سازوکار واردات خودرو موضوعی است که پزشکان و جلیلی به آن نپرداخته اند!

واردات خودرو موضوعی بحث برانگیز در هر دولتی است و مقررات آن در دولت های مختلف شاهد تغییراتی بوده است. اکنون با وجود نزدیک شدن به آغاز دولت چهاردهم باید دید روند واردات خودرو مانند گذشته خواهد بود یا تغییر خواهد کرد؟ مکانیزم جدیدی برای این کار تعیین خواهد شد.
به گزارش ایسنا، موضوع آزادسازی واردات خودرو از آن دست موضوعاتی است که در سال 1400 با تبادلات مکرر مجلس، شورای نگهبان و… بسیار داغ شد. در حالی که تغییرات زیادی در نحوه واردات خودرو ایجاد شد، سرانجام با تایید وزیر صمیت آزاد، از اردیبهشت 1401، پس از کش و قوس های فراوان، بالاخره موضوع واردات خودروهای خارجی باز شد. در همین راستا در خرداد همان سال قانون تنظیم صنعت خودرو در مجلس تصویب و تدوین آیین نامه واردات آغاز شد و سرانجام در آبان 1401 هجری شمسی آیین نامه واردات اصلاح شد و فرآیند ثبت سفارش برای واجد شرایط آغاز شد. واردکنندگان
آخرین باری که واردات خودرو به ایران ممنوع شد تیرماه 1397 بود که امسال پس از خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم ها علیه ایران، ممنوعیت واردات خودرو در گمرک اعلام شد. در حالی که تصور می شد پس از 5 سال ممنوعیت واردات، بالاخره خودروهای خارجی وارداتی راهی خیابان ها شوند، اما از زمان صدور آیین نامه واردات خودرو، تنها تعداد محدودی خودرو وارد کشور شده است.
حال با روی کار آمدن دولت جدید در روزهای آینده باید دید رویکرد آنها در قبال واردات خودرو چیست و آیا همان روند گذشته را در پیش خواهند گرفت یا سازوکار دیگری برای واردات خواهند داشت.
دو شب پیش دو نامزد راه یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره حضوری به سوالات اقتصادی پاسخ دادند. واردات خودرو این کار با طرح سوالات جداگانه انجام شد که در آن کاندیداها نظر خود را در این زمینه بیان کردند.

واردات خودرو به ارز مردم انجام می شود
مسعود بزکیان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری است وی در پاسخ به این سوال که آیا با واردات خودرو موافق است یا خیر و در صورت موافقت ارز مورد نیاز از کجا تامین می شود؟ وی گفت: اگر رقابت را آزاد کنیم و خودرو وارد کشور شود، خود به خود تعدیل می کنند. اگر ارز کالاهای ضروری مانند دارو را تعدیل کنیم، بازار آزاد خودش را تعدیل می کند. نیازی به دخالت دولت نیست. دولت باید ارز حمایتی را تامین کند و بقیه را بازار کنترل کند. دولت باید دست از دخالت در بازار و قیمت گذاری بردارد.
اگر رقابت را در بازار خودرو آزاد کنیم و خودرو وارد کشور شود، بازار خودش را تعدیل می کند
سعید جلیلی همچنین در پاسخ به این سوال که من گفتم واردات خودرو 0 و 100 درصد نیست و واردات خودرو باید ابزاری برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی و کاهش قیمت باشد. همانطور که آقای یزدانی، سخنگوی ستاد شما گفت، شما با واردات کنترل شده خودرو موافق هستید؟ وی گفت: یکی از کارهایی که دنبال می کنم این است که از دانشگاه ها و وزارت علوم بخواهم در حوزه های تخصصی اقتصاد مانند اقتصاد خودرو، مسکن و کشاورزی وارد شوند. پیوند اقتصاد و دانشگاه با هم.
قیمت و کیفیت خودرو مهم است
وی ادامه داد: قیمت و کیفیت خودرو مهم است. در تولید، کاری که شما انجام می دهید این است که تولید باید اقتصادی باشد. این موضوع را با اساتید زیادی بررسی کرده ایم و با مدیران برجسته کارخانه مشورت کرده ایم. اگر اعلام می کنید که راه حل افزایش معاملات است، یکی از ابزارهای شما واردات است تا بتوانید بر این اساس بازار را کنترل کنید.
واردات ابزار خوبی برای مدیریت بازار است. شما باید فورا وارد شوید تا تولیدکننده داخلی فکر نکند که همه این کارها را انجام می دهند
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: واردات ابزار خوبی برای مدیریت بازار است. شما باید فورا وارد شوید تا تولیدکننده داخلی فکر نکند که همه این کارها را انجام می دهند. از یک طرف باید مشکلات سازنده داخلی را حل کنید. صادرات به کشورهای همسایه که 8 سال است متوقف شده است نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به صحبت های کاندیداهای انتخاباتی در خصوص واردات خودرو، تصمیم گرفتیم نظر آنها را توسط یک کارشناس صنعت خودرو ارزیابی کنیم تا ببینیم آیا دیدگاه آنها در زمینه واردات موثر است یا خیر. در همین رابطه حسن کریمی سنجاری، تحلیلگر برجسته صنعت خودرو در گفت وگو با ایسنا، درباره موضع نامزدهای ریاست جمهوری در قبال واردات خودرو توضیح داد: ابتدا باید منظور از واردات خودروهای باکیفیت تعریف شود. واحد پولی مردم در صورتی که قرار باشد استفاده شود، ارز افراد است و تاکنون این ارز از طریق صادرکنندگان وارد سامانه ارزی می شود و اگر برای ارزهایی باشد که منشاء خارجی دارند و نتیجه فعالیت اقتصادی بازرگانان خارج از کشور، اگر به منظور سرمایه گذاری وارد کشور شوند، سازوکار به عنوان مثال یکی از راه های استفاده از این نوع ارز در سرمایه گذاری داخلی، اخذ مجوز از سرمایه گذاری خارجی است. شرکت وابسته به وزارت اقتصاد. در حال حاضر متقاضی واردات خودرو می تواند از روش های مختلف مبادله ارزی مانند ارز متقاضی، ارز بانکی، ارز واردات برای ارز صادراتی و یا همانطور که گفته شد ارز سرمایه گذاری استفاده کند. البته استفاده از ارزهای منشأ خارجی محدودیت هایی دارد که باید برطرف شود، اما اساساً سیاست گذار به دلیل این احتمال که بخشی از ارز منشأ خارجی، ارز جمع آوری شده از ارز خارجی باشد، همیشه محل مناقشه است. بازار به کف رسید و او به طور غیرقانونی کشور را ترک کرد. طبیعتاً این اقدام بر نظام ارزی کشور تأثیر می گذارد و تقاضا برای پول محلی را افزایش می دهد.
آیا محدودیت های فعلی به دولت بعدی اجازه می دهد تا خودروهای بیشتری وارد کند؟
السنجری در خصوص آزادسازی واردات خودرو که بارها در مناظره ها به عنوان اقدامی از سوی نامزدها مطرح شد، گفت: واردات خودروهای سواری از شهریور 1400 عملا آزاد شده و در این مدت بیش از 25 مورد هزار خودرو آزاد شده است انواع بنزینی، برقی و هیبریدی وارد کشور شده است. اگر قصد واردات در حجم بیشتری را دارید، ابتدا باید به محدودیت های ارزی بانک مرکزی و اولویت های وارداتی دولت توجه کنید. آیا اولویت های ارزی این امکان را به دولت آینده می دهد که با محدودیت های فعلی خودروهای بیشتری وارد کند؟ علاوه بر این، اینکه سازوکار واردات چیست و چه کسی عامل واردات خواهد بود، دو موضوع مهمی است که باید در دولت آینده به آن رسیدگی شود. ترجیحاً واردات از طریق خودروسازان انجام شود تا به بحث انتقال فناوری نیز رسیدگی شود.
این تحلیلگر ارشد حوزه اقتصاد و خودرو با بیان اینکه در مناظره شب گذشته هیچ یک از کاندیداها به سازوکار واردات اشاره نکردند، گفت: سوالی که مطرح می شود این است که سازوکار واردات چیست؟ چرا این؟ این کار باید از طریق چه کسی انجام شود؟ وی خاطرنشان کرد و پاسخ داد که کاملاً بدیهی است که واردات با هدف مقررات صورت می گیرد، اما دولت های هوشمند انتظارات دیگر از واردات را برآورده می کنند. واردات می تواند به عنوان بستری برای توسعه فناوری از طریق مشارکت های خارجی مورد استفاده قرار گیرد. ما کشور بزرگی هستیم اگر نتوانیم نیاز خودرو را از طریق تولید داخلی تامین کنیم، برای ایجاد تعادل و تنظیم بازار به منابع ارزی زیادی نیاز داریم، پس بهتر است واردات به ابزاری برای کمک به توسعه تولید خودرو در کشور تبدیل شود. کشور. کشور. نگاه کردن به واردات صرفاً به عنوان یک ابزار نظارتی، دیدگاهی کامل و مبتنی بر توسعه نیست.
واردات از طریق خودروسازان
وی گفت: در سال 1396 یعنی آخرین سال قبل از حصر خودروسازان ما توانستند حدود یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو تولید کنند اما از سال 1397 به دلیل حصر با کاهش تولید مواجه شدیم و تولید خودرو در کشور کاهش به 800000 دستگاه در سال های 1401 و 1402 بدون … شرکای خارجی قبلی تولید به 1350000 دستگاه رسیده است اما همچنان شاهد تاثیر مخرب محاصره بر روند تولید خودرو هستیم. دلیل کاهش تولید به دلیل ممنوعیت بیشتر به تعلیق حضور شرکای خارجی برای خودروسازان مربوط می شود تا مشکل در تامین قطعات یدکی. در واقع قبل از ممنوعیت، برخی خودروها به صورت CKD و مونتاژ به ایران وارد می شدند و رنو، دانگ فنگ، کیا، فولکس واگن و سایر خودروها مستقیماً در ایران خودرو تولید می شوند. منظور من این است که واردات باید از طریق خودروسازان انجام شود تا در ارائه خدمات بهتر از فروش اتفاق بیفتد و به توسعه صنعت خودرو کمک کند.
نگاه ما به واردات تنها به عنوان یک ابزار نظارتی، یک نظریه ایده آل نیست. کل تئوری این است که برای توسعه صنعت خودروسازی ما باید واردات صورت گیرد
وی خاطرنشان کرد: نگاه به واردات تنها به عنوان یک ابزار نظارتی نظریه کاملی نیست. کل تئوری این است که برای توسعه صنعت خودروسازی ما باید واردات صورت گیرد.
سنجاری در پایان با اشاره به اینکه چرا خودروسازان بزرگ داخلی با وجود ورشکستگی به تولید خود ادامه می دهند، ادامه داد: در حال حاضر تمامی ذینفعان اصلی این شرکت ها اعم از مالکان اصلی، سهامداران و مردم به عنوان مشتری از سود خود سودی دریافت نمی کنند. فعالیت آنها یا از محصولات خود راضی نیستند، بنابراین دولت نمی تواند از آنها مالیات بگیرد زیرا در سه چهار سال گذشته زیان این دو شرکت بالغ بر 250 هزار میلیارد تومان انباشته شده است. سوال این است: آیا بخش ها یا افرادی وجود دارند که از ضرر آنها سود می برند؟ این یک نکته کلیدی و سوالی است که باید به آن پاسخ داده شود. شاید به قول برخی مافیای خودرو پشت این معما باشد.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403041409441/%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AC%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D9%86-%D9%86%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%86%D8%AF


