اخبار

ساخت زیردریایی کنترل از راه دور با قابلیت بازرسی و انجام عملیات های مختلف

ساخت زیردریایی کنترل از راه دور با قابلیت بازرسی و انجام عملیات های مختلف

متخصصان یک شرکت شناختی موفق به تولید «زیردریایی کنترل از راه دور» (زهپاد) شدند.

به گزارش ایسنا. سید میلاد فیاضی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه ربات های زیپاد پرمصرف ترین ربات های دریایی در حال حاضر در دنیا هستند، در مورد ظاهر این دستگاه ها گفت: ظاهر کلی اکثر زیردریایی های هدایت شونده از راه دور تخم مرغی شکل است. . ربات های تخم مرغی شکل معمولا برای فعالیت های نظامی یا ناوبری اقیانوس استفاده می شوند. اما زمینه کاری ما دستگاه های صنعتی و سازه ای رایگان است که با توجه به نوع پروژه طراحی می شوند و معمولا به شکل تخم مرغ نیستند و به صورت ربات های سازه ای هستند و یکی از مزیت های آنها امکان تولید در ابعاد مختلف این مشکل هزینه ها را کاهش می دهد و امکان انجام عملیات در محیط های با فضای کمتر را فراهم می کند.

الفیاضی افزود: این ربات ها علاوه بر انجام عملیات صنعتی، قابلیت انجام فعالیت های نظامی از جمله قابلیت خنثی سازی مین های دریایی یا دریایی را نیز دارند، اما رویکرد ما توسعه صنعتی و ربات های بازرسی یکی از اولویت های شناسایی شده است. . این روبات‌ها بازرسی‌های زیرسطحی را در مناطق مختلف انجام خواهند داد، به عنوان مثال، نصب تجهیزات در کف اقیانوس، کابل‌گذاری و لوله‌گذاری زیر دریا برای شرکت‌هایی که در حوزه‌های نفت و حفاری کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: ربات های بازرس مدل با کمک سنسورها و دوربین های نصب شده بر روی آن ها، این کابل ها و لوله ها را بررسی می کنند تا از نظر عملکرد خرابی و شرایط مشابه بررسی شوند. اما روبات های کلاس تجاری معمولی، علاوه بر بازرسی، می توانند یک سری عملیات را نیز پوشش دهند. دلیل این امر این است که درجه آزادی یکی از ویژگی های بارز این ربات ها است و به آن ها اجازه می دهد مانند یک غواص زیر آب به صورت تهاجمی عمل کنند. در این زیردریایی های کنترل از راه دور، مقدار آن بسیار زیاد است که امکان استفاده از آن را در عملیات هایی مانند جوشکاری، برش، جابجایی اجسام و حتی باز و بسته کردن دریچه های زیر آب فراهم کرده است. رباتی که ما در کلاس کاری داریم، قابلیت نصب دو بازوی رباتیک را دارد.

الفیاضی در خصوص عمق استفاده از این ربات ها گفت: ربات بازرس محصول ما می تواند تا عمق 150 متری نفوذ کند و ربات ما که برای کار تعیین شده است برای فرود تا عمق 400 متری طراحی شده است، اما این طرح اسمی است، زیرا ما در خلیج فارس این عمق را نداریم. از آنجایی که به دنبال دستیابی به بازارهای جهانی هستیم، در حال بررسی تولید یک ربات کاربردی با عمق 400 متر هستیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان خاطرنشان کرد: یک سری از محصولات ما برای تعریف خطوط زیرسطحی استفاده می شود. با توجه به اینکه کیلومترها خطوط حمل و نقل زیردریایی اعم از کابل و لوله برای انتقال نفت، آب و … وجود دارد، علاوه بر کانال های زیرزمینی که در حال حفر هستند. با گذشت زمان، به دلیل عوارض طبیعی که در بستر دریا رخ می دهد، تشخیص این خطوط انتقال بسیار دشوار می شود. تصور کنید در مقطعی از این جدول زمانی، تعمیراتی انجام شده و سال ها از آن زمان می گذرد. برای بررسی آن مکان یا همان شخصی که تعمیرات را انجام داده باید بیاید و به سختی آن مکان را پیدا کند یا باید از تکنیک های جدید استفاده کرد.

وی به نقل از معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: محصول دیگر ما یکی از این فناوری هاست که در واقع نوعی نشانگر الکترونیکی است و قادر است آن مکان خاص را کدگذاری کند تا در آینده به راحتی به آن دسترسی داشته باشیم. . به خصوص اینکه منبع تغذیه این تگ دارای طول عمر بسیار بالایی است و می توان حدود 70 سال در قعر دریا دفن کرد و فرآیند تگ گذاری را انجام داد.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021711858/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA