اخبار

بارندگی های بهاری و وضعیت باغات پسته زردانی خوب است

بارندگی های بهاری و وضعیت باغات پسته زردانی خوب است

اسنا/مرکزی رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته منطقه مرکزی گفت: در حال حاضر درختان پسته شهرستان زردیه بهترین شرایط حرارتی را تجربه می کنند و این دما برای درخت مفید و بسیار مفید است.

محمود بارانی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به بارندگی های اواخر زمستان اظهار کرد: در مجموع بارندگی های خوبی رخ داد و امیدواریم با ادامه بارش ها در فصل بهار شرایط به گونه ای باشد که کمبود جبران شود. از باران در زمستان.»

وی افزود: بهترین نوع باران با پوشش برفی در زمستان و در ماه های دی و بهمن است که درختان برای زمستان خواب هستند تا خواب درخت کامل شود و پاییز تمام شود. متاسفانه در زمستان سال گذشته علاوه بر بارندگی ناکافی، سرمای مورد نیاز درخت تامین نشد و این سرما تا پایان زمستان ادامه داشت.

البرانی با اشاره به اینکه درختان پسته در مرحله گلدهی هستند، بیان کرد: بهترین دما برای گرده افشانی و گلدهی 23 تا 26 درجه سانتیگراد است و اگر دمای هوا بالاتر از آن باشد یا یخبندان اتفاق بیفتد هیچ فایده ای برای درخت ندارد. . .

وی با بیان اینکه شهرستان الزرندیه به عنوان قطب تولید پسته در استانداری مرکزی در حال حاضر شاهد بهترین دمای هوا است، گفت: در حال حاضر درختان پسته در شهرستان الزرندیه بهترین شرایط حرارتی را تجربه می کنند. ، و این دما برای درخت بسیار سودمند و مفید است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی زرندیه درباره احتمال سرما در فصل بهار نیز گفت: به کشاورزان توصیه می کنیم از روش های ممکن برای کاهش خسارت تگرگ در باغات و مزارع استفاده کنند و مشورت با کارشناسان کشاورزی را فراموش نکنند.

وی در خصوص هرس درختان نیز گفت: باغداران باید درختان هرس شده را در اسرع وقت بسوزانند تا با گرم شدن هوا پروانه چوب خوار بیرون نیاید و در غیر این صورت شب پره بیرون آمده و در شاخه های جدید تخم می گذارد. در این صورت آلودگی دو برابر می شود و علاوه بر هدر رفتن زحمات کشاورزان، منطقه نیز آلوده می شود.

بارانی اضافه کرد: اگر درختان پسته در باغ یا اطراف باغ نگهداری شوند و نسوزند در بارندگی های بهاری با گرم شدن هوا، کرم ها در بین درختان رشد می کنند و پس از مدت کوتاهی آنها به سوسکی تبدیل می شوند که شاخه ها را می خورد. این حشرات از خوشه های سال بعد استفاده می کنند و آفت بسیار جدی تری نسبت به کرم ساقه خوار هستند و علاوه بر خوردن همه شاخه های رویشی و زایشی جدید، به محصول سال بعد نیز آسیب می رسانند و به رشد درخت آسیب می رسانند.

وی در خصوص میزان خسارت آفات در باغات پسته الزرندیه گفت: خسارت آنقدر زیاد نیست که بتوان اندازه دقیق آن را اعلام کرد، اما می توان گفت بخشی از باغات تحت تاثیر آفات بوده و در نتیجه آسیب.

رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان زردیه گفت: باغات پسته معمولاً در معرض آفاتی مانند سوختگی چوب یا کرم مغزی قرار می گیرند و در صورت عدم اجرای صحیح و به موقع مراحل مبارزه، باغ و باغ را با مشکل مواجه می کند. محصول

وی افزود: در صورت عدم کنترل آفات این امر بر کیفیت محصول تاثیر می گذارد و حتی پسته نیز طعم تلخی دارد و بازار پسند نمی شود. آنچه که پسته زرندی را متمایز می کند این است که پیر نمی شود و در صورت کهنه شدن، مغز پسته تلخ می شود و حاوی آفلاتوکسین است که بازارپسندی خود را از دست می دهد.

بارانی گفت: خوشبختانه باغات پسته این شهرستان با توجه به اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری و مبارزه با آفات آسیبی به آفات و پیری نرسیده است و محصول تولید شده عاری از هرگونه آفت و مرغوب است و به بازارهای خارجی و داخلی می رود.»

نزدیک به 80 درصد باغات پسته استان مرکزی در زرندیه و از مجموع 12 هزار هکتار باغ پسته استان بیش از 10 هزار هکتار در این شهرستان است که 8 هزار هکتار آن در سلطان احمدلو قرار دارد. مساحت این منطقه 2000 هکتار و در منطقه شکرود الزرندیه و دو هزار هکتار از کل باغات استان نیز در شهر ساوه واقع شده است.

محموله های پسته زرندیه از پایانه پسته این شهرستان به کشورهای اوراسیا، ترکیه، حوزه خلیج عربی، روسیه و برخی کشورهای همسایه صادر می شود.

طلای سبز یکی از مهم ترین محصولات تولیدی استراتژیک شهرستان زردیه به شمار می رود که به دلیل ارگانیک بودن آن به شدت مورد پسند مشتریان اروپایی قرار گرفته است و توانسته جایگاه خوبی در مبادلات ارزی، رونق اقتصادی منطقه به دست آورد. و کشت پسته. در زرنیدیه توانست برای حدود چهار هزار نفر در منطقه سلطان احمدلو برای ایجاد فرصت های شغلی مستقیم غذا فراهم کند.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021812637/%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%AE%D9%88%D8%A8-%D8%A8%D8%A7%D8%BA%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%B2%D8%B1%D9%86%D8%AF%DB%8C%D9%87