اخبار

دستورالعمل فنی کاشت، داشت و برداشت برنج

در مرحله بعدی، سطح زمین تسطیح می شود تا میزان هدر رفته آب توسط جیب های ناهموار آب خیلی عمیق یا خاک در معرض کاهش یابد. تسطیح موثر زمین باعث می شود که نهال ها راحت تر مستقر شوند، میزان تلاش برای مدیریت محصول را کاهش می دهد و هم کیفیت دانه و هم عملکرد را افزایش می دهد. برای برداشت دستی شالی در یک هکتار، ۱۵-۱۰ کارگر در روز نیاز است. در حال حاضر کمباین گندم در سطح مزرعه برای خرمنکوبی برنج استفاده می شود که نیاز است جایگزینی صورت گیرد.

با توجه به اهمیت این مرحله، در صورتی که هوا ابری باشد، بهتر است تا شالی‌ها دو روز هوادهی شده و سپس برای خرمن کوبی ارسال گردند. در واقع یکی از محدودیت ها و مشکلات برداشت با دست همین موضوع است و چنانچه بارندگی صورت گیرد و تداوم نیست داشته باشد، باعث خواهد شد تا کیفیت محصول شالی کاهش یابد. به عنوان مثال امکان دارد که دانه ها بد رنگ شده و به اصطلاح «خالدار» شوند. علاوه بر این در این زمان بر روی خوشه جوانه زنی شلتوک نیز ممکن است رخ دهد. در این دو روش ذکر شده برای درو برنج پس از اتمام درو و جمع کردن شالی ها نوبت به جدا کردن دانه های جو از ساقه گیاه برنج می رسد و برای این کار از دستگاه کمباین یا خرمن کوب استفاده میکنند. این دستگاه خود فاقد موتور میباشد و توسط یک شفت گاردان به یک تراکتور وصل شده و شروع به کار میکند، کمباین دارای یک ورودی می باشد که ساقه های برنج جمع آوری شده را از آنجا وارد کمباین میکنند.

بازار الکترونیک شرکت پست یک ظرفیت بزرگ است در فروشگاه رشت برنج، بهترین و مرغوبترین برنج های شمال کشور به خصوص گیلان عرضه می گردد و تلاش برای این است که بتوانیم خدمتگزار مردم خوش سلیقه ای کشور در سراسر نقاط این مرز و بوم باشیم. جو از آشغال ها و سنگ ریزه ها و باقیمانده شلتوک برنج که گاهی همراه جو می آید، بعد از الک اولیه، جو به مخزن هایی ( نام دیگر آن انبار ) انتقال داده شده و بعد از آن با سرعت مشخص وارد دستگاه سفیدکن میشود. روز برنج را درو کرده و روز بعد آنها را که خشک شده اند جمع آوری میکنند و در چند نقطه از مزرعه دپو میکنند. با این کار آب نیز به صورت تقریبا هم ارتفاع در تمام نقاط زمین پخش شده و باعث رشد یکنواخت بوته های برنج در آینده میشود.

آماده کردن مزارع برنج :

عملیات برداشت حدود اوایل مرداد ماه شروع می شودو تا اواخر شهریور ادامه دارد. از انجا که می خواهم محصول زمین بهره کند شوم درصورت کشت توسط مردم محلی قدرالسهم من سالانه چه میزان برنج خواهد بود. اهمیت به روش کشت برنج با استفاده از روش‌های نوین، باعث تولید بیشتر agriculture-na این محصول می‌شود و چه چیزی بهتر از اینکه بتوانیم با حداقل انرژی مصرفی اعم از خاک، آب و … تولید این محصول را چند برابر کنیم. این ماشین شبیه یک سفیدکن مخروطی است با این تفاوت که قسمت مخروطی این دستگاه از چوب ساخته شده است و بر روی آن نوارهای چرمی نصب شده است.

رشد ۴.۳ درصدی ارزش افزوده بخش کشاورزی در بهار امسال

البته این مقدار به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ عواملی مانند آب و هوا، میزان دسترسی به آب، مبارزه با آفات و … . به عبارت دیگر میزان برداشت برنج هاشمی در هکتار یا هزار متر حدود ۷ الی ۸ گونی ۷۰ کیلوگرمی است. ظاهر برنج هاشمی دانه بلند قلمی و سفید مایل به کرم است که نسبت به دیگر برنج ها خوشه های بلندتر و کشیده تری دارد. این برنج برای اولین بار توسط یوسف هاشمی زاده در گیلان کشته شد که خیلی نگذشت به تولید بسیار گسترده‌ای رسید. حال برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد میزان برداشت برنج هاشمی در هکتار و مراحل کاشت آن، در این مطلب همراه ما باشید. دو روش کلی برای برداشت برنج در مناطق مختلف برنج­ خیز کشور مورد استفاده قرار م ی­گیرد که عبارتند از برداشت دو مرحله ­ای (غیرمستقیم) و برداشت یک مرحله­ ای (مستقیم).