اخبار

مراکز عرضه پسته در دامغان رشد 400 درصدی داشتند مجله خبری کشاورزی

شهبازی با بیان اینکه امسال در سطح 7882 هکتار از اراضی استان کلزا کشت شده، گفت: این میزان نسبت به سال گذشته با 3750 هکتار سطح زیر کشت کلزا افزایش دو برابری نشان می دهد. شهبازی به وضعیت تولید گندم در استان نیز اشاره و سطح زیر کشت گندم آبی استان را 97 هزار هکتار و گندم دیم را 316 هزار هکتار اعلام کرد. در واقع هر دو بخش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی با وجود محدودیت منابع، نیازمند پیشرفت و ترقی است، اما ارتقای کیفیت محصولات که خود یکی از اولویتهای کشورها در جهان بوده، با کاهش عملکرد و مقدار تولید محصول همراه شده و این امر، تدبیر و مدیریت مسئولان را میطلبد تا با ارائه راهکارهای لازم به کشاورزان از ضرر این بهره برداران جلوگیری شود.

در همین زمینه با مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت وگویی ترتیب داده شد که وی برنامه های استان برای تحول در حوزه کشت پنبه را برشمرد. تجهیزات کشاورزی مدرن و زراعت نوین برای اولین بار در قرن هجدهم و همراه با تصویب “انقلاب کشاورزی انگلیس” برای تولید محصول بیشتر در تکههای کوچک زمین آغاز شد. در اجرای مرحله دوم قانون مذکور، کشاورزان کشور برای مکانیزه کردن و آبیاری اراضی (تهیه تراکتور و ماشینهای کشاورزی، حفر چاههای عمیق و نیمه عمیق و نصب موتورهای لازم) نیاز مبرم به پول داشتند لذا مسئولیت بانک بسیار سنگین شد و کمکهای اعتباری در بخش کشاورزی نیز کافی نبود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه امنیت غذایی به تامین غذای کافی و سالم، به خصوص در بخش کیفیت، وابسته است، گفت: کیفیت محصولات کشاورزی ابتدا در حوزه خاصیت انبارداری و نگه داری محصولات لحاظ میشود که در این راستا، محصولات باید خاصیت ماندگاری بالایی داشته باشد؛ سلامت محصول نیز در گام بدی قرار دارد که تضمین این سلامت، عمده هدف در بخش کیفیت محصولات کشاورزی و امنیت غذایی محسوب میشود. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه یادآور شد: کشت دوم در گذشته که شرایط آبی مناسبی داشتیم کاری مثبت بود و هم باعث ایجاد اشتغال و درآمدزایی بود، هم به امنیت غذایی کشور کمک میکرد و هم زمینه ساز صادرات و ارزآوری بود، اما اکنون که با محدودیت منابع آب مواجهیم این کشت نیز باید مدیریت شود. البته ورود تکنولوژی و ماشین آلات در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی نیز در برندسازی و بسته بندی های شکیل محصولات کشاورزی و در بازار رسانی و افزایش صادرات این محصولات به کشورهای پیشرفته بی تاثیرنخواهد بود. وی توضیح داد: کشت محصولات کشاورزی با آبهای غیر متعارف روز به روز رشد میکند و به مصیبتی در کلانشهرها تبدیل شده است اما متاسفانه دستگاههای متولی از جریان حاکم بر مصرف آب و مواد خوراکی بی اطلاع هستند.در این جلسه قرار بر این بود که دستگاههای مربوطه از وزارتخانههای بهداشت، نیرو، کشاورزی، کشور و سازمانهای استاندارد و حفاظت از محیط زیست گزارش مکتوب از میزان مصرف آبهای آلوده در اراضی کشاورزی در سراسر کشور و کلانشهرها ارائه کنند.

وی با بیان اینکه عمده منبع آلودگی آب و خاک در کشاورزی، کود شیمیایی و سموم است و حتی در اکثر باغات و مزارع، بیش از حد مجاز مصرف میشود، گفت: روشهایی در رابطه با کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی برنامه ریزی شده که میتوان به استفاده از کودهای بیولوژیک، اصلاح روشهای تولید و کشاورزی سایت agriculture-na حفاظتی اشاره کرد. این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان متذکر شد: همچنین باید، طرحهای مدیریت آلایندگی آب و آبیاری محصولات، مدیریت مصرف سموم آفت کشها و کودهای شیمیایی تدوین و عملیاتی شود. وی با اشاره به اینکه شش هزار هکتار از جنگلهای بلوط استان فارس دچار این آلودگی شده است، گفت: پانزده میلیارد تومان اعتبار وزارت نفت برای رسیدگی به حل این مشکل در کل مناطق درگیر با این آفت است و قطعا باید اعتبارت بیشتری برای حل این مشکل در نظر گرفته شود. دکتر محمد ابراهیم حسن نژاد امروز ۱۹ مردادماه در حاشیه بازدید از باغات خسارت دیده در جنوب کرمان گفت: مجلس از سهم بیمه صندوق حمایت خوبی کرده است و مبلغ ۶۰۰۰ میلیارد تومان در بودجه دیده شده تا جبران خسارت ها در بخش کشاورزی بشود که تا این تاریخ سازمان برنامه و بودجه سهم خودش را پرداخت نکرده است و این منطقه هم چون تک محصولی است تلاش خواهیم کرد با یک برنامه ریزی مناسب، بعد از وصول حق بیمه دولت کشاورزان بتوانند برای سال آینده باغات خود را احیا کنند.

وی با بیان اینکه در دنیا، برای هر یک از عناصر شیمیایی یک استاندارد مشخصی تعیین شده است، گفت: در ۶۵ درصد از اراضی زیرکشت استان که به کشت دیم اختصاص دارد، میزان مصرف نهاده شیمیایی بسیار پایینتر از استانداردها است و این کاهش مصرف، عملکرد تولید محصول در واحد سطح را پایین میآورد، اما از لحاظ کیفی، محصولاتی سالمتر تولید خواهد شد. بعدها اصول دیگری به انقلاب سفید اضافه شد و پهلوی دوم حدود یک دهه با این برنامه عامهپسند پُز میداد و مدتهای طولانی رسانهها و مقامات دولتی گوش همه را کر کردند آنقدر که از انقلاب سفید گفتند و تعریف کردند و حرفهایی در این حد هم مطرح شد که «چنین کاری در تاریخ ۲۵۰۰ ساله ایران بیسابقه است» و «عدالت اجتماعی عظیم است» و «حیات تازهای به کالبد میلیونها ایرانی میدمد».

فتحی با بیان اینکه کیفیت تولیدی محصولات غالب استان، که عمدتا محصولات زراعی با اختصاص سه میلیون تن از کل پنج میلیون تن محصولات تولیدی استان، از میزان مناسب و قابل قبولی برخوردار است، اظهار کرد: البته برخی از کشاورزان استان که عمدتا در بخش تولیدات باغی و صیفیجات مثل پیاز و سیب زمینی فعالیت میکنند، میزان استفاده از کود و سموم در هکتار بالایی دارند و بدمصرف هستند. دی اکسید کربن با توجه به بهبود رشد گیاهان، باروری محصولات راافزایش میدهد. در تولید گل رز گلخانهای، اغلب فلوریباندا و هیبرید چای به خاطر آن که گل انتهایی تولید میکنند، مورد استفاده قرار میگیرند.

حجت الاسلام جواد حاجیزاده در آیین شکرگزاری برداشت گندم در روستای قراجه شهرستان اهر گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش نزولات جوی و تاثیر سوء آن بر کاهش تولید محصولات کشاورزی لازم است تا مراسمات شکرگزاری، دعا و اقامه نماز باران برگزار شود. وی بیان کرد: کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی، برآیندی از وضعیت و کیفیت خاک، آب، نهادهها، موجودات زنده، پروسه برداشت، فرآوری، عرضه محصولات است که تحت مدیریت درست، میتوان آن را ارتقا بخشید و حتی تولید محصولات گواهیشده بهعنوان گامی مهم در این عرصه به شمار میرود. عباس احمدی با اشاره به وقوع سیل و جاری شدن سیلاب طی چند روز گذشته به خبرنگاران گفت: بارندگی در روزهای چهارم تا ششم مرداد ماه امسال، به محصولات زراعی و باغی، دام و تاسیسات دامی، جادههای بین مزارع، چاههای کشاورزی و قنوات خسارت وارده کرده است. در زمان گذشته اینگونه نبود، اما با پیشرفت و افزایش سطح رفاه عمومی جامعه، تقاضای خارج از فصل برای میوه خوشمزه توت فرنگی افزایش یافت و طبیعتا سود کشت توت فرنگی در گلخانه بر اثر این اتفاق افزایش یافت.

صنعت کشاورزی به ایدههای خلاقانه و همچنین پیشرفت در تکنولوژی نیاز دارد تا قادر شود به افزایش محصولات و تخصیص منابع به شکلی بهینه کمک نماید. ایده­های خلاقانه و بهبودهای تکنولوژی می­تواند در کشاورزی اثر بگذارد تا تولید بیشتر شود و همچنین تخصیص منبع­ها بهبود پیدا کند. هم اکنون کرمانشاه در تولید محصولاتی نظیر گندم، جو، ذرت، کلزا و چغندرقند جایگاه خوبی در کشور دارد و به واسطه داشتن منابع آب و خاک مناسب و شرایط اقلیمی خوب می تواند سهم بیشتری در تولید محصولات کشاورزی کشور داشته باشد. اگر قیمت مناسب نباشد کشاورزان هر محصولی که دوست دارند می کارند و کشت کشاورزان از محصولات اساسی که مدنظر دولت است و سالانه دلارهای زیادی را برای واردات میپردازد دور خواهد شد که نمونه آن گندم است، علیرغم اینکه سالها خودکفایی در این محصول به شدت استراتژیک را تکرار کردیم اما چند سالی است که وارد کننده هستیم و امسال هم بیش از 5 میلیون تن باید وارد کنیم.

این سامانه باید از سالها قبل ایجاد میشد اما پروتکلهای کشورها اینگونه نبود و صادرکننده تنها به قرنطینه اکتفا میکرد، قرنطینه نیز گواهی بهداشتی برای محصول صادر میکرد زیرا طبق قانون صدور گواهی سلامت محصولات بر عهده سازمان غذا و داروست که در آن میزان فلزات سنگین، باقیمانده سموم و نیترات آزمایش میشود. در مرحله بعد لازم است بر تولید محصولات کشاورزی توسط کشاورزان نظارت داشته و بعد از پایان فصل با نمونه برداری، کیفیت تولیدات را به دقت مورد ارزیابی قرار دهند. با افرایش جمعیت جهان، میزان نیاز به غذا و محصولات کشاورزی نیز رو به رشد بوده و تولید غذای کافی و سالم به عنوان دغدغه هر نسل مطرح میشود که برای رسیدن به آن، باید موانعی مانند محدودیت زمینهای کشاورزی، کمبود آب، قیمت بالای انرژی، افت سرمایهگذاری در زمینه تحقیقات کشاورزی و افزایش ضایعات غذایی را نیز در نظر گرفت.

نکته ای که قابل توجه است، این است که اگر شما مستقیم محصول را به دست مصرف کننده نرسانید، متأسفانه سود اصلی نصیب دلالان خواهد شد و شما فقط سهم اندکی از آنرا بدست خواهید آورد. اکبر عبدی قاضی جهانی ادامه داد: کشاورزی، بهعنوان تأمین کننده اصلی غذای مورد نیاز مردم جامعه در دهههای اخیر، شاهد پیشرفتهای شگرفی بوده و توانسته با افزایش کمیت تولیدات، سهم مهمی را در افزایش امنیت غذایی ایفا کند؛ توجه به مصرف نهادههای مختلف در سالهای اخیر به منظور اطمینان از کیفیت و سلامت مواد غذایی بهطور جدی مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان بخش کشاورزی و مردم قرار گرفته است. اکبر فتحی با بیان اینکه در بخش سلامت، عوامل مختلفی دخیل هستند، زیرا در بخش کشاورزی به خصوص حوزه تولیدات گیاهی، نیاز به مصرف کود و سم، عوامل متضاد با بحث سلامت محصول، وجود داردگ افزود: باید شرایط به گونهای مدیریت شود که آثار و بقایای این عوامل در محصولات، در حد استاندارد و نرمال باشد.

آنهم به خاطر ذات محصولات کشاورزی و کیفی بودن آنهاست. قیمت فروش این محصول نسبت به فصل مشابه سال ٩٧ معادل ١٠,٨ درصد افزایش یافته است. قیمت فروش این محصول نسبت به زمستان سال ٩٧ معادل ٢٨,٧ درصد افزایش یافته است. عبدی بیان کرد: حفظ کیفیت محصول به هنگام برداشت، انتقال، فرآوری، بسته بندی، انبارداری و عرضه یکی از مواردی است که کمتر در مورد آن بحث شده است، برای مثال عدم دقت باغبانان در برداشت محصولاتی مثل انواع لیمو و سیب، سبب کاهش کیفیت محصول شده و طعم و مزه آن نیز تغییر یافته و تلخ میشود. وی افزود: کوچکترین ضربه به لیمو در هنگام برداشت و تکان دادن درخت به منظور ریزش میوه در انواع ارقام لیمو، منجر به تلخی و کاهش کیفیت محصول خواهد شد. وی تاکید کرد: باید قاطعانه با اصلاح قوانین، مانع از خرد شدن زمینهای کشاورزی شد و قانون یکپارچه سازی اراضی نیز باید با جدیت عملی شود.

بهگفته مسئولان گیلان، سطح زیرکشت گلخانههای این استان به حدود ۸۴هکتار میرسد که از این میزان، حدود ۲۷هکتار در بخش سبزی و صیفی و بقیه در بخش تولیدات گلهای آپارتمانی، زینتی، شاخه بریده و فصلی نشایی فعالیت میکنند. به گزارش ایسنا، کشت دوم در فصلی اتفاق میافتد که امکان استفاده از آب باران نیست و معمولا هم در این کشت محصولات آب بَری همچون سیب زمینی، ذرت و آفتابگردان کشت میشود، لذا به نظر می رسد انجام کشت دوم در شرایط کنونی که با کاهش بارشها مواجهایم، منطقی نباشد، اما متاسفانه در سالهای اخیر با پدیدههایی به نام “اجاره زمین” و “کشاورزان مهاجر” مواجه شده ایم و برخی کشاورزان پس از آنکه محصول خود(کشت اول) را برداشت کردند، اراضیشان را جهت کشت دوم اجاره می دهند. وی با اشاره به میزان خسارت بخش کشاورزی در منطقه جنوب کرمان افزود: عامل خطر خشکیدگی و ترشیدگی محصولات کشاورزی تحت پو شش بیمه هستند و به میزان آسیب و مطابق تعهدی که داده ایم جبران خسارت خواهیم کرد. عیبجویی روزنامه وابسته به حزب اشرافی کارگزاران در حالی است که در زمان حاکمیت دولت متبوع این طیف، در اثر سوءمدیریت مسئولان دولتی، برخی محصولات کشاورزی چندبرابر نیاز تولید شد و موجب اُفت شدید قیمت و متضرر شدن کشاورزان و ماندن محصول روی دستشان شد؛ و برخی محصولات دیگر بر اندازه نیاز کشور کاشته نشد و مسئولان دولتی مجبور شدند برای تامین نیازهای ضروری کشور دست به واردات پرحجم و اختصاص منابع ارزی با وجود محدودیتهای درآمدی شوند.

آسمونی : با شکلگیری تمدن در جوامع بشری که پروسهای طولانی را تا به امروز طی کرده و به شکلگیری فعالیت جدیدی به نام کشاورزی انجامید به نحوی که در دوران باستان با آغاز زندگی کوچنشینی و سپس تشکیل روستاها در حاشیه شهرها روند توسعه و تکامل خوش را تا به امروز طی کرده است لذا با شروع کشاورزی در روستاها و ایجاد قشر جدیدی به نام کشاورزان در طبقات اجتماعی جامعه ایران و دیگر جوامع، زندگی کشاورزی رونق گرفت و انسان ها با توجه به چگونگی رویش انواع گیاهان و خاصیت غذایی و دارویی آنها، همچنین در اختیار داشتن آب و خاک مناسب دریافتند که با کاشتن، پرورش و آبیاری دانههای گیاهی، درختان و درختچهها میتوانند غذای خود را تامین کنند. آلومینیوم عمری طولانی دارد ولی گران قیمت است و چوب ارزان بوده ولی عمر کوتاهی دارد و احتمال پوسیدگی آن نیز زیاد است و همچنین عوامل بیماری زا نیز در آن نفوذ میکنند. وی با بیان اینکه ارائه نشان غذای سالم به محصولات کشاورزی بر روند توسعه کمی و کیفی این محصولات تاثیر خواهد داشت، گفت: تولید کنندگان سعی میکنند تا محصولات مورد نیاز کشور را از نظر کمی و کیفی، تامین کنند و تولیداتشان، قابلیت رقابت با محصول مشابه خارجی را داشته باشند تا رغبت برای مصرف کالاهای خارجی از بین برود و یا ضعیفتر شود.

طبیعتا در این فاصله شاهد نوسان قیمت در این محصولات خواهیم بود. مجلس وکلای تجار ایران که آن را مجلس تجارت هم میخواندند، دستگاهی اقتصادی، با صلاحیت حقوقی و شخصیت سیاسی بود. علی خضریان در گفت و گو با ایسنا در توضیح جلسه امروز صبح کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: این جلسه درباره کشت محصولات کشاورزی خوراکی با آبهای آلوده در کلانشهرها با حضور مدیران دستگاههای ذی ربط تشکیل شد. علیمراد اکبری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: میزان مصرف آب در بخش کشاورزی حداکثر ۶۰ درصد تا ۷۰ درصد از منابع آب کشور است و حتی اگر اعداد و ارقام در بخش کشاورزی نهایی و محاسبه شوند میزان و سهم این بخش از مصرف منابع آبی کمتر شود. ابوالحسن میرجلیلی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: گرد و غبار و طوفان به محصولات کشاورزی خراسان جنوبی خسارت وارد کرده است. توجه داشته باشید که گلخانههای صنعتی دارای اندازه های متغیری میباشد که شما بسته به نوع کشت محصولات میتوانید از آنها استفاده کنید. علی رضوانیزاده با بیان اینکه ونزوئلا میتواند به انبار محصولات کشاورزی جهان تبدیل شود، گفت: ونزوئلا با هدف کشت فراسرزمینی یک میلیون هکتار زمین کشاورزی در اختیار ایرانیان قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از گذشت ۱۹ روز از زمان اعلام رسمی قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی ، سرانجام شورای اقتصاد قیمت این محصولات برای سال زراعی ۹۹-۹۸ را از طریق سازمان برنامه و بودجه به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ کرد. به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم ، نشست شورای هدایت استعدادهای درخشان با حضور محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، عصر امروز با موضوع حمایت از جذب رتبه های برتر در رشته های اولویت دار در وزارت علوم برگزار شد. نشست بعدی طی هفته آتی در استان البرز به میزبانی وزارت جهاد کشاورزی برگزار می شود تا موارد مذکور به صورت متمرکز بررسی و جمعبندی شوند. در نشست قبل گزارش قابل دفاعی از دستگاهها ارائه نشد و تناقض آماری داشتهایم. در زمستان سال ١٣٩٨ قیمت فروش یک کیلوگرم پیاز در کل کشور ٤٧٧٩٤ ریال بوده است. استان هرمزگان با ٥٤٠٠٠٠ ریال بالاترین و استان خراسان شمالی با ٣٢٠٤٢٩ ریال پایینترین قیمت فروش را در کل کشور داشته اند. در زمستان سال ١٣٩٨ قیمت فروش یک کیلوگرم گوجه فرنگی در کل کشور ٢١٥٦٨ ریال بوده است. استان کرمانشاه از قطبهای کشاورزی کشور است و سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.