وبسایت دهقان مارکت بر اساس تقسیمبندی جهاد کشاورزی است و این مزیت مطمئنا کمک میکند تا محصول موردنظر خود را راحتتر و بدون اتلاف سایت agriculture-na وقت پیدا کنید. از آنجایی که کشاورز بهعنوان فروشنده موظف است که قیمت موردنظر خود را در هنگام ثبت آگهی درج کند، امکان مقایسه قیمت برای فروشندگان دیگر همان محصول و خریداران از سراسر کشور فراهم میشود. اگر سن فرد موردنظر کمتر از این سن ها باشد باید 30 سال بیمه پرداخت کند تا بازنشسته شود. او افزود: در طرح آزمایشی کشاورزی قراردادی ۲۵۰ هزار هکتار گندم و ۴۵ هزار هکتار شالی برنج را زیر کشت بردیم و اراده کرده ایم در سال زراعی جدید ۲ میلیون هکتار گندم را از طریق کشاورزی قراردادی کشت کنیم، اما نگرانی ما تنها در بخش تامین مالی است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیری گفت: برخی از آفتکشهای بخش کشاورزی دوره ۳۰ تا ۴۵ روزه باقیمانده دارد و باید قبل از طی این زمان به بازار عرضه نشود یا صادرات نشوند؛ اما متاسفانه برخی از افراد برای اینکه بتوانند محصول خود را زودتر به بازار عرضه کنند قبل از طی این دوره آن را عرضه میکنند یا برداشت میکنند. مشتری واقعی کسی است که مستقیم محصول را به قیمتی توافقی و مناسب خریداری میکند و حتی قابلیت آن را دارد که بهصورت خصوصی برای صادرات محصولات کشاورزی اقدام کند.

برخی محصولات کشاورزی مانند گندم در بیشتر استان های کشورمان رشد می کنند، اما محصولاتی مانند برنج، خرما، چای، پسته، پنبه فقط در بعضی استان ها پرورش داده می شوند، به طور مثال برنج آب زیادی می خواهد، و در نواحی شمالی مانند مازندران، گیلان و گلستان که بارندگی زیاد است و زمین ها معمولا مرطوب هستند به خوبی رشد می کند و خرما به هوای گرم و خشک نیاز دارد، بنابراین در مناطق جنوبی کشور مانند استان های خوزستان و بوشهر که اقلیمی خشک و آفتابی داغ دارد به خوبی رشد می کند.محصولی که در شمال کشور رشد می کند، معمولا در جنوب و نواحی کم بارش نمی تواند رشد کند، و هم چنین محصولی که در نواحی گرمسیری و خشک رشد می کند، در نواحی پربارش و سردسیر نمی تواند رشد کند. علاوه بر این، صنایع مختلف کشاورزی مبتنی بر محصولات کشاورزی مانند گندم، برنج، تولید شکر، بافندگی و غیره نیز به مواد اولیه کشاورزی وابسته است. در این روش بخش کوچکی از ریشه گیاه با آب و مواد مغذی در ارتباط بوده و بخشهای دیگر ریشه در معرض هوا قرار میگیرد، در نتیجه اکسیژن بیشتری توسط ریشه گیاه جذب شده و محصول کیفیت بالاتری خواهد داشت.

در این قانون ذکر شده است که کلیه تولیدکنندگان طیور اعم از لاین، اجداد، مادر گوشتی و تخمگذار باید جوجههای یک روزه خود را در برابر خسارتهای طبیعی، حوادث و امراض واگیر در صندوق بیمه محصولات کشاورزي بیمه نمایند، در غیر این صورت صندوق خسارتهای ناشی از این موارد را پرداخت نخواهد کرد. 4. ماده 6 قانون که درمورد این بیمه دربند ذکر شده است (سطح پایه بیمه باید با نرخ یکی باشد). در پاسخ باید بدانید که هدف اصلی تیم دهقان مارکت فقط اتصال بدون واسطه کشاورز به مصرفکننده واقعی است و در اصل با این نیت خیرخواهانه راهاندازی شده است! اگرچه پیش بینی شده است این بخش رشد 6.3 درصدی در سال جاری را تجربه کند و ارزش آن به 53.477 میلیارد دلار برسد، اما متوسط رشد این بخش در دوره منتهی به سال 1402 تنها 2.7 درصد در سال خواهد بود و ارزش این بخش در سال 1402 به 57.441 میلیارد دلار خواهد رسید. جذب کلسیم به میزان تبخیر و تعرق بستگی دارد و چنانچه شرایط موجود در گلخانه بر روی تبخیر و تعریق تاثیر بگذارد، حرکت کلسیم نیز تحت الشعاع آن قرار می گیرد. حداقل سطح اقتصادی یک گلخانه 2500مترمربع می باشد که نیاز به 3000مترمربع زمین مناسب جهت احداث گلخانه دارد.

وی به موضوع سنددار کردن زمینهای کشاورزی اشاره کرد و گفت: اراده کرده ایم که سند به کشاورزان بدهیم، اما این کار سخت است، زیرا در حال حاضر تنها ۴ درصد اراضی کشاورزی سند دارند، اما تلاش داریم تا پایان سال آینده تداخلات را رفع و تا پایان دولت اسناد اراضی را صادر کنیم و این یک کار بین قوهای است که در همین راستا نیز قرارگاهی برای این مهم تشکیل داده ایم و در رفع تداخلات نگاهمان به سمت کشاورز است. مستمری از کار افتادگی و مستمری بازنشستگی میتواند دغدغه آینده شمارا کاهش دهد. بنابراین آنطور که نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور می گوید: قیمت گندم و سایر محصولات کشاورزی برای سال آینده آماده است و باید از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شود و به احتمال زیاد باید منتظر وزیر تازه نفس وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم بود که قرار است تا 48 ساعت دیگر در صورت گرفتن رای اعتماد از مجلس به صندلی وزارت واقع در ساختمان 16 طبقه ای خیابان طالقانی تکیه زند. برخی از محصولات نیز ازآنجاییکه در بازار منطقه بهصورت کشت خاکی وجود ندارد و یا مقدار آن بسیار کم است، نیاز به برنامهریزی برای کشت نداشته و تقریباً در تمام فصول سال بازار خود را حفظ میکنند.

بیمه محصولات در کشاورزی شامل محصولات زراعی، باغی و حدود 157 محصول دامی و شیلاتی مانند پرورش آبزیان، زنبورعسل و… یکی از محدودیتهای بیمه محصولات کشاورزي این است که صیفیجات، گیاهان زینتی و داروهای سنتی شامل این بیمه نمیشود و پروسه پرداخت غرامت زمان بر بوده و کشاورزان رغبتی برای بیمه کردن محصولات خود ندارند. ساداتی نژاد گفت: امروز کشاورزی ما به عنوان یک بخش اقتصادی دیده نمیشود و فقط به عنوان بخش معیشتی به آن مینگرند؛ امروز نگاه ما به کشاورزی به عنوان یک بخش تولید ثروت و تولید ارز برای کشورمان نیست و متاسفانه امروز به کشاورزی به عنوان بخشی که تولید قدرت برای جمهوری اسلامی میکند نمینگرند، در حالی که غذا از اهمیت بالایی برخوردار است و عملاً بخشی از امنیت ملی محسوب میشود. سوددهی کاشت زعفران کلان و بسیار بالاست و این یکی از مهمترین مزیتهای آن محسوب میشود. در سالهای اخیر و با افزایش علاقه به کشاورزی در شهرها، در برخی از کلان شهرهای مدرن در دنیا (مثل شهر نیویورک) گلخانههایی احداث شده است. و درعوض ازمواد طبیعی مثل کمپوست های گیاهی وکودهای حیوانی برای افزایش محتوای هوموس خاک و همچنین از دشمنان طبیعی برای مبارزه با آفات استفاده کنند. این قانون به منظور انجام بیمه محصولات کشاورزي، آبزیان پرورشی، کرم ابریشم، دام و طیور، زنبورعسل در برابر خسارتهای ناشی از سوانح طبیعی مانند سیل، سرمازدگی، طوفان، آتشسوزی، رعدوبرق و امراض عمومی مانند امراض واگیر حیوانی و…

اما با این وجود چالش کشاورزی مدرن و موانع آن باعث شده تا سرعت مدرن شدن کشاورزی در کشور ما کند شود. باعث صرفه جوی در مصرف انرژی میشود. استفاده بیش از حد از کودهایی که از نیتروژن و فسفر تشکیل شده اند، باعث سر ریز شدن به دریاچه ها و منابع آبی می شود. ساداتی نژاد گفت: همه کشاورزان منتظر این هدیه مجلس هستند؛ در لایحه بودجه 1400، هم در انتخاب بزرگ شورای قیمت گذاری، کشاورزان را سر میز قیمت گذاری آورده است. در حال حاضر شکوه اصلی کشاورزان دربارهی چگونگی عرضه محصولات تولیدی آنان در بازار مصرف، پایین بودن سهم دریافتی آنها از قیمتی است که مصرف کننده پرداخت میکند، بیشتر کشاورزان و کارشناسان این امر را ناشی از نقایص موجود در ساختار بازار محصولات کشاورزی میدانند؛ برای نمونه، اندک بودن میزان محصول عرضه شده به بازار مصرف توسط هر کشاورز سبب گردیده تا بسیاری از کشاورزان محصول خود را در بازار سر مزرعه با قیمتی پائین در معرض فروش گذارند. علاوه بر عرضه مستقیم، امکان درج آگهی برای پیشفروش محصولات باغی و زراعی نیز فراهم است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: بخشهایی که در دولت بودهاند و تا به امروز ناکارآمدی داشتهاند، در این ساختار تجمعی شدهاند. معمولا در هر هکتار 460 تن فلفل می توان در سال برداشت نمود و میزان آلودگی و بیماری ها نیز به صفر خواهید رسید. نظارت بر ذخیره سازی مواد غذایی نیز پس از برداشت محصولات باید صورت گیرد. همچنین بخش کشاورزی ایران تأمینکننده حدود 80 درصد مواد غذایی کشور و نیز 80 تا 90 درصد مواد اولیه صنایع وابسته به بخش کشاورزی را تأمین میکند. در این مقاله به موضوعات بیمه محصولات کشاورزی، صندوق بیمه برای محصولات کشاورزی، شرایط استفاده از بیمه اجتماعی کشاورزان و غیره خواهیم پرداخت. در این قانون کلمه درختان، بادهای گرم موسمی، بنیه، تأسیسات، مستحدثات، قنوات، چاههای آب کشاورزی، تأسیسات آبیاری و عوامل تولید و خدمات کشاورزی مانند ماشینآلات و ابزار و ادوات در قبال حوادث بیمهپذیر به بیمه برای محصولات کشاورزی اضافه گردید. عنوان قانون به قانون بیمه کشاورزی تغییر پیدا کرد. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که محصولات مناطق سردسیر جمع شده و تا محصولات مناطق گرمسیر به دست بیاید مدتی زمان میبرد تا به انبوه برسد. از کل ۱۳۹۹ شرکت تعاونی تولید تعداد ۴۷۱ شرکت مطالعات فاز اول و تعداد ۳۸۵ شرکت مطالعات فاز دوم آب و خاک به مرحله اتمام رسیده و در فاز سوم که مرحله اجرا می باشد تعداد ۳۲۰ شرکت به مرحله اتمام و ۱۰۳ شرکت در حال انجام عملیات آب و خاک می باشند.

این قانون در مجلس یازدهم که پیگیری های وزیر پیشنهادی جهاد در آن نقش پررنگی داشت از حالت تعلیق در آمد و اختیارات بازرگانی دوباره به وزارت جهاد برگشت. مسئولیت محتوایی، فنی و علمی خبر برعهده تهیه کنندگان آن می باشد. به جرئت می توان گفت، کشت در گلخانه نسبت به کشت در فضای آزاد و زمین های کشاورزی، از مشکلات کمتری برخوردار است. در حالی که ما دچار کمآبی هستیم، زیرا ما در بخش کشاورزی نتوانستیم ظرفیتهای کشورمان را که تا سه برابر میتواند نسبت به نفت ارزآوری داشته باشد را حمایت و پشتیبانی کنیم. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: کشاورزان مشکلات عدیدهای دارند و نمایندگان مجلس محل مراجعه کشاورزان برای رفع مشکلات آنها هستند و متاسفانه نتوانستیم از همه ظرفیتهای خدادادی کشور در بخش کشاورزی استفاده کنیم. این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: «برگشت محصولات کشاورزی ایران از برخی کشورها به دلیل مصرف بیش از اندازه کود است. باشند. در بعضی کشورها بیمه اجباری و در بعضی اختیاری می باشد. وی تاکید کرد: طرح امنیت غذایی همه مسائل را حل نمیکند، بخش دامپروری و شیلات در گامهای بعدی طرح تحول کشاورزی ایران انجام می شود و در راستای کوچک سازی مطرح شده است.

پارلمان اروپا در گزارش خود (کشاورزی دقیق و آیندة کشاورزی در اروپا) کشاورزی دقیق را اینگونه تعریف میکند: «مفهومی مدرن در مدیریت کشاورزی توسط تکنولوژی دیجیتال در جهت نظارت و بهینه سازی فرآیندهای تولید محصولات کشاورزی». به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، حکمت نریمانی امروز در بازدید از طرحهای کشاورزی با اشاره به ظرفیت تولید محصولات مختلف زراعی و باغی در این شهرستان اظهار داشت: کدو تخمه یکی از محصولاتی است که کشت این محصول در سال های گذشته با استقبال خوب کشاورزان شهرستان مواجه بود . از زمان صفویان نیز کتابهای کشاورزی متعددی باقی ماندهاست که مهمترین آنها ارشاد الزراعه تألیف فاضل هروی در سال ۹۲۱ هجری قمری است که در سال ۱۳۲۳ هجری قمری توسط عبدالغفار خان نجم الدوله با چاپ سنگی منتشر گشتهاست. برای شروع فقط کافی است به یکی از وبسایتهایی که در زمینه ثبت آگهی محصولات کشاورزی فعالیت میکنند مراجعه کنید و مشخصات محصول خود را ارائه دهید تا مشتریان از طریق فضای اینترنت با شما آشنا شوند.

به اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان توسعه و تجارت در فصل اول سال جاری ارزش محصولات کشاروزی و صنایع غذایی برابر با یک میلیارد و 86 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی 13 درصدی داشته است. کشاورزان و دامداران میتوانند با پرداخت مبلغ سالانه به صندوق بیمه کشاورزی روستاییان و عشایر بعد از چندین سال نسبت به شرایط سنی بازنشسته شوند. این صندوق جهت حمایت از کشاورزان و دامداران در سال 1358 توسط شورای انقلاب اسلامی مصوب و تشکیل شد. 4. انتخاب یکی از سطوح در آمد ماهانه صندوق. پرداختن به این موضوع امکان برنامه ریزی های دقیق و جامع و جزءنگر را در تمام سطوح و زیر بخش های کشاورزی فراهم می آورد. با این حال، بعید است که ایالات متحده کمبود قابل توجهی را تجربه کند، در حالی که کشورهای اروپایی که به واردات محصولات کشاورزی از روسیه بیشتر وابسته هستند، و همچنین کشورهای کمتر توسعه یافته اقتصادی، ممکن است محصولات کمتری را در قفسههای سوپرمارکت ببینند. اما نگرانیها در مورد وضعیت منابع آبی در ایران و (شاید از آن مهمتر و فوریتر) نگرانی در مورد کمبود گندم و محصولات جانبی آن در ایران، چارهای برای ما نمیگذارد که پیشنهادهایی از این دست را جدی بگیریم.

اگر در تجارت تمرکز بود، تا امروز چرا وضع بازار این است، چرا تجارت کشاورزی این وضعیت را دارد؟ دلیل آن این است که تمرکز نداریم. به این معنی که میتوان محصول را درست در زمانی که تقاضای بازار برایش در حد بالای خود قرار دارد وارد بازار کرد و بالاخره سود سرشاری از آن به جیب زد. پیشنهاد میکنیم به وبسایتی مراجعه کنید که بازدیدکنندگان بیشتری دارد تا بدین شکل مشتریان بیشتری به سراغ شما بیایند. قبل از هر توضیحی در رابطه با نشا و کاربردهای آن در کشاورزی، باید به اهمیت استفاده از روش های مکانیزه و نوین کشاورزی بپردازیم. خوشبختانه چندین سال است که زمینه بازاریابی اینترنتی در کشور ما فراهم شده است و بهمرور ضعفهای جزئی آن مانند رقابت اندک، عدم شفافیت و گاهی نوسانات شدید قیمتهای ارائهشده، مشکلات حملونقل محصولات از فروشنده به خریدار و غیره در حال حل شدن هستند. خوشبختانه دهقان مارکت برای حل این مشکل شما، امکان فیلتر کردن محصولات بر اساس قیمت، استان یا شهرستان را فراهم کرده است. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد تصریح کرد: بهرهبرداران گلخانههای یزد حدود ۵ هزار نفر هستند که زمینه اشتغال ۳۰ هزار نفر را فراهم کردهاند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سید جواد ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400) در قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی اظهار داشت: این طرح در مورد پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی است؛ دستیابی به امنیت غذایی با اتکا به تولید داخلی در اصل سوم و چهل و سوم قانون اساسی تأکید فراوانی شده است. با انجام این کار در صورت واردشدن خسارت به محصولات کشاورزی، صندوق بیمه کشاورزی درصدی از خسارت آن ها را پرداخت خواهد کرد. پیشرفت کشاورزی کشور در گروی صنعتی شدن آن است؛ اگر صنعت و کشاورزی را جدا از یکدیگر در نظر بگیریم، کشاورزی مان نابود می شود زیرا کشاورزی همیشه در رقابت با صنعت عقب می ماند. به عنوان مثال، گاهی ممکن است به دلایلی چون افزایش تولید محصول مورد نظر در بازارهای هدف، تقاضای آن کشور برای واردات کاهش پیدا کند یا به خاطر وجود رقبایی با کیفیت بالا یا قیمت مناسب در یک بازار، رقابت در آن بازار با چالشهای جدی مواجه باشد. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون با تاکید بر اینکه زیرساختهای کشت قراردادی در کشور فراهم نیست، گفت: امکانات اجرای طرح را داریم و باید از مرحله شعار خارج و به سمت عملیاتیکردن آن برویم.

همچنین بهتر است بدانید، برای کشت زعفران به فضای زیادی نیاز نیست و میتوانید در یک گلخانه کوچک هم، آن را بکارید. جالب اینکه «علی امینی» هم که خودش طرفدار و مبلغ اصلاحات ارضی بود و در تدوین اصول آن نقش مؤثر داشت از شیوه انجام کار ناراضی بود و میگفت: «اصلاحات ارضی باید باشد؛ اصلاحات ارضی جدی، نه کوششهای مضحک فعلی. همچنین بهرهوری نیروی کار بیشتر میشود و از دسترسی مردم در سراسر کرده زمین به سیستم عادلانه تولید و توزیع غذا تسهیل خواهد شد. پراکندگی تشکل های کشاورزی وجود دارد و بخشی برای کسب و کار از وزارت تعاون مجوز میگیرد. افزایش اطلاعرسانی و آموزش نیز تأثیر بسزایی در توسعه بیمه کشاورزی دارد. کاروتنوییدها علاوه بر تأثیر بر رنگ میوه، منبع خوبی برای ویتامین A و عوامل آنتی اکسیدانی بوده و در پیشگیری از سرطان ها و بیماری های قلبی دارای اهمیت هستند. برای کاشت محصولات کلخانهای روشهای گوناگونی وجود دارد؛ هر یک از این روشها دارای مزایا و معایبی هستند. مولتی روتورهای مختلف دارای قابلیت بهره گیری از امواج فراصوتی و لیزر های دقیق هستند که اجازه میدهد ارتفاع خود از سطح زمین و محدوده جغرافیایی را تغییر دهند.

بهخصوص اینکه ایران عزیز ما از نظر اقلیمی و کیفیت خاک و آبوهوا یکی از بهترین کشورها محسوب میشود و با وجود همه کمبودها و عدم نظارتها توانسته در زمینه صادرات زعفران و سیب رتبه جهانی کسب کند. البته به نظر میرسد که در سالهای آتی با نگاه ویژهای که به این بخش شده و همچنین با وجود ورود تکنولوژیها، دانش فنی و تجهیزات مدرن برنامه جدی در راستای توسعه گلخانهها در پیش گرفته شود. از نکات بارز این پروژه پتانسیلیابی مناطق مستعد برای توسعه کشت گیاهان دارویی، مبتنی بر دانش بنیان بودن پروژه می باشد و فعالیت های اصلی طرح در خصوص گیاهان دارویی دارای اولویت در سه محور به شرح ذیل انجام خواهد شد: ثبت ذخایر ژنتیکی گیاهی و ارقام بومی و محلی گیاهانداروئی، تهیه استانداردهای مزرعه و بذر، نهال و نهالستان گیاهان داروئی و تهیه پروتکلها و دستورالعمل های کنترل و گواهی بذر و نهال گیاهان داروئی. با وجود کشاورزان متعهد و توانمند، اراضی و خاک مساعد، شرایط اقلیمی مناسب و ذخایر آبی کافی، میتوان از تامین نیازهای داخلی و بخش صادرات در حوزههای تولید محصولات زراعی، دامی، گلخانهای و باغی محصولات کشاورزی اطمینان حاصل کرد. رسولیان عنوان کرد: در چند سال گذشته و به خصوص بعد از فرمایش مقام معظم رهبری و تأکید بر تولید داخلی و ممنوعیتی که در 2500 قلم کالا ایجاد شد، رشد خوبی را در شهرک ها و نواحی صنعتی داشتیم.

اشاره شد که کشاورزی مدرن که از آن به عنوان انقلاب سبز یاد میشود، با هدف سودآوری ببیشتر در این صنعت به همراه حفظ محیطزیست ایجاد شده است. ایران پیش از این جایگاههای اول و نخست تولید پسته را از آن خود میکرد، اما به دلیل خشکسالیها در سال 2020 تولید پسته ایران به شدت افت کرد. ساداتی نژاد تصریح کرد: قرار است این قانون مشکلات 40 ساله کشاورزی را حل کند، اگر در کشاورزی سرمایه گذاری داشتیم، حال و روز آن اینگونه نبود. وی تاکید کرد: اگر ستاد تنظیم بازار کشاورزی درست شد و اتفاقات مرغ و میوه شب عید تکرار نمی شود، در چند ماه پیش آشفتگی بازار داشتیم، زیرا تنظیم بازار محصولات کشاورزی برعهده وزارت صمت بود، مجلس و کمیسیون با لغو قانون تمرکز مخالف بود. عامل آشفتگی بازار میتواند لغو قانون تمرکز باشد و این قانون از 15 خرداد هم دیگر صائب نیست. اما چند موضوع امیدوارکننده در این زمینه وجود دارد: نخست اینکه ساداتی نژاد خودش معمار « اصلاح قانون خرید تضمینی» در مجلس و تشکیل شورای قیمت گذاری بود ثانیا وی از بانیان برگشت دوباره قانون تمرکز وظایف بازرگانی کشاورزی در وزارت جهاد موسوم به قانون انتزاع بود و نشان می دهد که این جوان کاشانی که کشاورز زاده هم است به مشکلات بخش کشاورزی اشراف کامل دارد، گلوگاه های مزمن بخش کشاورزی که بعضا دسترنج یکساله کشاورز را یک شبه به باد میدهد، کاملا می شناسد.