اخبار

رشد صادرات و ترانزیت در آستارا مرزهای اقتصادی مهم برای کشور

ایسنا/گیلان مدیرکل گمرک آستارا گفت: رشد صادرات، ترانزیت و سایر رویه ها از مرزهای مختلف شهرستان آستارا در شمال غرب استانداری گیلان باعث شد تا در سال 1402 هجری شمسی شاهد افزایش درآمد عمومی این گمرکات باشیم.

علی حسین ذوالقدیری روز پنجشنبه 23 اردیبهشت ماه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: گمرک آستارا در سه حوزه زمینی، دریایی و ریلی فعال است و یکی از قدیمی ترین و مهم ترین گمرکات کشور محسوب می شود. جمهوری اسلامی مرزهای زمینی، ریلی و دریایی ایران نقش مهمی در جابجایی کالا بین کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای قفقاز و کشورهای مستقل مشترک المنافع دارد.

رشد صادرات و ترانزیت در آستارا  مرزهای اقتصادی مهم برای کشور

وی خاطرنشان کرد: گمرک آستارا از جمله گمرکات فعال در کشور محسوب می شود که در امور بنادر، راه آهن، واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی جمعیت مرزی، ترانزیت داخلی و خارجی و بین المللی فعالیت دارد. کارت حمل و نقل کارنه تر، دریانوردی، امور مسافری، برگشت، صندوق پستی و قضایی فعال است، افزود: جمع آوری و درآمد عمومی اداره کل گمرک آستارا از مرزهای مختلف این شهرستان در 12 ماهه پایانی سال است. سال گذشته بالغ بر 23 هزار میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 58 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک آستارا گفت: در 12 ماهه سال 1402 هجری شمسی، 962 هزار تن کالا به ارزش 555 میلیون و 396 هزار و 129 دلار از مرزهای زمینی، دریایی و ریلی شهرستان آستارا نسبت به همین میزان صادر شده است. در سال گذشته 11 درصد و از نظر وزن 7 درصد رشد داشته است.

رشد صادرات و ترانزیت در آستارا  مرزهای اقتصادی مهم برای کشور

وی از گمرکات مرزی شهرستان آستارا در شمال غرب استان گیلان و مرز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان کالاهایی از جمله محصولات کشاورزی و باغی (انواع کلم، کاهو، سیب زمینی، گوجه فرنگی، خشکبار صادر کرد. پیاز، سیر، هویج، بادمجان، فلفل دلمه ای، لپه سبز، خرما، پرتقال، کیوی، بادام هندی، هندوانه و سیب، پتروشیمی، فلزات، محصولات پلاستیکی، کاشی، سرامیک، سنگ های ساختمانی، لبنیات، آبزیان و محصولات پلاستیکی، آذربایجان، اوکراین، بلاروس و قزاقستان.

رشد صادرات و ترانزیت در آستارا  مرزهای اقتصادی مهم برای کشور

ذو القادیری گفت: در دوره 12 ماهه سال 1402 هجری شمسی، 331 هزار تن کالا به ارزش 286 میلیون دلار از طریق سه گمرک ریلی، زمینی و دریایی وابسته به اداره کل گمرک آستارا وارد کشور شده است. مدت مشابه سال گذشته سال قبل از نظر وزنی 32 درصد و از نظر ارزشی 104 درصد رشد داشت.

مدیرکل گمرک آستارا تشریح کرد: انواع کالاهای مشمول رویه اختصاصی واردات شامل الوار و تخته، حبوبات (نخود و عدس)، نهاده های دامی، ماشین آلات و تجهیزات خط تولید و گوشت بره گرم است و کشورهای مبدأ روسیه است. ، آذربایجان و بلاروس.

وی با اشاره به موقعیت ترانزیتی این گمرکات گفت: در 12 ماهه پایانی سال گذشته یک میلیون و 600 هزار تن کالا از طریق گمرکات ریلی، زمینی و دریایی آستارا (رویه ترانزیتی با مبدا خارجی) وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 49 درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به روند ترانزیت خارجی گمرک آستارا گفت: طی 12 ماهه سال گذشته 441 هزار تن کالا از طریق گمرکات ریلی، زمینی و دریایی در آستارا نسبت به مدت مشابه پارسال جابجا شده است. از نظر وزن 30 درصد افزایش داشته است.

ذوالقدیری با اشاره به ترانزیت داخلی مبدا از طریق مرزهای زمینی، ریلی و دریایی آستارا افزود: طی 12 ماه گذشته سال گذشته 54 هزار و 300 تن کالا از مرزهای مختلف آستارا به کشور ترانزیت داخلی (مبداء) ارسال شده است که در از نظر وزنی در مقایسه با رشد 28 درصدی در مدت مشابه سال گذشته.

وی از ورود 55 هزار و 208 دستگاه کامیون و خروج 72 هزار و 981 دستگاه خودروی حمل و نقل سنگین طی 12 ماهه سال 1402 هجری شمسی از مرزهای زمینی شهرستان آستارا در شمال غرب استان گیلان خبر داد و گفت: این میزان تردد نسبت به سال گذشته در سال 1394 در دستور کار قرار گرفت بخش خروجی 23 درصد و در بخش خروجی رشد 22 درصدی داشته است.

این مسئول با اشاره به اینکه گمرک شهرستان مرزی آستارا در سال گذشته رتبه هفتم گمرکات کشور را در حوزه مهم ترانزیتی کسب کرد، گفت: هدف اصلی گمرک آستارا جلب رضایت مردم و تجار است و خدمات گمرکی در مرز آستارا ارائه می شود. . 24 ساعت شبانه روز و به راحتی انجام می شود.

ذوالقدیری اظهار داشت: فعالیت گمرکی در هر شهری به ویژه شهرهای مرزی همواره عامل پیشرفت و توسعه آن منطقه محسوب می شود و مرزها و گمرکات آستارا در شمال غرب استان گیلان به دلیل اقتصادی منحصر به فرد آن. محل. موقعیت استراتژیک و وجود مرزهای زمینی، دریایی و ریلی آن را به یک رابط اقتصادی تبدیل کرده که ایران است و نقش مستقیمی در معیشت و اشتغال مردم شهرستان مرزی آستارا دارد . ویژگی های مهم گمرک آستارا از عوامل مهم صادرات و واردات کالا است که این مرز را به قطب صادرات و واردات کالا به کشورهای خارجی هم مرز و همسایه ایران تبدیل کرده است.

مدیرکل گمرک آستارا تاکید کرد: عبور و مرور قطعا از ویژگی های مهم گمرک آستارا است و این گمرک طی دو دهه اخیر همواره با رشد صادرات و واردات مواجه بوده و یکی از فعال ترین مرزهای زمینی کشور به شمار می رود. و به عنوان مرزبان اقتصادی کشور به مشتریان داخلی و خارجی احترام می گذارد و ارائه حداکثر امکانات قانونی برای جذب نیرو در وظایف ذاتی و اجتماعی آنان در نظر گرفته می شود.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021309758/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%B1%D8%B2-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1