زنگ ها برای خودروسازان به صدا درآمد

بزرگترین خودروساز اروپا مجبور شده است به بادهای مخالف صنعت واکنش نشان دهد.
به گزارش اسنا، چند روز پیش اعلام شد که فولکس واگن قصد دارد 3 کارخانه در آلمان را به دلیل اخراج دسته جمعی تعطیل کند و اولین برنامه این خودروساز برای تعطیلی کارخانه ها در آلمان موجی از شوک را به صنعت خودروسازی این کشور وارد کرد. زیرا فولکس واگن در سپتامبر گذشته برای اولین بار در تاریخ خود، به عنوان بخشی از اقدامات کاهش هزینه های این شرکت، کارخانه را در آلمان اعلام کرد، در حالی که پنج سال پیش به برنامه 30 ساله حفاظت از شغل خود پایان داد.
در حالی که بخش خودروهای سواری فولکس واگن با افزایش هزینه ها، تقاضای ضعیف در چین و تعطیلی احتمالی کارخانه ها در آلمان دست و پنجه نرم می کند، فولکس واگن امروز از کاهش 42 درصدی سود در سه ماهه سوم خبر داد که پایین ترین سطح در سه سال اخیر است.
هزینه های بالای انرژی و نیروی کار در اروپا، که منجر به کاهش رقابت و فروش کمتر شده است، به عنوان عوامل اصلی این تعطیلی ها ذکر شده است. این تصمیم صنعت خودروسازی آلمان را تکان داد و مدتهاست که در حال مذاکره با اتحادیهها درباره طرحهای بازسازی و کاهش هزینهها بوده است، اما رهبران اتحادیههای آلمان به این خودروساز نسبت به انجام یک اشتباه تاریخی با اخراج کارگران هشدار دادند.

فشارهای تورمی، افزایش هزینه های انرژی، کاهش رشد اقتصادی در اروپا، ظهور راست افراطی و رقابت چین و تسلا بر خودروسازان آلمانی تاثیر گذاشته است زیرا آنها تحت فشار برای کاهش هزینه ها برای ماندن در رقابت هستند در حالی که تقاضا همچنان پایین است.
فولکس واگن درگیر نبرد با اتحادیه ها بر سر یک بازسازی بزرگ است که برای اولین بار در تاریخ 87 ساله خود، بسته شدن احتمالی کارخانه خود را در بازار داخلی خود نشان می دهد. یکی از نمایندگان ارشد کارمندان فولکس واگن به Business Daily گفت که این خودروساز همچنین قصد دارد ده ها هزار شغل را کاهش دهد و دستمزدها را 10 درصد کاهش دهد. به دلیل رقابت برندهای چینی و انتقال پرهزینه به خودروهای برقی با باتری، فولکس واگن با مشکلاتی مواجه است که میتواند منجر به تعطیلی کارخانهها، اخراج گسترده کارکنان و کاهش دستمزدها شود.
نتایج فولکس واگن نشان داد که سود عملیاتی آن از فروش در بخش خودروهای سواری از 3.4 درصد در 9 ماه منتهی به سپتامبر به 2 درصد در مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. آرنو آنتلیتز، مدیر مالی فولکس واگن در بیانیه ای گفت: این نیاز فوری به کاهش قابل توجه هزینه ها و افزایش بهره وری را نشان می دهد.
بازار خودروی اروپا از زمان شیوع ویروس کرونا حدود دو میلیون خودرو کوچک شده است که منجر به کاهش فروش خودرو به میزان حدود 500000 خودرو در سال برای فولکس واگن شد و خودروسازانی مانند تسلا و خودروسازان چینی که مدلهای ارزانتری ارائه میدهند، به این روند دست یافتند. سهم بازار در اروپا
فولکس واگن در چین نیز سهم بازار خود را از دست داده است زیرا رقبای محلی مدلهای ارزانتری ارائه میکنند که با کاهش بیشتر اقتصاد چین به دلیل بحران املاک تشدید شده است. تحویل فولکس واگن به چین، بزرگترین بازار خودروی جهان، در سه ماهه سوم با 15 درصد کاهش به 711500 دستگاه رسید. این رقم جهانی به 2.176 میلیون خودرو کاهش یافت.

Antlitz گفت که نقطه روشن درآمد فولکس واگن، بهبود حجم سفارش در اروپای غربی در دوره جولای تا سپتامبر است، زیرا مدلهای جدید به تدریج وارد بازار شدند و چشمانداز خوبی برای سه ماهه چهارم ایجاد کردند. سود قبل از بهره و مالیات در دوره جولای تا سپتامبر به 2.86 میلیارد یورو (3.09 میلیارد دلار) کاهش یافت.
سهام فولکس واگن حدود پنجمین سالی است که تاکنون از دست داده است که نسبت به کاهش 10 درصدی شاخص خودروی اروپا، عملکرد کمتری دارد. بزرگترین خودروساز اروپا در ماه سپتامبر پیش بینی سالانه خود را برای دومین بار در کمتر از سه ماه کاهش داد و به رقبای BMW و مرسدس بنز در گزارش مشکلات پیوست.
این روزنامه آلمانی گفت که کاهش 10 درصدی دستمزد در برند اصلی به تنهایی درآمد سالانه حدود 800 میلیون یورو (864 میلیون دلار) ایجاد می کند و افزود که فولکس واگن می خواهد بخش عمده ای از پس انداز یک میلیارد یورویی خود را از طریق کاهش دستمزد به دست آورد.
فولکس واگن در چین، بزرگترین بازار خود، با کاهش سود مواجه شده است، زیرا مصرف کنندگان به برندهای محلی مانند BYD روی آورده اند. این غول آلمانی حاشیه سود عملیاتی مورد انتظار خود را در سال 2024 از 6.5 به 7 درصد به حدود 5.6 درصد کاهش داد.
گروه فولکس واگن تقریباً 650000 کارمند در 114 کارخانه در اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا دارد. توماس شافر، رئیس فولکس واگن، گفت که کارخانه های آلمانی به اندازه کافی بهره وری ندارند و 25 تا 50 درصد بالاتر از هزینه های هدف هستند، به این معنی که هزینه برخی از سایت ها دو برابر رقبا است. فولکس واگن اعلام کرد که راه حل هایی برای این وضعیت مشابه با نمایندگان کارگران پیدا خواهد کرد.

اعلام تعطیلی کارخانه ها و اخراج کارکنان در پی اخبار بد بیشتری برای خودروسازان آلمانی در هفته گذشته منتشر شد، زیرا مرسدس بنز متعهد شد پس از کاهش سود، اقدامات کاهش هزینه ها را افزایش دهد. در همین حال، پورشه که فولکس واگن اکثریت سهام آن را در اختیار دارد، اعلام کرد که تعداد نمایندگی های خود در چین را کاهش می دهد تا منعکس کننده تقاضای ضعیف در بزرگترین بازار خودروی جهان و همچنین کاهش هزینه ها به ارزش میلیاردها یورو باشد.
خودروسازان آلمانی همچنین از گرفتار شدن در جنگ تجاری بین اتحادیه اروپا و چین و تعرفه های سنگین اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی که قرار است اجرایی شود، بیم دارند. رویترز گزارش داد که دولت آلمان باید به سرعت برنامه ای برای جلوگیری از افول صنعت خودروسازی آلمان تدوین کند.
اتحادیه کارگری آلمان که نفوذ زیادی در فولکس واگن دارد، خواستار افزایش 7 درصدی شد و تهدید کرد در صورت برآورده نشدن خواسته هایش در اول دسامبر اعتصاب خواهد کرد. دور دوم مذاکرات بین فولکس واگن و اتحادیه کارگری آلمان IG Metall قرار است امروز آغاز شود، زیرا رئیس شورای کار تهدید کرد که مذاکرات را قطع می کند و شروع به اعتصاب می کند.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403080906938/%D8%B2%D9%86%DA%AF-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D8%AF%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF

