اخبار

چالشهای صنعت کشاورزی در ایران مجله خبری کشاورزی

آیا همچنان از روشهای قدیمی و مطمئن کشاورزی که ممکن است در انتها سودآور باشند استفاده کنند یا به فناوریهای جدید رو بیاورند که با وجود اینکه یادگیری آنها وقت گیر و مشکل است، بازدهی بیشتر و بهتری دارند؟ کشاورزی شهری که به طور کامل در اکوسیستم شهر تعبیه شده است، هنوز با تعدادی موانع مواجه است که هنوز باید بر آنها غلبه کرد. در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. این مقاله را بخوانید تا نگاهی اجمالی در مورد اهمیت پذیرش فناوری نوین در کشاورزی داشته باشید.

آمارها نشان میدهد که صدور نماد اعتماد الکترونیکی در سال ۱۳۹۹ در حوزه فروش کالا با رشد چشمگیری همراه بود. یک مطالعه فناوری کشاورزی نشان داد که جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها میتواند به کاهش هزینههای مربوط به خرید بذر، کود و آفتکش تا 15 درصد و مصرف آب تا 30 درصد کمک کند. در این روش، محلول غذایی، در مسیر کم عمق و محدود حرکت می کند و ریشه را تغذیه می کند. در این سیستم یک مکانیزم پرتاب بر بروی پهپاد نصب میشود که دانهها را درست در عمق مناسب و از پیش تعیین شده وارد زمین میکند. در تعیین جهت احداث گلخانه، دو عامل نور و شدت باد منطقه باید مورد توجه قرار گیرد، اگر منطقه بادخیز نباشد، جهت گلخانه از نظر کاهش سایه اندازی و برخورداری از حداکثر شدت نور خورشید، حائز اهمیت است، زیرا اسکلت گلخانه سایه ای را بر روی گیاهان داخل گلخانه ایجاد می کند که اندازه سایه ها به زاویه تابش نور خورشید و فصل سال بستگی دارد. این امر در جمع آوری داده ها برای تجزیه و تحلیل بیشتر به کشاورزی خودکار کمک می کند تا اطلاعات دقیق را برای تصمیم گیری بهتر جهت دستیابی به خروجی با کیفیت بالا از محصول به اپراتور ارائه دهد.

علاوه بر این، کشاورزی شهری همچنین به کاهش شکاف بین طبقات اجتماعی از نظر دسترسی به غذای سالم کمک می کند، که ممکن است به کاهش نرخ چاقی و دیابت در میان جمعیت های با درآمد طولانی کمک کند. علاوه بر این، فناوریهایی که امروزه در کشاورزی هوشمند مورد استفاده قرار میگیرند بسیارند: اشیاء متصل (به ویژه برای پرورش دام)، خودکارسازی فرآیندهایی مانند سیستمهای آبیاری… همچنین پهپادها در بحث آبیاری نیز میتوانند کمک قابل توجهی به کشاورزان کنند. مانند کشاورزی دقیق، تکنیکهای کشاورزی هوشمند به دامداران نیز این امکان را میدهد تا به نیازهای هر حیوان مختلف آگاهی پیدا کنند و تغذیه آنها را بر اساس همان نیازها مشخص کنند. اکنون سعی می کنیم تا هر یک از این ماشین آلات کشاورزی مدرن را به ترتیب و به منظور آشنایی خوانندگان عزیز با کاربردهایشان معرفی نماییم. همین موضوع میتواند دلیلی باشد تا ایران از نظر تولید محصولات کشاورزی آببر با احتیاط حرکت کند.

تصور عمومی این است که کشاورزی کار جالب و جذابی به شمار نمیآید زیرا کشت و زرع، حرفهای است که متعلق به زمانهای گذشته سایت agriculture-na و پدربزرگها است. این عوامل سبب تبدیل آن به یکی از پرسودترین محصولات گلخانه ای شده است.پرسودترین گلها برای پرورش که کشت و فروش آنها درآمد گلخانه شما را افزایش میدهند عبارتند از: جعفری، مریم گلی، مارگاریت، گازانیا، داوودی، انواع رز، ساناز هفت رنگ، انواع درختچه و… طراحان شهری، فناوران و کشاورزان باید یاد بگیرند که با هم کار کنند تا این رویکرد جدید کشاورزی را به یک رویکرد موفق تبدیل کنند. کشاورزی عمودی، یک رویکرد جدید کشاورزی در شهرها، نگرانی های کمبود املاک و مستغلات شهری را با رشد مواد غذایی در مناطقی که به صورت عمودی روی هم چیده شده اند، در داخل و خارج از خانه حل می کند. این پهپادها با فناوریهایی مانند نقشه برداری سه بعدی، میتوانند پیش از کاشت محصول اطلاعات بسیار مهمی مثل جغرافیای زمین و وضعیت خاک را در اختیار کشاورز قرار دهند تا او بتواند الگوهای کاشت دانه و ترتیب بندی زمین را بهتر مشخص کند.

کشاورزی هوشمند به معنای استفاده از فناوری های نوین برای افزایش کیفیت و کمیت (افزایش بهره وری) محصولات کشاورزی در مدیریت مزرعه می باشد . اما از طرفی به دلایل متعددی چون کاهش نزولات آسمانی و منابع آبی، افزایش جمعیت و تغییر عادات غذایی و موارد دیگر، در سال های اخیر توجه به افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی افزایش یافته است. شوری خاک، یکی از دلایل بهره وری پایین کشاورزی است که در کشاورزی مدرن سعی در کاهش شوری خاک دارد. طبق آمارهای رسمی، نرخ رشد شاخص قیمت محصولات کشاورزی در فصل اول سال جاری به ۲۰ درصد رسیده است که در ۷ سال گذشته چنین رشدی را تجربه نکرده است. مثلا اگر من یه عروسک میسازم که قیمت تموم شده اون میشه ۸۰ هزار تومن ، باید به دنبال مشتری های تقریبا لاکچری بگردم. قبل از شناسایی، اراضی کشاورزی یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار بود که پساز بررسی ۷۰۰هزار هکتار اراضی که به اشتباه ملی عنوان شده بود بهعنوان اراضی کشاورزی شناسایی شد. پادشاهی میانه با جمعیت شهری رو به رشد، یک پنجم زمین های قابل کشت آلوده و سه چهارم سطح آب آن برای آشامیدن یا ماهیگیری نامناسب، بیش از یک مانع برای تغذیه جمعیت خود داشته است.

وی اظهار کرد: بیش از 95 درصد مساحت اراضی کشور در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته است که با کمبود بارندگی و منابع آب تجدیدپذیر و قابل دسترس مواجه است. باز هم بیشترین سطح محصولات سالانه آبی متعلق به استان فارس است بهطوریکه 12.92 درصد سطح آبی کشور در استان فارس برداشت شده است. نزدیک به 40 درصد از کل ترانزیت های هوایی در رده بین المللی، در این دسته قرار میگیرد. سناتور کوین کرامر از داکوتای شمالی ضمن ابراز نگرانی امنیتی از خرید خاک آمریکا توسط چینی ها اظهار کرد که یک شرکت چینی بیش از یک میلیون متر مربع از یک پایگاه هوایی آمریکا را خریداری کرده و بر طبق گزارش ها، این پایگاه محل استقرار پیچیده ترین تکنولوژی موشکی نظامی آمریکاست که به آن ستون اصلی تمام روابط نظامی آمریکا در سراسر جهان گفته می شود. تفاوت عمدهای که این روش نسبت به روش سنتی کشاورزی دارد این است که کشاورزان میتوانند برای هر متر مربع از زمین خود یا حتی هر حیوان و محصول تصمیمات جداگانه و مختلف بگیرند. تفاوت عمدهای که این روش نسبت به کشاورزی سنتی دارد این است که کشاورزان میتوانند برای هر متر مربع از زمین خود یا حتی هر دام و محصول تصمیمات جداگانه و مختلف بگیرند.

با این حال، در دهههای آینده، پاسخگویی به تقاضا برای افزایش بهرهوری کشاورزی احتمالاً بسیار دشوارتر از آنچه تاکنون بوده است، خواهد بود. از دهه 1990، کشاورزی شهری چندمنظوره مانند «پارکهای کشاورزی» در مناطق حاشیهشهری ادغام شده است، هم برای تولید غذا و هم به عنوان ابزار آموزشی برای ساکنان مجاور خدمت میکند. در شانگهای حدود یک میلیون نفر از ساکنان آن در این نوع مزارع به کشاورزی مشغول هستند. به زبان سادهتر در این مفهوم ماشینها و سنسورهای هوشمند نیازهای گیاهان و حیوانات یک مزرعه را به شکل جداگانه تشخیص میدهند. سنسورهای نصب شده در تمام مکان های حیاتی در مزرعه، داده های مربوط به خاک، هوا و غیره را جمع آوری و انتقال می دهند. به زبان سادهتر در این رویکرد ابزارها ، ماشینها ،نرم افزارها و سنسورهای هوشمند نیازهای گیاه ، دام یا طیور یک مزرعه را به شکل جداگانه تشخیص میدهند. این مددجوی خودکفا شده کمیته امداد امام خمینی (ره) درخصوص درآمد حال حاضر خود از کشت توت فرنگی می گوید:میزان محصولمان با توجه به وضعیت آب و هوا متفاوت است. در عین حال انتظار داریم تولید لبنیات در ایران با سرعت پایینی به رشد خود ادامه دهد.

با توسعه صنایع روغن کشی و فنآوریهای کشت تولید دانههای روغن با رشد بیش از ۲۱۰۰ درصدی از ۲۶ تن به ۵۸۰ هزار تن رسیده است. خاک مناسب برای رشد این گیاه باید همواره دارای رطوبت 40 درصدی به بالا باشد. یک اندازه گیری جدید بر روی خاک، هوا، رطوبت و غیره توسط سنسورها انجام می شود و کل چرخه دوباره شروع می شود. بر اساس مشکلات شناسایی شده در مراحل قبلی، پلت فرم نرم افزار و یا انسانی که پلتفرم را مدیریت می کند در مورد اقداماتی که باید انجام شود تصمیم می گیرد. این مکانیسمی برای اتصال بین سنسورها و ماشین ها است که در نتیجه سیستم پیچیده ای ایجاد می شود که مزرعه شما را بر اساس داده های دریافتی مدیریت می کند. هدف این کتاب، خلق دیدگاهی عمیق و جامع درمورد کشاورزی دقیق است.تا با بررسی تمامی فناوری­ ها و ابزارهایی که امروزه در سراسر جهان استفاده می­ شود مرجع کاملی را به زبانی ساده در زمینه کشاورزی مدرن در دسترس خواننده قرار دهد . بر اساس برآورد سازمان غذا و دارو سازمان ملل متحد (فائو) جمعیت زمین تا سال 2050 به 9.6 میلیارد نفر خواهد رسید و صنعت کشاورزی به گونهای که امروزه فعالیت میکند، برای تامین غذا این جمعیت به مشکل برخواهد خورد.

امروزه استفاده از فناوری هایی مانند اینترنت اشیاء به توسعه کشاورزی عمودی کمک شایانی می کند. کشاورزی دقیق یک مفهوم فرعی در اینترنت اشیا است که میتواند کشاورزی را دقیقتر و با کنترل بیشتری همراه کند. یکی از این زیر حوزهها، حوزه نراب است که مساحتی بالغ بر 7700هکتار دارد خروجی این زیر حوزه مستقیما به مخزن سد جیرفت راه مییابد بههمین دلیل اجرای عملیات آبخیزداری علاوه بر کنترل فرسایش خاک، مانع ورود رسوبات به دریاچه سد جیرفت میشود. در حالی که فضای محدودی را اشغال می کند، این روش به کشاورزان اجازه می دهد تا اکثر عناصر تولید را کنترل کنند: نوع و مقدار نوری که گیاهان دریافت می کنند، دمای محیطی که در آن رشد می کنند، مقدار آب و مواد مغذی به آنها داده می شود. آنها همچنین تا 40٪ افزایش در تولید محصول را گزارش می دهند، در حالی که هزینه کوددهی و نهاده ها و خوراک را کاهش می دهند، و تا 60٪ تلفات کمتر ناشی از خطای انسانی را کاهش می دهند. با استفاده از دادههای مربوط به آب و خاک یک زمین، آنها میتوانند یک سرویس یا محصول را با قیمتهای مختلفی به کشاورزان بفروشند.

به عنوان مثال برنج برای شهرهای شمالی ایران با هر شرایطی اقتصادی است، به این دلیل که برنج آببر است و شهرهای شمالی مشکل آب ندارند اما متاسفانه این محصول در استانهای کمآب مانند اصفهان، شیراز و خوزستان که امسال با مشکل کمآبی دست و پنجه نرم میکردند کشت شد. برای مثال سوالی که اغلب مطرح میشود این است که مالکیت اطلاعاتی که در یک زمین کشاورزی با استفاده از فناوریهای روز به دست میآید متعلق به شرکتهای بزرگ است یا خود کشاورز؟ مشتریانی که از راه حل مقالات کشاورزی هوشمند RAHBAN در مزارع خود استفاده می کنند می توانند تا 85 درصد در آب مصرفی و تا 50 درصد در انرژی مصرفی صرفه جویی کنند. یکی از بهترین راه حل ها برای حل بحران غذای آینده دنیا، کشاورزی هوشمند است.کشاورزی هوشمند مفهومی نوظهور است که به مدیریت زمینهای زراعی با هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و رباتیک اطلاق میشود. کشاورزان با استفاده از مفهومی به نام دامداری دقیق (Precision Livestock Farming) از طریق سنسورهایی میتوانند اختلالات در سلامت یا تولید مثل یک حیوان را بسیار زودتر تشخیص دهند. رژیم آخوندی با سرکوب کلیه توانایی های زنان در امر کشاورزی، تورم و گرانی ابزار و مواد اولیه، عدم حمایت از زنان کشاورز در مقابل سیل و کرونا آنها را در معرض زیان های زیادی قرار داده است.

با این حال، برخی از چالشها باقی میمانند، از جمله این واقعیت که کشاورزی عمودی بسیار انرژی بر است و تاکنون فقط محصولات کوچکتر در حال کشت هستند. ۱۲ درصد مساحت نیز مناطقی از جمله مناطق حفاظت شده هستند که نمیتوان برای کشت از آن استفاده کرد. بخش دیگر نیز در صنف و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. هوش مصنوعی با استفاده از روشهای پیچیده و هم چنین دادههای آب و هوایی به کشاورز کمک میکند تا در مورد شرایط آب و هوایی و محیطی به روز باشد. محصولاتی که در داخل خانه پرورش داده می شوند تحت شرایط آب و هوایی سخت محافظت می شوند و می توانند از چرخه های نوری بدون نور خورشید بهرمند شوند. از دیگر کاربرد پهپاد در کشاورزی تشخیص اختلاف دقیقه میان بازتاب نور سبز و نور فرو سرخی است که از محصولات ساطع میشود. • سنسورها: مانند سنسور رطوبت ، دما ، نور و PH خاک و… یک سنسور اطلاعاتی مربوط به محصولات، دام و طیور، خاک و اتمسفر را دریافت کرده و سپس آنها را به یک پلتفرم ابری اینترنت اشیا ارسال میکند. • اتصالات: اتصال همراه، شبکه های مرتبط با سنسور ها و اینترنت اشیا و … یکی از مهم ترین کاربرد پهپاد ها در حوزه کشاورزی به خصوص کشاورزی مدرن است، زیرا اجرای بعضی از عملیات کشاورزی در بعضی از مناطق یا به سختی انجام میشود یا مدت زمان زیادی به طول می انجامد.

در زمان حکومت اعراب بر ایران بسیاری از زیر ساخت های آبیاری از بین رفتند که از عمده ترین علل می توان به عدم رسیدگی به تاسیسات اشاره کرد. فقط در این سبک کاری باید دقت داشته باشید که در صورت عدم تحقیق مناسب، نه تنها درآمد مناسبی نخواهید داشت بلکه احتمال ضرر هم وجود خواهد داشت. اما دولت در سال جاری به دلیل وضعیت نامناسب تولید محصولات کشاورزی در سال گذشته و احتمال کاهش تولید، نرخ خرید تضمینی این محصولات را با تاخیر کمتری اعلام کرد. در نتیجه احتمال خطا و از بین رفتن محصول شما کاهش پیدا خواهد کرد. شرکت بهین مبتکران ایده با درک عمیقی که از بازار کشاورزی از مرحله تولید محصول تا ارائه به بازار دارد، و همچنین تخصص کارشناسان این شرکت در زمینه اینترنت اشیاء ، آماده ارائه مشاوره به کشاورزان گرامی در زمینه هوشمند سازی مزارع و گلخانه ها است. اصطلاح کشاورزی هوشمند به استفاده از فناوری هایی مانند اینترنت اشیاء، حسگرها، سیستم های مکان یابی، ربات ها و هوش مصنوعی در مزرعه شما اشاره دارد.

چندین پروژه قبلاً توسط اتحادیه اروپا حمایت مالی شده است، مانند پروژه EU-PLF که امکان سنجی آوردن ابزارهای کشاورزی دقیق و مقرون به صرفه از آزمایشگاه به مزرعه را ارزیابی می کند. در واقع، تحولات اخیر پتانسیل رشد گیاهان و پرورش حیوانات را در داخل و اطراف شهرها آشکار کرده است، در نتیجه هزینه های حمل و نقل غذا و اثرات زیست محیطی مرتبط را کاهش می دهد. رقم خواهد خورد. آیندهای که توسط کشاورزی هوشمند برایمان ترسیم میکند آیندهای است که در آن در عین حال که کیفیت و کمیت محصولات افزایش پیدا میکند استفاده از آفتکشها و کودها نیز با کاهش مواجه میشود. در ایالات متحده، مزارع داخلی آکواپونیک aquaponicsنیز در حال آزمایش هستند، از جمله در شیکاگو که در آن کشاورزان موفق به تولید 15 برابر بیشتر چرخه محصول در سال در مقایسه با کشاورزی سنتی” تولید می کند. پس از اصلاح نباتات و پیشرفتهایی که در حوزه ژنتیک گیاهان حاصل شده، اکنون نوبت انقلابی دیگر است که به طور اساسی کشاورزی را متحول کند. با وجود مشکلاتی مثل کمبود زمینهای قابل کشت، افزایش نیاز به آب شیرین (70 درصد آب شیرین دنیا در زمینهای کشاورزی مورد استفاده قرار میگیردو در ایران تا حدود 90 درصد گزارش شده است !) و دیگر فاکتورهایی که قابل پیش بینی نیستند مانند تاثیرات تغییرات اقلیمی که میتواند چرخه زندگی بسیاری از گیاهان و جانوران را تحت تاثیر قرار دهد، تولید غذا باید تا سال 2050 به اندازه 70 تا 100 درصد نسبت به امروز افزایش پیدا کند تا غذا کافی برای جمعیت 9 میلیاردی زمین وجود داشته باشد.

کشاورزی به زیرشاخه های بسیاری طبقه بندی می شود که امروزه به صورت مدرن انجام می شود. کشت زعفران گلخانه ای امروزه موضوع اصلی تولید کنندگان زعفران شده است چرا که زعفران یکی از گران بهاترین ادویه ها است که همه ما آن را می شناسیم , با گذشت زمان و بیشتر شدن سطح زیر کشت زعفران این گیاه با ارزش باز هم جایگاه خود را حفظ کرده و حرف اول را میزند . در این نوع کشت از خاک به عنوان بستر کاشت استفاده نمی شود. از ابزارهای کشاورزی مدرن برای آبیاری محصولات مزرعه، باغچه حیاط و مواردی از این دست مورد استفاده قرار می گیرد. این رویکرد شامل جنبه هایی مانند اینترنت اشیاء (IOT)، مدیریت داده ¬ها، اسکن خاک، آبیاری هوشمند ، تغذیه کوددهی هوشمند ، کنترل اقلیم ، اپلیکیشن های همراه و همچنین استفاده از GPS در مزارع کشاورزی و دامپروری است.

هر چه میگذرد مسئله بحران آب، کاهش نزولات جوی و به تبع آن کاهش ذخایر آبی و سفره های آب زیرزمینی به مسئله ای جدی تر تبدیل می شود و همین امر صنعت کشاورزی را با چالش ها و خطرات جدی روبرو کرده است. تعدادی از جوانههای کنار برگ القا شده و به جوانه گل تبدیل میشوند و تعدادی به رشد رویشی خود ادامه داده و تبدیل به شاخه جانبی میشوند. کشاورزی هوشمند را می توان شاخه ای از فناوری های اطلاعات و ارتباطات در کشاورزی دانست. پس همین جا می توان به تفاوت بین این دو نوع کشاورزی پی برد. اولین تفاوت این شرکت ها، در خدمت رسانی به صورت رایگان یا در ازای گرفتن هزینه است. بنابراین در اینجا می توانید تفاوت بین این دو نوع کشاورزی را بدست آورید. تولیدات عمده این کشور شامل برنج، حبوبات، گندم و همچنین جو است. ما در بحث برگشت فلفل دلمههای صادراتی از ایران به روسیه، برخی دستگاههای متولی از جمله سازمان حفظ نباتات، وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و دیگر مجموعههایی که در این زمینه کمکاری کرده بودند را به دستگاههای نظارتی و قضایی معرفی کردیم تا در قبال خساراتی که از این اتفاق به کشور وارد شد پاسخگو باشند. به منظور بهبود فرایند زراعت، دستگاههای متصل به اینترنت اشیا باید به طور مداوم اطلاعات را جمع آوری و پردازش کنند تا کشاورزان با استفاده از این دادهها بتوانند در صورت وجود یک مشکل به سرعت بتوانند واکنش نشان داده و آن را برطرف کنند.