اخبار

برداشت برنج از شالیزارهای مازندران شروع شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این آیین گفت : با وجود شرایط سخت کشاورزی، امسال ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت اول برنج رفت که در ۱۴۷ هزار و ۶۵۸ هکتار  ارقام محلی و ۶۷ هزار و ۳۴۲ هکتار هم ارقام پرمحصول کشت شد.

وی افزود : با توسعه مکانیزاسیون هزینه تولید کشاورز کاهش یافته و پیش بینی ما این است که بالای ۹۵ درصد از مزارع استان امسال به صورت مکانیزه برداشت شود که این به معنای توسعه و تعالی کشاورزی مازندران می باشد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است. مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید ، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.



منبع اخبار

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین به توسعه مکانیزاسیون در استان اشاره کرد و  گفت:  در سال جاری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از جمله  خرید ماشین های کشت، برداشت و پهپادهای سمپاشی تخصیص یافته است.

به گزارش خبرنگار مجله خبری کشاورزی ، آیین و جشن شکرگزاری برداشت برنج جدید مازندران با ورود کمباین ویژه شالیزاری به زمین ۲.۷ هکتاری یکی از کشاورزان روستای زاهدکلا فریدونکنار برگزار شد.

عنایتی همچنین به استفاده بیشتر  نهاده های دامی توسط کشاورزان اشاره کرد و گفت : با  کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود پتاس توسط دولت ، کشاورزان به مصرف بیشتر کود روی آوردند و این مساله سبب تولید برنج با کیفیت تر شده است.

عنایتی با اشاره به وضعیت قیمت برنج در بازار افزود : قیمت برنج به عرضه و تقاضا برمی گردد و باید در قیمت گذاری منفعت تولید کننده و مصرف کننده با هم در نظر گرفته شود و خوشبختانه در سال های اخیر ، برنج جایگاه واقعی خود را پیدا کرده است .

وی با بیان این که کشت نخست برنج نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است ، ادامه داد : پیش‌بینی می‌شود در فصل  زراعی جاری یک‌میلیون و ۳۷۵ هزار و ۵۴۷ تن شلتوک از شالیزارهای مازندران برداشت شود.

حسن عنایتی به شرایط مناسب آب و هوایی مازندران در فصل کشت جاری اشاره کرد و افزود : استفاده از بذر مناسب ، حضور کارشناسان کشاورزی در مزارع  و فناوری های جدید که از سیاست های اصلی سازمان جهاد کشاورزی بوده سبب شد کسری برنج سال گذشته جبران شود و ظرفیت تولید برنج افزایش یابد.