اخبار

برجسته ترین مشکلات از نگاه برخی فعالان اقتصادی چیست؟

شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد در فروردین 1403 هجری شمسی نشان می دهد که سطح فعالیت های اقتصادی در این ماه نسبت به اسفند 1402 هجری شمسی کاهش یافته است، اما پس از حذف اثر تعطیلات نوروزی (تعدیل فصلی)، این شاخص برای فروردین ماه سال 93 نزولی نسبی در بهبود وضعیت اقتصاد کشور نسبت به آنچه در اسفند 1402 ه. با این حال، بر اساس بررسی ها، کمبود مواد اولیه بر بهبود وضعیت اقتصادی به ویژه بخش صنعتی تأثیر گذاشته است.

به گزارش ایسنا، در گزارش منتشر شده از سوی مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی ایران، شاخص «تولید محصولات یا ارائه خدمات» در فروردین ماه 27.8 و پس از حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، 27.8 برآورد شده است. . 49.0. این شاخص نشان می دهد که میزان تولید کالا و خدمات در این ماه نسبت به اسفند 1402 هجری شمسی حتی پس از رفع اثر تعطیلات نوروزی کاهش نسبی داشته است.

در حالی که شاخص «ذخیره مواد اولیه یا لوازم خریداری شده» برای این ماه پس از حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی) 49.7 برآورد شده است که نشان دهنده کاهش موجودی مواد اولیه نسبت به اسفند 1402 هجری قمری است. شاخص «قیمت مواد اولیه یا لوازم خریداری شده» پس از حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی) 72.3 برآورد شده است که نشان دهنده افزایش قابل توجه قیمت اولیه نسبت به اسفند 1402 هجری قمری است.

روند رشد کل اقتصاد و رشد بخش صنعت پس از حذف اثرات فصلی نشان می دهد که در سه ماه پایانی سال 1402 هجری قمری وضعیت کل اقتصاد و همچنین وضعیت اقتصاد بخش صنعت به طور مستمر بهبود یافت و در آوریل 1403 هجری شمسی اگرچه اوضاع اقتصادی رو به بهبود بود اما از میزان آن کاسته شد.

از سوی دیگر، با توجه به بررسی‌های فعالان اقتصادی، به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده، کمبود مواد اولیه می‌تواند بر بهبود وضعیت اقتصادی به‌ویژه وضعیت بخش صنعت تأثیرگذار باشد. کسری زیاد تراز تجاری در سال 1402 هجری شمسی و افزایش شکاف قیمتی بازار آزاد ارز و فضل در ماه های اخیر از جمله عواملی است که می تواند منابع ارزی قابل تخصیص برای واردات مواد اولیه را محدود کند. ماه های آینده بنابراین افزایش احتمالی نرخ ارز و کاهش تخصیص ارزی برای واردات مواد اولیه می تواند منجر به تشدید محدودیت ها در دسترسی به مواد اولیه در ماه های آینده و در نتیجه روند بهبود صنعت شود. ادامه دارد. احتمالا متوقف خواهد شد.

شاخص «اشتغال و سطح اشتغال منابع انسانی» در فروردین ماه پس از تعدیل فصلی، 52.0 برآورد شده است. اگرچه روند این شاخص در نیمه دوم سال 1393 نشان دهنده بهبود مستمر اشتغال در کشور است، اما شرایط برای همه سطوح مهارتی یکسان نیست. شواهد موجود و اظهارات فعالان اقتصادی حاکی از آن است که نرخ تورم بالا و تداوم فشارها بر هزینه های زندگی، کارگران غیر ماهر را تمایلی به کار در سطح دستمزد فعلی نداشته و برای برخی از بخش های اقتصادی مشکل ایجاد کرده است.

شاخص «قیمت‌های مواد اولیه یا کالاهای خریداری‌شده» در این ماه پس از تعدیل فصلی، 72.3 برآورد شده است که بالاترین مقدار در بین تمامی مولفه‌های اقتصاد است. لازم به ذکر است که در تمامی ماه های سال 1402 هجری قمری این شاخص بالاتر از 50 بوده که نشان دهنده رشد مستمر قیمت مواد اولیه است.

شاخص «قیمت کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده» در این ماه پس از تعدیل فصلی 56.3 برآورد شده است که حاکی از افزایش قیمت محصولات یا خدمات تمام شده در این ماه نسبت به اسفند ماه سال 1402 است. ادامه افزایش قیمت محصولات تولیدی ناشی از … بیشتر به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه است.

برجسته ترین مشکلات از نگاه برخی فعالان اقتصادی چیست؟

PMI تولید چه می گوید؟

بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده از شرکت‌های بخش صنعت، عدد شاخص مدیران خرید در بخش صنعت برای فروردین ماه 1403 هجری شمسی برابر با 33.5 محاسبه شد. پیش بینی می شود پس از حذف اثر تعطیلات نوروزی (تعدیل فصلی) این شاخص برای فروردین ماه برابر با 2/50 باشد که حاکی از بهبود نسبی اما بسیار اندک وضعیت عمومی صنعت نسبت به اسفند 1402 هجری قمری است.

شاخص «ارزش تولید محصول» در فروردین ماه 21.3 بوده که پس از تعدیل فصلی 47.4 است. بر این اساس می توان گفت که میزان تولید محصولات در این ماه نسبت به اسفند 1402 هجری قمری کاهش نسبی داشته است. با بررسی این شاخص در زیربخش های مختلف بخش صنعت، مشخص می شود که از 12 حوزه فعالیت صنعتی، این شاخص برای 8 حوزه فعالیت کمتر از 50 بوده است که نشان می دهد کاهش تولید در این ماه موضوعی فراگیر است. در بخش صنعتی

شاخص «ذخیره مواد اولیه» در این ماه پس از تعدیل فصلی 48.9 برآورد شده است که حاکی از کاهش نسبی موجودی مواد اولیه نسبت به اسفند ماه 1402 هجری قمری است. با بررسی این شاخص در زیربخش های مختلف بخش صنعت، مشخص می شود که از 12 حوزه فعالیت صنعتی، این شاخص در 10 حوزه فعالیت کمتر از 50 بوده است.

شاخص «اشتغال و اشتغال منابع انسانی» در فروردین ماه پس از تعدیل فصلی 50.4 برآورد شده است. روند این شاخص طی سه ماه منتهی به فروردین 1403 هجری شمسی حاکی از بهبود نسبی اشتغال در کشور است، اما به گفته فعالان حوزه صنعت، برخی از شرکت ها به دلیل عدم تناسب بین حقوق و هزینه های زندگی با بی رغبتی به اشتغال مواجه هستند. برخی از شرکت ها به دلیل ناتوانی در پوشش هزینه ها به ویژه با نرخ ارز بالا و قیمت بالای نهاده ها، به کاهش هزینه ها متوسل شدند.

پیش بینی می شود شاخص «قیمت خرید مواد اولیه» در این ماه پس از تعدیل فصلی به عدد 76.9 برسد که حاکی از افزایش چشمگیر قیمت پایه نسبت به اسفند 1402 هجری قمری است. لازم به ذکر است که در تمامی ماه های سال 1402 هجری شمسی این شاخص بالاتر از 50 بوده که نشان دهنده رشد آتی قیمت مواد اولیه است. ادامه این روند به ویژه با توجه به احتمال تشدید محدودیت‌های دسترسی به مواد اولیه در ماه‌های آینده، می‌تواند به فشار هزینه‌ای در بخش صنعت و افزایش تورم تولیدکننده منجر شود. بررسی این شاخص در زیربخش‌های مختلف بخش صنعت نشان می‌دهد که این شاخص برای تمامی 12 حوزه فعالیت صنعتی بالاتر از 50 بوده است.

شاخص «مقدار صادرات کالا» برای فروردین 1403 هجری شمسی پس از حذف اثر فصلی، 1/48 برآورد شده است که نشان دهنده کاهش نسبی صادرات کالا نسبت به اسفند 1402 هجری قمری است. با مطالعه این شاخص در زیربخش های مختلف صنعت، مشخص می شود که از 12 فعالیت صنعتی، این شاخص برای هشت فعالیت کمتر از 50 بوده است.

شاخص «قیمت کالاهای ساخته شده» برای این ماه پس از تعدیل فصلی، 64.1 برآورد شده است که حاکی از افزایش چشمگیر قیمت محصولات در این ماه نسبت به اسفند 1402 هجری قمری است. به نظر می رسد ادامه افزایش قیمت محصولات تولیدی بیشتر به دلیل افزایش قیمت مواد خام در آینده باشد. افزایش قیمت نهاده ها باعث فشار هزینه بر طرف عرضه شده است. در چنین شرایطی برای جبران هزینه‌های تولید، قیمت محصولات تولیدی نیز افزایش می‌یابد و به این ترتیب شاخص «قیمت محصولات تولیدی» نیز بالاترین ارزش را در ۱۱ ماه گذشته به ثبت رساند.

برجسته ترین مشکلات از نگاه برخی فعالان اقتصادی چیست؟

برخی مشکلات اساسی از نگاه برخی فعالان اقتصادی

بر اساس این گزارش، برخی از شرکت ها به دلیل ناکافی بودن حقوق و هزینه های بالای زندگی با عدم تمایل به استخدام کارگران مواجه بودند و برخی از آنها به دلیل ناتوانی شرکت ها در تامین هزینه ها به ویژه با افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت ها بود. در قیمت نهاده ها کاهش یافت.

کاهش تولید به دلیل افزایش تعطیلات (نوروز و رمضان)، افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش ارزی که دولت به تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه اختصاص می دهد، از دیگر دلایل بود. مشکلاتی که برخی از فعالان اقتصادی از آن صحبت کردند.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021712211/%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%DA%86%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF