اخبار

قراردادهای گمرکی جدید ایران و عراق/ تسهیل امور گمرکی برای زائران اربعین حسینی

قراردادهای گمرکی جدید ایران و عراق/ تسهیل امور گمرکی برای زائران اربعین حسینی

رؤسای گمرکات ایران و عراق صبح امروز در تهران با هدف تسهیل و توسعه مبادلات تجاری دیدار و گفتگو کردند. به عنوان تسهیل امور گمرکی برای زائران پیاده روی اربعین حسینی.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، محمد رضوانی فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران و حسن حمود حسنی مشاور وزارت دارایی و رئیس کل گمرک عراق بر تسهیل تجارت علاوه بر گمرک جدید تاکید کردند. قراردادهای بین دو کشور

رضوانی در این دیدار با اشاره به مرزهای طولانی و همجواری پنج استان مهم هم مرز با ایران و عراق، اهمیت تجارت ایران و عراق را دوچندان کرد و توسعه روابط، هماهنگی و همکاری‌های عمیق‌تر و همه جانبه‌تر دو کشور را دوچندان کرد. مهمتر. لازم است.

وی افزود: جلسات منظم مرزی بین مدیران گمرکات مرزی دو کشور می تواند به اثربخشی این همکاری ها کمک کند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: گمرک ایران آمادگی کامل برای تبادل اطلاعات گمرکی با گمرک عراق به منظور تسهیل و توسعه تجارت را دارد.

وی ضمن اشاره به جایگاه ممتاز ایران در ترانزیت و ترانزیت خارجی حدود 17 میلیون تن کالا از طریق ایران در سال گذشته در حوزه کامیون و ریلی، مقام اول ایران را در جهان در دفترچه حمل و نقل زمینی و با توجه به مبادله عنوان کرد. از اطلاعات در ارتباط با توسعه کتابچه TIR، همانطور که وی اعلام کرد آماده سازی برای انجام آتش الکترونیکی در سمت عراقی است.

رضوانی فر به تبادل و هماهنگی رویه ها و سیاست ها و اعمال روش های مشابه در نقاط مختلف مرزی و تطبیق روزها و ساعات کاری در گمرکات دو کشور ادامه داد.

رئیس کل گمرک ایران در ادامه روند اطلاع رسانی تغییرات در رویه ها و مقررات گمرکی دو کشور را تسریع کرد.

رضوانی فر با بیان اینکه سنگ بنای سیاست های گمرکی برای تسهیل و توسعه تجارت در سازمان جهانی گمرک قرار دارد، به اهمیت این سازمان اشاره کرد و خواستار همفکری و رایزنی بین کشورهای اسلامی در پیشبرد اهداف و منافع مشترک شد.

وی همچنین از همکاری گمرکات عراق در برگزاری مراسم اربعین حسینی قدردانی کرد و خواستار تشکیل کارگروه مشترک دو کشور برای ساده سازی امور گمرکی زائران شد.

در این دیدار حمود حسنی رئیس گمرک عراق جمهوری اسلامی ایران را یکی از مهمترین شرکای تجاری عراق معرفی کرد و توسعه روابط تجاری دو کشور را از اولویت های کشورش برشمرد.

وی با ابراز خرسندی از پیشرفت همکاری های گمرکی دو کشور، ابراز امیدواری کرد با تداوم همکاری ها و تبادل نظر موضوعات مشترک را پیگیری کند.

رئیس گمرکات عراق قول داد به هماهنگی بین دولت متبوعش و اقلیم کردستان عراق برای اجرای وحدت گمرکی در این دو منطقه ادامه دهد.

وی همچنین با ابراز تاسف از پدیده قاچاق سوخت در گذرگاه های مرزی مشترک دو کشور افزود: گمرک عراق برای رفع این مشکل با طرف ایرانی همکاری خواهد کرد.

حمود حسنی با اشاره به اهمیتی که کشورش برای مراسم باشکوه اربعین حسینی قائل است، بر تصمیم کشورش برای تسهیل امور گمرکی برای زائران، تجهیزات و موکب‌ها تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، مذاکرات برای امضای تفاهم نامه همکاری و کمک های اداری متقابل در امور گمرکی بین دولت های دو کشور با هدف تسهیل تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی و ارائه تسهیلات در اجرای تشریفات گمرکی مشترک در حال انجام است. مرحله. مرزهای دو کشور با امضای موافقتنامه تسهیل ورود موقت وسایل نقلیه بین جمهوری اسلامی ایران و عراق، ایجاد پارکینگ اختصاصی در خارج از مرزهای گمرکی دو کشور به منظور جلوگیری از خطرات ناشی از توقف کامیون های بارگیری شده با مواد سوختی در محدوده مرزی و همچنین تشکیل نمایندگان سازمان های صادرکننده مجوز واردات از جمله مشخصات، واحدهای بهداشتی و قرنطینه ای و سازمان های مربوطه در گمرکات مرزی عراق که از دیگر موضوعات این جلسه اشاره کردیم. .

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021209002/%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%DA%AF%D9%85%D8%B1%DA%A9%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B1-%DA%AF%D9%85%D8%B1%DA%A9%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%A6%D8%B1%D8%A7%D9%86