اخبار

توزیع 1300 تن بذر برنج گواهی شده در گیلان

توزیع 1300 تن بذر برنج گواهی شده در گیلان

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: امسال در راستای استانداردسازی بذر برنج، هزار و 300 تن بذر اصلاح شده و گواهی شده تهیه کردیم.

صالح آل محمدی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: این بذرها بر اساس سطح زیر کشت در هر شهرستان و از طریق نمایندگی های شرکت خدمات پشتیبانی، تعاون روستایی و مراکز خدمات جهاد کشاورزی توزیع شد.

وی دوره مصوب برداشت بذر را 100 تا 110 روز دانست که نشان می دهد در مناطق پرتنش باید از بیمه کشاورزی استفاده شود. کشاورزانی که از روش مدیریت یکپارچه برنج استفاده می کنند، 20 درصد تخفیف بیمه دریافت می کنند. همچنین برای زمین هایی که دارای طرح فرآوری و کشت ارقام مرغوب و با پتانسیل بالا هستند از جمله آنام، رش، گیلار، گیلانا، کایان و … تخفیف بیمه ای 10 تا 20 درصد در نظر گرفته شده است.

وی به آغاز فصل کشاورزی در شالیزارهای استان گیلان با رهاسازی آب از سد صفدرود اشاره کرد و گفت: 238 هزار هکتار شالیزار در گیلان داریم که 172 هزار هکتار آن زیر کشت است. شبکه سد صفرود

وی با بیان اینکه 67 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان از منابع آبی دیگر مانند سدها، ایستگاه های پمپاژ، چاه ها و آب سبز استفاده می کند، افزود: برای سومین سال متوالی با کمبود بارندگی در استان گیلان مواجه هستیم. ذخایر آبی سد صفدرود محدود است. بنابراین باید آب کشاورزی را مدیریت کنیم و در این راستا نیازمند همکاری کشاورزان با دستگاه های مدیریت آب و فرمانداران هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جیلان با اشاره به مدیریت خوب آب کشاورزی در سال گذشته گفت: توانستیم سال زراعی را در شالیزار با موفقیت پشت سر بگذاریم که نشان از همدلی کشاورزان با مسئولان در رعایت شرایط کشاورزی داشت. تقویم

وی بر لزوم همراهی کشاورزان و شفاف سازی وضعیت منابع آبی تاکید کرد: اگر کشاورزان همه فعالیت های کشاورزی را بر اساس تقویم کشاورزی تنظیم کنند، شاهد انعطاف پذیری در مدیریت منابع آبی خواهیم بود و می توانیم اقتصاد استانداری را ارتقا دهیم. ، که به کشاورزی بستگی دارد. ببخشیم

وی به فعالیت 170 ایستگاه پمپاژ آب در حوزه جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: تمامی ایستگاه ها تعمیر شده و در حال بهره برداری هستند. امسال 67 ایستگاه بهره برداری کردیم و 25 ایستگاه دیگر نیز طبق مطالعات و مصوبات به بهره برداری می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جیلان نیز بر استفاده از ارقام زودرس برنج تاکید کرد و تصریح کرد: باید از آب موجود نهایت استفاده را ببریم چرا که مانند گذشته آب روان نداریم و فعالیت های کشاورزی باید بر اساس آن انجام شود. زمان سنجی. در این مدت باید خاک را کشت و از نیروی مکانیزاسیون استفاده کرد تا پس از رها شدن آب، مزارع برنج آماده کاشت شوند.

وی با اشاره به اینکه نرخ مکانیزاسیون در استانداری 73 درصد است، خاطرنشان کرد: امکان شروع فوری کشاورزی مکانیزه برای مدیریت آب برای مرحله دانه بندی و تولید وجود دارد.

محمدی با اعلام اینکه 260 کیلومتر لایروبی مراحل سوم و چهارم با همکاری مردمی انجام شده است، تایید کرد: در حال حاضر بیش از 180 هزار هکتار از اراضی دولتی شخم زده و 52 هزار هکتار نیز زیر کشت رفته است. کشاورزان در اراضی تحت شبکه سدسازی نیز از سد و پمپ برای آماده سازی زمین و کشت آن استفاده کردند و شاهد کشت برنج در 35 هزار هکتار از اراضی داخل شبکه هستیم که نشان دهنده پایبندی به تقویم کشاورزی است.

محمدی با اشاره به کمبود پتاس و فسفات در مزارع برنج گیلان، کشاورزان را به استفاده از کودهای پتاس و فسفاته توصیه کرد و گفت: کودهای پتاس باعث افزایش مقاومت گیاه برنج در برابر تنش های محیطی از جمله خشکی می شود. البته کشاورزان گیلانی تجربه و دانش دارند به همین دلیل سال گذشته رتبه اول مصرف پتاس را کسب کردیم.

وی همچنین از تخصیص 90 میلیارد تومان وام برای خرید تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی در سال گذشته خبر داد و افزود: امسال نیز 140 میلیارد تومان وام تخصیص یافت و کشاورزان می توانند با ورود به جهاد کشاورزی به بانک مراجعه کنند. مدیریت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کشت برنج دیگر نیازی به غرقابی ندارد، تصریح کرد: با چرخش آب، روش غرقابی را جایگزین آبیاری دوره ای کرده ایم و در این صورت ریشه گیاه این فرصت را پیدا می کند. هوادهی کنید، و ما این کار را انجام خواهیم داد. مشاهده افزایش عملکرد برنج.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021711994/%D8%AA%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B9-%DB%B1%DB%B3%DB%B0%DB%B0-%D8%AA%D9%86-%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%DA%AF%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AC-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86