اخبار

کشاورزی دقیق در ایران مجله خبری کشاورزی

اما تنظیم دستی این پارامترها منجر به از دست دادن انرژی ، کاهش تولید محصولات و افزایش هزینه کار می گردد. اقلیمهای آب و هوایی متنوع، منابع ژنتیکی متنوع گیاهی، دامی و آبزیان، منابع پایه تولید مناسب (آب و خاک)، ظرفیتهای صادراتی و دانش فنی و تحقیقات در این بخش سبب شده است کشاورزی ایران بتواند علاوه بر اینکه نیازهای غذایی کشور را تامین کند بلکه در 23 محصول جایگاه اول تا دهم دنیا را دارا باشد در تولید میوه رتبه نخست درخاورمیانه و شمال آفریقا را دارا بوده و سهم قابل توجهی در تامین اشتغال و صادرات غیرنفتی کشور ایفا کند. آب در تولید محصولات کشاورزی نقش حیاتی را ایفا می­ کند و امروزه ما با بحران کم آبی مواجه هستیم که مدیریت آب می­ باید نقش اساسی در آینده برای جلوگیری از بحران کم آبی و خشکسالی ایفا نماید. زمانی که فعالیتهای کشاورزی به طور نسبتاً کارآمد اجرا میشوند (مانند زمانی که مقدار مناسبی از نهاده­ ها (مانند کود، آفتکشها، مواد مغذی، آب و غیره) در مکان و زمان مناسب برای تقویت تولید و افزایش سود، عرضه میشوند)، به طور مستقیم سلامت خاک ارتقاء یافته و به طور غیرمستقیم کیفیت آب و سلامت کشاورز افزایش می­ یابد و در عین حال، فعالیت­ های کشاورزی کار آمد باعث کاهش ضایعات زیست محیطی می ­شوند.

با استفاده از داده های جمع آوری شده توسط Droneها می توان به بینشی درباره ی شاخص های سلامت ، شمارش و پیش بینی عملکرد گیاه ، اندازه گیری ارتفاع گیاه، نقشه برداری از زمین کشاورزی ، پوشش گیاهی منطقه ای ، نقشه برداری از آبیاری ، اندازه گیری انبار، اندازه گیری کلروفیل، محتوای نیتروژن گندم، نقشه برداری زهکشی، نقشه برداری علف های هرز و غیره دست یافت. آنها در بخش کشاورزی و صنایع مربوط به آن از هیچ نوع بیمه ای برخوردار نبوده و امنیت شغلی ندارند. به گزارش بازار، تورج سعیدی، عضو هیات مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی در برنامه میز اقتصاد رسانه ملی درباره برخی موانع بیمه دام و محصولات کشاورزی گفت: قانون، قانون هست که یک بیمه را اجباری و سراسری میکند ما در بخش طیور قانون داریم در بخشهای مختلف درباره دام و آبزیان اشاره شده به بیمههای فراگیر که دستورالعمل هایش نوشته شده است. با وجود مشکلاتی مثل کمبود زمینهای قابل کشت، افزایش نیاز به آب شیرین (70 درصد آب شیرین دنیا در زمینهای کشاورزی مورد استفاده قرار میگیردو در ایران تا حدود 90 درصد گزارش شده است !) و دیگر فاکتورهایی که قابل پیش بینی نیستند مانند تاثیرات تغییرات اقلیمی که میتواند چرخه زندگی بسیاری از گیاهان و جانوران را تحت تاثیر قرار دهد، تولید غذا باید تا سال 2050 به اندازه 70 تا 100 درصد نسبت به امروز افزایش پیدا کند تا غذا کافی برای جمعیت 9 میلیاردی زمین وجود داشته باشد.

اصلاحات ژنتیکی، شیوههای کشاورزی شیمیایی، آبیاری و ماشینآلات کشاورزی در بهبود بهرهوری موفق بودهاند، اما این موفقیت برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد مردم به دلیل افزایش جمعیت، کافی نیست. رباتها، سنسورها، سیستمهای آبیاری و کوددهی در سراسر جهان در حال گذراندن دوره آزمایشی هستند. لذا در مسیر توسعه کشاورزی هم در حوزه تولید، هم در بخش دانشبنیان و هم در حوزه اشتغال باید در قالب یک نقشه راه حرکت کنیم. PrecisionHawk سازمانی است که از Droneها برای جمع آوری اطلاعات ارزشمند به وسیله ی سنسورها از طریق تصویربرداری و نقشه برداری از زمین های کشاورزی استفاده می کند.

داده های جمع آوری شده توسط سیستم تجزیه و تحلیل می شود و نتیجه گیری در مورد وضعیت شی یا فرآیند نظارت شده انجام می شود. این رشته در ایران در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز دانشجو میپذیرد. شایان ذکر است، کلیه سامانههای شرکت در مرحله آزمایش و توسعه بوده و با استفاده از نظرات کارشناسی کاربران گرامی تکمیل خواهد شد. از دهه 1990، کشاورزی شهری چندمنظوره مانند «پارکهای کشاورزی» در مناطق حاشیهشهری ادغام شده است، هم برای تولید غذا و هم به عنوان ابزار آموزشی برای ساکنان مجاور خدمت میکند. ایدههای نوآورانه و پیشرفتهای تکنولوژیک به صنعت کشاورزی کمک میکند تا تولید افزایش و تخصیص منابع بهینه شود. با استفاده از سنسوری که به گاوهای ماده وصل می کنند، دامداران می توانند از زمان پاره شدن کیسه ی آب گاو باردار تا زمان زایمان آن لحظه به لحظه سلامتی گاو ماده را نظارت کنند و تحت کنترل داشته باشند.

در دنیا 8 میلیارد نفر انسان زندگی میکنند، 2.5 میلیارد از این افراد احتیاج به غذا دارند یا دچار سوء تغذیه شدهاند. نداشتن امنیت غذایی یک مشکل طولانی مدت در جوامع دور افتاده شمالی بودهاست، جایی که محصولات تازه باید از فواصل بسیار دوری حمل شوند که این امر منجر به افزایش بسیار هزینهها و تغذیه نامناسب میشود. هدف اصلی فناوری اتوماسیون مزرعه پوشش دادن کارهای ساده و پیش پا افتاده است. اما مهمتر از آن، آینده IoT در کشاورزی با ادغام موفق سیستم های تحلیلی تعیین خواهد شد که می توانند الگوهای مختلف را تشخیص دهند و مدل های پیش بینی کننده را به طور مؤثری اجرا کنند. کشاورزی هوشمند، باعث توسعه کشاورزی شده که نتیجه آن، افزایش بهره وری از زمین کشاورزی تا 5 درصد و افزاش سود تا 20 درصد خواهد شد. مزیت های فراوان شرایط کنترل شده گلخانه ای برای تولید از یک سو و تأثیرات مثبت اقتصادی از سوی دیگر باعث شده که بررسی روش های مدیریت بهینه تولیدات گلخانه ای در اولویت های برنامه چهارم توسعه قرار گیرد. و لازم به ذکر است هزینه نصب گلخانه های تونلی و ایرانی کمتر از این مبلغ و گخانه های شیشه ای بیشتر از این مبلغ است.

پادشاهی میانه با جمعیت شهری رو به رشد، یک پنجم زمین های قابل کشت آلوده و سه چهارم سطح آب آن برای آشامیدن یا ماهیگیری نامناسب، بیش از یک مانع برای تغذیه جمعیت خود داشته است. این رویکرد شامل جنبه هایی مانند اینترنت اشیاء (IOT)، مدیریت داده ¬ها، اسکن خاک، آبیاری هوشمند ، تغذیه کوددهی هوشمند ، کنترل اقلیم ، اپلیکیشن های همراه و همچنین استفاده از GPS در مزارع کشاورزی و دامپروری است. کشاورزی دقیق، کاربرد دقیق فناوری ­ها مبتنی بر داده بر اساس داده ­های خاک، وضعیت آب و هوای محصول تولیدی و تقاضای بازار، با هدف به حداکثر رساندن بهره­وری و سودآوری پایدار است . ناگفته نماند در سایه کشت گلخانه ای، کنترل مقدار مصرف آب، کود، کنترل آفات، دما و نور، ممکن و در واقع سلامت محصولات گلخانه ای اطمینان بخش شده است، ضمن اینکه افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی با بهینه سازی مصرف آب و نهاده های کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار در این بخش راهبردی نیز با توسعه گلخانه ها امکان پذیر شده است. معرفی جدیدترین و نوآورانهترین تکنیک ها، مفاهیم، روششناسی­ ها و فناوری­ ها برای جایگزینی روشهای کشاورزی مرسوم و در نتیجه پایدار سازی آن­ها، کشاورزی دقیق (Precision Agriculture) نامیده میشود.

به گفته کارشناسان جهانی، کشاورزی اوکراین که برای همیشه در حال تکامل است، به لطف تصمیم گیری مبتنی بر بازار در انتخاب محصول، توانسته است یکی از بازیگران اصلی در تولید غلات باقی بماند. فروشگاه اینترنتی ایران کشاورزی یک بازار آنلاین کشاورزی است که فروش انواع کود شیمیایی و کود ارگانیک، بذر صیفی جات و بذر سبزیجات و لوازم کشاورزی به صورت کلی و جزعی با قیمت مناسب است. خاک ما در حال از دست دادن لایه هوموس حاصلخیز خود است که در نتیجه استفاده از کود بیشتر می شود. پخش این شاخص ها و آموزش کشاورزان و در اختیار قرار دادن این اطلاعات به کشاورزان به کمک مراکز ای سی تی و بالابردن مدیریت اطلاعات مزارع به کمک جی ای اس و کمک به کشاورزان و استفاده از تکنولوژی های مربوط به ماشین آلات کشاورزی با برنامه ریزی های دقیق سبب اتخاذ نتایج جالبی شده است. دغدغه ای که در مورد فناوری های داده محور باقی می ماند همیشه نگرانی مالکیت است. در حالی که اصطلاح محصول کشاورزی اغلب به گیاهان اشاره دارد اما میتواند دیگر گونههای زیستشناختی را نیز دربر بگیرد. تکنیکهای کشاورزی هوشمند به دامداران نیز این امکان را میدهد تا به نیازهای هر حیوان مختلف آگاهی پیدا کنند و تغذیه آنها را بر اساس همان نیازها مشخص کنند.

در کل در این بخش تفاوت های چشم گیری بین تنوع های مختلف وجود دارد که تأثیر چشم گیری هم در سرمایه لازم ساخت گلخانه دارد. موارد لازم برای حذف این محدودیت­ ها بسیار ساده است: ما نیاز به پذیرش و ترویج استفاده از فناوری و علوم جدید داریم که با تحقیقات دقیق در زمینه کشاورزی به دست خواهد آمد. این قسمت از کاربردهای جی پی اس در کشاورزی با امکاناتی مشابه همان نقشهبرداری کردن اجرا میشود. هموارکردن زمین، عادی ساختن آن از سنگ و کلوخ، پلکانی کردن زمین های شیب دار (در اصطلاح کشاورزی ایران «تخته تخته»کردن) سپس شخم زدن و کَرت بندی، مراحل آمایش است. ما چیزی داریم به اسم آمایش سرزمین که اگر در کشور شکل بگیرد، راهنمای خوبی برای کاشت n مقدار محصول در نقطه x در کشور است. وقتی به ارقام نگاه می کنیم، کشاورزی شهری هوشمند بیش از هر زمان دیگری معنا پیدا می کند: در سطح جهان، شهرنشینان 54 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، رقمی که باید تا سال 2050 به 70 درصد افزایش یابد. ایران با جمعیتی بیش از ۸۰ میلیون و در کنار کشورهای همسایه خود یک بازار ۴۰۰ میلیونی را تشکیل میدهد که میتواند نیازهای کشورهای همسایه را هم تامین کند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله صادرات کیوی را مطالعه کنید. کشاورزی دقیق به طور طبیعی برای کشاورزان خرد در کشورهای در حال توسعه، به دلیل عملکرد بیشتر و مصرف کمتر نهاده، سودمند واقع شده است. به طور مثال این نانو کود ها ممکن است در جوانه زنی بذر، طویل سازی ریشه ها و رشد محصولات، حمل مواد مغذی در بافت گیاهان تاثیرات منفی داشته باشند. مجموعهيی از دادهها شامل دادههای در دسترس در بارهی ميزان برداشت محصولات، بازدهی مزارع، نمونهبرداری از خاک، وضعیت آب و هوا، برنامههای کوددهی، کميت و کيفيت ماشینآلات کشاورزی و سلامت دام و طيور عامل مهمی در کشاورزی هوشمند به حساب میآید. با استفاده از اینترنت اشیا، اپلیکیشنهای کشاورزی هوشمند به صورت 24 ساعته بر خاک، محصولات و شرایط جوی نظارت میکنند و میزان مصرف انرژی و فعالیتهای انجام شده را ثبت میکنند. با استفاده از IoT، اپلیکیشن های کشاورزی هوشمند به صورت دائم بر خاک، محصولات و شرایط جوی نظارت میکنند و میزان مصرف انرژی و فعالیتهای انجام شده را ثبت میکنند. امروزه تلفن همراه و اینترنت فرصتی را برای کشاورزان ایجاد کرده است تا در زمان واقعی (real-time) از مزارع خود اطلاعات کسب کنند و کلیه فعالیتهای کشاورزی را مدیریت کنند.

در ایالات متحده، مزارع داخلی آکواپونیک aquaponicsنیز در حال آزمایش هستند، از جمله در شیکاگو که در آن کشاورزان موفق به تولید 15 برابر بیشتر چرخه محصول در سال در مقایسه با کشاورزی سنتی” تولید می کند. به لطف این سیستم، کشاورزان می توانند فرآیندهای کشاورزی هوشمند یا کشاورزی مدرن (کشاورزی مدرن چیست) خود را نظارت کنند و تصمیمات استراتژیک را از راه دور از تبلت، تلفن یا سایر دستگاه های تلفن همراه خود بدون حضور در مزارع باز، در گلخانه، باغ، تاکستان و غیره خود اتخاذ کنند. یکی از راه کارهای ارائه شده نظارت بر گاوهای باردار است. سنسورهای IoT در گلخانه اطلاعاتی درباره سطوح نور، فشار هوا ، میزان رطوبت و دمای هوا ارائه می دهند. برای کشاورزان، اینترنت اشیا در حوزه کشت در خاک و افزایش دام، با استفاده از سنسورهای مقرون به صرفه، اطلاعات قابل ملاحظهای را ارائه میدهد. کشاورزی عمودی، یک رویکرد جدید کشاورزی در شهرها، نگرانی های کمبود املاک و مستغلات شهری را با رشد مواد غذایی در مناطقی که به صورت عمودی روی هم چیده شده اند، در داخل و خارج از خانه حل می کند. در آخر می توان گفت اپلیکیشن های کشاورزی به جمع آوری اطلاعات مفید به کشاورزان و دامداران کمک می کند.

اصطلاح کشاورزی هوشمند به استفاده از فناوری هایی مانند اینترنت اشیاء، حسگرها، سیستم های مکان یابی، ربات ها و هوش مصنوعی در مزرعه شما اشاره دارد. راه حل های هوشمند و مبتنی بر داده ها به طور فزاینده ای در کشاورزی شهری ادغام می شوند که برای درک بهتر تولیدات کشاورزی به فناوری تکیه می کنند. چه نوع گلخانه ای می توان راه اندازی کرد؟ هنوز راه درازی وجود دارد تا کشاورزی شهری به طور گسترده گسترش یابد و به اندازه کافی فراوان شود تا کشاورزی سنتی را به چالش بکشد. کشاورزی شهری که به طور کامل در اکوسیستم شهر تعبیه شده است، هنوز با تعدادی موانع مواجه است که هنوز باید بر آنها غلبه کرد.

از این رو می توان گفت در ایران، فرصت قابل توجهی فراهم است تا از این وضعیت بدون صرف هزینه های زیاد و هنگفت برای تبدیل کشاورزی سنتی و معمول به ارگانیک بهره برد و تنها با نظارت و هدایت فنی حجم قابل قبولی از محصولات تولیدی کشور را از این طریق تامین سایت agriculture-na نمود. در حالی که امروزه خوردن محصولات محلی بیشتر یک روند در میان مصرف کنندگان طبقه متوسط بالاتر است، اما ممکن است به معضل آینده تبدیل گردد. امروزه امنیت غذایی به یکی از مهمترین اولویتهای امنیتی کشورها تبدیل شده است. امروزه به دلیل از بین رفتن محیط زیست، مهندس کشاورزی با استفاده از مطالعه روش های نوین سعی می کند تا کشاورزی امن و سازگارتر با محیط زیست را انجام دهد. با این حال، شکافی بین بخش ­های مختلف توسعه ­دهنده فناوری وجود داشت که باید مرتفع می­ شد.در نهایت پذیرش کشاورزی دقیق به دلیل تلاش ­های مشترک و هماهنگ صنایع، محققان، موسسات پژوهشی و رسانه ­ها سرعت گرفت. در نهایت کشاورز مزرعه وسیعی خواهد داشت که گیاهان آن یکسان رشد کردهاند و مشکلی در آبیاری و برداشت محصول به وجود نخواهد آمد. علاوه بر این، فناوریهایی که امروزه در کشاورزی هوشمند مورد استفاده قرار میگیرند بسیارند: اشیاء متصل (به ویژه برای پرورش دام)، خودکارسازی فرآیندهایی مانند سیستمهای آبیاری…

مدیران دامداری ها باید سوابق مالی دقیق داشته باشند، بر کارگران نظارت داشته باشند و از مراقبت و تغذیه مناسب حیوانات اطمینان حاصل کنند. رشد اینترنت در اوایل دهه 2000 بخش کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده است، زیرا فناوری های وب قابلیت های قابل توجهی را برای کشاورزان و سیستم های کشاورزی فراهم می کنند. یک نگرانی قانونی که به ویژه با توجه به سطوح آلودگی قابل توجهی که در شهرهای سراسر جهان اندازه گیری شده است، باقی می ماند. با استفاده از قفسه های در حال رشد که به صورت عمودی نصب شده اند، در مقایسه با روش های سنتی کشاورزی، این روش میزان فضای مورد نیاز برای رشد گیاهان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. شرکتهای جدید کشاورزی در حال توسعه از فناوریهایی استفاده میکنند که به کشاورزان اجازه میدهد با کنترل هر کدام از متغیرهای محصولات زراعی مانند سطح رطوبت، آفت، شرایط خاک و اقلیمهای کوچک، بازده محصول را به حداکثر برسانند. بلاغ، غذای بیشتر و بهتر، افزایش تنوع غذایی، ارتقای سطح و کیفیت زندگی و بالارفتن بهرهوری نیروی کار میتواند با استفاده از فناوریهای مدرن در کشاورزی محقق شود.

کاهش قیمت تجهیزات دیجیتالی منجر به سود خالص بالا و سرمایه گذاری بیشتر در فناوری­ های پیشرفته شد. در واقع آنچه از گردشگری و فعالیتهای آن در اذهان تداعی میشود، گردشگری فعالیتی است که نیاز به سرمایه و امکانات زیرساختی فراوانی دارد. بازگشت تحریمها موجب تیرهتر شدن چشم انداز اقتصاد ایران میشود و ورود سرمایه خارجی و تجارت مواد غذایی و کشاورزی را دشوارتر میکند. JMB North America سازمانی است که راهکارهای مؤثری را جهت نظارت بر دام ها برای دامداران ارائه می دهد. با توجه به آن که ایران، یکی از قطب های منابع طبیعی دنیاست که درصورت حمایت های دولت، می تواند به راحتی جزو ۲۰ کشور برتر تولید محصولات ارگانیک قرار گیرد، انتظار می رود با توجه به اهمیت این محصولات، توجه بیشتری به آن ها اختصاص بدهیم و با سرعت بیشتری در جهت تولید آن گام برداریم تا مجبور به واردات این محصولات نشویم. در ایران نیز طی سالیان اخیر گام های موثری در این زمینه برداشته شده است. یا در گذشته کشاورزان برای شخم زمین از گاوآهن استفاده می کردند ، اما در حال حاضر از تجهیزات چند منظوره برای این کار بهره می برند .

اقتصادهای رو به رشد در کشورهایی نظیر چین، ژاپن، استرالیا، نیوزلند و هند فرصتهای بزگی را برای بهرهگیری از راهحلها و خدمات کشاورزی متصل در منطقه APAC فراهم میکند. قیمت انواع محصولات ارگانیگهمان طور که پیش تر اشاره شد قیمت محصولات ارگانیک در مقایسه با دیگر محصولات کمی بالا تر است، که این موضوع برای کشورهایی با درآمد متوسط و پایین عاملی برای کاهش مصرف محسوب می شود.اما براساس اطلاعات منتشرشده شرکت Amazon Fresh که یک شرکت تجارت الکترونیکی در آمریکا است برای مثال قیمت یک سیب ارگانیک در حدود دو دلار و سیب معمولی در حدود ١.٦٦ دلار است و این موضوع بیانگر آن است که سیب ارگانیک تنها در حدود ٢٠ درصد گران تر از سیب معمولی است. راهحلهای مبتنی بر دادهها مزایای دو طرفه را ارائه میکنند، زیرا هر دو به کشاورزان قدرت میدهند تا تصمیمات بهتر و آگاهانهتری بگیرند، در حالی که به طور همزمان قابلیت ردیابی بهتری از محصولات مصرفشده را برای مصرفکنندگان نهایی فراهم میکنند. در این راستا سیستم های هوشمند این امکان را فراهم کردند که علاوه بر صرفه جویی و مصرف بهینه انرژی ،فعالین حوزه کشاورزی را از قابلیت برنامه پذیر بودن فرامین سیستمی نیز برخوردار کنند. چین، که در مورد تراکم انبوه جمعیت و مسائل مربوط به آلودگی کشاورزی هوشمند شهری صحبت می شود، اکنون در بخش کشاورزی هوشمند نیز مورد توجه قرار گرفته است.