اخبار

تجار خارجی در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 چه گفتند؟

گزارش های میدانی ایسنا از ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی (اکسپو 2024) حاکی از حضور بیش از 2000 بازرگان خارجی در این نمایشگاه است، زیرا کشورهای آفریقایی از خودروهای ایرانی استقبال کردند و لوازم خانگی ایرانی به صورت مستقیم در ازبکستان به فروش می رسد.

به گزارش ایسنا، ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی (اکسپو 2024) از روز شنبه 18 اردیبهشت ماه آغاز به کار کرد و تا امروز (21 اردیبهشت) ادامه دارد. بیش از 2000 تاجر از بیش از 80 کشور جهان در این نمایشگاه حضور داشتند و 700 شرکت دانش بنیان ایرانی و همچنین هلدینگ های اقتصادی داخلی توانستند از بستر B2B استفاده کنند.

این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در 17 سالن نمایشگاهی با حضور 800 شرکت ایرانی به مساحت 50 هزار متر مربع در شش گروه کالایی شامل صنایع، معادن، کشاورزی، غذا و شیلات (بهداشتی، دارویی و بهداشتی) برگزار می شود. پزشکی). تجهیزات، صنعت ساختمان، خدمات فنی)، مهندسی، نفت و گاز و پتروشیمی.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، قرار است در نمایشگاه ایران اکسپو قراردادهای تجاری بین 3 تا 5 میلیارد یورو منعقد شود.

تجار خارجی در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 چه گفتند؟

این در حالی است که گزارش میدانی اکسپو و گفتگو با بازرگانان خارجی نشان می دهد که آنها فرصت های جدیدی برای تجارت با ایران در ایران اکسپو پیدا کردند. به عنوان مثال، یک تاجر ترک به ایسنا گفت که شرکت های حاضر در نمایشگاه می توانند به توسعه تجارت او در استانبول کمک کنند. او خواهان راه اندازی خط تولید جدیدی در حوزه محصولات پزشکی است و معتقد است می تواند در این زمینه با شرکت های ایرانی همکاری کند.

استقبال از هیئت اندونزیایی تجهیزات پزشکی و کالاهای دانش

همچنین یکی از اعضای هیأت تجاری اندونزی پس از بازدید از غرفه ها به ایسنا گفت: از قبل اطلاعاتی از توانمندی های شرکت های ایرانی در حوزه فناوری، انرژی، فولاد و … داشتند اما از جزئیات آن اطلاعی نداشتند. اما با حضور در این نمایشگاه به این نتیجه رسیدند که می توانند از توانمندی های ایران در حوزه تجهیزات پزشکی و محصولات دانش بنیان استفاده کنند.

با توجه به توانایی ایران در صنعت فولاد، هیئت اندونزیایی علاقمند به یافتن راه حلی برای همکاری با ایران است.

به گفته این فعال اقتصادی، هم اکنون بزرگترین پروژه زیرساختی جهان در اندونزی در حال اجراست و ساخت آن وابسته به فولاد، مصالح ساختمانی و غیره است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این نمایشگاه و تداوم تعامل نزدیک بین بخش خصوصی و حمایت های دولتی، بتوانند این همکاری را تکمیل کنند.

عضو هیات تجاری اندونزی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر تحریم ها بر همکاری های دو کشور گفت: نمی توان نگران تحریم ها نبود اما به هر حال راه هایی برای دور زدن تحریم ها وجود دارد. اگر شرکت های ایرانی بتوانند از نظر کیفیت، قیمت و ثبات زنجیره تامین رقابت کنند، می توانند وارد بازارهای اندونزی شوند.

عرضه مستقیم لوازم خانگی ایرانی در ازبکستان

ادامه گزارش میدانی ایران اکسپو نشان می دهد که این امکان برای تولیدکنندگان لوازم خانگی و مصالح ساختمانی وجود دارد که محصولات خود را به صورت مستقیم در ازبکستان به فروش برسانند.

یکی از غرفه داران مرکز تجارت ایران و ازبکستان از استقبال بازرگانان ازبکستانی از این نمایشگاه خبر داد و گفت: این مرکز تجاری زمینی به مساحت 11 هکتار در شهر مورگیلان آماده کرده است که 85 هزار متر مربع زیربنای قابل استفاده دارد. دیده شده است و تاکنون 62 هزار متر مربع تجهیز شده است و در اطراف آن به صورت عمده تجارت لوازم خانگی و مصالح ساختمانی وجود دارد. از این رو این امکان برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی لوازم خانگی و مصالح ساختمانی وجود دارد که محصولات خود را به صورت مستقیم و با حضور واسطه ها در این منطقه عرضه کنند.

البته لوازم خانگی، مصالح ساختمانی و سایر کالاهای ایرانی به ازبکستان صادر می شود اما حجم آن کم است و حضور شرکت های ایرانی در این کشور نسبت به سایر کشورها از جمله ترکیه و کره کمتر است.

تجار خارجی در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 چه گفتند؟

کشورهای آفریقایی از خودروهای ایرانی استقبال می کنند

بررسی های میدانی نیز نشان می دهد که این نمایشگاه دستاوردهایی برای خودروسازان نیز داشته است. در همین راستا امیر محمد کیان مانیش، مدیر دفتر مطالعات و برنامه ریزی بازار صادرات ایران خودرو از استقبال خودروهای ایرانی توسط برخی کشورهای آفریقایی و سایر کشورهای خاورمیانه خبر داد و گفت: با وجود تعداد کم خودرو. نمایندگی ها، در آخرین روز نمایشگاه، دو هیئت تجاری ایران خودرو در حال بازدید و مذاکره با ایران خودرو بودند که توسط دل اکسپو شناسایی شدند. هیئت دیگری نیز روز پنجشنبه برای انجام مذاکرات تجاری در شرکت ایران خودرو حضور خواهد داشت.

البته به گفته وی حداقل دو تا سه ماه زمان می برد تا در صنعت خودرو در عرصه های جهانی قرارداد ببندد. اما دسترسی به سرنخ ها و شناخت بازار و مشتریان جدید در نمایشگاه مفید است.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021209561/%D8%AA%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D9%BE%D9%88-%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B4-%DA%86%D9%87-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%86%D8%AF