اخبار

فناوریهای نوین کشاورزی در دنیا مجله خبری کشاورزی

وی با اشاره به اهمیت افزایش تولید کودشیمیایی در کشور افزود: با برنامه ریزیهای انجام شده امسال 200 هزار تن کود فسفات آمونیوم در کشور تولید می شود و تلاش می کنیم که با عدم وابستگی به خارج در تامین کود شیمیایی مورد نیاز، کشاورزی در کشور روند پایداری خود را حفظ سایت agriculture-na کند. وی ادامه داد: بیشتر کشاورزان از خرید بیمه نامه با این شیوه های کهنه در محاسبه و پرداخت که به زیان کشاورزان است خودداری می کنند تا شاید با فروش محصول بتوانند چرخ زندگی را بچرخانند. وی ادامه داد: در بخش بیمه محصولات نیز باید بتوان با پرداخت مبلغ اندکی به پرداخت دست کم ۷۰ تا ۹۰ درصد خسارت ها امیدوار بود.

دبیر خانه کشاورز استان سمنان نیز که خود یکی از باغداران شاهرود است در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه بیمه کشاورزی خسارت وارد شده به باغدارانی که محصول خود را بیمه می کنند کامل پرداخت نمی کند، یادآور شد: فروردین ماه امسال شاهرود دمای به زیر صفر درجه سانتیگراد رسید و دمای هوا در برخی نقاط بین ۶ تا هشت درجه زیر صفر بود در حالی که روش های مبارزه با سرمازدگی فقط تا یک یا ۲ درجه زیر صفر را جواب می دهد. حسن عابدی با بیان اینکه کشاورزان به امید جبران خسارت، بیمه نامه محصول خود را خریداری می کنند، افزود:از مبلغ ۴۰ میلیون ریال پرداختی برای بیمه نامه، خسارت باغ به گونه ای محاسبه شد که با پول بیمه نامه سال آینده برابر شد. محمود زراع با بیان اینکه کشاورزان به خرید بیمه نامه با این همه کاغذبازی اداری تمایلی ندارند، افزود: میزان برآورد خسارت کشاورزان توسط کارشناسان بیمه با میزان خسارت واقعی همخوانی ندارد و پرداختی ها هم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد خسارت ها است.

در سال گذشته و از طریق فرودگاه بین المللی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی اهواز به کشورهای کویت و ترکیه صادر شدند. وی میگوید: صادرات محمولههای محصولات کشاورزی پس از بازدید و بررسی آنها از سوی مسئول قرنطینه اهواز و صدور ۱۶۶ نسخه گواهی بهداشت نباتی انجام شد. توانایی اثرگذاری بر روی کشاورزی و تولید محصولات غذایی را دارند که باید با استفاده از اطلاعات به روز و در نظر گرفتن پارامترهای موثر ، سعی بر حل و فصل آنها کرد . وی گفت: در نظر داریم پیشنهادی را به هیات وزیران ببریم تا برای تامین سلامت غذایی مردم، تولید مرغ سایز مناسب مورد توجه جدی تولید کنندگان قرار گیرد و با افزایش تولید مرغ لاین ایرانی سایز مناسب آن نیز برای مصرف کنندگان تامین خواهد شد. گلخانه هایی که از لوله های گاز دورند مجبور به استفاده از سایر منابع انرژی (گازوئیل یا نفت) به جای گاز هستند که هم گران تر از گاز است و هم سبب افزایش آلودگی های زیست محیطی می شوند. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حمایت از تولیدات داخلی از سیاست های کلان اقتصادی است که در چند سال اخیر به اجرا درآمده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم در این رابطه گفت: روند افزایشی تولید محصولات کشاورزی در بخشهای مختلف زراعی، باغی، دامی، شیلات و صنایع تبدیلی و غذایی در قم دنبال میشود و بهزودی سطح تولید این محصولات در استان به بیش از یکمیلیون تن در سال خواهد رسید. وی با بیان اینکه به هدف گذاریهای مختلف در طول سالهای گذشته نرسیدیم، افزود: در طول دورههای گذشته مشاهده کردیم که سطح زیرکشت حتی دانههای روغنی مثل سویا از سطح ۱۲۶ هزار هکتار به ۲۶ هزار هکتار تنزل پیدا کرده است. قربانی با بیان اینکه سیاستهای تشویقی و ترویجی در دستور کار دولت قرار گرفته است، افزود: پرداخت یارانه کاشت برای سویا شروع شده است و به ازای هر هکتار سه میلیون تومان به کشاورزانی که سویا بکارند، پرداخت میشود. در ایران، بیش از 10 گلخانه به این روش راهاندازی شده است و هزاران نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

به نظر میرسد در حال حاضر سرمایه گذاری و بهکارگیری روشهای نوین در بخش کشاورزی راهحلی معقولانه باشد، صمد مبصّر، معاون تحقیقات کنترل و گواهی بذر مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در این خصوص گفت: بذر، نهال و اندامهای تکثیری، اساس تولید در بخش کشاورزی محسوب میشود؛ هزاران سال است کشاورزان از بذر برای کاشت و تولید محصول استفاده میکنند، اما همزمان با آغاز کشاورزی مدرن، رواج فعالیتی تحت عنوان تولید بذر، نهال و اندامهای تکثیری استاندارد و گواهی شده مطرح است. مجلس شورای اسلامی به منظور رفع این نواقص در سال ۱۳۸۹ ذیل ماده ۳۳ قانون افزایش بهره­وری بخش کشاورزی، سیاست قیمت تضمینی را به تصویب رساند. وی با اشاره به ضرورت قیمت گذاری مناسب محصولات کشاورزی و دامی در کشور یادآور شد: با تعیین قیمت مناسب و ارائه بسته های حمایتی باید کشاورزان برای کاشت محصولات کشاورزی در بخش های مختلف کشاورزی بیش از پیش تشویق شوند تا بتوانیم شاهد عرضه محصولات کشاورزی و دامی و تنظیم بازار در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد بخش کشاورزی کشور، باید به سمت نظام قراردادی پیش رود و در این رابطه نیز، وزارت جهاد کشاورزی برنامه دارد، گفت: در صادرات محصولات کشاورزی و غذایی وضعیت خوبی نداریم و یکی از دلایل مهم این اتفاق نیز عدم عضویت ایران در پیمانهای منطقهای و بینالمللی است. با توجه به مطالعات انجام گرفته می توان گفت توسعه کشاورزی از اهمیّت بالایی برخوردار است، به صورتی که امنیّت غذایی را در جامعه داخلی تأمین میکند، صادرات را توسعه میبخشد، باعث کارآفرینی و درآمدزایی در جوامع روستایی میشود، موجب حفظ منابع طبیعی و محیط زیست میشود و همچنین در از بین بردن فقر و کمرنگ کردن اختلاف طبقاتی نقش مهمّی ایفا میکند و با سرمایهگذاری در بخش کشاورزی علاوه بر سود شخصی سهم بزرگی در رونق اقتصاد کشورمان پیدا میکنیم. این وسایل، بهترین گزینه برای یافتن تفاوت های بین محصولات سالم و ناسالم، حیوانات مرده و یا بیمار محسوب می شوند. این وسیله در لیست ابزار کشاورزی مدرن برای حمل یونجه، محصولات زراعی، دام، مواد کشاورزی، تولیدات و وسایل تدارکات و یا با هدف مشخص دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

چالشهای صادرات محصولات کشاورزی شامل بیثباتی مقررات حاکم بر صادرات بهویژه در بخش کشاورزی، کمبود سردخانههای مرزی برای صادرات بهویژه در مناطق، آزاد تجاری پیشرفتهای فناورانه کشورهای رقیب در برداشت، حفظ و نگهداری، بستهبندی و صنایع تبدیلی، نسبت قیمت صادراتی ایران به میانگین قیمت صادراتی سایر کشورهای صادرکننده و رقابت ناسالم تولیدکنندگان، ضعف سلامت غذایی برخی اقلام کشاورزی، ظهور رقبای جدید در منطقه بهویژه از طریق صادرات مجدد، مشکلات حمل و نقل کانتینری، ریلی و هوایی، چالشهای انتقال نرخ ارز و نرخ تسعیر ارز، ضعف در برندسازی جمعی و برندسازی پنهان و صادرات غیرقانونی برخی محصولات کشاورزی نظیر پسته و زعفران است. علاوه بر آن، باید توجه داشت که به دلیل آنکه تولید محصول به روش ارگانیک نیازمند به کار گیری نیروی کار بیشتری است هزینههای تولید موادغذایی ارگانیک معمولا بیشتر از محصولات معمولی است. وی با بیان اینکه ستاد بحران در کشور ما ستاد پس از بحران است، افزود: وقتی از ۱۰ روز قبل به کشاورز می گویند تمهیداتی بیندیشد یعنی برای این تمهیدات برخی تجهیزات از جمله سوخت نیاز است که اگر به میزان کافی به کشاورز می رسید، شاید می توانست محصول باغش را نگه دارد.

هلندیها این کاهش را مدیون استفاده از سیستمهای آبیاری مدرن هستند که به طور هوشمند و توسط رایانه ها کنترل میشوند. در این راه شرکت آرابل، طیفسنجی با نام Pulase Pod ساخت که امواج را از ۴ طرف اندازهگیری میکند که از آن میتوان شرایط آبوهوای یک نقطه خاص، باران، تگرگ، خشکسالی و حتی آلودگی هوا را پیشبینی کرد و یا میزان آب موردنیاز محصولات را به دست آورد. بنائیان افزود: با تخریب این ۱۳۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز، ۱۹۵ هزار و ۳۳۸ مترمربع از اراضی مرغوب کشاورزی ورامین آزاد سازی شد که از این نظر، ورامین رتبه نخست استان تهران را کسب کرده است. وی اظهار کرد: در حوزه زراعت، سالانه ۹ هزار و ۸۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی ورامین زیر کشت جو میرود و از این اراضی، ۴۷ هزار و ۴۰۰ تن محصول برداشت میشود که این میزان، بیشتر سطح زیر کشت و محصول تولید شده در استان تهران است.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، حدود ۹۰ درصد کل ضایعات برآورد شده برای ۶۰ محصول باغی و زراعی مورد مطالعه، مربوط به ۲۰ نوع محصول (گندم، گوجه فرنگی، سیب زمینی، چغندر قند، انگور، نباتات علوفه ای، دانههای روغنی، سیب، ذرت دانـه ای، پرتقـال، سـبزیجات، شـلتوک، جـو، پیـاز، هندوانـه، نارنگـی، یونجـه، خرمـا، لیمـو شـیرین و خربـزه) بوده است. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در تولید گندم کشور به خودکفایی رسیده ایم، گفت: در تولید گندم 100 درصد خود کفا شده ایم و نیاز به واردات نداریم اما آنچه که وارد می شود برای تامین ذخایر استراتژیک ما است و در تولید محصولات کشاورزی گوجه فرنگی، سیب زمینی، محصولات جالیزی و دهها محصول دیگر کمبودی در کشور نداریم . به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: بخش کشاورزی از مهمترین و استراتژیک ترین بخش های اقتصادی کشور است که امنیت غذایی جامعه به آن گره خورده است. خاوازی افزود: میزان تولید گوشت دامی در کشور نیز در اوایل انقلاب 3.3 میلیون تن بود که این میزان در سال 92 به 12 میلیون تن و هم اکنون به بیش از 16 میلیون تن در سال رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این خصوص به ایرنا گفت: برای نخستین بار در کشور، طرح جامع تغییر الگوی کشت با لحاظ تمام شرایط ازجمله توجه به موضوع مدیریت منابع آبی در قم تهیه و اجرا شد تا روند افزایش تولید محصولات کشاورزی استان بر اساس الگویی منسجم دنبال شود. رییس سازمان جهاد کشاورزی قم بیان کرد: همچنین در راستای عمل به سند اشتغال و سرمایهگذاری استان ۱۶۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری در بخش کشاورزی قم صورت گرفت و برای ۶۱۶ تن در این حوزه فرصت شغلی ایجاد شد. برای سالجاری نیز افزایش حداقل ۷۰ هکتاری برای گلخانههای استان پیشبینی شده، اما با توجه به سند توسعه راهبردی استان که توسعه ۲۱۰ هکتاری در ۳ سال را برنامهریزی کرده، مدیران ادارهکل جهاد کشاورزی همدان بهدنبال اجرای ۱۴۱ هکتار گلخانه در یک سال درسطح استان هستند. پورمیدانی گفت: در همین راستا جمع کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان قم در سال ۹۸ به بیش از ۸۰۵ هزار تن رسید که برای امسال این رقم با انجام برنامههای راهبردی و جذب سرمایه موردنیاز، بیش از یکمیلیون تن برآورد شدهاست. «عباس کشاورز» روز یکشنبه در نشست خبری با حضور معاونین وزارت جهاد کشاورزی و اصحاب رسانه افزود: لازم است بین ورود دانش و تکنولوژی جدید بخش کشاورزی و واردات محصولات کشاورزی تفاوتت قایل باشیم زیرا در مواردی همچون برنج و شکر در برخی از سالها بیش از نیاز داخلی، واردات انجام شده است.

از جمله مواردی است که افزایش تولید و بهره وری بهینه در بخش کشاورزی را به دنبال دارد. خاوازی با بیان اینکه برای رسیدن به پایداری تولید محصولات کشاورزی باید کشاورزان و سرمایه گذاران را برای تلاش و فعالیت در زنجیره تولید تشویق کنیم، افزود: با فعال شدن همه در این زنجیره، تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور افزایش می یابد. وی اظهار داشت: با توجه به تنوع آب و هوایی در ایران انتظار داریم طی سه تا چهار سال آینده بتوانیم در تولید دانههای روغنی به خودکفایی برسیم تا با تشویق کشاورزان برای کاشت این محصول سود خوبی نیز نصیب کشاورزان شود. وی در پاسخ به پرسشی درباره بازچرخانی آب عنوان کرد: مسئله بازچرخانی در بخش شهری بهخوبی دنبال میشود، اما در بخش کشاورزی هزینه بازیابی آب در منطقهای مانند خوزستان، بسیار بالاست و صرفه اقتصادی ندارد. وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: به عنوان نمونه زنجیره تولید در بخش زراعی با حضور ۵ هزار کشاورز هم اکنون در کرمانشاه تولید خود را آغاز کرده اند که با ارائه آموزش های مورد نیاز، سود مناسبی نصیب کشاورزان می شود. بسته به نوع محصول عمق شخم مناسبی انتخاب شود. وی با اشاره به اینکه یک باغ در شرایط عادی چند تن میوه تولید می کند که خیلی بیشتر از پرداختی های بیمه ای است، تاکید کرد: هزینه های سالانه یک کشاورز از قبیل کود، آب، شخم زدن و هرس درختان و هزینه کارگران در شرایط اقتصادی کنونی چند میلیون تومان است.

محمدعلی سلامی افزود: در الگوی کشت جدید به دنبال استفاده از محصولهای کم آببر و مناسب شرایط اقلیمی قم هستیم تا بخش کشاورزی استان به دلیل محدودیت منابع آبی، دچار بحران نشود. سلامی گفت: استان قم برای کشت بسیاری از گیاهان دارویی نیز مناسب است که البته عموما گیاهان دارویی کم آب همچون گل محمدی و خارشتر که برای رشد به آب بسیار کمی نیاز دارند مدنظر طرح است. کشورهای زیادی این کالا را برای تولید محصولات خود مورد استفاده قرار می دهند، شما باید برای صادرات چوب پالونیا به خوبی بازاریابی صادراتی آن را در کشورهای دیگر انجام دهید. رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با بیان اینکه عراق باهدف حمایت از تولید داخلی صادرات ۷ قلم سبزی و صیفی از ایران را ممنوع است، گفت: باید منتظر ماند و دید که آیا تولیدات داخلی عراق میتواند کفاف نیازشان را بدهد؟ بارندگی مصنوعی حتی در مواقع خشکسالی و در مناطق مستعد به خشکسالی، احتیاجات آب را تأمین می کند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت : برای خودکفایی در تولید مرغ و افزایش تولید گوشت سفید در کشور، کمیته احیای مرغ لاین ایرانی فعال شده به طوری که تا پایان خرداد ماه سال جاری 16 درصد جوجه ریزی در کشور با مرغ لاین ایرانی بوده و امیدواریم تا پایان سال جاری میزان آن به 50 درصد افزایش یابد. وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در اول انقلاب میزان تولید محصولات باغی کشور 4 میلیون تن بود اما در دولت تدبیر و امید از 16 میلیون تن به 24 میلیون تن رسیده و تا پایان امسال نیز میزان تولید آن به 25 میلیون تن افزایش خواهد یافت. براساس آمار، در زمان حاضر میانگین ۲۷ درصد از اراضی کشاورزی کشور و ۲۶ درصد اراضی کشاورزی استان سمنان به سامانههای نوین آبیاری و تحتفشار مجهز شده است؛ به گفته وزیر جهاد کشاورزی ۲میلیون و ۴۰۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور تا کنون به سیستمهای نوین آبیاری مجهز شده که بیشاز یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از آن در دولت تدبیر و امید به انجام رسیده است. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم اکنون در کشورمان کشت تراریخته نداریم، افزود: دولت در زمینه تامین زیر ساخت های آبی اقدامات بسیار گسترده ای را در کشور انجام داده است و هم اکنون از 550 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان خوزستان و ایلام 295 هزار هکتار آن آماده شده که ارزش افزوده زیادی برای کشاورزان این دو استان خواهد داشت.

وی از ساخت و ساز غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی به عنوان تخلفی اثرگذار بر حوزه کشاورزی ورامین یاد کرد و افزود: از ابتدای امسال تا کنون، ۲۳۵ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در مناطق مختلف ورامین شناسایی شده که از این تعداد، برای ۱۸۴ مورد حکم تخریب صادرشده و ۱۳۰ مورد از این احکام به تخریب ساخت و ساز غیر مجاز منجر گردید. این فعال اقتصادی با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی به هندوستان از اواخر شهریور آغاز میشود، گفت: سیب مهمترین محصول صادراتی به هندوستان است و در حال حاضر سیبی در انبارها نداریم که بخواهیم آن را به هندوستان صادر کنیم. وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: ما باید قدر انقلاب را بدانیم زیرا مدیون این انقلاب هستیم و باید در راستای توسعه روزافزون کشورمان تلاش کنیم تا بتوانیم بخشی از این دین را ادا کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت خودکفایی کشور در زمینه تولید دانه های روغنی یادآور شد : هم اکنون 1.5 میلیون تن دانه های روغنی در کشور تولید می شود و انتظار داریم با برنامه ریزی های انجام شده بتوانیم در 3 سال آینده با تولید 4.5 میلیون تن دانه های روغنی در این زمینه کشور به خودکفایی برسد. محصولات باغی افزون بر مصرف توسط خانوادها، نقش مهمی در افزایش صادرات و درآمدهای ارزی کشور داشته و منابع لازم برای بهبود دسترسی اقتصادی به غذا را فراهم می کند. در بخش گلخانهای بسترهای بسیار مناسبی در این کشور وجود دارد که به کمک تکنولوژی تولید روز به روز افزایش مییابد و دولت هم با ارائه مشوقهای لازم از کشاورزان حمایت میکند. وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ما در این وزارتخانه به نوبه خود تمام عوامل خود را بسیج کردهایم که نهادهای دامی، زراعی و باغی با قیمت مناسبی به دست کشاورزان و دامداران برسد و در این راستا هم اکنون سالیانه ۲ میلیون تن پیاز، ۷ میلیون تن گوجه فرنگی و 5.5 میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید میشود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، تورج سعیدی عضو هیئت مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی در برنامه میز اقتصاد رسانه ملی گفت: ۳۹ موضوع بیمهای در مقابل ۲۰۴ عامل خطر تحت پوشش بیمه است.