اخبار

زیرساخت‌های بندر امیرآباد برای صادرات مرکبات مازندران مهیا شد

به گزارش خبرنگار مجله خبری کشاورزی، محمدعلی اصل سعیدی پور روز شنبه در جلسه هم‌اندیشی جمعی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی در سالن جلسات اتاق بازرگانی مازندران افزود: ۶۰۰ کانتینر در بندر امیرآباد مستقر شده و سرویس های موجود برای صادرات کالاهای مختلف از جمله مرکبات از این بندر فراهم است.
وی با بیان این که تعرفه های گمرکی در بندر امیرآباد برای صادرات کالا به روسیه و برخی دیگر از کشورهای منطقه کاهش یافته است ، گفت : توجه به کیفیت محصولات تولیدی و بسته بندی استاندارد، اصل انکار ناپذیر برای توسعه صادراتی از استان است.
مدیر بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد اضافه کرد: سه بخش از بندر امیرآباد برای صادرات انواع میوه از جمله مرکبات آماده شده و انبار و کشتی برای حمل کالا موجود است.
اصل سعیدی پور تصریح کرد : اگر صادر کنندگان محصولات کشاورزی نسبت به تعرفه صادراتی خواسته هایی دارند با در نظر گرفتن منافع تولید کننده و صادر کننده نسبت تعدیل تعرفه ها اقدام خواهیم کرد.
وی اضافه کرد : کشتی رانی خزر چندین کشتی را برای صادرات کالا در نظر گرفته و با هماهنگی که با بنادر مختلف وجود دارد، صادرات مرکبات مازندران امسال رونق خواهد گرفت.
به گزارش مجله خبری کشاورزی، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند باشکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.
بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان،   آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.
طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.
برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس نارنگی از هفته آینده آغاز خواهد شد و اکنون باغداران در حال آماده شدن برداشت نارنگی های زود رس در سطح حدود۱۱ هزار هکتار هستند.
مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که  ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.
به طور متوسط در یک هکتار باغ مرکبات ۳۰ تن محصول برداشت می شود.



منبع اخبار