اخبار

از سرگیری تجارت بین ایران و سریلانکا/ پیشنهاد فعالسازی موافقتنامه تجارت ترجیحی

از سرگیری تجارت بین ایران و سریلانکا/ پیشنهاد فعالسازی موافقتنامه تجارت ترجیحی

مدیرکل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به از سرگیری تجارت ایران و سریلانکا از پیشنهاد قرارداد تجارت ترجیحی کشاورزی بین دو کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، هادی طالبانیان مقدم، انحلال پول نفت ایران با چای سریلانکا را دلیلی برای از سرگیری مبادلات تجاری بین دو کشور دانست و گفت: تحریم های شدید علیه ایران همزمان با مشکلات مالی سریلانکا و … عدم تحقق آنها.» از تعهدات مالی خود مدتی است که اقدامات مختلفی برای وصول مطالبات معوق ناشی از فروش نفت خام ایران به سریلانکا دنبال می شود تا اینکه در نهایت سال گذشته مبادله چای با پول نفت روی آن قرار گرفت. دستور کار دو کشور

بر اساس اظهارات وی، ایران در پروژه «اوما اویا» (پروژه ساخت سد و تونل در سریلانکا) نقش اساسی داشت و همین موضوع خاطره خوبی برای ایرانیان در ذهن سریلانکا ایجاد کرد. در این پروژه انتقال فناوری، فرآیندهای مهندسی، ساخت، نصب، راه اندازی و … توسط ایرانیان انجام شد. اگرچه پیش از آن شرکت های دیگری از ایران نقش مهمی در تامین برق بسیاری از روستاهای این کشور داشتند.

طالبیان مقدم گفت: ماهیندا آماراویرا وزیر کشاورزی و کشاورزی سریلانکا با مقامات دولتی و بخش خصوصی ایران از جمله محمدعلی نیکبخت دیدار و گفتگو کرد. . وزیر کشاورزی، جهاد و عباس علی آبادی وزیر صلح در سفر به ایران

به گفته مدیرکل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران؛ وزیر کشاورزی سریلانکا از چند مزرعه نمونه ایرانی از جمله مزارع قارچ و توت فرنگی، لبنیات و دامداری های ایران بازدید کرد و در خصوص همکاری های دوجانبه با ایرانی ها تبادل نظر کرد.

وی همچنین در همایش مشترکی که با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، سازمان ماشین آلات و تجهیزات وزارت حراست و دفتر شبه قاره هند (آسیای جنوبی) سازمان توسعه تجارت برگزار شد، شرکت کرد. . وی در پایان این دیدار به سوالات تجار ایرانی و خارجی حاضر در جلسه پاسخ داد.

این مقام مسئول با اشاره به بازدید وزیر کشاورزی سریلانکا و هیئتی از تجار سریلانکا از ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران (ایران اکسپو 2024) گفت: دستاوردهای حضور وی در ایران را می توان به شرح زیر خلاصه کرد: دیدار با مسئولان، تبادل نظر و جمع بندی موارد مرتبط با احیای کمیته مشترک تجاری بین دو کشور، پیگیری تشکیل کمیته مشترک اقتصادی، برگزاری نمایشگاه های مشترک، تبادل هیئت های تجاری، آموزش تجار و صنعتگران و تاکید بر با تاکید بر استفاده از قابلیت‌های ثروت ماهی، ماهی‌های زینتی، میوه‌های استوایی و سنگ‌های قیمتی، تنباکو و برندسازی مشترک، گردشگری سلامت، مصالح ساختمانی و زیرساخت‌ها، فناوری اطلاعات و توسعه زیرساخت‌های مرتبط، انرژی، خدمات فنی و مهندسی و غیره.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت کریدور جنوب – شمال از چابهار به آسیای میانه نیز مورد اشاره و تاکید دو طرف قرار گرفت.

طالبانیان مقدم بر لزوم توسعه صادرات ماشین آلات کشاورزی به سریلانکا تاکید کرد و افزود: ایران در تولید کمباین، تراکتور، کودهای شیمیایی، هوش مصنوعی گلخانه ای و اصلاح و اصلاح بذر و سریلانکا نیز ظرفیت خوبی دارد. می خواهند از این ظرفیت بهره مند شوند. در این سفر همچنین پیشنهاد توافق و فعال سازی تجارت ترجیحی بین دو کشور و ایجاد ایرلاین مستقیم ارائه شد.

با توجه به او؛ دو طرف بر ضرورت ارتباطات پولی و بانکی و روش‌های انتقال وجوه تاکید و توافق کردند. همانطور که این مقام مسئول در پایان اظهار داشت: دو طرف توافق کردند که حجم مبادلات تجاری دو کشور را در مدت 5 سال حداقل دو برابر افزایش دهند. به نظر می رسد سریلانکا دروازه ایران به شرق آسیا و ایران دروازه غرب و غرب آسیا برای سریلانکا است.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021913909/%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87