اخبار

3 مشکل بزرگ در صنعت بازی / تخته نرد گسترده است و همه از آن کپی می کنند!

معاون پژوهشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تشریح سه مشکل اساسی صنعت اسباب بازی در کشور، ضمن ارائه راهکارهایی برای حل این چالش ها به دولت چهاردهم، تاکید کرد: اسباب بازی صنعتی با اهمیت فراوان زنجيره ارزش بايد توسط همه اعضاي زنجيره ديده شود و بنابراين نبايد آن را در اتاق بسته تصميم بگيرند.

آیدین مهدی زاده در گفت وگوی تفصیلی با ایسنا، با اشاره به اینکه در سال 1402 تحلیلی از چالش های صنعت بازی توسط شورای اسلامی شهر انجام و منتشر شد، اظهار کرد: پس از این پرونده، بررسی و آسیب شناسی خود را روی این موضوع متمرکز کردیم. از آذر سال گذشته تحصیل کنید. ما قصد نداشتیم ارتش جدیدی تشکیل دهیم، اما سعی کردیم مشکلات شناسایی شده را حل کنیم. البته در خرداد و تیرماه امسال عملا شرایط کما را تجربه کردیم و فعالیت ها با شدت قبلی ادامه پیدا نکرد.

وی با تاکید بر اینکه برخی از مشکلات در صنعت بازی به قدری اساسی است که اگر حل نشود نمی توان انتظار رفع سایر موارد را داشت، تصریح کرد: اگر دولت جدید بخواهد با نگاهی جدید به صنعت بازی کاری انجام دهد، ابتدا باید انجام شود. 3 مشکل اساسی باشد و زیرساخت ها را اصلاح کنیم تا بعداً سایر مسائل حل شود.

رئیس سابق دبیرخانه شورای نظارت بر بازی های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان “خلاء نظام صنفی” وی آن را اولین مشکل مهم در حوزه بازی عنوان کرد و ادامه داد: تولید، طراحی و فعالیت در حوزه بازی از نظر نظام صنفی و فرهنگی یک ساختار اجرایی محسوب نمی شود. برخی از فعالان حوزه بازی مجوز کسب و کار ندارند که بتوانند با آن وام بگیرند، حمایت بگیرند، شکایت کنند و… اگر دولت چهاردهم بخواهد در صنعت بازی کاری انجام دهد، اولین قدم تشکیل نظام صنفی است. وظایف افراد فعال در این زمینه باید در یک رده شغلی تعریف شود. به عنوان مثال اتاق های فرار یا اتاق های بازی که به اقتصاد بازی گره خورده اند قرار است زیر نظر بنیاد ملی بازی های رایانه ای فعالیت کنند، اما چون هویت ندارند، جایی برای حمایت از آنها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

پایان نامعلوم داستان بازی ها!

داشتن متولی بی ربط بهتر از نداشتن متولی است!

وی افزود: از سوی دیگر وقتی اردیبهشت سال گذشته تصمیم گرفته شد اتاق های فرار یا اتاق های بازی زیر نظر بنیاد ملی بازی های رایانه ای باشد، نکاتی در این زمینه داشتیم که ماهیت آن ربطی به این موضوع نداشت. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، اما هیچ‌کس گوش نکرد و گفتیم «باز کردن بهتر است».

بدون مجوز هیچ نظارتی وجود ندارد!

مهدی زاده با اشاره به اینکه مجوزهای مختلفی از شورای اصناف، وزارت ایمنی و سایرین برای رفع چالش «خلاء نظام صنفی» گرفته شده است، گفت: یکی از اصول اساسی صنف است کار هیئت نظارت بر بازی‌ها این است که قبل از اینکه فعالان این حوزه مالک اتحادیه‌ها شوند، کار دیگری انجام نمی‌دهند. در واقع باید ابتدا آن را یک شرکت مستقل بدانیم تا در صورت تخلف روزی پروانه کسب باطل شود. نمی توانیم وارد خانه افرادی شویم که آن را تبدیل به کارگاه تولید بازی کرده اند و بگوییم: آمدیم تماشا کنیم! ما باید اجازه دهیم یک مکان عمومی برای فعالیت وجود داشته باشد که بتوانیم از نزدیک نظارت کنیم.

الزامی برای جلوگیری از تصمیمات خودسرانه

همچنین دستیار پژوهشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خلاء سیستم تحقیقاتی وی دومین مشکل را در حوزه بازی مطرح کرد و ادامه داد: تا زمانی که مرجع خاصی برای صدور آمار و اطلاعات در صنعت بازی وجود نداشته باشد، همه تصمیمات سلیقه ای خواهد بود. درخواست ما این بود که سایر دوستان دست اندرکار این صنعت به آمار هیئت کنترل بازی توجه کنند اما برخی آمار ما را زیر سوال برده اند.

برای توسعه صادرات باید به مالکیت معنوی پایبند باشیم و این موضوع زمانی واقعی می شود که برای تولیدکننده مشخص شود در صورت کپی برداری ضرر می کند. نمی شود گفت سفره پهن است و همه تقلید می کنند، پس چه اشکالی دارد؟!

وی تاکید کرد: دولت باید مرکزی را در حوزه نظام آماری و مدیریت دانش اختصاص دهد و بگوید اقدامات و تصمیم گیری ها باید بر اساس همین آمار باشد. اگر اعداد مربوط به صنعت بازی یک مرجع واحد نداشته باشند، تصمیمات اولیه نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. باید اندازه بازار را بدانیم، چقدر وارد می کنیم، چقدر صادر می کنیم و … در غیر این صورت فعال کردن این زمینه را فراموش کنیم.

مهدی زاده با اشاره به اینکه تصمیمات باید بر اساس یک نظام آماری واحد گرفته شود ادامه داد: در غیر این صورت همه تصمیمات سلیقه ای خواهد بود. باید یکی از نهادها مانند وزارت امنیت و گمرک، وزارت اقتصاد و دارایی و … را مرجعی برای استخراج آمار مربوط به صنعت بازی از آنها و تصمیم گیری بر اساس آن بدانیم.

هیچکس آمار قاچاق اسباب بازی را جدی نمی گیرد

رئیس سابق دبیرخانه هیأت نظارت بر اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به وجود قاچاق اسباب بازی گفت: البته از گستردگی آن و میزان خسارت وارده به آن اطلاعی نداریم. صنعت محلی حقیقت این است که سازمان مبارزه با قاچاق یکسری آمار در مورد بازی ها اعلام می کند که مورد قبول شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و … نیست! بنابراین هیچ تلاشی برای حل این چالش وجود ندارد.

وی افزود: قاچاق اسباب بازی به ویژه در مواردی که تولید ما ضعیف است بسیار بیشتر از اینها است. به عنوان مثال در مورد بازی های الکترونیکی یا کنسول ها و هجوم فناوری های جدید شاهد حجم بیشتری از قاچاق هستیم.

ما برای تولید علم در زمینه بازی تلاش می کنیم!

معاون پژوهشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به طراحی دوره کارشناسی ارشد «طراحی بازی» گفت: چند سالی است که برای این موضوع می جنگیم. مشکل ما تامین نیروی انسانی برای بازار کار نیست، بلکه به فردی نیاز داریم که بتواند بر اساس پایان نامه و پایان نامه در حوزه بازی کار علمی بیشتری انجام دهد. ایجاد این رشته به دانشگاه ها اطلاع رسانی شده است اما متاسفانه هنوز اتفاق قابل توجهی رخ نداده و بیم آن می رود که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته امسال قرار نگیرد. در این زمینه، وزارت علوم باید تلاش کند تا در حوزه مدیریت دانش، چه تربیت نیروهای ویژه و چه طراحی ساختار یک سیستم آماری دقیق، توجه ویژه ای داشته باشد.

بعد از چند سال پشیمان خواهیم شد اگر …

مهدی زاده با تاکید بر اینکه صنعت بازی بخشی از صنایع خلاق و فرهنگی است، گفت: صنعت بازی را می توان گل صنعت خلاق و فرهنگی دانست چرا که نیاز به سطح بالایی از فناوری ندارد و همچنین از ویژگی های آن است. بهره وری سریع، فرصت های شغلی زیادی وجود دارد و بازار منطقه ای خواستار است. محصولات و… اما اساساً ما کارخانه اسباب بازی سازی جدی نداریم، به همین دلیل است که چند سال دیگر ممکن است پشیمان شویم که از این فرصت برای تبدیل شدن به قطب تولید اسباب بازی در غرب آسیا استفاده نکردیم.

بیشتر بخوانید:

بی نظمی بازار بازی در ایران از افزایش قاچاق تا عدم رعایت استانداردها

آمار گمرک اشتباه برای بازی فقط؟!

وی با بیان اینکه در زمینه زیرساخت های صادرات مشکلاتی وجود دارد، گفت: طبق آمار گمرک در سال 1402 هجری قمری حدود 30 میلیون دلار اسباب بازی صادر کردیم. بر اساس همین آمار ارائه شده از سوی گمرک، میزان صادرات اسباب بازی از واردات رسمی بیشتر است و این نشان از پتانسیل بالای این حوزه دارد. چه صنعتی داریم که بیشتر از وارداتش صادرات دارد؟ حقیقت این است که حجم بالای اسباب‌بازی‌های قاچاق در بازار ناشی از عدم ارائه خدمات است. اما کسی که معتقد است آمار گمرک در مورد اسباب بازی اشتباه است، آیا در آمار اعلام شده برای سایر کالاها نیز اشتباه می کند؟ خوب، اگر چیزی درست نیست، قطعاً اصلاً درست نیست!

بی توجهی به پتانسیل بالای صادرات اسباب بازی

معاون پژوهشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: سازمان توسعه تجارت ایران شتاب دهنده ای دارد که یک سری اقدامات مشخص را در صنایع مختلف اجرا کرده است، اما این ساختار هیچ گاه در صنعت اسباب بازی اعمال نشده است. صنعت اسباب بازی نشان داده است که پتانسیل صادرات بالایی دارد. صنعت بازی در ایران برای اتصال به بازارهای جهانی نیاز به بهبود زیرساخت های خود دارد که باید استانداردهای لازم در این زمینه را داشته باشد.

مهدی زاده رعایت اصول مالکیت معنوی را برای توسعه تجارت بازی مهم دانست و گفت: دومین نیاز برای اصلاح زیرساخت های صادراتی موضوع مهم حقوق مالکیت معنوی است.

یک سری آمار اعلام شده از سوی سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد بازی ها و مورد قبول شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و … نیست!

وی افزود: در این زمینه سومین الزام حضور در بازارهای جهانی و خرید و فروش مالی در این زمینه است تا تولیدکننده استرسی برای بازگشت پول خود نداشته باشد. از سوی دیگر، اصلاح زیرساخت ها گاهی بر اقدامات بسیار کوچک و پراکنده متکی است که در نهایت می تواند به دستیابی به یک هدف بلندمدت کمک کند.

معاون پژوهشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد: اگر امکان دارد در دولت جدید به صنایع خلاق و فرهنگی مانند بازی به صورت نظام مند از جمله اصلاح هنجاری و رفع مشکلات فکری و فکری نگاه شود. . املاک، ارائه امکانات لازم برای حضور در بازارهای جهانی و …. به درستی مشکلات این بخش حل خواهد شد. اگر سه مشکلی که گفتم ظرف دو سال آینده حل شود، شاهد جهش عظیمی در صنعت خلاق، فرهنگی و بازی خواهیم بود.

با صادرات نفت و گاز هیچکس فرهنگ ایرانی را نمی شناسد

وی با تاکید بر اینکه راه انتقال فرهنگ و تمدن ایران به سایر نقاط جهان، صنایع خلاق و فرهنگی است، تصریح کرد: بنابراین نیاز به حمایت دارند. نمی توان با صادرات نفت و گاز ویژگی های فرهنگ ایرانی را به جهانیان نشان داد. بعد به چی بسنده کردیم؟ ما در حال راه اندازی یک نمایشگاه اسباب بازی هستیم که بازدیدکنندگان و غرفه داران زیادی از غرفه های یکدیگر بازدید نمی کنند!

جدول گسترده است و همه از آن کپی می کنند!

وی در خصوص عدم رعایت حقوق معنوی در حوزه تولید بازی گفت: مالکیت معنوی زمانی واقعی می شود که برای تولیدکننده مشخص شود در صورت کپی ضرر ضرر می کند. نمی توان گفت سفره پهن است و همه تقلید می کنند پس چه اشکالی دارد؟ جدا از مسائل حقوقی، این فرهنگ هم باید شکل بگیرد که کپی برداری اشتباه است. اما مشکل ما بزرگتر است چون کسی که به دلیل نداشتن مجوز اقدام به کپی برداری کرده است، اصلاً می خواهیم از او شکایت کنیم. اما وقتی وارد بازار جهانی می شویم این چیزها دیگر شوخی نیست.

تصمیم گیری پشت درهای بسته فایده ای ندارد

رئیس سابق دبیرخانه هیات نظارت بر بازی های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره تدوین نهایی سند ملی بازی ها گفت: این اسناد وحیانی نیست که فقط یک بار نوشته شود و سال ها بدون تغییر استفاده شود. . این اسناد نیاز به بررسی دارند. بهتر است سند را به برنامه تبدیل کنید زیرا به طور مداوم بدون تاریخ انقضا اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه برای نوشتن اسناد باید به اسناد قبلی به صورت میدانی نگاه کرد، ادامه داد: به این ترتیب از ابتدا چرخ را دوباره اختراع نمی کنیم! مشکل اینجاست که گاهی در اسناد، اسناد یکدیگر را نقض می کنند. نوشتن سند بازی ملی بدون شنیدن صدای مثلا وارد کننده یا فروشنده امکان پذیر نیست. ارزش نوشتن اسناد بدون در نظر گرفتن منافع همه ذینفعان این حوزه چیست؟ دوستان باید بپذیرند که صنعت دارای زنجیره ارزش است و همه اعضا باید در این زنجیره دیده شوند. آنها نباید در یک اتاق بسته تصمیم بگیرند.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403050804454/%DB%B3-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B3%D9%81%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D9%87%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%A9%D9%BE%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا