اخبار

مراحل کاشت برنج بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

بستر خزانه هم با استفاده از گاوآهن شخم زده می شود و با استفاده از نهرکن کلوخ های خاک شکسته می شود. برای هر خزانه قطعات مستطیلی با استفاده از پشته های گلی که داپوگ نام دارد به ابعاد ۱۵ الی ۲۰ متر طول و ۲ متر عرض ساخته می شود. برای هر هکتار شالیزار باید ۴ داپوگ ایجاد شود و در هر قطعه ۱۵ کیلو شالی ریخته شود. در این مرحله باید شالی به آب اضافه شود چون چگالی آب زیاد شده است شالی های بدوت دانه و دانه های نارس روی آب قرار می گیرند و به راحتی از شالی سالم جدا می شوند. بعد از جداسازی شالی هایی که روی آب آمده اند به آن سم قارچکش اضافه می کنند و بعد از گذشت نیم ساعت هر ۳۰ کیلو شالی را در یک گونی های خالی ۷۰ کیلویی میریزند و ۲۴ ساعت در آب خیس میکنند. در وان بزرگ آب می ریزند و در آن نمک حل می کنند تا چگالی آب بالا رود میزان نمک مورد نیاز را با استفاده از تخم مرغ اندازه گیری می کنند.

کاشت بذر جوانه‌دار در خزانه از اوایل فروردین ماه و پس از مرحله جوانه‌دار کردن انجام می‌شود. همچنین روی سطح خزانه را برای جلوگیری از ورود سرما با نایلون می‌پوشانند و در طی روز بخشی از آن را باز می‌کنند تا دما متعادل شود و هوا وارد خزانه شود. به طور معمول حدود ۲۵ تا ۳۰ روز طول می‌کشد تا نشاء رشد کافی داشته باشد. در واقع زمانی می‌گوییم نشاء رشد کافی کرده است که حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌ متر رشد کند و ۴ یا ۵ برگ داشته باشند. در این مدت نیز کشاورزان مکان مخصوصی که برای بذر پاشی برنج هست را اماده میکنند. گفتیم که تولید تمام محصولات کشاورزی از سه مرحله اصلی تشکیل شده است.

«کشاورزی شهری و گردشگری کشاورزی» در جرگه‌ی پیوستن به رشته‌ی کارو‌دانش

خاک شالیزار برای agriculture-na باید حاوی مقادیر مشخصی از مواد آلی و معدنی شامل ازت، فسفر، پتاس، کلسیم، منیزیم، گوگرد، منگنز، بور، مس، روی و کوبالت باشد. اما خاک شالیزار همیشه تمام این مواد را به اندازه کافی در خود نداشته و نیاز است مقداری کود به خاک اضافه شود. کود هایی که به خاک اضافه می شود شامل کود اوره, پتاس و فسفر است مقدار مصرف این کود ها با توجه به مناطق مختلف متفاوت می باشد. در حال حاظر در کشور ما از روش دقیقی برای مقدار مصرف این کود ها استفاده نمی شود و به صورت تجربی مقدار آن در هر منظقه مشخص می شود اما برای دریافت نتیجه بهتر لازم است تا خاک شالیزار مورد آزمایش قرار گیرد و مقادیر مورد نیاز بدست آید.

در نهایت انواع مختلف برنج ایرانی در بسته های 5 تا 80 کیلویی بسته بندی شده و برای مصرف مشتری ها فرستاده میشود. برای آماده کردن مزارع برنج اپتدا آب را به قطعات تفکیک شده وارد میکنند و بعد از گذشت چند روز با تراکتور اقدام به شخم زدن زمین میکنند. بعد از شخم زدن اولیه زمین کشاورزی بدون تغییر تا زمان شروع بذر پاشی باقی می ماند. از اواسط فروردین شروع به آماده کردن زمین های کشاورزی خود برای کاشت برنج میکنند .

کشت برنج در استان کویری سیستان و بلوچستان

ممکن است عملکرد دانه ارقام پابلند در اثر مصرف کود, به علت ورس و سایه اندازی برگها بر روی یکدیگر, کاهش قابل ملاحظه ای یابد. در برنج محلی به فاصله 20 تا 30 روز بعد از مدت گلدهی برداشت برنج انجام می شود که باز هم به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. دانه های برنج را در یک کاسه قرار دهید و آن ها به صورت کامل زیر آب ببرید. 48 ساعت بعد اگر آن ها را بررسی کنید، خواهید دید که جوانه زده اند. برنج سفید را انتخاب نکنید، زیرا پوسته دانه های برنج سفید برداشته می شوند.

کاشت خربزه ؛ نکاتی که باید به آن توجه کنید!

شخم زمستانه با استفاده از ماشین آلات شخم مانند تراکتور و تیلر انجام میشود. برای شخم زمستانه لازم است روی تراکتور و تیلر دستگاه گاوآهن ( خیش ) نصب شود. در صورتی که با مشکل وجود حشرات موذی و شپشک در کیسه های برنج روبرو شده باشید، می دانید که چه معضل بزرگی است. تکثیر آنها با سرعت بالایی صورت می گیرد و در صورتی که برای از بین بردن آنها اقدامی نکنید، تمام برنج شما را آرد برنج تبدیل می کنند.