رانندگان لوکس به خط مالیات سقوط کردند


مالیات بر املاک و خودروهای لوکس که در سیستم اقتصادی کشورهای موفق اعمال می شود، از سال 2018 در مجلس تصویب شده است و میزان آن سالانه با توجه به نرخ تورم و افزایش دارایی ها تغییر می کند. این نوع مالیات در سال های اخیر با رشد زیرساخت ها به تدریج شکل عملیاتی جدی تری به خود گرفته است و در سال آینده برای خودروهای بیش از سه میلیارد تومان و املاک بیش از 25 میلیارد تومان مالیات وضع می شود.
به گزارش ایسنا، با نزدیک شدن به دوازدهمین دوره انتخابات شورای اسلامی در اسفند ماه آینده، یکی از موضوعاتی که می توان به آن اشاره کرد عملکرد مردم بهارستان در مجلس یازدهم است که در دور بعد منوط به تشکیل ستاد انتخابات مجلس شورای اسلامی است. مجلس و مجلس می تواند صدای مردم باشد و گام های اساسی در جهت تسهیل زندگی و پیشرفت کشور بردارد.
ایسنا نیز در این مدت به بررسی عملکرد شاخص شورا در بخش های مختلف اقتصادی پرداخت که در چهار سال گذشته به تدریج در حوزه املاک و خودروهای لوکس محقق شد.
در قالب بودجه های سالانه، مالیات بر املاک و خودروهای لوکس از سال 2018 تصویب شده است که تنها بر املاک و خودروهای گران قیمتی که برای اقشار ثروتمند جامعه در نظر گرفته شده است، اعمال می شود. به گفته کارشناسان، وصول این مالیات می تواند توزیع درآمد در بین جامعه را بهبود بخشد و درآمد دولت و شهرداری ها را نیز افزایش دهد.
با نگاهی به نظام های اقتصادی کشورهای موفق، مشخص می شود که آنچه سال ها به عنوان منبع اصلی درآمد در کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار گرفته، درآمدهای مالیاتی است. مالیات ها علاوه بر توانایی بالقوه آنها برای درآمدزایی، می توانند در توزیع عادلانه ثروت در جامعه نیز مؤثر باشند.
در ایران با توجه به نرخ بالای تورم و در نتیجه شکاف طبقاتی در جامعه، نیاز به مالیاتی احساس می شود که علاوه بر ظرفیت درآمدی بالا، بتواند مشکلات اقتصادی مانند تورم و شکاف طبقاتی را کاهش دهد و از سوی دیگر، ارتقای عدالت مالیاتی و توزیع بار مالیاتی در دسته های مختلف درآمدی در کشور.
مالیات بر املاک گزینه ای است که می تواند به عنوان یک راه حل مناسب در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد. به منظور افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش جذابیت بازارهای غیرمولد، دولتها در سایر نقاط جهان با توجه به شرایط اقتصادی خود سیاستهای متفاوتی را اتخاذ میکنند. در دهه های اخیر، مالیات بر املاک و مستغلات به یکی از مهمترین محورهای برنامه اصلاح مالیات در اکثر کشورهای جهان تبدیل شده است.
در کشور ما هر چند سالیانه عوارض خودرو و املاک توسط شهرداری ها اخذ می شود، اما به دلیل مبدأ و نرخ پایین این عوارض، تاثیر چندانی بر درآمد دولت ندارد و توزیع درآمد را در بین خانواده ها بهبود می بخشد.
برای این منظور در قالب بودجه های سالانه، مالیات بر املاک و خودروهای لوکس از سال 1397 تصویب شد که تنها بر خودروهای مستغلات و گران قیمت تعیین شده برای اقشار ثروتمند جامعه اعمال می شود. اخذ این مالیات می تواند توزیع درآمد در بین جامعه را بهبود بخشد و همچنین درآمد دولت و شهرداری ها را افزایش دهد.
در لایحه قانون بودجه 1403 مقرر شده است که مالکان اراضی مسکونی، اداری و تجاری که ارزش آنها بیش از 25 میلیارد تومان است باید مالیات پرداخت کنند، در حالی که طبق لایحه بودجه سال جاری، منازل با ارزش بیش از 20 میلیارد تومان مشمول مالیات شدند. مالیات. . البته رئیس سازمان امور مالیاتی میگوید، اطلاعاتی که وزارت راه و شهرسازی در مورد خانههای خالی و مجلل به سازمان امور مالیاتی ارائه میکند، دقت کافی ندارد.
خودروهای لوکس نیز از سال 2018 مشمول مالیات شده اند و نمایندگان مجلس نیز درگیر این موضوع شده اند. بر اساس بند د تبصره 5 لایحه قانون بودجه 1403 مصوبه نمایندگان مجلس، خودروهای بیش از سه میلیارد تومان در سال آینده مشمول مالیات می شوند که جزئیات آن در این نمودار قابل مشاهده است.
پیش بینی می شود با اجرای صحیح این قانون مالیاتی، تقاضای سرمایه ای برای مسکن و خودرو در کشور به دلیل هزینه های بالای نگهداری مسکن و خودرو کاهش یابد. این در حالی است که طبق داده های موجود کمتر از 10 درصد خانواده های کشور مشمول این پایه مالیاتی می شوند که نشان دهنده هدف آن است.
لازم است این پایه مالیاتی به قانون دائمی در کشور تبدیل شود و تمرکز بر بهبود سازوکارهای اجرای دقیق آن از جمله تکمیل سامانه املاک و مسکن یکی از اولویت های دولت و مجلس باشد. واگذاری وصول این پایه مالیاتی به شهرداری ها تاثیر بسزایی در بهبود انطباق و وصول خواهد داشت.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1402120805096/%D9%84%D9%88%DA%A9%D8%B3-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%AF%D9%86%D8%AF

