اخبار

کشاورزی مدرن در ایران مجله خبری کشاورزی

هر کدام از این لایه های چارچوبی از LED نیروی سبز(GREEN POWER) فیلیپس استفاده میکنند که مخصوص رشد بذر ها است. بر اساس پایگاه اطلاعرسانی «رسرچ گیت»، یک تحقیق نشان داده که درآمد متوسط کشاورزی قراردادی ۱۱ درصد از کشاورزی غیر قراردادی بیشتر بوده است و نیز هزینه تولید در هکتار نیز ۱۳ درصد در کشاورزی قراردادی پایینتر است و در مجموع سود یک کشاورزی قراردادی ۵۰ درصد افزایش مییابد. افزایش تولید کشاورزی هیچ گاه با تقاضای روز افزون آن همراه نبوده است. به طور کلی بخش کشاورزی در کشور ما توسعه و پیشرفت علمی چشمگیری نداشته است و با مشکلات متعددی روبرو می باشد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، «آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی» ظهر امروز جمعه در ادامه برنامه های دومین روز از سفر استانی دولت مردمی به کرمان، با اشاره به سفر قبلی خود به جیرفت که برای کمک به سیل زدگان این منطقه بوده، گفت: تهدید سیلاب باید روش های علمی کنترل و تبدیل به فرصتی برای رونق کشاورزی شود. مشاغل موجود در زمینه کشاورزی به کمک هوش مصنوعی به پردازش دادههای بدست آمده برای کاهش نتیجههای ناخواسته و منفی فعالیت میکنند. مهندس کشاورزی کمک می کند تا کشاورزی هرچه بیشتر، با ثبات، امن و سازگار با محیط زیست شود.

تامین نهاده، رساندن محصول به بازار، فروش و یا هدایت آن به صنایع تبدیلی از مشکلات عمده کشاورزان در سالهای اخیر بوده که هیچوقت درمانی برای آن پیدا نشده است و اکنون وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که کشاورزی قراردادی راهکار و درمانی برای این گونه سایت agriculture-na مشکلات است. بر اساس پژوهش «بازار کشاورزی هوشمند» که توسط شرکت هوآوی در سال 2017 هدایت شد، حجم بازار کشاورزی هوشمند جهان که در سال 2015 به میزان 13.7 میلیارد دلار بود پیش بینی میشود که در سال 2020 به رقم 26.8 میلیارد دلار برسد. تولیدکنندگان بهطور روزافزون، از سیستم V با دو شاخه در هر گیاه استفاده میکنند در این روش شاخهها در جهات مخالف و در امتداد ردیف هدایت میشوند.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه مهندس کشاورزی برای افراد تازه کار بین ۳۰.۵۰۰ تا ۳۸.۰۰۰ دلار، مهندسان با تجربه بین ۳۹.۵۰۰ تا ۵۳.۵۰۰ دلار و برای مهندسان خبره بیش از ۶۱.۰۰۰ دلار می باشد. این گروه میتوانند صادرات محصولات کشاورزی ما را هدف قرار دهند تا صادرات غیرنفتی ایران هم با مشکل مواجه شود. هر صنعتی از بیماری کووید19 آسیب دیده و برخی بخشها هم آسیب جدیتر دیدهاند، اما در این میان بخش کشاورزی، غذا، انرژی، حمل و نقل، شرایط بهتری در جهان پیدا کردند. او به توسعه استفاده از ماشین آلات کشاورزی و پیاده سازی فرآیندهای صحیح و علمی کشاورزی، باغبانی و جنگلداری می پردازد. امید است با تصمیم و همت مسئولان برای حرکت به سمت پیاده سازی کشاورزی توسعه یافته و پیشرفته در کشور و انجام فعالیت های کارآفرینانه توسط فارغ التحصیلان رشته مهندسی کشاورزی، در سال های آتی فرصت های شغلی بیشتری در این بخش برای متخصصان آن فراهم گردد. طبق اعلام فائو طی 40 سال آینده 90 درصد امنیت غذایی وابسته به تحقیقات و هوشمندسازی بخش کشاورزی خواهد بود که باید در این مسیر تلاش بیشتری شود.

گلخانههای Venlo، معمولاً از پوشش شیشهای استفاده میکنند ولی میتوان از مواد دیگری همچون پلی کربنات در آنها استفاده نمود، این گلخانهها علاوه بر تأمین مناسب نور مقاومت زیادی در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی دارند. محصولات این نوع کشت برخلاف باور عموم، به دلایل کنترل آفات و بیماری ها و همچنین شرایط محیطی مناسب و رسیدگی دقیق تر، از کیفیت بالایی برخوردار و می تواند جایگزین مناسبی برای تولیدات کشت سنتی باشد زیرا کشت گلخانه ای به دلیل قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب رشد گیاهان در فصول مختلف سال و استفاده بهینه از زمین، آب، نهاده های کشاورزی، از بهترین شیوه های تولید کشاورزی است که در صورت برنامه محوری و حمایت اصولی با خود ارزش افزوده مناسب، فرصت های شغلی مستقیم و غیرمستقیم، مهار هزینه های سربار و بهبود شاخص تولیدات را همراه دارد و بدین ترتیب میتواند باعث رونق اقتصادی و کارآفرینی در کشور شود. این موضوعات مرتبط با رشد جمعیت و بهبود مدیریت اراضی محسوب میشوند و اصولاً مبتنی بر کاشت سیب زمینی شیرین قرار دارند. از فناوری در کشاورزی میتوان در جنبههای مختلف کشاورزی از جمله کاربرد علفکش، سموم دفع آفات، کود و بهبود بذر استفاده کرد.

بلکه ضرورت دارد سیاستهای دیگر بخشهای کشاورزی و نیز سیاستهای کلان اقتصادی یعنی سیاستهای تجاری، پولی، بانکی، ارزی و سیاسی کشور هماهنگ و در راستای تعادلبخشی نسبی به بازار محصولات کشاورزی باشد، نه در تناقض با یکدیگر. به عبارت دیگر، در صورتی عدم تجمیع کشاورزان خرد، کشاورزی قراردادی نه تنها برای آنها دغدغه معیشت را حل نخواهد کرد، بلکه به اقتصادشان آسیب بیشتری میرساند. مؤمنی در ادامه ضمن تأکید بر ضرورت تهیه و تولید و به رسمیت شناخته شدن داده های به روز و واقعی به جهت مشخص و معین شدن وضعیت موجود اظهار کرد: باید آمارها به طور دقیق مشخص و معین و وضع موجود به درستی شناخته شود تا بر اساس اطاعات واقعی راهبردنگاری دانش بنیان صورت گرفته و سپس سناریوهای مدیریت نرم افزاری و زیرساخت های بخش سخت افزاری حوزه کشاورزی مهیا شود و به اقدام و عمل برسد؛ در این حوزه برنامه های بسیاری به طور مکرر تهیه و تنظیم شده است و تنها باید آمارهای واقعی در یک برنامه ریزی منظم، متعهدانه و مشخصی اجرایی و محقق شود، نه آنکه ۳۰ سال بگذرد و پس از گذر این زمان پروژه «اصلاح زیر ساختی اراضی شالیزاری» مازندران تنها بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد، یا نمی شود ۱۰ سال از زمان مطالعات زهکشی اراضی شالیزاری شمال کشور گذشته باشد اما هنوز پروژه های پایلوت آن اتفاق نیفتاده باشد.

بعدها در مناطق مختلفی از جمله مکزیک؛ جایی که بیشتر نیازها بر پایهٔ محصول ذرت بود، و در آند؛ جایی که بر اساس اهلی کردن سیب زمینی بنا شده بود، شکل گرفت. کشاورزی قراردادی در کشور ما نوپاست و تجربه قبلی در این زمینه وجود ندارد اما بررسی آن در کشورهای دیگر نشان میدهد که موفقیتهایی را برای کشاورزان به وجود آورده است. تحقیقات نشان میدهد در کشاورزی تولید یارانهای با بازارمحور بودن محصول رابطه عکس دارد به این معنی که، هر چقدر میزان دریافت یارانه بیشتر باشد تولیدات کمتر بازار محور خواهد شد. 3-Total contract: همه نهادهها را در اختیار کشاورزی قرار میدهد و همه محصول را به قیمت تعیین شده خریداری میکند.

برای کلیه فصول سال مناسب میباشد طوری که در تمام طول سال میتوانید از آن استفاده کنید. سیستمی میباشد که توسط آن فضای گلخانهها، مرغداریها و سالنهای بزرگ طی فرآیند تبخیر آب و بدون خیس کردن و ریزش آب روی خود گیاهان خنک میشود. در گلخانه خیلی کمتر محصولات دچار بیماری و میشود. خیلی از ما نق میزنیم که زندگی وقتی فناوریهای جدید نبودند، خوشتر بود. این اعتبار برای خرید گندم از کشاورز در مقابل هزینه تعمیر ماشینآلات، لوازم یدکی و دستگاههای مکانیزه، خردی کود، سم، بذر اصلاح شده رقم بسیار ناچیزی است برای اینکه هزینههای تعمیرات دستگاهها و ماشینآلات کشاورزی خیلی بالاست.کشاورز برای اجاره تراکتورهای سنگین برای شخم زدن در هر هکتار باید هزینه ۶۰۰ تا ۷۰۰هزار تومانی پرداخت کند. وی افزود: در آن سالها به این دلیل که هنوز دلالان به بخش کشاورزی ورود نکرده بودند، صاحبان صنایع و سرمایهگذاران به راحتی اقدام به خرید محصول میکردند و کشاورز نیز به این دلیل که محصولش به فروش رفته میتوانست هزینههای جاری خود را مدیریت کند. گلخانه صنعتی باید در محیطی به دور از ساختمانهای ساخته میشود تا بتواند به راحتی نور خورشید را همه طرف دریافت کند. در فصل تابستان از ورود گرما جلوگیری میکند و در فصل زمستان مانع خروج نور و به هدر رفتن گرما میشود.

مدیریت سیستمهای اتوماسیون و اندازهگیری از طریق وسایل موبایل نیز امکانپذیر میشود. مدیر امور زراعت جهادکشاورزی استان اضافه کرد: افزایش سطح کشت، بهره.وری بیشتر از منابع آبی، کاشت ارقام مقاوم در برابر کم آبی و بهکارگیری تکنیکهای کشت ویژه شرایط کم آبی و تنشهای آبی نیز در گامهای بعدی دنبال خواهد شد بهگونهای که برای نمونه در بحث کلزا با کارخانههای روغن کشی قرارداد میبندیم تا محصول تولیدی به محض برداشت به این کارخانهها تحویل و مبلغ حاصله نیز در اختیار کشاورزان قرار گیرد. در واقع این روش، شبیه روش غوطه وری است و محلول، به صورت مداوم و مستمر در اختیار گیاه قرار می گیرد. اما متاسفانه بهره وری از این روش در کشور ما هنوز با چالش های بزرگی رودررو است و نتوانسته ایم جایگاه درستی در این زمینه کسب کنیم. اما هر کسب و کاری مطمئنا ایراداتی هم خواهد داشت، گلخانه هم از این مقوله مستثنی نمیباشد، به موضوعات زیر میتوان به عنوان سختیهای کار در گلخانه اشاره کرد: آورده اولیه برای شروع این کسب و کار تقریبا زیاد است که البته از آن جایی که بیشتر این هزینهها برای تجهیزات گلخانه صرف میشود، تنها یک بار اتفاق میافتد.

ما بحثی داریم در توسعه پایدار و میگوییم کاری باید کرد که هم بازده اقتصادی داشته باشد، هم محیط زیست را سالم بگذارد و هم رفاه اجتماعی را بالا ببرد و توازن برقرار شود». بررسی ها نشان میدهد که بهویژه در بخش های جنوبی کره زمین کشاورزی قراردادی بسیار رایج است به طوری که در کنیا 40 درصد کشاورزی این کشور تحت عنوان کشاورزی قراردادی است در کشورهایی مانند ویتنام و گانا و اوگاندا هم 5 درصد زیر کشاورزی قراردادی است. در کشاورزی قراردادی، کشاورز با یک شرکت و سرمایه گذار قرارداد می بندد و در مدت زمان تولید محصول، سرمایهگذار حمایتهای نقدی و نهاده ای از کشاورز انجام میدهد و در نهایت محصول را به قیمتی که ابتدا توافق کردهاند، خریداری میکند. به همین خاطر کشاورزان ترجیح میدهند گندم تولیدی خود را به صورت نقدی و آزاد به مرغداریها یا به واسطهها بفروشند و بخشی از آن را برای مصرف احشام نگهدارند. معمولاً در عرضهای جغرافیایی پایینتر، به خاطر شدت نور بیشتر از تراکم بالاتر گیاه استفاده میشود و به همین ترتیب، تعداد ساقههای گیاه یا شاخههای جانبی که بر روی بوته حفظ میشوند نیز باید بر اساس شدت نور تنظیم شود.

کشاورزی قراردادی در کشور آمریکا هم قانونی است و تعدادی از ایالتها از جمله ایالت مینسوتا اجرا میکنند و مستقیما دولت نظارت میکند. بر اساس گزارش سازمان جهانی غذا و کشاورزی (FAO) در حال حاضر کشاورزی قراردادی در بسیاری از کشورها اجرا میشود و موفقیتهایی هم در پی داشته است، کشور هندوستان از پیشتازان این نوع کشت است که در طول سالها با آزمون و خطا نوع قراردادهای خودشان را اصلاح کرده که نفع کشاورز و شرکت طرف قرارداد در آن تامین شود. وی طرح جهش تولید در دیمزارها را دیگر طرح حمایتی از بخش کشاورزی برشمرد و گفت: این طرح با توجه به ضعیف بودن بخش دیمکاران و با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و با هدف تحقق پایداری تولید در اراضی دیم از سال گذشته به صورت پایلوت و آزمایشی در دیمزارهای چهار استان همدان، کردستان کرمانشاه و آذربایجانشرقی با استفاده از کارشناسان مراکز تحقیقات دیم و جهاد کشاورزی اجرا شد و افزایش ۱۹۰ کیلوگرمی میزان برداشت محصول در هر هکتار از ملموس ترین نتایج آن بود و با توجه به گزارشهای ارائه شده در این زمینه به خدمت مقام معظم رهبری با دستور ایشان امسال بهصورت عمومی در کل کشور اجرا میشود. باید توجه داشت که در فرایند گالوانیزه، ضخامت پوشش و یکنواختی پوشش بسیار حائز اهمیت بوده و هر چه این لایه ضخیمتر و یکنواخت تر باشد، طول عمر سازه گلخانه بیشتر خواهد بود.

کل صادرات کشاورزی این کشور به ارزش 17.7 میلیارد دلار و ارزش واردات این کشور هم 12.7 میلیارد دلار است. از این سه نوع روش خرید محصولات از کشاورزان کدام متناسب با وضعیت اقتصاد کشاورزی ایران است؟ برای خرید گلخانه که اصلا پول کافی نداشتم اما تصمیم گرفتم گلخانه را از صاحبش اجاره کنم. همچنین دارای یک برنامه نقشهبرداری است که به کشاورزان این امکان را میدهد که یک حساب کاربری ایجاد کرده و به دادههای بسیاری همچون، اطلاعات خاک، آب و هوا، و شاخصهای گیاهی به دست آمده از ماهوارهها دسترسی پیدا کنند. روشهای نامرغوب تولید در این بخش تغییر مییابد و جای خود را به تولید کیفی میدهد و خاک به عنوان بستر اصلی تولید در این کشور توجه ویژهای داده میشود. به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یکسال محصول روی دست کشاورز میماند و سال دیگر آنقدر کم کشت و عرضه میشود که قیمت آن در بازار جهشی مییابد. رحیمزاده تصریح کرد: با وجود ابلاغ دیرهنگام مفاد این طرح از سوی دولت، آذربایجانشرقی از لحاظ اجرای طرح کشت قراردادی با مباشرت تعاونیهای روستایی در سطح کشور پیشتاز است و این طرح سال آینده با قدرت بیشتری اجرایی خواهد شد و نهادههای کشاورزی از جمله کودهای مورد استفاده که قیمت بالایی دارند، بهصورت حمایتی برای کشاورزان طرف قرارداد تأمین و حتی بیمه کشاورزی آنها نیز به صورت اقساطی انجام میشود و پرداخت این هزینهها پس از فروش محصول صورت میگیرد.

بر اساس یک پژوهش مشترک یکی از دانشگاههای ایالات متحده آمریکا با یک دانشگاه افریقایی که تأثیرات مشارکت برنجکاران در کشاورزی قراردادی بررسی کردند، مشخص شد؛ “در صورتی که درآمد کشاورزان خرده پا تنها وابسته به کشت تک محصولی (در این مطالعه برنج) باشد، کشاورزی قراردادی باعث کاهش در آمد خانوار به میزان یک درصد و کاهش میزان امنیت غذایی (از نظر کمی و کیفی) به میزان ۶۰.۶۴ درصد خواهد شد”. کارشناسان بر این باورند؛ هر چند کشت قراردادی میتواند برای کشاورزی کشور که اکنون به شکل سنتی اداره میشود، با نتایج مثبتی همراه باشد، اما این نتایج مثبت برای تمام کشاورزان نخواهد بود، به ویژه کشاورزان خرد و تک محصول، مگر اینکه برای تجمیع کشاورزان خرد تدبیری اندیشه شود.

فتحی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی نیز تاکید زیادی روی کشت قراردادی دارد، بیان داشت: در کشت قراردادی با توجه به نوسان و تغییرات قیمت محصولات، باید قیمت روز محصولات لحاظ شود تا طرفین قرارداد متضرر نشوند. مدیر امور زراعت جهادکشاورزی آذربایجانشرقی از رتبه نخست این استان در اجرای طرح کشت قراردادی با مباشرت تعاونیهای روستایی در سطح کشور خبر داد و بیان داشت: طرح جهش تولید در اراضی دیم نیز دیگر طرحی است که با هدف تحقق پایداری تولید در این بخش و تقویت دیمکاران با نتایج قابل قبول در استان در حال اجراست. شمایلی اظهار داشت: صندوق توسعه ملی 1.5 میلیارد دلار (در سال 1393 با اعتباری معادل 600 میلیون دلار، سال 1394 با اعتباری معادل 400 میلیون دلار و در سال 1395 با اعتباری معادل 500 میلیون دلار) که معادل ریالی اعتبار سال 93 از محل صندوق توسعه ملی به میزان 15 هزار و 800 میلیارد ریال است. استرالیا – در ۵ سال گذشته میزان استخدام مهندسان کشاورزی رشد منفی ۱.۴ درصدی داشته و رشد متوسط در آینده برای آن پیش بینی می شود.

2- Partial intract: طرف قرارداد تنها برخی از نهاده ها را به قیمت تعیین شده در اختیار می گذارد و محصول را خریداری میکند. 2- Partial intract: طرف قرارداد تنها برخی از نهادهها را به قیمت تعیین شده در اختیار میگذارد و محصول را خریداری میکند. 1- Marketing contract: که در آن تنها به قیمتی که از قبل تعیین کرده اند محصول را خریداری میکنند و کسی که قرارداد بسته تعهدی در قبال عرضه محصول ندارد. برای محصولات اساسی که به امنیت غذایی مردم گره میخورند، قیمت توافقی میتواند در کنار قراردادهای کشاورزی مفید باشد. سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد ۵ مدل قراردادی را برای کشاورزی قراردادی مطرح کرده است که هر کدام از آنها با توجه به توافقات دو طرف منعقد میشود و البته سه مدل آن رایجتر است. یکی دیگر از محصولات گلخانه ای پر سود و خوشمزه ای که می توانید در گلخانه پرورش دهید، هندوانه، خربزه یا طالبی می باشد این سه میوه که جزو صیفی جات هم به حساب می آیند. سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد 5 مدل قراردادی را برای کشاورزی قرادادی مطرح کرده است که هر کدام از آنها با توجه به توافقات دو طرف منعقد می شود و البته سه مدل آن رایج تر است.

نصب آن هم نسبت به مواد دیگر مشکلتر است اما اگر به خوبی نگهداری شود، دوام آن بیشتر از گلخانههای دیگر بیشتر خواهد بود. صنعت ترکیه و زیرساختهای بازرگانی آن کاملا توسعه یافته و به لطف دسترسی آسان به بازارهای منطقه شرکتهای کشاورزی بزرگ دیگر کشورها هم در این کشور حضور دارند و با شرکتهای داخلی ترکیه هم همکاری جدی میکنند. موقعیت ترکیه در منطقه آسیا و اروپا و دسترسی آسان حمل و نقلی به خاورمیانه و کشورهای شوروی سابق موقعیت خوبی را برای این کشور ایجاد کرده است. فروش محصولاتی که برای یک منطقه و یا فصل خاص محسوب می شوند، سود بسیاری دارد؛ در این صورت هزینه ی تنظیم کننده ها نیز افزایش می یابد. فرآورده های نفتی در بخش های مختلف است و افزایش مصرف نسبت به گذشته حدود 8 درصد بوده است. تولید ناخالص داخلی کشاورزی حدود 43.2 میلیارد دلار است.