اخبار

توانایی 3000 شرکت دانش بنیان در تامین نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور

توانایی 3000 شرکت دانش بنیان در تامین نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بر ظرفیت بالای 3000 شرکت دانش بنیان فعال در حوزه صنایع معدنی و توانایی این شرکت ها در تامین نیازهای فناورانه این حوزه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا. دکتر محمدصادق خیاطیان با اشاره به برگزاری رویدادهایی مانند رویداد جذب ایده ها و طرح های فناورانه و نوآورانه مرکز نوآوری چادرمیلو (نوشاد) در حوزه صنایع فلزی که در روزهای پایانی هفته گذشته برگزار شد، گفت: یادآور می شود: صندوق نوآوری حامی جدی هر کاری است که منجر به توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور شود.

وی گفت: شاید یک دهه پیش چشم انتظار رشد و ایجاد شرکت های دانش بنیان در کشور بودیم. اما امروز صحبت از یک اکوسیستم بالغ است که نزدیک به 10000 شرکت دانش بنیان در زمینه های مختلف در آن فعال هستند. فروش این شرکت ها در سال گذشته 530 همات (530 هزار میلیارد تومان) بوده و بیش از 300 هزار نفر در شرکت های دانش بنیان مشغول به کار هستند.

خیاطیان تصریح کرد: این شرکت های دانش در زمینه های مختلف نقش آفرینی می کنند. یک نمونه بارز از نقش سازمان های دانش در دوران اپیدمی کرونا در کشور را شاهد بودیم. این شرکت ها توانستند بسیاری از نیازهای اساسی کشور را در زمینه هایی مانند تولید ماسک و ماسک تامین کنند. امروز ما با این موجود عظیمی روبرو هستیم که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد.

نقش مهم شرکت های دانش بنیان در اقتصاد کشور

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: این اکوسیستم به بلوغ خوبی رسیده است. سهم اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی در حال حاضر حدود 2.7 درصد است و بر اساس برنامه پیش بینی می شود این سهم تا پایان برنامه هفتم به 7 درصد برسد. برای رسیدن به این هدف باید گام های مهمی برداشته شود. به نظر ما مهم ترین رویکرد در این راستا توجه به نقش شرکت های بزرگ مانند پتروشیمی، شرکت های فولادی مانند مبارکه فولاد و یا شرکت های صنعتی و معدنی مانند شادورمیلو در اقتصاد دانش بنیان است.

خیاطیان افزود: شاید قبلاً شرکت های پتروشیمی، فولاد، معدن و سیمان کمتر به حوزه نوآوری توجه می کردند، اما برگزاری رویدادهایی مانند رویداد جذب ایده و طرح های فناورانه و نوآورانه مرکز نوآوری چادرملو (نوشاد) گویای این امر است. و اینکه شرکت های بزرگ به حوزه نوآوری و فناوری توجه ویژه ای دارند و به این رویکرد کمک می کند تا به سهم 7 درصدی اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی دست یابد، اما چگونه می توان شرکت های بزرگ را به ورود به عرصه دانش تشویق کرد؟ مشوق هایی از سوی دولت و مجلس در نظر گرفته شده است.

شرکت های بزرگ نیازهای فناوری خود را از طریق پایگاه های دانش تامین می کنند

وی به نقل از صندوق نوآوری تاکید کرد: یکی از راهکارها این است که شرکت های بزرگ به جای استفاده از محصولات خارجی، نیازهای فناوری خود را از طریق دانش بنیان تامین کنند. شرکت های دانش بنیان محصولات سطح بالا را در سطح بین المللی تولید می کنند. راه حل دیگر قرار دادن شرکت های دانش بنیان در زنجیره ارزش شرکت های بزرگ است.

خیاطیان خواستار رویکرد سوم سرمایه گذاری شرکت های بزرگ در شرکت های دانش بنیان شد و گفت: صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر برای شرکت ها و سایر موسسات تخصصی یکی از راهکارهای سرمایه گذاری شرکت های بزرگ در این حوزه است. قانونگذار همچنین با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان و اعطای معافیت مالیاتی از سرمایه گذاری شرکت های بزرگ در شرکت های دانش بنیان حمایت کرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: از نظر ما بخش معدن از جمله بخش هایی است که تاثیر فناوری و نوآوری در آن چندان رخ نداده است. برگزاری برنامه ها و رویدادهایی مانند رویداد چادرو حاکی از حرکت این صنایع به سمت استفاده بیشتر از فناوری و نوآوری است. 3000 شرکت دانش بنیان در صنایع معدنی و ماشین آلات فعال هستند. ما آمادگی داریم تا با همکاری دوجانبه نیازهای فناورانه شما را مورد ارزیابی قرار داده و به شرکت های دانش فعال در این زمینه در صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه کنیم.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021510616/%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%DB%B3%DB%B0%DB%B0%DB%B0-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B9-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C