اخبار

ضرورت تخصیص سوخت برای ماشین آلات کشاورزی/ به سقف اعتبار 10 ماهه برای صنایع تولیدی نیازمندیم.

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با تشریح اینکه کشاورزان برای تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی با مشکلات زیادی مواجه هستند، گفت: اصرار داریم سوخت ماشین آلات کشاورزی در یک ماه مشخص تحویل داده شود و در نهایت کارت سوخت تحویل داده شود. برای آنها صادر شود.

به گزارش اسنا، کریم ذوالفقاری در نشست خبری امروز با تشریح اینکه مکانیزاسیون علم مدرن و در عین سادگی نوین است، اظهار داشت: مکانیزاسیون به معنای ورود فناوری جدید به همه زیرشاخه ها و ترویج بهترین فناوری و فناوری است. توسعه در بخش های مختلف که کشاورزی است.

صنایع تکمیلی گران اما سودآور هستند

وی افزود: صنایع تولیدی و تکمیلی گران است و اعتبار زیادی می طلبد اما سودآور است. یعنی در این بخش واحد زیان ده نداریم و به همین دلیل صنایع تکمیلی توسعه و تشویق می شود.

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: حدود 350 هزار میلیارد تومان پروژه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی در حال اجراست. بیش از 90 درصد از این تعداد توسط سرمایه گذاران خصوصی ساخته شده است. ماموریت ما نیز رفع موانع برای سرمایه گذاران و کمک به آنها در تکمیل پروژه ها است.

تخصیص 15 درصد تسهیلات از محل منابع داخلی به بانک های غیرتخصصی بخش کشاورزی

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به پرداخت تسهیلات به صنایع تکمیلی و تبدیلی نیز اشاره کرد و گفت: از پرداخت تسهیلات بانک ها در بخش کشاورزی به ویژه صنایع مکانیزاسیون و تبدیلی گلایه داریم. انتظار داریم 15 درصد از کل منابع بانک های غیرتخصصی طبق قانون به بخش کشاورزی اختصاص یابد.

ذوالفقاری در ادامه با بیان اینکه صنایع تکمیلی امنیت غذایی، سود بیشتر کشاورزان و در نهایت تداوم تولید را تضمین می کند، گفت: در ماه گذشته شاهد تولید عظیم بیش از 200 هزار تنی گوجه فرنگی در جنوب کرمان بودیم که یک رکورد بود. . در این راستا 14 کارخانه با جذب این محصولات باعث کاهش آسیب به کشاورزان و جلوگیری از فاسد شدن گوجه فرنگی شدند.

برای صنایع تولیدی به 10 تلاش نیاز داریم

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی افزود: در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی ردیف اعتباری ایجاد شده و خط دوازدهم نیز در حال اجراست. 5 درصد عدد مصوب است و 10 درصد آن قرار است هر ماه از سایت داخلی بانک ها پرداخت شود. 500 میلیارد تومان در فروردین ماه پرداخت و به استان ها اختصاص یافت.

خودش گفت: برای صنایع تولیدی و تکمیلی خط اعتباری نیاز داریم و حداقل 10 هزار میلیارد تومان نیاز داریم. پیگیری ها و مکاتبات لازم نیز در این قسمت انجام شد.

با انباشته شدن صف های انتظار برای خرید ماشین آلات کشاورزی

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به اینکه تامین تراکتور و کمباین مورد نیاز کشاورزان بر عهده کیست و چرا کشاورزان در تامین تراکتور و کمباین با مشکل مواجه هستند، گفت: تا سال 1398 توزیع تراکتور در دست دولت بود. . وزارت جهاد کشاورزی اما در ابتدای سال 1400 هجری شمسی مقرر شد که مانند شرکت های خودروسازی، شرکت تراکتورسازی نیز توزیع کند و در این زمینه سایتی مشخص شد که کشاورزان می توانند در آن ثبت نام کنند.

ذوالفقاری افزود: دلیل نارضایتی کشاورزان از این روند وجود صف انتظار و انباشت تقاضا است. یعنی خریدار هست ولی تراکتور و دروگر کم است.

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: دفتر ماشین آلات کشاورزی وزارت صمت مسئولیت تولید ماشین آلات کشاورزی را بر عهده دارد. یعنی وزارت جهاد میزان مورد نیاز تراکتور و دروگر را اعلام می کند و مسئولیت تامین آن بر عهده وزارت صلح است.

55 تا 60 درصد تراکتورها و کمباین ها فرسوده هستند

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حوزه ناوگان کشاورزی دچار فرسودگی هستیم، گفت: در حوزه تراکتور 55 درصد و در حوزه کمباین 60 درصد فرسودگی و فرسودگی داریم. این لازم است. تراکتورها و دروگرهای جدید وارد مزارع می شوند. 20 هزار دستگاه کمباین غلات داریم که 12 هزار دستگاه آن فرسوده است.

به گفته وی، در حال حاضر یک شرکت تراکتورسازی بیش از 90 درصد نیاز بازار را تامین می کند و شرکت های زیادی هستند که تیراژ بسیار محدودی دارند.

کاهش 1 درصدی تلفات کلکتورها 200000 تن به تولید اضافه می کند

وی به اهمیت ورود کمباین ها و تراکتورهای جدید اشاره کرد و گفت: حدود 12 تا 14 میلیون تن گندم، 3 میلیون تن جو و حدود 3 تا 4 میلیون دانه روغنی توسط کمباین های غلات در حال برداشت است. کاهش 1 درصدی تلفات دروگر به معنای افزودن 200 هزار تن به مقدار تولید است. از طرفی تراکتورهای فرسوده سوخت بیشتری مصرف می کنند که کشاورزان را با مشکلات زیادی مواجه می کند.

تراکتورها و دروگرها باید کارت سوخت داشته باشند

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان برای تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی با مشکلات زیادی مواجه هستند، گفت: پیگیر هستیم که همانطور که موتورسیکلت ها دارای کارت سوخت هستند و تکلیف سوخت آن ها در سامانه مشخص است. برای کشاورزی هم باید عوارض سوخت خودروها مشخص شود.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که همواره در صدور کارت سوخت به آن اشاره می شد این است که تراکتورها و کمباین ها پلاک ندارند اما باید بگوییم که در حال حاضر بیش از 98 درصد تراکتورها و بیش از 90 درصد کمباین ها پلاک دارند.

ذوالفقاری همچنین به کاهش سوخت ماشین آلات کشاورزی در چندین استان به دلیل بحث قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: مکاتبات زیادی در این بخش داشتیم و منکر قاچاق سوخت در همه مناطق نیستیم اما معتقدیم کاهش سهم سوخت است. راه حل مناسبی نیست و باید در مورد آن صحبت کنیم.

به گفته وی، ضریب مکانیزاسیون در مزارع 2.6 اسب بخار در هکتار است که در نظر داریم آن را به 3 اسب بخار در هکتار برسانیم.

ذوالفقاری همچنین افزود: برای سال 1403 به 50 هزار تراکتور و 1500 دستگاه کمباین غلات نیاز داریم.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403022518250/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%AA%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%81-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%AE%D8%B7-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا