اخبار

طلا فروشان دیگر بهانه ای ندارند. بدون نیاز به ثبت دارایی های شخصی، معاملات باید شفاف باشد

طلا فروشان دیگر بهانه ای ندارند. بدون نیاز به ثبت دارایی های شخصی، معاملات باید شفاف باشد

وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه جدیدی تسهیلات جدیدی را برای ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت یا سامانه مودیان در نظر گرفته است. نکته مهم این بخشنامه این است که ثبت موجودی اولیه در سامانه جامع بازرگانی مربوط به دارایی های شخصی یا سرمایه ای نیست که وارد جریان تولید و فروش نمی شود. بر این اساس، نیازی به اعلام سرمایه (غیر جاری) طلا توسط معامله گران نیست، بلکه برای افزایش شفافیت در حوزه معاملات طلا، اطلاعات معاملات ثبت می شود.

به گزارش ایسنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه ای دیروز (۲۸ اردیبهشت) به مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استانداری ها ابلاغ کرد; امکان ایجاد تسهیلات جدید برای ثبت معاملات طلا در سامانه جامع معاملات یا سامانه مودیان بررسی شد.

شایان ذکر است از زمانی که پیشنهاد اجرای قانون ثبت معاملات و موجودی واحدهای طلا و جواهر سفینی در سامانه مودیان در سال گذشته، آذرماه سال گذشته موجی از اعتراضات سندیکای طلافروشان را نسبت به رفع چندگانه سامانه ها شاهد بود. موضوع اجرای ثبت معاملات در نظام مالیاتی صدای این اتحادیه را در خصوص ثبت اطلاعات واحدها، نمایش گزارش معاملات و… درآورده است. در سیستم جامع کسب و کار موجی از اعتراض به این موضوع به راه خواهد افتاد.

بر این اساس، در اواسط آذرماه سال گذشته، مسئولان وزارت حراست و سازمان امور مالیاتی در پی مخالفت های ناشی از تعدد سامانه ها، به فرصتی سه ماهه برای ایجاد تعادل بین این دو امر جامع نگاه کردند. مقررات صنفی و مالیات دهندگان، تا کار اتحادیه های صنفی سخت نباشد.

این مهلت تا پایان سال 1402 هجری شمسی است که طبق برنامه این قانون باید از ابتدا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و سپس اتحادیه های صنفی ابلاغ شود. سال جاری

پس از تعطیلات نوروزی و آغاز فعالیت صنفی در سال جدید، اعتبار این طرح برای تعدادی از واحدهای صنفی که ملزم به ثبت اطلاعات و معاملات در سامانه جامع بازرگانی هستند، اعلام و تایید شد.

بر اساس پیگیری‌های ایسنا از اتحادیه‌ها، ابلاغیه مذکور برای اجرای ثبت معاملات و موجودی واحدهای صنفی در سامانه مودیان به نوبه خود به اتحادیه‌های مختلف ابلاغ شد و بر این اساس از ۱۸ فروردین ماه جاری اعلام شد.

نکته حائز اهمیت این است که صنف صنفی طلافروشان این اطمینان را داده است که در اجرای مفاد سامانه مودیان، عمدتاً با ثبت اطلاعات و معاملات در مجموع، همکاری لازم را خواهند داشت سیستم کسب و کار، و مشکل اصلی آنها سیستم کلی کسب و کار است.

در واقع، انجمن صنفی طلافروشان معتقد است که چرا باید موجودی سرمایه یا واحد خود را در سیستم کلی معاملات بیان کنند. آنها معتقدند که این سرمایه نه تنها پس از چندین نسل به دست آنها رسیده است، بلکه سرمایه شخصی است که می تواند خطراتی برای صاحبان این سرمایه ایجاد کند و حتی جان آنها را تهدید کند! همچنین برخی از این اتحادیه ها تهدید می کنند که اجرای این طرح منجر به خروج سرمایه آنها از کشور خواهد شد.

به بهانه اینکه این اتحادیه‌ها به دلیل تعدد سامانه‌ها دچار مشکل شده‌اند، هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی موضوع و شبهه‌هایی مبنی بر ثبت سهام طلافروشان در سامانه جامع تجارت و صدور صورت‌حساب الکترونیکی از طریق سامانه مدیان مطرح شد. پرداخت شده به صراحت تاکید شد که بین نظام جامع تجارت و نظام مالیاتی هماهنگی وجود دارد. بنابراین لازم نیست اتحادیه ها اطلاعات را دو بار (یک بار در سامانه جامع معاملات و یک بار در سامانه مالیاتی) ثبت کنند. ضمن اینکه در اسناد قانونی نیز بر همین موضوع تاکید شده که نیازی به ثبت نام مجدد نیست.

لازم به ذکر است که بر اساس تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب مرداد 1401 هجری شمسی که شامل دسته بندی گروه های کالایی می باشد، یکی از دسته بندی ها به مصنوعات طلا اختصاص یافته است. انتظار این بود که کلیه اقدامات انجام شده اعم از خرید، فروش، انتقال، نگهداری و غیره (که در قالب تبصره 4 ماده 18 توضیح داده شد) در سامانه ثبت شود. در گام اول انتظار می رفت که موجودی ها ثبت شود و این رویه در سامانه جامع بازرگانی انجام شود تا در حلقه اول یعنی موجودی، شفافیت زنجیره تولید حاصل شود. زمانی که این شفافیت حاصل شد، بقیه راه با همکاری نهادها و اتحادیه های مربوطه انجام می شود.

بخشنامه جدید وزارت حریم خصوصی متشکل از 7 ماده

همانطور که اشاره کردیم، پس از تداوم اعتراضات طلافروشان و تعطیلی اتحادیه های صنفی در بازار طلا در تهران و شهرستان ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه خود تسهیلات جدیدی را برای ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت در نظر گرفت. یا سیستم مودیان که شامل هفت پاراگراف است و به صورت واضح به موضوع می پردازد.

یکی از مهم ترین نکات این بخشنامه، ثبت مانده اولیه در سامانه جامع معاملات مربوط به دارایی های شخصی یا سرمایه ای تاجری است که در تولید و فروش نیست، من نمی توانم; بنابراین بهانه های عدم تمایل به گزارش مالی خانواده و … منفی است.

در متن این بخشنامه آمده است:

«پس از جلسه دیروز در اتاق اصناف ایران با حضور روسای اتحادیه های طلای مراکز استان ها و هماهنگی با نهادهای ذیربط در جلسه روز سه شنبه (27 اردیبهشت) با حضور معاون امنیتی وزیر، موارد زیر اعلام خواهد شد:

1- همانطور که قبلاً توسط مسئولین مربوطه در وزارتخانه مربوط (سامانه جامع تجارت) و سازمان امور مالیاتی (سامانه مودیان) اعلام شده بود. این دو سیستم به هم مرتبط هستند هر گونه اطلاعات ثبت شده در یک سیستم به سیستم دیگر منتقل می شود.

2- در مورد مالیات بر عایدی سرمایه (یا CGT یا مالیات مشاغل) اگرچه هنوز به تصویب شورای نگهبان نرسیده و به قانون تبدیل نشده است، اما لازم است بدانید که طبق متن مصوبات مجلس، این مالیات وجود ندارد. با عنایت به تشکل های صنفی و با توجه به نگرانی هایی که در بین مردم به عنوان مشتریان اتحادیه ها ایجاد شده است، این امر علاوه بر معافیت تا سقف 150 گرم برای هرگونه فروش کالا در متن مصوبات نیز باید قید شود. طلا به واحدهای صنفی ثبت شده توسط این واحدها در نظام مالیاتی، کاملاً معاف از هرگونه مالیات بر عایدی سرمایه تلقی می شود. بنابراین اگر اطلاعات درست در دسترس باشد، مردم نه تنها هیچ نگرانی نخواهند داشت، بلکه مشتاق ثبت اطلاعات نیز خواهند بود تا از معافیت مالیاتی بهره مند شوند.

3- همانطور که بارها مدیران اتحادیه ها و اتاق های طلا تایید کرده اند، در اجرای قانون و مبارزه با قاچاق و پولشویی نه تنها تفاوتی بین تجارت طلا و سایر صنایع وجود ندارد، بلکه به دلیل ویژگی هایی که دارد این تجارت پیشگام در اجرای قوانین ذکر شده است.

4- با توجه به ثبت موجودی اولیه در سامانه جامع بازرگانی، اولا این ثبت مربوط به اموال شخصی یا سرمایه تاجری که در فرآیند تولید و فروش لحاظ نشده باشد، نمی باشد. دوما بر اساس توافقنامه منعقده با ناظران و بازرسان، مقرر شد خطاها و نواقص در ثبت اطلاعات تجار خرد تحت عنوان «قاچاق» پیگیری نشود. بلکه قاچاق در درجه اول مربوط به جریان ورود و خروج به کشور است.

5- قطعا اعضای هیات مدیره انجمن های مرتبط با طلا و فلزات گرانبها باید در اجرای قانون پیش قدم شوند.

6- طرح ها و پیشنهادات خوبی برای اتحادیه های طلا از جمله تسهیل در عرضه طلای خام به کارگاه های طلا، تسهیل ورود موقت طلای خام برای صادرات صنعتی، فروش اقساطی جواهرات طلا در قالب تسهیلات ازدواج، امکان تضمین طلای نرم برای مشارکت مردم در طرح های خرید اعتباری و حتی سهیم شدن در سود و طبقه بندی، کاهش تقلب و مستندسازی طلا و لزوم تغییر رویه های رسانه ای در ارائه اطلاعات صنعت طلا. به ادارات ذیربط و ارائه گزارش از طرزالعمل ها به بالاترین مقام در وزارت.

7- لازم است هماهنگی کاملی بین بازرسان و ناظران نهادهای مختلف وجود داشته باشد و بر اساس قانون نظام صنفی در کشور باید از توان کمیته های نظارت صنفی در این هماهنگی استفاده شود.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021914038/%D8%B7%D9%84%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA