کدام محصولات باید حمایت تغذیه ای بیشتری دریافت کنند؟
بانک جهانی اعلام کرد که کمک به دام ها را برای کمک به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کاهش می دهد. بانک جهانی در یک گزارش عمده در مورد چگونگی کاهش ردپای آب و هوای غذا، گفت که این به معنای تغییر حمایت از بخش دام به سمت غذاهای کم آلودگی مانند مرغ، میوه ها و سبزیجات است.
به گزارش ایسنا، بانک جهانی اعلام کرد کشورهای ثروتمند برای کمک به مقابله با آلودگی ناشی از مصرف گوشت قرمز و لبنیات، حمایت های مالی از دامپروری را کاهش دهند.
بیل ساتون، نویسنده اصلی گزارش، گفت: «ما نمیگوییم حمایت عمومی از کشاورزی را کاهش دهیم. “ما می گوییم از آن به روش های موثرتری استفاده کنید که در واقع به رژیم غذایی سالم تر و سیاره ای سالم تر کمک می کند.”
سیستم های غذایی، از تولید تا مصرف، مسئول حدود یک سوم انتشار گازهای گلخانه ای در جهان هستند. دامداری یک محرک اصلی است و کشورهای با درآمد بالا جزو بزرگترین مصرف کنندگان هستند، اما این بخش در تعهدات مالی، اهداف و بسیاری از اقدامات از سایر صنایع عقب است. بانک جهانی هشدار داده است که تا زمانی که اثرات آب و هوایی مواد غذایی مورد توجه قرار نگیرد، این سیاره به اهداف زیست محیطی خود نخواهد رسید.
بر اساس این گزارش، سرمایهگذاریهای سالانه باید ۱۸ برابر شود و به ۲۶۰ میلیارد دلار برسد تا انتشار گازهای گلخانهای کشاورزی تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش یابد و جهان تا سال ۲۰۵۰ به صفر خالص برسد، اما مزایای آن بسیار بیشتر از هزینهها خواهد بود.
بانک جهانی گفت که دولتها، شرکتها و شهروندان میتوانند گزینههای غذایی کم آلاینده را از طریق اقدامات مختلف، از جمله کمپینهای آموزشی و ارتباطی یا برچسبگذاری تغذیه، تبلیغ کنند.
این بانک گفت که قیمت های بالاتر غذای حیوانی گزینه های کم آلودگی را رقابتی تر می کند، در حالی که محصولات گوشتی 20 تا 60 درصد گران تر خواهند بود. یک سوم کل یارانه کشاورزی در سال 1395 به گوشت و لبنیات اختصاص یافته است. تحقیقات اخیر توسط دانشگاه لیدن در هلند و چتم هاوس در لندن نشان داد که بیش از 80 درصد یارانه های کشاورزی اتحادیه اروپا برای محصولات حیوانی منتشر کننده گازهای گلخانه ای است.
گزارش بانک جهانی شامل 10 مشارکت کننده از سازمان های مختلف است و اولین چارچوب جامعی است که به ردپای آب و هوای غذا می پردازد.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403022014456/%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%82-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%AF