اخبار

مراکز خرید خود را از کالاها و مارک های ممنوعه خالی کنید

مراکز خرید خود را از کالاها و مارک های ممنوعه خالی کنید

فرماندهی مرکزی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه 20 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد و خارج می شود، به جمع آوری کالاهای فاقد شناسه کالا از تمامی انبارها و رعایت سقف ذخیره سازی برای هر کالا اشاره کرد وی گفت: درخواست ما از مدیران فروشگاه ها این است که قبل از برخورد و نظارت از عرضه کالای قاچاق جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا، علی بیجی صبح امروز (دوشنبه) ضمن اشاره به شعار سال و تاکید بر جهش تولید با مشارکت مردم در راستای حمایت، جلسه هماهنگی با مدیران کالا (فروشگاه ها و مراکز خرید) برگزار کرد. تولید داخلی گفت: حوزه برخورد با کالای قاچاق و حمایت از … جهش در تولید میسر نمی شود مگر اینکه همه دستگاه ها و دستگاه ها در حوزه اجرا، تولید، فروش و … اجرا شوند. تهیه کننده، وزارت حراست، اتاق اصناف، نیروی انتظامی و… باید در جهش تولید مردمی همکاری کنند. علاوه بر این، حلقه اصلی نیز فروشنده است که باید کالاهای مجاز داخلی را بفروشد و از عرضه کالاهای قاچاق غیر مجارستانی جلوگیری کند.

معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن تاکید بر اینکه مبارزه با قاچاق کالا یکی از موضوعات اساسی برای جهش تولید است، گفت: اگر قرار است به تولیدکننده کمک کنیم باید در سطح بازار کمک کنیم. ماموریت این ستاد نظارت و جلوگیری از توزیع هرگونه کالای قاچاق از مبدا تا مقصد که تامین کف جامعه است می باشد. در سه حوزه واردات در مبدا، توزیع و فروش در واحدهای تجاری و کف بازار سخت کار می کنیم و عزم جدی داریم.

وی ضمن هشدار به مدیران مراکز خرید و فروش گفت: مدیران مراکز خرید باید توجه ویژه ای به محصولات عرضه شده در فروشگاه ها داشته باشند. متأسفانه متذکر می شویم که اکثر کالاهایی که در مراکز خرید بزرگ به فروش می رسند، کالاهای وارداتی هستند که کاملاً با سیاست اولیه تأسیس این فروشگاه ها مغایرت دارد. بنابراین تاکید و خواسته ما این است که مدیران فروشگاه ها قبل از برخورد و نظارت از عرضه کالای قاچاق جلوگیری کنند.

معاون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: فلسفه وجودی این فروشگاه های بزرگ این است که خانواده ها و مردم به صورت خانوادگی در آنجا باشند و محدود به گروه خاصی نباشد. بنابراین محیط فرهنگی آن، تبلیغاتی که رخ می دهد و اشیا و کالاهایی که در آن ارائه می شود، مهم است. همانطور که اشاره کردیم متأسفانه اکثریت البسه و کفش و … خارجی و قاچاق هستند (چون می دانیم واردات پوشاک به کشور ممنوع است) اگر در واقعیت این اتفاق نمی افتاد، تصمیم بر این بود که این فروشگاه ها عرضه کننده کالاهای داخلی باشند و سطح جامعه را با کالاهای ایرانی پوشش دهند.

بیگی ادامه داد: باید سعی کنیم از برندهای خارجی استفاده نکنیم و کالای عرضه شده را قاچاق نکنیم. فروش هرگونه اقلام ممنوعه در مراکز خرید، مغازه ها و … ممنوع بوده و قانوناً نیروی انتظامی و بازرسان وزارت امنیت می توانند به عنوان مجری وارد شوند. از مدیران مرکز درخواست می کنیم هنگام جمع آوری اقلام فردی اجازه وقوع چنین حوادثی را ندهند. تامین این کالاهای قاچاق در داخل ساختمان این انبارها بر عهده مدیران این انبارهاست.

مدیران فروشگاه باید همکاری کنند

این مقام مسئول در تشریح پیشنهاداتی که بر اساس قانون باید اجرا شود، گفت: کالاهای عرضه شده در فروشگاه ها باید مجاز باشند. اگر داخلی باشد بهتر است اما اگر کالای خارجی مجوزدار باشد و از مبادی قانونی وارد شده باشد اشکالی ندارد. البته گاهی مشاهده می شود که کالای ایرانی با لیبل خارجی به فروش می رسد که این نیز تخلف محسوب می شود. خواسته ما این است که مدیران انبارها همکاری لازم را داشته باشند و کار قانونی، شفاف و مشمول نظارت و پیگیری باشد.

وی تصریح کرد: ضوابط در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در قوانین آمده و اصلاحاتی در سال 1401 انجام شده و مفاد آن ابلاغ شده تا در صورت اتخاذ تدابیر قانونی با عرضه کنندگان متخلف، برخورد قانونی صورت گیرد. جایی برای هیچ شکایتی نیست قانون باید اجرا شود.

مراکز خرید باید اتحادیه داشته باشند

بیگی ادامه داد: یکی از مشکلات پیش روی فعالیت مراکز خرید بزرگ، نبود اتحادیه واحد در آنها است. باید هیئت مدیره ای تشکیل شود و این اتحادیه مسئولیت فعالیت این مراکز خرید را بر عهده بگیرد. فعالیت جداگانه برای هر فروشگاه زیبا نیست.

معاون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: برای حمایت از تولید باید قانون اجرا شود و جلوی قاچاق گرفته شود. بر اساس آخرین برآوردهای ستاد مبارزه با قاچاق انسان در سال 1398، ارزش قاچاق ورودی و خروجی ما حدود 20 میلیارد دلار است. این هزینه از جیب مردم پرداخت می شود و عده کمی از مردم از این موضوع منتفع می شوند، اما ما با جدیت تلاش می کنیم کالای قاچاق از منابع درآمدی وارد کشور نشود، در سطح جامعه پخش نشود و در اختیار مردم قرار نگیرد. سطح عرضه

پنجم: افرود: هر کالایی که از مرز گمرکی وارد نشود مصداق بارز قاچاق محسوب می شود و با آن برخورد می شود. در شرایطی که کشور برای تولید در همه زمینه ها نیاز به ارز دارد، باید بتوانیم با قاچاق خارجی چه در ورودی و چه در خروجی مبارزه کنیم و ارز آن را برای تولید تخصیص دهیم و همه سود ببرند نه عده کمی. هدف این است که یک محیط رقابتی سالم برای کل جامعه فراهم شود.

کالاهای بدون شناسنامه از مصادیق قاچاق بوده و جمع آوری خواهد شد

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص موارد مهمی که در حوزه فروش کالای قاچاق باید به آن رسیدگی شود و مورد توجه واحدهای عرضه کننده کالا و مدیران مراکز خرید باشد، گفت: کالای ارائه شده باید دارای شناسه محصول باشد.

وی ادامه داد: همچنین رعایت سقف نگهداری برای هر محصول بسیار مهم است. هر کالایی که در هر انباری قرار می گیرد باید در سامانه ثبت شود و ورود و خروج آن مشخص باشد، کالا از کجا و در چه ساعتی وارد شده و چه زمانی خارج می شود. متاسفانه طبق آمار وزارت حراست 125 نوع پوشاک قاچاق داریم و طبق بررسی های ستاد حدود 140 برند پوشاک قاچاق وجود دارد که فروش همه آنها غیرقانونی است.

بیجی خاطرنشان کرد: فروش موبایل و لوازم جانبی خارجی که ورود آن به کشور ممنوع است قاچاق بوده و در هر کجا که پیدا شود جمع آوری می شود. همین امر در مورد لوازم آرایشی و تنباکو نیز صدق می کند. متأسفانه در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی بیشتر آنها قاچاق هستند در این راستا نیز پیشنهاد شد تا مواد اولیه به صورت قانونی وارد شود تا تولید در داخل صورت گیرد. همچنین فروش هرگونه مواد و تجهیزات دخانی در واحدها، فروشگاه ها و … با توجه به ممنوعیت واردات (طبق نظر وزارت بهداشت) ممنوع است.

لازم به ذکر است در راستای سیاست های ستاد مرکزی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مطالبه حق صنایع و بخش های مختلف به ویژه در سطح عرضه، این ستاد از نیمه دوم سال جاری اقداماتی را انجام داده است. در سال گذشته جلسات زیادی با حضور ادارات مختلف برگزار شد.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021711929/%D9%85%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%B2-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%85%D9%86%D9%88%D8%B9%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF