از سرگیری کار جداول تعمیق داخلی قطعات خودرو


رئیس امور داخلی انجمن صنایع همگن قطعات با اشاره به برگزاری پنج میز برای تعمیق ساخت داخلی قطعات با تکمیل 36.7 هزار میلیارد تومان در نتیجه قرارداد ساخت 284 قطعه و دستیابی به 65 70 درصد از مجموع اهداف پنج گانه راه اندازی شده از جمله فراهم آوردن شرایط برای استقرار جدول ششم با هدف بهره برداری از توانمندی های سازندگان داخلی در جذب برخی از قطعاتی که هنوز جذب نشده اند.
مهدی میلادزاده در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه از تیرماه 1397 تا مهرماه 1400 در مجموع پنج جدول تولید لوازم یدکی خودرو ساماندهی شد، اظهار کرد: در پنج جدول قبلی، انجمن صنایع همگن در زمینه تشکیل انجمن صنایع همگن فعال بود. سیستم این جداول در Inside ساخته شده است. در مجموع برای 284 قطعه و مجموعه در این جداول با سازندگان مختلف قطعات یدکی قرارداد بسته شد.
رئیس البطینه انجمن صنایع همگن قطعه سازان، ارزش ریالی قراردادهای منعقد شده را بالغ بر 36.7 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تکمیل تمامی این قراردادها منجر به کاهش حدود 400 میلیون یورویی نرخ ارز می شود. . در یک سال با سود سهام جاری؛ اما تحقیقات نشان می دهد که بین 65 تا 70 درصد از این پنج برنامه به طور کامل اجرا شده است.
وی ضمن گلایه از عدم ارائه مشوق از سوی دولت که به یکی از مهمترین چالش های جدول پنج گانه تبدیل شده بود، تصریح کرد: در عین حال فدراسیون صنایع همگن 11 مورد مشوق به خودروسازان و دولت اعطا کرد که از این تعداد 4 مورد مشوق بود. به خودروسازان بازگردانده شدند و هفت مورد در همین مورد مشوق دولتی بودند. اما متأسفانه هیچ گونه مشوق دولتی در نظر گرفته نشد و دولت هم وارد بحث ایجاد مشوق برای ساخت و ساز داخلی نشد.
یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه خاطرنشان کرد: علیرغم همه صحبت هایی که در مورد حمایت از تولید داخلی می شود، هنوز نمی دانیم چرا نمی دانیم چرا از سرمایه گذاران برای ورود به عرصه تولید داخلی و افزایش تولید داخلی حمایت نمی کنیم. عمق تولید داخلی همه از تولید داخلی صحبت میکنند، اما وقتی قرار است کاربرد عملی صورت گیرد، همه عقبنشینی میکنند، بنابراین حمایت فقط به حرف محدود میشود نه عمل!»
تیپال زاده ادامه داد: از سوی دیگر با وجود توافقات شفاهی انجام شده، هیچ یک از مشوق های خودروسازان محقق نشد و مدیران جدید به وعده ها و تعهدات مدیران قبلی عمل نکردند.
رئیس جذب داخلی انجمن قطعه سازان قطعه سازان در تشریح مشوق های خودروسازان تصریح کرد: یکی از این مشوق ها خرید قطعات یدکی از قطعه سازان بود که برای مدتی با قیمت تمام شده کف کارخانه سرمایه گذاری کرده بود. به منظور دستیابی به صرفه جویی اقتصادی برای قطعه ساز و امکان ادامه فعالیت و توسعه سریعتر آن. وی همچنین به خودروسازان پیشنهاد کرد که خرید نقدی انجام دهند.
وی افزود: هنگام خرید یک قطعه از خارج از کشور، تمام وجوه باید حداقل شش ماه قبل به حساب سازنده قطعه واریز شود تا بتوان قطعه را تولید کرد و ترخیص آن از گمرک حدود هشت ماه طول می کشد برای اینکه قطعه به کف کارخانه برسد. نه تنها انتظار نداریم 8 ماه پیش پرداخت کنیم بلکه اعلام کرده ایم آن هشت ماه را فراموش خواهیم کرد یک ماه پس از تحویل قطعه توسط سازنده قطعه، هزینه آن را پرداخت کرد. این در حالی است که در دولت های قبلی خودروسازان این موضوع پذیرفته شده بود اما با دولت های جدید این کار انجام نشد.
این فعال صنعت قطعات یدکی تصریح کرد: از دیگر مشوق های خودروسازان می توان به قراردادهای منصفانه و برد-برد، تضمین خرید بلندمدت، اطمینان از تک منبع تامین قطعات و … اشاره کرد. متاسفانه خودروسازان به تعهدات خود پایبند نیستند. در پنج جدول خودکفایی عملا عمق داخلی جداول از اقتصاد حذف شده است. با توجه به روند اقتصادی کشور و وجود تورم، سرمایه گذاری مقرون به صرفه نیست.
رئیس داخلی انجمن قطعه سازان همگن ضمن اشاره به درخواست ایران خودرو برای برگزاری ششمین میز با همکاری انجمن قطعه سازان همگن گفت: در خصوص جدول ششم این تفاهم حاصل شد و مقرر شد مشوق هایی که درخواست کرده ایم. در قراردادهای منعقد شده با سازندگان قطعات جدید باید ذکر شود و به صورت شفاهی و شفاهی تکرار نشود.
برخی از قطعات وارداتی جذب خواهد شد
تیپال زاده ادامه داد: طبق قولی که به ما داده شده، قراردادها به گونه ای خواهد بود که صرفه جویی اقتصادی برای سرمایه گذاری داخلی سازنده قطعات یدکی حاصل شود و برخی از قطعاتی که در داخل تولید نمی شوند، داخلی و وارد می شوند.
یکی از اعضای هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن خاطرنشان کرد: البته بر خلاف پنج برنامه تولید داخلی که برای گنجاندن تمامی قطعات خودروهای تولید داخل برگزار شد، برنامه ششم منحصرا به عرضه محصولات گروه صنعتی ایرانکودرو اختصاص دارد. .
وی در خصوص وضعیت جدول ششم گفت: در حال حاضر جدول ششم در حال برگزاری است، قطعات مشخص شده و به انجمن صنایع همگن اطلاع رسانی می شود. در آینده نزدیک جلسه و همایشی برای قطعه سازانی که ظرفیت آن را دارند برگزار می شود تا قطعه سازان اقدامات لازم را انجام دهند و قرارداد منعقد کنند. در واقع هدف از قرارداد جدول ششم برای جذب قطعات، استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی برای ساخت قطعاتی است که هنوز سازنده داخلی ندارند.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403031207959/%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D9%82-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88
