اخبار

شکستن صف های فروش با بسته بندی محصولات/ مرغ چند کیلویی است؟

فروشگاه ها خالی از خریدار و قفسه ها پر از محصولات است. این نشان دهنده کاهش تقاضا برای مرغ و فرآورده های گوشتی در روزهای اخیر است. به گفته مدیرعامل اتحادیه طیور، هیچ گزارشی از صف های طولانی برای خرید وجود ندارد و میزان تولید بیش از میزان مصرف است و مرغ مازاد باید ذخیره یا صادر شود. برای تداوم تولید بهترین راه حل صادرات مرغ است که می تواند نقش مهمی در کسب ارز داشته باشد.

به گزارش ایسنا. قیمت مرغ در سال گذشته به کیلویی 120 هزار تومان رسید که رکورد بالایی محسوب می شود. در نیمه پایانی سال قیمت مرغ آرام آرام به حدود 75 هزار تومان کاهش یافت. در سال 1403 قیمت ها با افت یا جهش قابل توجهی همراه نبودند، اما با نگاهی به مکان های مختلف اعم از مغازه ها، مغازه ها، قصابی ها و میادین تربر تفاوت قیمت ها را می بینید.

مرغ چند کیلویی؟

مشاهدات عینی نیز حاکی از تفاوت قیمت فروش این محصول با قیمت پیشنهادی است. امروز به کشتارگاهی رفتیم و با وجود روزهایی که پارسال داشتیم صف های طولانی برای خرید مرغ نبود و انگار بازار این محصول چندان گرم نبود. در این بازار مرغ کیلویی 77 تا 78 هزار تومان فروخته می شد و به گفته فروشندگان، محصولات روزانه ذبح می شد. آنها گفتند این روزها تقاضای مردم برای خرید بسیار کاهش یافته است و در بسیاری از موارد مجبور می شوند برای جلوگیری از فساد آنها را کمتر از قیمت خرید بفروشند و این جز ضرر برای تولیدکننده و فروشنده ندارد.

شکستن صف های فروش با بسته بندی محصولات/ مرغ چند کیلویی است؟

دلیل تفاوت قیمت ها در سبزی فروشی ها چیست؟

این در حالی است که در داخل کشتارگاه شاهد اختلاف قیمت کمتر از 5000 تومان بودیم که به گفته فروشندگان یا اجاره نشین بودند و باید قیمت را افزایش می دادند و یا خودشان ذبح نمی کردند و مرغ را خریداری می کردند و این افزایش قیمت را روی محصول اعمال می کردند. به منظور کسب سود اما چیزی که بر بازار حاکم بود، تعداد کم خریداران و بازاریابی و تبلیغات فروشندگانی بود که در مقابل مغازه هایشان از کیفیت و تازگی محصولات خود برای جذب خریدار تعریف می کردند، اما در نهایت چیزی نصیبشان نشد. اما نگاه های بی تفاوت مردمی که از آنجا می گذرند.

برخی از فروشگاه ها کیفیت پایین را با قیمت بالا ارائه می دهند!

به سراغ افرادی هم رفتیم که در آنجا خرید می کردند. گویی آنها مشتری دائمی کشتارهای روزانه بودند و همیشه از تاربر خرید می کردند. برخی گفتند: از نظر قیمت تفاوت چندانی با فروشگاه ها و فروشگاه ها ندارد، اما کیفیت و تازگی آن در بازار بهتر است. قتل امروز است و شما می توانید آنچه را که نیاز دارید بخرید. هیچ محدودیتی برای خرید یک مرغ کامل، پای یا… وجود ندارد و ما از اصالت آن مطمئن هستیم. متأسفانه در برخی فروشگاه‌ها با وجود اینکه تاریخ مصرف روی آنها نوشته شده است، در زمان مصرف مشاهده می‌کنیم که تازه نیستند و کیفیت مورد انتظار ما را ندارند.»

به سراغ مردی رفتیم که با فروشنده ها آشنا بود و مقدار زیادی خرید می کرد، گفت: وقتی به فروشگاه ها می رویم، مرغ را بدون بررسی به قیمتی که می خواهند عرضه می کنند و ممکن است کهنه هم باشد و اگر اعتراض کنید. قیمت، می گویند نخر، حوصله خرید ندارم، یا مرغ را می زنند سر و کله اش را می فروشند استخوان‌ها را به‌جای گوشت با وزن بیشتر و قیمت بالاتر به شما می‌دهند، اما اینجا قیمت دولتی است و ما به قیمت خاصی می‌خریم و کیفیت هم مناسب است.» .

اما ماجرا به بازار مرغ ختم نشد. به فروشگاه زنجیره ای رفتیم که مرغ بسته بندی شده چیده می شد و با برندهای مختلف از 91200 تا 110000 تومان به فروش می رسید. قفسه های پر می تواند نشانه ای از کاهش تقاضا و خرید مردم باشد.

شکستن صف های فروش با بسته بندی محصولات/ مرغ چند کیلویی است؟

آیا کیفیت بالا باعث افزایش قیمت می شود؟

در قصابی های منطقه ولیعصر قیمت مرغ از 89 هزار تومان به 95 هزار و حتی 100 هزار تومان افزایش یافت که دلیل این تفاوت قیمت را بررسی کردیم. بسیاری از فروشندگان جواب ندادند و حوصله پاسخگویی نداشتند، می گفتند کیفیت محصولشان بالاست و خدمات بهتری ارائه می دهند، به همین دلیل با سایر قصابی ها تفاوت قیمت دارند.

آخرین قصابی که رفتیم مرغ را 89 هزار تومان می فروخت و وقتی از او اختلاف قیمت را جویا شدیم گفت: واقعاً نمی توان از اختلاف قیمت شکایت کرد. از کجا خرید می کنید مهم است. اغلب وقتی قصاب برای خرید گوشت و مرغ به بازار می رود، فروشنده لاشه های روز آخر را با قیمت ارزان تری می فروشد و قصاب نیز با قیمت کمتری نسبت به فروشگاه های دیگر عرضه می کند و اینجا مردم فکر می کنند چرا. اینجا ارزانتر است یا به کیفیت یا سایر فروشندگان شک می کنند، اما در واقع عوامل زیادی بر این تفاوت قیمت تأثیر می گذارد. از تاریخ انقضا و تازگی گوشت گرفته تا هزینه حمل و نقل، همه اینها روی قیمت آن تاثیر می گذارد.

شکستن صف های فروش با بسته بندی محصولات/ مرغ چند کیلویی است؟

گفت: مهم این است که فروشنده اول کالا را وزن کند و بعد تمیز کند. حالا از 10 کیلو مرغی که خریده، ممکن است یکی 7 کیلو گوشت خالص بگیرد و دیگری 8 کیلو. با این حال، کسی که کیفیت و کمیت کمتری دریافت کرد، کمتر پرداخت کرد و کسی که کمیت و کیفیت بیشتر دریافت کرد، قیمت بیشتری پرداخت.

به تاریخ انقضای گوشت دقت کنید!

این فروشنده با تایید اینکه مرغ کهنه بیشتری دارد، گفت: در بسیاری از مواقع خریداران به تاریخ انقضای آن محصول توجه نمی کنند و این عدم دقت هزینه بیشتری را به آنها تحمیل می کند، زیرا هر چه محصول تازه تری خریداری شود، سود بیشتری دارد گوشت و مرغ تازه تاریخ انقضا ندارند اما کسانی که از تاریخ کشتار گذشته اند کم کم حجم کمتری از گوشت را به ما تحویل می دهند و این ضرر برای خریدار است و باید قبل از خرید به تاریخ انقضا توجه کند.

شکستن صف های فروش با بسته بندی محصولات/ مرغ چند کیلویی است؟

رنگ صورت از درون سر خبر می دهد

وی درباره نحوه تشخیص تازگی آن محصول در هنگام خرید گفت: رنگ صورت گویای کیفیت آن محصول است. اولین قدم این است که یک قصاب قابل اعتماد را بشناسید تا او را بشناسند و محصول مناسبی را بخرند اما در کل رنگ گوشت مهمترین نشانه سلامت آن است. رنگ روشن گوشت نشان دهنده تازگی آن است. به عنوان مثال گوشت گوساله هنگام برش صورتی است در حالی که گوشت بره بین صورتی و قرمز است و تیرگی آنها نشان دهنده قدیمی بودن گوشت است.

وی تاکید کرد: بسته بندی مرغ نیز تشخیص تازگی آن را آسان می کند و فقط باید به آن توجه کرد. تاریخ تولید و انقضا روی بسته بندی مرغ نوشته شده است و بزرگترین کمکی که خریداران برای کنترل قیمت و کیفیت می توانند داشته باشند توجه به این تاریخ است.

تولید بیشتر از مصرف است

علت این گرانی مرغ در بسیاری از موارد به کمبود و یا واردات نهاده های دامی مربوط می شود که علی ابراهیمی – مدیرعامل اتحادیه مرغداران کشور – در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: این موضوع در سال 1390 به دلیل افزایش قیمت مرغ در بازارهای جهانی است. در حال حاضر مشکل خاصی در زمینه نهاده های دامی وجود ندارد و به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، نهاده های دامی تا 6 ماه آینده تامین شده و برای تامین نیاز تا پایان سال برنامه ریزی شده است. سال جاری. در کل هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

وی همچنین درباره میزان جوجه ریزی در فروردین ماه امسال گفت: میزان جوجه ریزی در فروردین ماه 140 میلیون قطعه بوده و پیش بینی اردیبهشت ماه نیز حدود 150 میلیون قطعه خواهد بود. نکته مهم این است که مقدار تولید بیشتر از مقدار مصرف باشد و مازاد مرغ باید ذخیره یا صادر شود.

ابراهیمی درباره وضعیت بازار مرغ گفت: در حال حاضر قیمت مرغ زنده کمتر از قیمت تمام شده مرغداران است و ضرر می کنند که این امر تهدیدی جدی برای پایداری تولید محسوب می شود. برای تولید پایدار بهترین راه حل صادرات مرغ است.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021813079/%D8%A8%D8%B1%DA%86%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%B5%D9%81-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%BA-%DA%A9%DB%8C%D9%84%D9%88%DB%8C%DB%8C-%DA%86%D9%86%D8%AF